Rayman Origins Review

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 15:24

Rayman Origins Review

Rayman. O fiinţă înzestrată cu puteri extraordinare şi ridicole în acelaşi timp, dar lipsit de trăsături fizice de bun simţ, cum ar fi braţe sau picioare. Nu la fel de cunoscut precum Patriarhul platforming-ului, Mario, sau omologul din universul SEGA, Sonic, dar probabil la fel de important pentru reprezentanţii genului pe PC. Iar dacă v-aţi perindat prin titlurile Ubisoft, aţi observat figura mereu prietenoasă a eroului despre care, chiar şi după 8 jocuri din seria principală şi câteva spin-off-uri, nu se ştie mare lucru.

Origins abordează o nouă provocare pentru protagonistul sus-numit (care în cronologia seriei are loc undeva după Rayman 2: The Great Escape) şi preia o serie de teme ale acestuia (dintre care o parte sunt recurente întregii francize). Însă apropo de titlu, eu unul nu-i înţeleg sensul. Sigur, ar putea fi o referire la întoarcerea în mediul sidescrolling, dar poziţionarea în cronologia seriei, numărul de abilităţi şi lipsa de caracterizare a personajelor (pe care se presupune că le ştim deja) îi dau mai mult o alură de sequel decât de prequel.

raymanorigins056 raymanorigins055

Pe scurt, într-o bună după-amiază, sforăitul personajelor principale isterizează o bătrânică din Tărâmul Morţilor, aflată la un etaj inferior (cine stă la bloc ştie), care trimite o armată de colocatari să anihileze pacea temporară restaurată de către Rayman şi Globox (aghiotantul albastru, predispus la alcoolemie via suc de prune) la sfârşitul lui The Great Escape şi dau astfel curs aventurii care ne aşteaptă.

Drept urmare, Polokus (sau The Bubble Dreamer, cum e numit aici) începe să aibe coşmaruri, Electoons-ii sunt răpiţi şi îndesaţi în cuşti (una din temele recurente despre care vorbeam), iar zânele conduse de Betilla sunt capturate de către nişte monştri care au forma şi personalitatea unor pătrate ambulante.

De aici, povestea îşi urmează cursul natural printr-o serie de lumi, fiecare conţinând câteva niveluri în care se află de regulă trei cuşti cu Electoons ce pot fi sparte, cu teme şi mecanici diverse. Aproximativ fiecare lume se termină cu salvarea unei zâne şi o recompensă sub forma deblocării unei puteri – fie că e vorba de activarea elicopterului emblematic de planare, înotat, schimbarea mărimii în funcţie de cât de înguste sunt tunelurile prin care trebuie să treci sau alergarea în sus, pe pereţi.

raymanorigins054 raymanorigins053

Fiind un platformer 2.5D, elementul de tridimensional e livrat doar de transferul de pe un “strat” pe altul al lumii, iar curba de învăţare e extrem de simplă în doar două axe, ceea ce recomandă cu căldură Rayman: Origins chiar şi oamenilor care nu au pus niciodată mâna pe un Sega Genesis. Un aspect şi mai interesant este că această abordare nu face rabat de la un spectru destul de larg de dificultate care depinde de ambiţiile personale ale fiecăruia.

Sigur, simpla parcurgere a jocului nu e teribil de complicată, însă obiectivele bonus, colecţionarea tuturor Lums-urilor (pronunţate Looms) sau învingerea timpilor de time trial vor scoate peri albi oricui n-a crescut cu dificultatea Nintendo în braţe. Unde mai pui că există niveluri bonus, deblocate prin eliberarea unui anumit număr de Electoons, niveluri în care reflexele, viteza şi precizia necesare înscriu Origins pe lista neagră cunoscută şi sub numele de  „Platformer Hell”. Ah, şi jocul nu se va termina chiar în punctul în care vă aşteptaţi… Când veţi înţelege ce vreau să spun prin asta, veţi aprecia sistemul de vieţi infinite mult mai mult. Pentru că veţi avea nevoie de fiecare din ele. [sic]

Aspectul estetic este adorabil, urmând acelaşi tipar care a definit seria de la bun început ca un desen animat puternic colorat, de basm psihedelic ce urmează o serie de tiparuri simple, dar eficiente: o lume în pericol, o echipă de eroi idealişti, zâne care trebuie salvate şi o mitologie extinsă a unui univers ale cărui diverse zone sunt parcurse succesiv, prin intermediul unei hărţi.

raymanorigins052 raymanorigins051

Animaţiile sunt strălucite, controlul e fluid şi pentru prima oară după multe platformere, nu mi s-a întâmplat ceva ce aş putea defini ca fiind nedrept: n-am întâlnit vreo eroare de coliziune/control/fizică inexplicabilă care să-mi fi tăiat cheful de joc. Variaţia în teme este şi ea o bulină albă majoră a seriei, cu un număr extrem de mare de medii de joc foarte pestriţe şi înzestrate atât cu mecanici specifice temei cât şi abordări spaţiale interesante (steampunk, goth, niveluri subacvatice, niveluri de gheaţă în care mai mult patinezi decât mergi, fundaluri decorate cu instrumente muzicale care reacţionează în diverse feluri). Unde mai pui că există minigame-uri integrate în niveluri, cum ar fi un fel de sidescrolling space shooter în care călăreşti ţânţari şi împuşti sau înghiţi escadrile de monştri care zboară în formaţie. Şi, desigur, boşi.

Iar muzica şi sunetele sunt în totală concordanţă cu ce se vede pe monitor, începând cu latina porcească exersată de câteva personaje pentru umor şi terminând cu secvenţele disco nelipsite din jocurile Rayman. Diverse combinaţii jucăuşe de genuri muzicale constituie coloana sonoră, de la compozitii orchestrale până la piese mai funky. Cu toate că e extrem de eclectică, coloana sonoră se potriveşte de minune peste tot unde apare, iar singurul aspect oarecum negativ este că bucăţile peste care veţi da mai des (cum ar fi piesa de final de nivel, de la numărarea Lums-urilor salvate) pot deveni obositoare din cauza repetitivităţii.

raymanorigins050 raymanorigins049

Probabil cel mai atrăgător aspect al unui joc „de familie”, tipar în care Rayman: Origins se califică cu brio, este posibilitatea jocului cooperativ, pentru patru oameni. Aţi citit bine: patru. Pe. Acelaşi. Sistem. E posibil chiar pe aceeaşi tastatură, deşi nu recomand mai mult de doi în acest format, parţial din raţiuni de spaţiu şi parţial pentru că în momentul în care butonează frenetic mai mult de doi demenţi cu un simţ psihotic al autoconservării, veţi întâlni probleme serioase de răspuns a comenzilor.

Însă cu unul sau mai multe controllere, acţiunea rapidă şi spectacolul de pe ecran sunt extraordinare şi aduc pe PC o experienţă care e rezervată în general consolelor. Mai recomand alegerea unor personaje cât mai diferite ca formă şi culoare, pentru că nouă ni s-a întâmplat de câteva ori când foloseam personaje similare  a căror traiectorii se intersectau ca unul sau ambii jucători să confunde silueta coechipierului cu cea proprie.

Spre marele lor merit, designerii de la Ubisoft au reuşit să împace capra cu varza când vine vorba de atitudinea jocului faţă de modul cooperativ – pe de o parte, e competitiv prin marcarea numărului exact de Lums-uri culese de fiecare (deşi, între noi fie vorba, un scor mai mare decât al coechipierilor îţi va hrăni doar ego-ul, pentru că nu există recompense în sensul ăsta) şi cât se poate de clasic prin posibilitatea de a-ţi învia camarazii morţi cu o simplă scatoalcă după ureche (în timp ce decedatul poate pluti către tine pentru a-ţi înlesni munca).

Încă un element important al co-op-ului (integrat, se pare, intenţionat) este posibilitatea de a strica ziua partenerilor. Deşi nu îi puteţi răni în mod direct, o lovitură bine aplicată îi poate împinge în monştri, capcane sau abis, chestiune care, depinzând de perspectiva fiecăruia în parte, face Rayman: Origins fie superior, fie inferior lui New Super Mario Bros. Wii (unde nu puteaţi interacţiona cu partenerii).

raymanorigins048 raymanorigins047

AI-ul e tipic pentru platformere, în sensul în care e în genere scriptat într-o buclă, dar demonstrează adaptabilitate (sau ceea ce se cheamă Rubber Band Intelligence) atunci când vine vorba de urmărit comori, spre exemplu, care încetinesc sau accelerează în funcţie de performanţele jucătorului. În orice caz, nu e un pas înainte pentru nimeni care poate urmări un şablon comportamental simplu, dar funcţionează în aceeaşi manieră în care funcţionează în toate platformerele de succes.  Iar jocul e destul de greu în anumite puncte chiar şi fără monştri imprevizibili.

Astfel, Rayman: Origins e un fel de hibrid între Rayman şi Rayman 2. Din primul împrumută încadrarea şi mecanica generală, adăugând din al doilea elementele de poveste, evoluţie şi sentimentul de salvare gradată a unei lumi aruncate în haos (fie el şi un haos colorat, plin de bule de săpun şi cântece vesele).

Engine-ul UbiArt nu putea să aibă, cred eu, o demonstraţie mai elocventă a capacităţilor sale, deşi un editor de niveluri precum cel din primul Rayman ar fi fost mai mult decât binevenit. Iar per total, singurul lucru care m-a dezamăgit într-o oarecare măsură este lipsa de motivaţie din punct de vedere narativ din prima jumătate a jocului, pentru că nu ai un antagonist cu o personalitate puternică, a cărui influenţă să reprezinte un pericol notabil pentru cursul evenimentelor. Dacă x tipuri de inamici generici funcţionau în platformere mai vechi, unde povestea oricum era schiţată şi nimeni nu avea personalitate, aici ar fi fost binevenită o conturare ceva mai clară a intrigii.

raymanorigins046 raymanorigins045

Chiar şi aşa, Rayman: Origins e cel mai bine produs, accesibil, vast, bogat în mecanici şi distractiv platformer pe care l-am jucat în destul de multă vreme. Nu e cu nimic mai prejos decât recentele titluri AAA produse de Nintendo (pe care îi consider în continuare cei mai calificaţi producători de platformere de pe piaţă deşi, ce-i drept, concurenţa nu e foarte mare) şi ar putea marca începutul unei serii frumoase.

raymanorigins044 raymanorigins043

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei