Leonardo Badea (BNR): Inflația din România în context european - scurte repere ale ultimilor 20 de ani

Leonardo Badea - BNR

Dimensiune font:

| 17-01-2023 09:12

 

„O analiză a evoluției inflației în România pe parcursul ultimilor 20 de ani evidențiază numeroase cicluri pe termen mediu, influențate de conjuncturi locale și internaționale specifice momentului și adesea foarte diferite. Putem spune că există un punct care separă tendințele de evoluție pe plan local în raport cu cele europene, acesta fiind în preajma anului integrării României în Uniunea Europeană. Graficul de mai jos prezintă această evoluție pentru România și economiile din spațiul economic european utilizând indicii armonizați ai prețurilor de consum calculați și publicați de Eurostat (dinamica inflației în Statele Unite ale Americii este adăugată pentru completarea imaginii de ansamblu).

Dincolo de toate particularitățile fiecărui an, graficul de mai jos arată o modificare structurală foarte importantă care face ca situația din prezent să fie fundamental diferită de contextul economic și financiar al României din perioada de început a intervalului analizat. Această diferență este atât de contrastantă încât poate fi observată de oricine privește atent graficul, fără a necesita cunoștințe de specialitate.

Anterior aderării la Uniunea Europeană, pentru perioada 2002-2007, se observă că nivelul și dinamica inflației în România au fost substanțial diferite de tendințele momentului la nivel european și global. Pentru același interval de timp se observă însă și un proces consistent de convergență către nivelul general și evoluțiile de ansamblu ale inflației în spațiul economic european. În opinia mea, aceasta ilustrează, o dată în plus, decuplarea majoră care a existat în trecut între economia României și cea europeană, dar și transformarea importantă pe care aceasta a parcurs-o în perioada respectivă, precum și efortul băncii centrale suprapus demersului de pregătire și apoi de trecere la țintirea inflației.

Tot pe grafic observăm că după 2007, când inflația din România a redus semnificativ ecartul major pe care îl avea față de nivelul observat în majoritatea celorlalte economii europene, a urmat o perioadă de aproximativ 5 ani, până în 2012, în care, deși dinamica inflației pe plan local a fost mult mai sincronizată cu evoluțiile din plan european, totuși nivelul a rămas în majoritatea timpului ușor mai ridicat în termeni comparativi. Revenind la paralela anterioară, cred că această corelare în dinamică este la rândul ei o expresie a faptului că deja gradul de integrare a economiei românești a devenit suficient de ridicat pentru ca inclusiv tendințele prețurilor la nivel local să fie mai semnificativ corelate cu cele din plan european și global.

Ulterior, practic în cea de-a doua jumătate a perioadei analizate și prezentate în grafic, această corelație s-a menținut semnificativă, în linii mari, cu suișuri și coborâșuri. Așadar, vedem că în ultimii 10 ani (intervalul 2012 – 2022) trendurile inflației din România au fost în majoritatea situațiilor sincronizate cu cele la nivel european, chiar dacă au existat și perioade în care inflația locală s-a plasat în partea de sus sau dimpotrivă, în partea de jos a plutonului european. Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, nu doar economia s-a ancorat mai puternic de economia europeană, prin întărirea legăturilor comerciale cu țările membre, dar și cadrul legal, instituțional și de politici economice a devenit semnificativ mai sincronizat cu cel european. Acest lucru este valabil inclusiv din perspectiva băncii centrale, ale cărei eforturi pentru combaterea inflației nu aveau cum să facă abstracție (dintr-o varietate de motive ce țin de raționalitatea economică) de acțiunile și deciziile de politică monetară ale băncilor centrale relevante din vecinătate sau de cele ale Băncii Centrale Europene. De exemplu, Raportul de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro publicat în decembrie 2018 remarca faptul că în anul 2017 convergența prețurilor era în România de circa 52,2% față nivelul acestora în Uniunea Europeană.

Așa cum este firesc, și ulterior acestui moment plasat în jurul anului 2012, pe care îl consider ca unul dintre punctele de inflexiune relevante ale ultimilor 20 de ani, influențe ale particularităților structurale ale economiei locale au continuat să fie vizibile în evoluția inflației din România, dar pe fondul unei mult mai vizibile sincronizări de ansamblu cu tendințele la nivel european. Răspunsurile ratei inflației la diversele șocuri au continuat să fie influențate de caracteristicile structurale ale economiei, reflectate inclusiv în compoziția coșului de consum. Acesta, și astăzi ca și în urmă cu mai mult de 5 ani, alocă bunurilor alimentare o pondere de peste 30% (printre cele mai ridicată la nivel european). Totodată, o parte semnificativă din alimentele procesate consumate în România provin din importuri. În acest context, același raport la care am făcut referire mai sus remarca încă din anul 2018 faptul că evoluția ratei anuale a inflației este influențată semnificativ de elemente aflate în afara sferei de acțiune a politicii monetare, de natura șocurilor de ofertă interne sau internaționale și a unor decizii administrative, precum și de măsuri fiscale.

Un astfel de episod este reprezentat de perioada de inflație dezinflație accentuată din intervalul 2014-2016, când rata anuală a inflației din România a manifestat, pe fondul reducerilor succesive ale cotelor impozitelor indirecte, o tendință pronunțată de scădere, concordantă evoluției preponderent descendente a inflației de bază. La momentul respectiv, la această tendință au contribuit și declinul cotațiilor materiilor prime (în special energetice), precum și anul agricol foarte bun. Suplimentar, dinamica IAPC a reflectat atunci, prin intermediul evoluției prețurilor bunurilor din import, inflația persistent scăzută din zona euro.

Interesant este că, după mai mult de 5-6 ani, în linii mari mulți dintre acești factori au acționat și pe parcursul anului 2022, doar că nu în același sens. Am consemnat așadar efecte majore asupra inflației la nivel local ca urmare a modificării prețurilor materiilor prime, energiei, combustibililor, alimentelor procesate din import, prețurilor volatile ale produselor agricole și efectelor unor decizii administrative și programe de suport. Unele dintre acestea au avut contribuții la creșterea inflației, altele la diminuarea ei în raport cu nivelul potențial mult mai ridicat, dar pe ansamblu toate au rămas la fel de relevante, fiind însă în continuare în afara influenței eficiente a instrumentelor de politică monetară.

Revenind la graficul nostru, vedem în perioada de final a anului trecut o posibilă tendință de inversare a trendului inflației, ceea ce ar echivala cu o reducere a ritmului de creștere a prețurilor. Această tendință potențială este vizibilă la nivel european și este susținută de recentele reduceri de prețuri observate pe piețele de tranzacționare a combustibililor, energiei, altor materii prime importante pentru industrie, de reducerea cererii ca efect al înăspririi condițiilor monetare și scăderii puterii de cumpărare, de moderarea anticipațiilor etc. România se plasează în continuare în interiorul acestui pluton, nu este nici la cel mai ridicat nivel după cum nu este nici la cel mai scăzut. Recenta reducere a ratei inflației în România din luna decembrie sugerează că nici de această dată dinamica prețurilor pe plan local nu va face abstracție de la trendurile generale manifestate pe plan european.

Toate cele descrise mai sus cred că argumentează faptul că, deja de mulți ani, gradul de integrare economică, financiară, instituțională și de politici al României în Europa este suficient de semnificativ astfel că factorii externi care influențează dinamica prețurilor sunt comuni, cererea și prețurile externe au un impact important pentru prețurile interne, iar răspunsul politicilor economice este îndeajuns de armonizat încât să nu conducă la discrepanțe majore și îndelungate în timp.

În literatura de specialitate se argumentează faptul că în economiile emergente aflate în proces de convergență către o zonă economică mai dezvoltată, așa cum este cazul României ca stat membru al Uniunii Europene, dinamica prețurilor este ceva mai amplă comparativ cu media grupului de state în care are loc integrarea (din cauze structurale alimentate de însuși procesul de convergență, inclusiv ca efect al convergenței puterii de cumpărare, nivelului de trai și al calității vieții). Fondul Monetar Internațional anticipa la finele anului trecut că inflația la nivel global se va diminua, dar în cazul economiilor emergente scăderea ar putea fi ceva mai modestă. Din această perspectivă, cred că este rațional să ne așteptăm să vedem și în viitor, pe termen mediu, episoade în care nivelul inflației să ne plaseze în partea de sus a plutonului european, dar cred că este foarte puțin probabil să observăm o perioadă consistentă de timp în care să ne situăm pe o tendință divergentă față de acesta.

Matematica inflației nu este deloc simplă, dar dincolo de aceasta este preocupant faptul că valori relativ apropiate ale inflației în diverse țări sunt percepute în mod diferit de către populație. Inflația poate fi interpretată ca un impozit indirect regresiv pentru că îi afectează mai ales pe cei cu venituri mici. În fapt, tocmai acest lucru trebuie să stimuleze operaționalizarea de programe pentru creșterea gradului de convergență economică a țărilor emergente, astfel încât populația acestora să resimtă efectele inflației în mod atenuat datorită gradului de dezvoltare mai ridicat”.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:36

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Scandal la Luduș după închiderea Fabricii Leoni. 200 de oameni au ieșit în stradă
02/05/2024 16:30

Aproximativ 200 de angajaţi ai Fabricii LEONI din Luduş au protestat, joi, după decizia de inchidere a punctului de lucru, solicitand să li se respecte drepturile sociale. Fondatorul grupului de iniţiativ ...

 Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deșeuri municipale Fălticeni, județul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare” IDTDMF
02/05/2024 09:10

  Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deseuri municipale Fălticeni, judetul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare”& ...

BIZZ Accelerator, cel mai amplu proiect de educație pentru antreprenorii și managerii din România
02/05/2024 07:13

Într-un context economic in care antreprenoriatul romanesc cunoaste o expansiune rapidă, dar adesea haotică, Stefan Mandachi, impreună cu economistul Iancu Guda, lansează BIZZ Accelerator, un program ...

Peste 5.300 antreprenori din regiunea Moldovei au renunțat la afaceri!
01/05/2024 13:22

Numărul societăţilor comerciale şi al persoanelor fizice autorizate (PFA) care au iesit din sistemul economic, in primele trei luni din an, au ajuns, in regiunea de Nord-Est, la 5.391, cu aproape 20 la sut ...

 Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deșeuri municipale Fălticeni, județul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare” IDTDMF
01/05/2024 09:30

  Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deseuri municipale Fălticeni, judetul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare”& ...

Trenuri suplimentare de 1 Mai și Paște
30/04/2024 14:30

CFR Călători va asigura un program de transport special cu prilejul minivacanţei de 1 Mai şi Paşte, pentru facilitarea deplasării pasagerilor spre destinaţiile de vacanţă, dar şi spre domiciliu. Prin ...

S-a ieftinit mălaiul
30/04/2024 13:47

Preţurile produselor agricole au scăzut cu 18,69% in luna februarie 2024, comparativ cu luna februarie 2023, potrivit Buletinului statistic de preţuri al Institutului Naţionale de Statistică, in care se me ...

CNAIR a desemnat câștigătorul contractului necesar finalizării studiului de fezabilitate al Autostrăzii Braşov-Bacău
30/04/2024 13:36

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat, marţi, caştigătorul pentru contractul necesar finalizării studiului de fezabilitate al Autostrăzii Braşov-Bacău, respect ...

Datoriile bugetului general iau amploare!
29/04/2024 12:28

Arieratele bugetului general consolidate au crescut cu 21,8%, in martie 2024, comparativ cu luna precedentă, la 389,9 milioane de lei, de la 320,1 milioane de lei in februarie, conform datelor publicate pe sit ...

Numărul autorizaţiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale a scăzut
29/04/2024 10:49

Numărul autorizaţiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale eliberate in primul trimestru din acest an a ajuns la 7.422, in scădere cu 7,2% faţă de trimestrul I din 2023, potrivit datelor publicate ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei