Drumul strategic al Botoşaniului, subiect de scandal
Dimensiune font:
Constructorii susţin că proiectul este subfinanţat şi nu participă la licitaţie * bugetul este cu cel puţin 100 milioane lei mai mic decât costul actual al lucrărilor * CJ anunţă reactualizarea indicatorilor * drumul va lega 14 localităţi
Niciun constructor nu s-a prezentat la licitaţia pentru lucrările de modernizare a drumului strategic, organizată de Consiliul Judeţean Botoşani, pe motiv că bugetul este cu cel puţin 100 milioane lei mai mic decât costul actual al lucrărilor.
CJ Botoşani a scos la licitaţie modernizarea a 106 km de drum judeţean cu preţul de 254 milioane lei, fără TVA, în luna martie. Deşi au fost intenţii din partea firmelor, nu a fost depusă nicio ofertă, iar CJ a anunţat că va repeta procedura.
Constructorii de drumuri spun că repetarea procedurii la aceleaşi preţuri este inutilă pentru că fie nu vor fi oferte depuse, fie vor fi depuse oferte dar contractul nu va putea fi dus la îndeplinire şi proiectul va avea soarta Teatrului „Mihai Eminescu”, adică vor începe lucrările dar nu vor putea fi finalizate.
Unul dintre constructorii botoşăneni a explicat în detaliu situaţia acestui proiect, preferând să facă declaraţiile sub protecţia anonimatului.
„La licitaţia pentru drumul strategic nu va veni nimeni din cauza preţului. Proiectul a fost lansat acum vreo trei ani şi nu poţi să ceri ceva fără să te gândeşti că preţurile evoluează, se schimbă. Proiectul este insuficient bugetat. Punct. Lipsesc minim 100 milioane lei din bugetul pentru acest proiect. Dacă va fi totuşi cineva care să liciteze totul va avea aceeaşi soartă ca şi Teatrul Mihai Eminescu, pentru că nu vor fi bani pentru toate lucrările”, a declarat constructorul botoşănean.
El a explica faptul că de la momentul lansării proiectului şi până la aprobarea şi licitarea lui au trecut trei ani în care evoluţia economică a făcut ca proiectul să nu mai corespundă cu realitatea economică, iar vinovaţi pentru această situaţie sunt specialiştii din Consiliul Judeţean care s-au ocupat de proiect. „Îl lansezi acum trei ani şi nu eşti conştient că tu ca om care lucrezi la stat ai salariul de două ori mai mare, dar vrei ca cineva să-ţi lucreze cu salariul de acum trei ani. Noi nu venim la licitaţie pentru că nu putem lucra cu sumele astea. Bugetul este insuficient, lipsesc minim 100 milioane lei, 21 milioane euro, ceea ce nu e de colo”, a completat constructorul local.
Scandaluri pe bandă rulantă
Starea impracticabilă a tronsoanelor de drum judeţean prinse în acest proiect a generat mai multe proteste în ultimii ani, situaţie fără precedent în mediul rural din judeţul Botoşani, iar localnicii dau semne că protestele se vor înteţi în următoarea perioadă.
Dorin Birta, vicepreşedintele CJ Botoşani, a declarat că se lucrează la proiectul de actualizare a indicatorilor tehnico-economici.
„Procedura era începută, ce însemna să oprim totul? Nu era o procedură clară, iar OUG 114 ne dădea voie doar în anumite limite să aplicăm coeficientul. Am consultat ADR-ul şi acum lucrăm la proiectul de reactualizare a indicatorilor tehnico-economici. Se vor reactualiza preţurile şi apoi scoatem imediat la licitaţie. Estimez că în jurul datei de 10 aprilie să avem reactualizarea pentru a o putea supune votului plenului CJ. Repet, procedura licitaţiei era pornită şi noi nu mai puteam anula”, a declarat Dorin Birta.
Deputatul Cristian Achiţei, fost vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Botoşani în momentul în care s-a făcut studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru acest proiect, spune că este o chestiune de asumare pe care actuala conducere a CJ nu are curaj.
„Poate suma vehiculată de constructori este puţin prea mare, dar e clar ca OUG 114 şi tot haosul fiscal produc efecte negative grave, şi asta pentru toate contractele de lucrări.
Proiectul poate fi însă salvat, dar nu cu această conducere a CJ care fuge de răspundere. E interesant ce are de spus firma de consultanţă angajată de CJ. La mai mult de o săptămână de la eşecul licitaţiei, conducerea CJ nu are încă o poziţie oficială cu ce vor face. E un proiect la care eu personal ţin foarte mult şi trebuie făcut. Nu ne putem permite să pierdem banii europeni, chiar dacă ar trebui să mai punem şi nou ceva din bugetul propriu”, a declarat Cristian Achiţei.
Proiectul prevede modernizarea a patru tronsoane de drum județean care vor lega 14 localități, respectiv Albești, Blândești, Călărași, Dângeni, Dobârceni, Gorbănești, Hănești, Hlipiceni, Lunca, Mihălășeni, Răuseni, Sulița, Todireni , Trușești și până la localitatea Șipote din Iași.
Alina CALINIUC
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau