„A atrage tinerii la teatru nu ȋnseamnă doar un repertoriu relevant, ci o viziune pe termen lung”

ziar catinca

Dimensiune font:

| 04-10-2021 12:00

 

·        dialog cu Catinca Drăgănescu, un regizor convins că pandemia ne obligă la reformulare

- „Aici, Moscova”, un spectacol după un text destul de dur. Cum și de ce ați ales să îl montați? Ce v-a inspirat în alegea acestui text? Dar a formulei proiectului cinematic?

- Întotdeuna ȋmi aleg textele pornind de la ceea ce mă interesează real, pe mine ca individ. „Aici Moscova” tratează două teme cu care rezonez profund: raportul cu trecutul și relația părinți-copii. Cred cu tărie că felul ȋn care ne raportăm la trecutul istoric, politic, personal definește sensul evoluției noastre. Noi, românii, avem un raport interesant cu trecutul. Avem, ca societate, o lungă tradiție ȋn mistificarea sa: simplul exmplu al procesului revoluției din 1989 este elocvent. Or, textul Iuliei Pospelova mi-a dat ocazia să explorez ideea de „stream of consciousness”, concept ȋn jurul căruia mi-am organizat materialul dramaturgic. Dintr-un monolog-povestire, a devenit un scenariu activ: un proces al conștiinței, ȋn care personajul central – Svetlana Allilueva, fiica lui Stalin, se confruntă cu dublul adevăr al unui tată-iubitor/tată-dictator. Nu este o realitate ȋn alb și negru, este un purgatoriu gri al chestionării perpetue.

Formula scenică aleasă este consecința a două idei: că dat fiind subiectul, avem nevoie să creăm tensiunea unor multiple perspective asupra realității, și că actualul context pandemic ne obligă pe noi, ca artiști (și nu numai pe noi) la reformulare/ reinventare. Realitatea mediată de ecran a devenit parte din rutina și mentalul nostru. Dacă acum niște ani acest tip de intersecție putea părea experimental, acum cred că din contra, realitatea mixtă este mai autentică pentru felul ȋn care mentalul nostru funcționează, decât orice formă de reprezentare pură.

- Spuneți despre spectacol că este o „experienţă teatral-cinematică”, un spectacol la limita dintre teatru și film, o provocare pentru public. Cum a fost primit? Ce reacții ați primit?

- Este o provocare pentru public ȋn sensul ȋn care ȋși propune să ȋi creeze o experiență. Mă interesează ȋn mod deosebit ideea asta de teatru ca experiență. Cum e să fii pentru o oră ȋn capul fiicei lui Stalin? Nu doar să afli povestea fiicei dictatorului rus, ci să o simți cum o simte ea. Am fost curioasă ce fel de interogări va naște această experiență.

„Aici Moscova” este un proiect gândit a avea două reprezentări: cea cinematică – pe care o puteți vedea ȋn octombrie la Iași, și cea performativă – care va avea premiera oficială ȋn luna octombrie la București. Varianta cinematică a fost proiectată public o singură dată, ȋn luna iulie, ȋn cadrul Zilelor Unteatru. Asta face prezența ȋn cadrul festivalului de la Iași cu atât mai importantă. Și eu sunt foarte curioasă să descopăr reacția publicului

- Piesa aduce în discuție subiecte care și astăzi sunt amplu discutate, cum ar fi rănile lăsate de părinți în sufletele copiilor. Părinţii pot lăsa răni, dar copiii sunt cei care aleg propria vindecare. Poate fi acest spectacol un instrument care să ajute la vindecare?

- Ziceam mai devreme că pandemia ne obligă la reformulare. Pe mine m-a făcut să realizez cât de important este să fiu sinceră cu subiectele pe care le abordez, cât de important este ca fiecare proiect să nu fie doar conceptual, ci și foarte personal. Eu am o relație complicată cu părinții mei, ȋn special cu tata. M-a bântuit relația asta, iar absența nu a făcut decât să o facă mult mai prezentă. Mi-a fost foarte greu să accept cât de mult din cine sunt este influențat de absența tatălui meu din viața mea. Mi s-a părut nedrept. Spectacolul este despre asta, aici m-am ȋntâlnit eu cu Svetlana. Și cred că aici se vor ȋntâlni și mulți alții. Sigur că e ceva vindecător ȋn a vorbi despre ce ne doare.

- Pledați pentru funcția educativă a teatrului, care implică o interogare a unei conștiințe. Ce v-ați propus prin acest teatru al conștiinței?

- Aici sunt două idei care sunt și nu sunt corelate. Cred că orice societate, cu atât mai mult cea românească, are nevoie de educație prin cultură, și da, teatrul educațional este un instrument extrem de eficace, dar nu consider că teatrul pe care ȋl practic eu este un teatru educațional. Îmi manifest aceste convingeri prin proiectele pe care le produc ca manager cultural independent. Teatrul pe care ȋl fac, și pe care ȋl numesc ȋn ultimii ani, „teatrul conștiinței” este un concept nuanțat care reflectă ȋn aceeași măsură o serie de opțiuni estetice și tematice.

La noi există tendința asta de a considera că orice spectacol abordează teme sociale sau politice ȋși pierde aspirațiile estetice. Eu nu sunt de acord și ȋmi propun să provoc această prejudecată. Pentru mine, există trei principii care definesc teatrul conștiinței: teatrul ca experiență a realității subiective a celuilalt, actorul hiper-prezent și montajul cinematic. Din acest ecleraj rezultă arhitectura unei experiențe teatrale, menite să ridice ȋntrebări și să creeze empatie cu subiecte sensibile, cu categorii vulnerabile, cu ȋntrebări incomode. Cred ȋntr-un teatru care ajută societatea să proceseze/asimileze problemele reale ale momentului, un teatru -portal spre o conștiință colectivă.

- Susțineți teatrul independent. Care sunt argumentele? Ce v-a atras la teatrul independent? Ce poate face diferit față de teatrul instituționalizat?

- Eu am ajuns să cred că polarizarea asta ȋntre independent și teatru de stat este toxică și că miza reală ar fi ȋncurajarea colaborărilor și sharingului de resurse. Ce m-a atras ȋn teatrul independent? Nu cred că se pune problema așa. Eu am urmărit ȋn primul rând să fac niște spectacole, să testez niște idei, niște formule scenice. M-am dus acolo unde am fost lăsată să ȋmi urmez programul artistic.

Dar, ȋn același timp, trebuie să fim onești și să recunoaștem că acest teatru independent este cel care ȋn ultimii 20 de ani a adus majoritatea inovațiilor ȋn teatrul românesc, cel care și-a asumat deseori rolul de serviciu public al culturii și cel ce a lansat mulți dintre artiștii români recunoscuți international. Tearului independent ȋi lipsesc resursele, dezvoltarea lui este blocată ȋn acest moment. Teatrul public are mai multe resurse, dar acolo ȋn general lipsește viziunea.

- Veți aduce spectacolul „Aici, Moscova” la FITPTI, un festival pentru tineri. Din punctul dvs de vedere, care este relația dintre tineri și teatru? Ce ar trebui să li se opere pentru a avea săli pline cu tineri?

- Consumul cultural este o chestie care se educă ȋn timp, nu ne putem aștepta la rezultate de pe o zi pe alta. Pentru asta este nevoie de politici publice integrate, de programe cultural-educaționale și de o valorizare justă a rolului pe care arta și cultura ȋl pot juca la nivelul dezvoltării individului. Relația dintre tineri și teatru este cea pe care am construit-o noi: acolo unde s-a investit ȋn această direcție, ea există, și acolo unde a fost ignorată considerându-se că va merge din inerție, nu există. A atrage tinerii la teatru nu ȋnseamnă doar un repertoriu relevant, ci o viziune pe termen lung.

- Cum ajută teatrul la dezvoltarea unui copil, a unui tânăr? Ce a adus teatrul în viața dvs?

- Teatrul creează comunitate, teatrul este un spațiu de exprimare și auto-descoperire, teatrul dezvoltă simțul critic, teatrul educă inteligența emoțională și te ajută să comunici și empatizezi cu celălalt.

Eu am făcut teatru ȋncă din liceu. Pentru mine a fost un fel de oază și mai poetic spus, un loc care m-a revelat pe mine mie. Am fost un copil foarte timid și introvertit, un copil singur la părinți căruia ȋi era greu să comunice cu ceilalți și ȋncă și mai greu să se ȋnțeleagă pe sine. Am căpătat voce făcând teatru. Am ieșit din bula mea solitară datorită lui. M-a ajutat să ȋmi formulez o părere despre lume și viață. M-a deschis. Chiar dacă nu aș fi urmat o carieră ȋn domeniu, teatrul ar fi rămas experiența prin care m-am descoperit. Cred ca sunt mulți tineri care se confruntă cu probleme similar și pentru care teatrul ar putea fi nu numai o experiență culturală, ci și una terapeutică, vindecătoare.

- „Cereţi teatru şi spaţii în care el să se întâmple”, ați spus de multe ori. Care a fost răspunsul publicului? Ce teatru ar dori și în ce săli?

- Și asta e o ȋntrebare care are nevoie de un răspuns nuanțat. Cred ȋn misiunea publică a culturii. Cred că accesul la cultură garantat prin Constituție trebuie să devină o prioritate și că infrastructura culturală joacă un vital ȋn realizarea sa. Noi am distrus rețeaua de cămine culturale și case de cultură moștenită dinainte de 1989. Mediul rural, mediul mic urban sunt deseori private de activități culturale, uneori chiar și educaționale. Asta e o tragedie, iar efectele ei sunt vizibile de mai bine de 20 de ani.

Pe de altă parte când mă gândesc la spații, mă gândesc și că nu am construit niciun teatru nou, și că avem multe clădiri de patrimoniu ȋntr-o stare precară, și că mediul independent luptă pentru supraviețuire având emoții ȋn fiecare lună dacă strânge banii din chirie.

Astea nu sunt probleme pe care să le rezolve publicul. Astea sunt probleme pe care să le rezolve statul. Desigur dacă avem de a face cu un stat responsabil, cu o voință politică legată de binele cetățeanului.

Consider că e foarte superficial și ipocrit să ne ascundem ȋn spatele dorințelor publicului lipsa de viziune. Mai zic odată, publicul se formează ȋn timp și se educă. De 30 ani aproape nimeni nu a mai fost preocupat de el (desigur, există excepții).

- O altă invitație lansată publicului a fost legată de formarea lui. Cum se poate forma un public și care este aici rolul actorului și al regizorului. Care este aici rolul dvs? Cum v-ați dori să fie publicul de la Iași?

- Răspunsul e corelat cu ȋntrebarea de mai sus. Cred foarte tare ȋn importanța teatrului pentru public tânăr și a programelor dedicate. Cred ȋn nevoia de a construi un spațiu de dialog cu generațiile următoare. Sigur că artiștii pot contribui, dar avem nevoie și de manageri, curatori, realizatori de programe culturale. Artiști avem, ne lipsește strategia care să ȋi orienteze. Suntem cumva blocați ȋn ideea că rolul unui teatru este exclusiv de a produce spectacole, care ideal, umplu sălile. Or, din punctul meu de vedere, e nevoie de a construi o relație cu comunitatea. Trebuie să dăm ca să primim. Consumul cultural nu se ȋntâmplă din inerție, iar cultura este subvenționată ȋn beneficiul cetățeanului, nu al artistului. Nu ni se cuvine să avem un public, e necesar să ne implicăm activ ȋn dezvoltarea lui.

Experiențele mele cu publicul ieșean au fost foarte plăcute. E un public cald, deschis și empatic pe care abia aștept să ȋl reȋntâlnesc.

Spectacolul va putea fi văzut în această seară la FITPTI, de la ora 19.

A consemnat Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Festival de vin cu primul concurs de brânzeturi din România
25/04/2024 20:10

Se apropie luna mai si Iasul se pregăteste să vibreze la multe evenimente cărora le dă valoare si care ii aduc consacrare, unul fiind festivalul „Vin la Cultură”. De la degustări delicioase la ...

Iașul ar putea avea 7 noi ”Cetățeni de onoare”
25/04/2024 18:55

Mai multe personalităti ale lumii academice si cultural-artistice sunt propuse pentru a deveni Cetăteni de onoare ai Iasului in cadrul sedintei de astăzi a Consiliului Local. Printre acestea se numără prof ...

Buget limitat pentru înmormântare? Iată de ce să alegi o agenție de servicii funerare.
25/04/2024 16:34

Buget limitat pentru inmormantare? Iată de ce să alegi o agentie de servicii funerare. Organizarea ceremoniei de inmormantare trebuie să se realizeze intr-un timp relativ scurt după ce un membru al fa ...

  Pelerinaje de Florii în Arhiepiscopia Iaşilor
25/04/2024 14:17

Sambătă, 27 aprilie 2024, in ajunul marii sărbători a Intrării Domnului in Ierusalim, Arhiepiscopia Iaşilor va organiza Pelerinajul de Florii, atat la Iaşi, cat şi in alte protopopiate de pe cuprinsul ...

Tradiții de Florii
25/04/2024 14:01

 Sărbătoarea Floriilor deschide săptămana cea mai importantă pentru pregătirile de Paşte * cunoscută ca şi ritual creştin, sărbătoarea a fost atestată incă din societatea romană ca şi zi de ...

Croitorașul cel Viteaz, în ritmurile prezentului
25/04/2024 13:51

Un nou titlu va imbogăti repertoriul permanent al Teatrului „Luceafărul” Iasi incepand din această săptămană: „Croitorasul cel Viteaz”. „Scenariul realizat de Constantin Breh ...

Daruri de la copiii Liceului UAIC prietenii lor de la o școală din Iași
25/04/2024 13:13

Privind cum copiii din clasa a II-a de la Liceul UAIC, coordonati de prof. inv. Raluca Gabriela Varga-Coneac impart darurile si zambetele lor cu prietenii de la o scoală din Iasi, simt că inimile noastre se u ...

Mocănița Huțulca din Suceava va ajunge până la Mănăstirea Moldovița / Noua cale ferată, cu o lungime de peste 5 km, se deschide vineri
25/04/2024 10:31

O nouă linie a Mocănitei Hutulca de la Moldovita va lega Mănăstirea Moldovita de pitorescul traseu al trenuletului pe linie ingustă din Bucovina, incepand de vineri, 26 aprilie  Noua cale ferată, ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei