Curtea de Conturi aruncă în AER Guvernul: TUNURI de proporții în perioada stării de urgență/DOCUMENT

00000   socant-sotia-unu

Dimensiune font:

| 29-07-2020 13:06

În urma unei acțiuni de control realizate la Ministerul Sănătății în perioada 02.06.2020 – 02.07.2020, vizând modul de gestionare a resurselor publice pe perioada stării de urgență, echipa de auditori publici externi din cadrul Curții de Conturi a identificat probleme majore în desfășurarea achizițiilor, multe dintre ele putând fi catalogate drept tunuri financiare. Spre exemplu, Guvernul a cumpărat măști de la compania de stat UNIFARM la suprapreț, cu un ados de 71%.
 



Prima problemă constatată este ”nerespectarea în totalitate a prevederilor legale privind angajarea cheltuielilor aferente comenzilor de achiziții efectuate în perioada stării de urgență” în cazul unei achiziții de dezinfectanți pentru mâini (cu o valoare de 4.641 lei) și a uneia de măști de protecție (cu o valoare de 20.706 lei). În acest caz, auditorii au concluzionat că ”(…) ministerul nu a întocmit angajamente bugetare globale/individuale vizate pentru control financiar preventiv propriu, documente prin care, potrivit prevederilor legale, se certifică existența unor credite bugetare disponibile și se pun în rezervă (se blochează) creditele aferente unei cheltuieli, potrivit destinației prevăzute în buget”, problema fiind, se pare, una sistemică în minister, în condițiile în care ”nici înainte de perioada stării de urgență entitatea nu a întocmit angajamente bugetare globale/individuale pentru achizițiile efectuate pe bază de comandă”.

 CONSULTAȚI AICI RAPORTUL CURȚII DE CONTURI

A doua problemă privește acțiunea de ajutor umanitar pentru Republica Moldova, Curtea de Conturi identificând nereguli în ceea ce privește modul de desfășurare a operațiunilor și confirmând nemonitorizarea de către Ministerul Sănătății a achizițiilor aferente ajutorului umanitar către Republica Moldova. Produse predate înainte de semnarea contractelor. Echipamente predate înainte de finalizarea procedurii de achiziție.

Analizând cele 3 contracte de furnizare (având ca obiecte achiziția de medicamente, 10 izolete, 200.000 de măști chirurgicale, 500.000 de măști FFP2, 25.000 de combinezoane, 5.000 de viziere de protecție, 5.000 de ochelari de protecție, aproximativ 40.000 de litri de alcool sanitar și 25.000 de kg de substanțe dezinfectante) încheiate cu C.N. UNIFARM S.A. (în valoare de aproximativ 16.247.000 lei) și S.C. STIMPEX S.A. (în valoare de aproximativ 250.000 lei), auditorii au constatat ”o serie de nereguli în ceea ce privește desfășurarea cronologică a acestora”, după cum urmează: ”documente emise/operațiuni efectuate înainte de semnarea și vizarea contractului pentru control financiar preventiv propriu, și, respectiv, înainte de vizarea pentru control financiar preventiv propriu a propunerilor de angajare a unui cheltuieli în limita creditelor de angajament și a angajamentului bugetar individual”, contractele cu C.N. UNIFARM S.A. prezentate echipei de control a Curții de Conturi prezentând modificări ale datei vizei de control financiar preventiv propriu.

Deși contractele cu C.N. UNIFARM S.A. au fost încheiate și vizate CFP în data de 06.05.2020, ”produsele au fost predate de către acesta în custodia IGSU cu o zi ÎNAINTE (respectiv 05.05.2020)”, iar ”în cazul echipamentelor de protecție și substanțelor dezinfectante, la data predării acestora în custodie, procedura de achiziție nu a fost finalizată”, se mai arată în Raportul de control nr. 938/02.07.2020.

Alcool sanitar cumpărat la suprapreț

Mai mult decât atât, în ceea ce privește achiziția de alcool sanitar, au fost semnalate neconcordanțe ”în ceea ce privește cantitatea/modul de prezentare a flacoanelor” recepționate/livrate, în contract, factură, proces-verbal de recepție, document vamă și proces-verbal de predare-primire apărând fie flacoane de 500 ml, fie flacoane de 1 litru!

De asemenea, neconcordanțe există și ”în ceea ce privește datele, respectiv predarea în custodie către IGSU în data de 05.05.2020 și recepția efectuată de Ministerul Sănătății în data de 06.05.2020”, deci după momentul predării!

Cu privire la cele 10 sisteme de izolare și transport al personalului contaminat (izolete), în urma controlului au rezultat atât neconcordanțe”în ceea ce privește data recepției, unele documente precizând data de 05.05.2020, altele data de 06.05.2020”, dar și diferențe ”în ceea ce privește componentele/prețul unitar al componentelor sistemului înscris în factură și, respectiv în oferta tehnică și financiară parte a contractului”. Spre exemplu, deși prețul unei structuri de susținere/cadru metalic din oferta tehnică și financiară era de 800 lei, prețul achitat, conform facturii, a fost de 2.000 lei, rezultând o diferență de 1.200 lei. De asemenea, deși prețul unui acumulator de rezervă din oferta tehnică și financiară era de 83,59 lei, prețul achitat, conform facturii, a fost de 1.000 lei, rezultând o diferență de 916,41 lei.

Ministerul Sănătății a cumpărat măști de la C.N. UNIFARM (la care este acționar unic) la suprapreț, rezultând o diferență de aproape 2,9 milioane lei.

În urma controlului care a durat 1 lună și a verificării contractelor și procedurilor de achiziție sus-menționate, auditorii Curții de Conturi au concluzionat că ”C.N. UNIFARM S.A. a procedat la vânzarea măștilor către Ministerul Sănătății cu un adaos comercial superior, respectiv de 71%, comparativ cu adaosul comercial mediu de 12,90% practicat de către companie la comercializarea produselor specifice combaterii pandemiei cu coronavirus în perioada 15.03 – 15.05.2020”, suma de 2.875.160 lei reprezentând astfel ”diferența între valoarea de vânzare (8.475.000 lei, fără TVA) și valoarea care ar fi rezultat din aplicarea adasului comercial MEDIU PRACTICAT de C.N. UNIFARM S.A. în raport cu alți clienți (12,90% - 4.960.000 lei)”. 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:26

Bancul Zilei

04:22

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Germaniul, mai valoros decât aurul! Planurile României pentru Roșia Montană
18/05/2024 00:23

Tribunalul Arbitral de la Centrul International de Reglementare a Disputelor privind Investitiile (ICSID) a dat castig de cauză statului roman in dosarul Rosia Montană. Această victorie importantă permite ...

Trenurile soarelui pleacă spre Litoral din iunie
17/05/2024 09:12

CFR Călători va da startul programului estival de transport „Trenurile Soarelui” in 14/15 iunie 2024, iar turiştii vor avea la dispoziţie 30 de trenuri ce vor asigura zilnic legături directe di ...

România preia afacerile Gazprom din Republica Moldova: Romgaz are o nouă sucursală la Chișinău
17/05/2024 06:42

Sucursala Romgaz din Chişinău a fost inregistrată joi la Agenţia Servicii Publice a Republicii Moldova, in Registrul de Stat al persoanelor juridice, informează compania printr-un comunicat Prin Hotărare ...

Mugur Isărescu, veste proastă. „S-ar putea să nu vină”
16/05/2024 17:37

Momentul reducerii dobanzii cheie s-ar putea să nu vină in acest an, dar dacă inflaţia pe luna mai va fi scăzută, atunci membrii Consiliului de Administraţie al BNR se vor uita la date, a declarat, mierc ...

Marcel Ciolacu pune în mișcare un plan care va schimba piața muncii din România: se pregătește salariul minim european
16/05/2024 15:44

Premierul Marcel Ciolacu a explicat că intentia clară a Guvernului este de a aplica de la 1 iulie măsura deja anuntată de a creste salariul minim brut la 3.700 de lei. Măsura nu este una usor de luat, pent ...

Noi investiții în modernizarea reţelelor de gaze și electricitate din Moldova
16/05/2024 12:26

Compania Delgaz Grid, parte a grupului E.ON Romania, are in plan pentru acest an infiinţarea de noi staţii de distribuţie a gazelor naturale pentru mărirea capacităţii de transport către consumatorii c ...

Mugur Isărescu vorbește despre un scenariu apocaliptic pentru România: Ar însemna un șoc teribil! Eu am trăit asta
16/05/2024 07:04

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a declarat, miercuri, referindu-se la acuzaţiile potrivit cărora Guvernul se imprumută pentru a finanţa deficitul bugetar, că soluţia nu este s ...

Economia Rusiei sfidează sancțiunile și crește în continuare. BERD: Este nerealist să ne aşteptăm ca aceste sancţiuni să conducă la o criză economică
16/05/2024 00:17

Economia rusă s-a dovedit mai rezistentă decat s-a prevăzut şi urmează să crească in acest an, in pofida sancţiunilor impuse de către Occident, iar Războiul din Faşia Gaza afectează ţările din reg ...

Guvernatorul BNR liniștește populația: Noi nu vedem recesiune. Riscul a fost pentru trimestrul întâi
15/05/2024 16:14

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a afirmat că nu vede Romania iin pragul recesiunii şi a precizat că riscul a fost pentru trimestrul intai. El a adăugat că toţi indicatorii cu ...

Trăim pe credit! Datoria externă a României a săltat cu aproape 10% în 2024
15/05/2024 07:51

Datoria externă totală a Romaniei a crescut in primele trei luni cu 7,643 miliarde euro, pană la 177,726 miliarde euro, de la 170,083 miliarde euro la 31 decembrie 2023, arată datele Băncii Naţionale a Ro ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei