Contribuabil în faţa ghişeelor de la Fisc: „Pentru secolul XXI este groaznic“ FOTO
Dimensiune font:
În prima zi a campaniei „Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!“ echipa ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei“ a fost la sediul Direcţiei Regionale Generale a Finanţelor Publice din Iaşi de pe bulevardul Nicolae Iorga, spaţiu destinat persoanelor fizice şi contribuabililor mijlocii * deşi nu erau cozi, fiind o zi de vineri, cu program redus, cei mai mulţi contribuabili au reclamat aglomeraţia de la sfârşitul fiecărei luni, atunci cânt sunt numeroase termene de plată pentru formularele fiscale, dar şi lipsa locurilor de parcare ori personalul „mereu iritat“
Zeci de contribuabili de toate vârstele au trecut pragul sediului Direcţiei Regionale a Finanţelor Publice Iaşi de pe bulevardul Nicolae Iorga, ieri dimineaţă, acolo unde „Evenimentul Regional al Moldovei” a dat startul campaniei „Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!“. Unii dintre contribuabilii aflaţi pentru prima dată în faţa ghişeelor de la Fisc au recunoscut deschis: „Astăzi este bine, nu ştiu cum este de alte dăţi. Sunt pentru prima dată aici. Am găsit greu sediul, dar am stat puţin ca să plătesc o taxă pentru şcoala de şoferi“. Cei mai mulţi contribuabili însă au zâmbit cu subînţeles şi ne-au chemat din nou „după 20 ale lunii când sunt nişte cozi până la uşa de la intrare“. „Am venit să-mi plătesc asigurarea de sănătate. Eu ştiam că e plătită, dar am aflat cu surprindere că nu e aşa când am ajuns la medic. Cred că era normal să fiu anunţat de cei de la Fisc cât am de plată şi până la ce dată“, a povestit un tânăr ieşean ce deţine un PFA.
Un altul, care susţine că trece pe la Fisc cel puţin o dată pe lună, reclamă birocraţia excesivă: „Ca să plăteşti cu cardul trebuie să anunţi când ţi se face foaia de vărsământ, ceea ce pentru secolul XXI este groaznic“. Un domn trecut de prima tinereţe, care are un PFA în domeniul contabilitate reclamă personalul: „trebuie să rezolve interfaţa cu oamenii. Doamnele de la ghişeu sunt mai tot timpul deranjate, de parcă nu aş veni să dau bani. Ar trebui măcar să zâmbească când ajungem la ele, dacă tot stăm atât la cozi“.
Cea mai mare nemulţumire a contribuabililor este că trebuie să stea la 2-3 ghişee înainte să ajungă să plătească. „Câteodată trebuie să treci cu o hârtie pe la trei oameni până ajungi la ghişeul de la Trezorerie, iar când trebuie să plăteşti vezi că deja nu mai au program cu publicul. Este prea mare birocraţia“, a spus un alt ieşean care are deschisă o întreprindere individuală.
„Nu ştie stânga ce face dreapta”
O altă problemă reclamată a fost cea a lipsei unei informări precise în interiorul instituţiei. „Principala problemă este aglomeraţia, cozi interminabile din care pare că nu o să mai ieşi niciodată. De asemenea, informaţiile în interiorul instituţiei nu sunt precise şi actualizate. Aceeaşi întrebare adresată funcţionarilor de la două sau trei ghişee diferite, are tot atâtea răspunsuri diferite”, a declarat unul dintre cetăţenii care îşi aştepta rândul la ghişeu. „Este dezastru. Cred că cel mai mare minus este că nu ştie stânga ce face dreapta. Ca să îţi dea un document cu care să plăteşti la un ghişeu trebuie să treci pe la alte două ghişee”, a mărturisit o altă persoană de la rând. Un domn s-a arătat, de asemenea, nemulţumit de faptul că este pus pe drumuri din cauza unor reglementări aberante: „Am fost scutit de un impozit pentru că am împlinit 60 de ani. Acum, după patru ani m-au pus să fac din nou cerere pentru aceeaşi scutire, de parcă eu întineresc. Am păţit ca cel care rămâne fără picior, iar periodic este chemat la comisia de evaluare, de parcă i-ar mai putea creşte piciorul în loc. Este aberant!“.
Totodată. oamenii şi-ar dori ca astfel de servicii publice să se tehnologizeze mult mai mult. „Este frustrant că eşti trimis dintr-o parte în alta pentru o simplă hârtie, Până acum am făcut două drumuri până în Copou pentru a procura o hârtie pe care să o pun la dosar, ceea ce mi se pare inadmisibil într-o lume a tehnologiei şi calculatoarelor. Eu am locuit 5 ani în Israel, iar acolo vă pot spune că era un cu totul alt sistem, cu o singură bază de date. Cu un singur click, funcţionarul afla toate informaţiile de care avea nevoie, fără să pună omul pe drumuri”, a opinat un alt cetăţean, venit din judeţul Suceava pentru a-şi vizita fiul care locuieşte în Iaşi.
Nevoie disperată de parcare
O altă problemă pusă pe tapet de ieşenii aflaţi la sediul ANAF de pe B-dul Nicolae Iorga a fost cea a lipsei unei parcări amenajate. „Puteţi bifa toate neregulile care există în majoritatea instituţiilor publice din România. De la aglomeraţie şi spaţii improprii de desfăşurare a serviciului public la lipsa locurilor de parcare. Chiar acum câteva minute am izbit cu putere bordura atunci când încercam să parchez maşina. O astfel de instituţie ar trebui să pune la dispoziţia cetăţenilor o parcare oricât de mică”, a afirmat unul dintre tinerii prezenţi la Fisc.
„Bine ar fi să se poată lucra electronic”
Pe de altă parte, cetăţenii mărturisesc că noul sediu al ANAF este un plus comparativ cu fostul sediu, de pe strada Anastasie Panu, în zona Halei Centrale, însă şi aici, anumite detalii ar putea şi îmbunătăţite. „Este mai bine decât în partea cealaltă (n.r. - zona Halei Centrale), unde spaţiul era mult mai mic şi totul era înghesuit. Ăsta ar fi un plus, însă este loc de mai bine şi aici. Bine ar fi să se poată lucra electronic, ca cetăţeanul să nu fie nevoit să facă atâtea drumuri şi să achite taxele şi impozitele de acasă, din faţa calculatorului”, a declarat un alt ieşean aflat la sediul ANAF. Aceste nemulţumiri vor fi transmise oficialilor Direcţiei Regionale Generale a Finanţelor Publice Iaşi. Diana MOLDOVANU, Alina STAN
* * *
Eve iese din tipare şi vine mai aproape de tine!
Echipa ziarului „Evenimentul Regional al Moldovei“ a demarat o campanie estivală. Pentru a fi siguri că înţelegem corect problemele pe care le întâmpină locuitorii din Regiunea de Nord-Est, vom lua la rând instituţiile publice pentru a afla care sunt nevoile reale ale cititorilor noştri. Ne propunem ca în fiecare săptămână să fim în cele mai aglomerate instituţii din oraş pentru a informa corect şi rapid atât cititorii ziarului nostru în format print, cât şi pe cei din mediu virtual care ne pot găsi oricând pe www.ziarulevenimentul.ro. Incursiunile noastre în instituţiile publice pot fi urmărite şi pe pagina noastră de Facebook. Dacă doriţi ca o echipă a ziarului Evenimentul Regional al Moldovei să ajungă într-o anumită instituţie publică puteţi să ne transmiteţi mesajul dumneavoastră atât printr-un comentariu pe pagina noastră de social media, cât şi la 0232/246002. Cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei“ este singurul cu acoperire regională, cu 40 de pagini color şi cu şase apariţii săptămânale.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau