Falimentul companiei Fortus SA pronunţat săptămâna trecută de către judecătorii de la Tribunalul Sindic Cluj

000000  ULTIMA-ORA

Dimensiune font:

| 03-12-2021 21:36

Falimentul companiei Fortus SA pronunţat săptămâna trecută de către judecătorii de la Tribunalul Sindic Cluj nu a stârnit nici un fel de emoţie publică. Pe de o parte era şi firesc. În primul rând, firma era ţinută în viaţă artificial de o perioadă foarte mare de timp. Diverse cercuri de interese aveau nevoie de un mort-viu de pe urma căruia să tragă diverse foloase materiale. La fel cum cioclii dansează pe lângă defuncţi aşa s-a întâmplat şi în cazul Fortus cu diversele părţi implicare în procesul de insolvenţă.

În urmă cu trei ani a circulat o ştire mai şocantă. Un bărbat din judeţul Mehedinţi şi-a ţinut tatăl mort în casă timp ce aproape un an ca să-i încaseze pensia în continuare. Informaţia ne mai spune că bărbatul decedat ar fi fost aşezat pe un pat şi acoperit cu paturi şi cearşafuri. Exact la fel s-a întâmplat şi cu societatea ieşeană, societatea care a fost mândria industriei comuniste, pe porţile căreia în momentul de glorie intrau zilnic circa 11.000 de angajaţi. Pentru comparaţie trebuie spus că firma de acum cu cei mai mulţi angajaţi din Iaşi abia atinge 3.000 de oameni, iar în sistemul de învăţământ preuniversitar din judeţ sunt în jur de 9.000 de persoane angajate.

În al doilea rând, ieşenii s-au obişnuit treptat cu situaţia în care se afla Fortus. Pas cu pas! Insolvenţa firmei a fost demarată în 2008, adică în urmă cu 13 ani. Mai mult, din 2015, adică din urmă cu şase ani, societatea nu mai este conectată la energie electrică şi gaze, prin urmare nu mai produce nimic de atunci. În tot acest timp, peisajul economic local s-a modificat total. Locul halelor întunecate şi friguroase în care săreau scântei din metalul prelucrat a fost luat de clădiri înalte cu pereţii acoperiţi cu sticlă în care lucrează mii de persoane, dar nu produc nimic palpabil, fac programe informatice, produse ce cer competenţe ridicate şi foarte ridicate. Fortus era un furnizor principal pentru industria grea şi pentru minerit. Tinerii de astăzi din Iaşi fac componente pentru industria auto, pentru maşinile electrice sau programe de gestiune pentru bănci şi diverse municiplităţi din vestul Europei sau din SUA. Poate de aici şi relativa indiferenţă care a însoţit procesul de trecere în nefiinţă a starului economiei socialiste.

Pe de altă parte, falimentul Fortus şi liniştea care l-a însoţit este nefirească. Lasă loc „vulturilor” să ciugulească nestingheriţi din pradă şi răneşte sentimentele celor peste 11.000 de oameni care au muncit acolo şi familiilor lor. Rămân în aer şi situaţia salariilor, şi a compensaţiilor neplătite în totalitate, sunt oameni care au lucrat acolo care mai revendică şi acum că situaţia lor financiară nu a fost tranşată corespunzător.

Un alt aspect controversat care rămâne cumva suspendat în timp şi cel mai probabil nu va fi rezolvat niciodată este situaţia vânzărilor de active sau a dărilor în plată efectuate în perioada de insolvenţa. Sunt voci şi nu puţine care spun că în acest timp s-au făcut tranzacţii la limită în detrimentul patrimoniului firmei şi în avantajul diverselor părţi implicate în procesul de intrare în incapacitate în plată. Procesul acesta lung, 13 ani, arată slăbiciunea Justiţiei de-a pune lucrurile în ordine şi a face dreptate. Amânarea nejustificat de lungă de-a pune căpat unei întreprinderi care se vedea de pe lună că nu mai are nici o şansă de a ieşi la liman a dat posibilitatea de a trage speze şi nu mici de pe urma unui mort-viu. De asemenea, trecerea timpului face spre imposibilă tragerea la răspundere a celor vinovaţi.

Combinatul nu a ajuns să acumuleze datorii imense de ordinul sutelor de milioane de lei din senin. A fost nevoie de timp şi de un cumul de factori ca să se ajungă în această situaţie. Chiar înainte de a intra în insolvenţă la cârma firmei se aflau oameni dintre care unii avea salarii şi de ordinul a 10.000 de euro (n.r. foarte mari şi pentru nivelul actul) în condiţiile în care firma nu îşi plătea angajaţii la timp, stătea pe un munte de datorii şi nu exista nici o speranţă că va putea obţine noi împrumuturi care să o ţină în viaţă, specula presa locală la vremea respectivă. Mai mult, nu exista viziune, fabrica era încremenită în vreme şi vremuri, nimeni din management nu a venit cu un proiect de produs salvator sau cu o piaţă nouă. Se cerea doar ajutorul statului pentru detensionarea situaţiei sociale. Şi totuşi nimeni nu a plătit! A rămas în urmă un munte de datorii, mare parte în dreptul statului, ceea ce ne face să credem că până la urmă această obligaţie va fi pusă în spinarea tuturor cetăţenilor, deci pierderea va fi socializată.

O mână de oameni vor câştiga totuşi din falimentul Fortus. Conform procedurii de faliment, activele firmei (clădirile, terenurile şi utilaje - dacă au mai rămas) vor fi scoase la licitaţie. Practica ne spune că ele nu vor putea fi valorificate la preţurile de piaţă, cel mai probabil vor fi adjudecate undeva la 30% din cât ar fi fost normal. Vulturii care zboară deasupra starului economiei comuniste văd la orizont o masă extrem de copioasă. Poftă bună, nu-i vina lor că adulmecă noi oportunităţi!  

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, cod postal 707485, telefon 0232/238.333, fax 0232/238.320, e-mail: primariasipote@yahoo.ro, cod fiscal 4540291. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Iazu Nou, Str. Tineretului, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 1 -suprafata de 2.020 mp, numar cadastral 61658, Cartea Funciara 61658; Lotul 2 -suprafata de 1.797 mp, numar cadastral 61655, Cartea Funciara 61655; Lotul 3 -suprafata de 1.364 mp, numar cadastral 61659, Cartea Funciara 61659; Lotul 4 -suprafata de 1.496 mp, numar cadastral 61714, Cartea Funciara 61714; 1 lot de teren, amplasat in intravilanul satului Mitoc, Str. Arhimandrit Nectarie, F.N., ce apartine domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 5 -suprafata de 1.236 mp, numar cadastral 61754, Cartea Funciara 61754; 2 loturi de teren, amplasate in intravilanul satului Mitoc, Str. Scolii, F.N., ce apartin domeniului privat al Comunei Sipote, identificate astfel: Lotul 6 -suprafata de 1.342 mp, numar cadastral 61765, Cartea Funciara 61765; Lotul 7 -suprafata de 1.072 mp, numar cadastral 61747, Cartea Funciara 61747; conform caietului de sarcini, H.C.L. Sipote nr. 93/30.07.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Serviciul Administrare Patrimoniu, sau se poate consulta pe site-ul: www.primaria sipote.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Administrare Patrimoniu, din cadrul Comunei Sipote, comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita in numerar la Casieria institutiei sau cu ordin de plata in contul Comunei Sipote, RO95TREZ24A70 5000200130X, deschis la Trezoreria Municipiului Iasi, cod fiscal 4540291. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 16.10.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Alexandru Lapusneanu nr. 1, judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 12.00, Camin Cultural Sipote, cu sediul in comuna Sipote, Str. Luca Arbore nr. 151, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Harlau, cu sediul in oras Harlau, Str. Gheorghe Doja nr. 1, judetul Iasi, telefon 0232/722.344, fax 0232/722.622, e-mail: jud-hirlau- reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata de 222 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, Str.Decebal, F.N., T 30, P 97, Punct Tarina, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin C.F. nr. 73740 Negresti, nr.cadastral 73740, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 84/23.09.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren in suprafata de 100 mp, situat in intravilanul orasului Negresti, F.N., ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara nr. 73583 Negresti, nr. cadastral 73583, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 72/30.08.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii, in vederea desfasurarii de activitati comerciale. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 15.10.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 23.10.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 24.10.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, Sala Mare, parter, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.10.2024.
Comunicat de presă privind lansarea proiectului  “Reducerea riscului de infecții nosocomiale în cadrul Spitalul Clinic Județean de Urgențe „Sf. Spiridon” Iași”
11/10/2024 15:27

 Comunicat de presă privind lansarea proiectului “Reducerea riscului de infectii nosocomiale in cadrul Spitalul Clinic Judetean de Urgente „Sf. Spiridon” Iasi”

COMUNICAT DE PRESĂ Data :08.10.2024 Lansarea proiectului: Sfinx-Com SRL
11/10/2024 15:00

 COMUNICAT DE PRESĂ Data :08.10.2024 Lansarea proiectului: Sfinx-Com SRL

 Desfășurare de forțe fără precedent în istoria României, pe cea mai dorită autostradă a țării
11/10/2024 14:09

Una dintre problemele pe care romanii le-au identificat in ultimii 30 de ani a fost lipsa autostrăzilor, dar mai ales ritmul lent in care se lucra la marile proiecte de infrastructură. In ultimii ani situatia ...

COMUNICAT DE PRESĂ 11 octombrie 2024
11/10/2024 12:07

 COMUNICAT DE PRESĂ 11 octombrie 2024 "Transformarea digitală a firmei AVENSA CONSULTING prin achizitionare unei platforme de management procese interne”

În 2023, UE a exportat peste 8 milioane de tone de produse reciclabile
11/10/2024 11:37

Uniunea Europeană a exportat anul trecut 8,5 milioane de tone de produse reciclabile (hartie, plastic şi sticlă) către ţările din afara blocului comunitar, o creştere de 34% faţă de 2022 (6,4 milioane ...

„Antispălarea banilor în Uniunea Europeană înseamnă mai mult decât respectarea regulilor”
11/10/2024 10:24

* consideră Leonardo Badea, viceguvernator al Băncii Naţionale a Romaniei (BNR) Uniunea Europeană are legi puternice impotriva spălării banilor, dar intreprinderile, băncile şi chiar persoanele fizice ...

România pierde peste jumătate din cererea de plată nr. 3 din PNRR. Câciu dă asigurări: 'Nu se pierde niciun ban / renunțăm la metroul din Cluj'
11/10/2024 09:26

Ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene (MIPE), Adrian Caciu, a confirmat in această seară că metroul din Cluj, programat să fie finalizat in 2032 cu o finantare partială din fonduri europene, va f ...

Comunicat de presă. ANUNȚ DE ÎNCEPERE PROIECT: ,,CONSTRUIRE ȘI DOTARE CENTRU COMUNITAR INTEGRAT ÎN COMUNA BUTEA, JUDEȚUL IAȘI
11/10/2024 09:00

Comunicat de presă. -ANUNT DE ÎNCEPERE PROIECT- ,,CONSTRUIRE SI DOTARE CENTRU COMUNITAR INTEGRAT ÎN COMUNA BUTEA, JUDETUL IASI", prin P.N.R.R/2022/C12/MS/I1.4 – Centre comunitare integr ...

FINALIZARE PROIECT GRĂDINIȚA GOLĂIEȘTI 2024 Data: 11.10.2024  CONSTRUIRE ȘI DOTARE GRĂDINIȚA  ÎN LOCALITATEA GOLĂIEȘTI, COMUNA GOLĂIEȘTI, JUDEȚUL IAȘI
11/10/2024 09:00

 FINALIZARE PROIECT GRĂDINITA GOLĂIESTI 2024 Data: 11.10.2024 CONSTRUIRE SI DOTARE GRĂDINITA  ÎN LOCALITATEA GOLĂIESTI, COMUNA GOLĂIESTI, JUDETUL IASI

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei