Acesti oameni minunati si masinile lor visatoare
Dimensiune font:
Automobilele de epoca devin si la noi veritabile obiecte de arta. Sumele pentru care sunt licitate le egaleaza uneori pe cele la care se vand tablourile unor mari pictori. Diferenta o fac costurile necesare intretinerii si restaurarii acestor bijuterii pe patru roti, astfel incat, la final, sa valoreze cat mai mult. Din acest motiv, nu oricine isi poate permite sa intre in randul proprietarilor de vehicule de colectie.
La noi, colectionarii de masini de epoca au in spate o istorie relativ scurta, adevarata consacrare a pasiunii lor producandu-se abia dupa 1989. O data cu infiintarea Retromobil Club România, in 1998, identitatea acestora s-a cristalizat, prin organizarea de curse demonstrative, parade si showroom-uri. Restaurarea masinilor vechi s-a facut insa, multa vreme, rudimentar, in locuri improvizate si cu mijloace improprii. Restauratorul Ovidiu Ionescu, un impatimit al primei masini de teren fabricate in România, ARO M461, a inteles ca e timpul ca lucrurile sa se schimbe.
Si-a cumparat una si si-a propus sa-i redea stralucirea din urma cu trei decenii, cand aceasta iesea pe poarta fabricii de la Campulung. Asa a prins gustul restaurarilor auto. A inceput apoi sa investeasca in uneltele necesare unei asemenea activitati, in paralel cu achizitionarea de masini de epoca, mai mult sau mai putin degradate. Si, pentru ca era nevoie de un spatiu adecvat, Ovidiu Ionescu si-a instalat cele 40 de masini proprii si atelierul de restaurare, botezat Old Timer Studio, intr-o fosta ferma de pasari din comuna Moara Vlasiei. N-a mai durat mult pana cand proprietarii de masini de epoca au dat buzna pe usa atelierului sau.
I-au trecut de atunci prin mana masini precum Ford Consul Coupé, Land Rover 2A, Ford B, Fiat 124, Triumph Speedfire, Steyr Convertible, iar in acest moment are in lucru, printre alte automobile valoroase, un Mercedes 230 SL, un Jaguar E-Type, un Rolls Royce si un Singer. Masini facute bucati Restaurarea unui retromobil presupune parcurgerea unui drum lung si anevoios. Primul pas este dezmembrarea ansamblului. In aceasta etapa, fiecarei masini ii sunt alocate cutii in care sunt depozitate doar piesele ei.
In schimb, partile metalice vopsite, indeosebi caroseria, intra la sablare. Procesul are loc intr-o incapere speciala, unde vopseaua si chitul sunt indepartate cu ajutorul unei turbine care improasca peste ele nisip. Cel care manuieste uneltele poarta un costum asemanator cu al cosmonautilor, pentru ca nisipul sa nu-i afecteze caile respiratorii. Imediat dupa sablare, piesele metalice sunt supuse tratamentului cu un agent pe baza de fosfati, pentru ca rugina sa nu-si mai faca de cap. Punct si de la capat.
Din acest moment, masina incepe sa prinda iarasi viata. Caroseria intra in etapa reconditionarii, iar defectele sunt remediate prin metode clasice de tinichigerie: sudura, polizare etc. Finisarea, care va aduce o linie perfecta caroseriei, nu se mai face insa ca in autoserviceuri, cu chit. Exista un aliaj special, pe baza de plumb, care acopera tabla la cald si este rezistent in timp, spre deosebire de chit, care poate crapa oricand. In paralel cu aceste operatiuni, se identifica piesele ce trebuie inlocuite. Proprietarul masinii se poate ocupa personal de procurarea lor, dar Old Timer Studio poate prelua el insusi aceasta sarcina.
Sursa pieselor este pe cat de diversa, pe atat de incerta, astfel ca lipsa uneia poate stopa pentru multa vreme procesul de restaurare. Un automobil de epoca valoros trebuie sa aiba toate piesele inseriate si, mai mult, sa prezinte aceeasi serie de fabricatie. Bineinteles, pot fi folosite si piese din alte serii, ca si unele realizate artizanal, dar rezultatul va fi scaderea drastica a valorii masinii.
Montajul: un pas spre finala Odata incheiata achizitionarea pieselor-lipsa si a celor defecte, se trece la restaurarea componentelor mecanice (motor, transmisie, directie etc.) si se reface instalatia electrica. In aceasta etapa, caroseria e supusa procesului de vopsire, iar tapiteria e reconstituita. Montajul incheie practic restaurarea vehiculului, insa treaba nu e terminata pana cand acesta din urma nu dispune de toate ornamentele cu care era impodobit la iesirea din fabrica.
Si aici functioneaza regula potrivit careia e bine ca masina sa aiba ornamentele originale, cu atit mai mult cu cat, in România, operatiunile de cromare sau nichelare, efectuate doar prin fabricile de stat, sunt de o calitate indoielnica. De regula, tot acest lant de operatiuni dureaza 4-6 luni, in cazul in care totul merge struna. Pretul unei restaurari complete difera in functie de complexitatea operatiilor si de starea tehnica a masinii; foarte important, el nu are legatura cu valoarea propriu-zisa a modelului. Pentru un automobil in stare buna, restaurarea costa aproximativ 3.000 de dolari; reconditionarea unuia avariat presupune, pe langa timpul foarte lung alocat reparatiilor, costuri ce ating 15.000 de dolari.
Foto: Victor Ciupuliga
FACTS
Retromobil Club Romania
Anul infiintarii: 1998 Sediu: str. Agricultori nr. 93, sector 2, Bucuresti Corespondenta: OP 63, CP 180, Bucuresti Telefon: 0722/ 856 102, 0745/ 089 096 E-mail: retromobil@hotmail.com
Old Timer Studio
A luat nastere in anul 2002. Scopul sau este de a-i ajuta pe proprietarii de retromobile la intretinerea acestora (revizie, conservare, mici reparatii). In acelasi timp, OTS ofera consultanta celor care vor sa-si restaureze masina cu forte si mijloace proprii sau, si mai interesant, reconditioneaza piesele automobilului si apoi le pune la dispozitia proprietarului, pentru ca acesta sa le monteze singur. Adresa: str. Sighisoara nr. 7, sector 2, Bucuresti Telefon: 021/ 267 21 44, 021/ 267 21 45
Clasificare
In functie de vechime, masinile de epoca se impart in: interbelice youngtimere In ceea ce priveste utilizarea si, implicit, valoarea acestora, avem: masini de show masini pentru evenimente specifice (parade, curse); masini daily drive (folosite de proprietari in mod curent)
Sursa: http://www.descopera.ro/
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau