„Toate proiectele Iaşului intră în carnavalul mincinoşilor şi povestitorilor”
Dimensiune font:
Necesitatea urgentării finalizării lucrărilor la varianta de ocolire a Iaşului îl constituie depăşirea frecventă în zona staţiei tip trafic IS-1-Podu de Piatră din municipiul Iaşi a indicatorului PM 10. Finalizarea acestui obiectiv reprezintă o urgenţă de „grad zero”, în vederea restricţionării / devierii traficului greu aflat în tranzit pe raza municipiului Iaşi, din zona bd. Nicolae Iorga pe şoseaua de centură.
Epopeea obiectivului de investiţii „Varianta de Ocolire a Municipiului Iaşi - Etapa I - Varianta Sud” a început în anul 2006, având ca ordonator principal de credite Ministerul Transporturilor, autoritatea contractantă fiind Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Deoarece oraşul nu are o strategie coerentă privind dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii rutiere, ieşenii se confruntă, pe lângă poluare, şi cu alte probleme majore, cum ar fi un nivel scăzut al siguranţei în trafic, ori conectivitate redusă a extremităţilor oraşului. Astfel, prin decongestionarea şi fluidizarea traficului s-ar reduce problemele identificate, dacă Primăria Municipiului Iaşi, Consiliul Judeţean şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri, toate aflate într-un război informaţional, nu ar bloca implementarea corespunzătoare a proiectului.
„Ar trebui reproiectat traseul cu 2 benzi pe sens”
Necesarul de finanţare pentru obiectivul de investiţie „Varianta de Ocolire a municipiului Iaşi - Etapa I - Varianta Sud” este de 421.867.000 lei cu TVA , din care valoarea C+M este de 355.408 mii lei, cu TVA, defalcată astfel: Obiectul 2 - Varianta trafic greu, nod rutier Km 0+000 + iluminat intersecţii Km 0+000 - Km 13+905 şi parcare Km 11+ 600, în valoare de 91.475 mii lei cu TVA; Obiectul 3 - Varianta trafic greu, Sector Km 19+960 - Km 26+460, în valoare de 150.473 mii lei cu TVA; Obiectul 4 - Varianta trafic uşor (sector Km 0+000 - Km 8+185) şi penetraţie Cartier Dacia, în valoare de 113.460 mii lei cu TVA). „La sfârşitul anului trecut am făcut tot ce a fost necesar pentru ca acest proiect să fie bugetat. Guvernul a alocat 46,39 milioane de lei credite bugetare şi 187,68 milioane de lei credite de angajament pentru continuarea lucrărilor”, a spus Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, acesta întărindu-şi, joi, afirmaţia: „Există bani şi disponibilitate din partea guvernului PSD şi a CNAIR pentru realizarea şoselei de centură, varianta de trafic greu”.
Deputatul PMP Petru Movilă susţine că pentru a se realiza investiţia la şoseaua de centură (tronsonul de la Horpaz la bariera de la Tomeşti, inclusiv bulevardul Poitiers, şoseaua Trei Fântâni), aceste porţiuni de drum trebuie preluate de CNAIR, prin Hotărâre de Guvern (HG). „Pentru aceasta, trebuie o Hotărâre de Consiliu Local, pentru predare, lucru care există. Trebuie un proces verbal de predare primire a tronsonului de şosea, între Consiliul Local Iaşi şi CNAIR, lucru care nu există. În baza celor două se emite HG, lucru care nu s-a realizat. Din acest punct de vedere, CNAIR nu poate face investiţia. Acesta a precizat că trebuie refăcut studiul de fezabilitate pentru acest tronson, întrucât studiul existent este vechi de 12 ani şi nu mai corespunde tehnic şi economic. Dacă ne referim la partea tehnică, configuraţia traseului nu mai e aceeaşi. S-a construit mult, au apărut alte căi de acces adiacente şi altele. Ar trebui reproiectat traseul cu 2 benzi pe sens. Studiul trebuie realizat de investitor, CNAIR, împreună cu Primăria Municipiului Iaşi, stabilind de comun acord şi ce responsabilităţi revin fiecărei instituţii. În baza studiului de fezabilitate refăcut, Primăria Iaşi are soluţia legală pentru alocarea fondurilor corespunzătoare. Ar fi foarte important să se refacă proiectul cu 2 benzi pe sens”, a spus Movilă.
Trebuie refăcut calculul economic
Din punct de vedere economic, a adăugat Movilă, trebuie refăcut calculul proiectului: reactualizate preţurile la materiale, manopera, tva, luată în calcul „celebra” OUG 114.
„Din punctul meu de vedere, acesta este parcursul pentru acest proiect. Din punct de vedere legal, nu este nicio problemă, legislaţia românească permite în totalitate realizarea şoselei de centură a municipiului Iaşi. De asemenea, dacă Maricel Popa şi Mihai Chirica s-ar aşeza la aceeaşi masă de dialog, lucrurile pot fi rezolvate. Pentru cei care trăiesc din poveşti, citiţi legile înainte şi informaţi-vă despre procedurile legal, altfel, toate proiectele Iaşului intră în carnavalul mincinoşilor şi povestitorilor”, consideră deputatul Petru Movilă.
Şi Costel Alexe, deputat şi lider al organizaţiei judeţene a PNL, a declarat, ieri, că „războiul mediatic şi de imagine între cele Primăria Municipiului Iaşi şi Consiliul Judeţean Iaşi ne confirmă tuturor că Varianta Ocolitoare a Municipiului Iaşi a fost blocată timp de 7 ani din lipsa finanţării guvernamentale, a dezinteresului politicienilor de la nivel central, dar mai ales din cauza orgoliilor şi frustărilor politicienilor locali”.
Potrivit acestuia, pe 10 septembrie a solicitat clarificări publice atât premierului României, Viorica Dăncilă, cât şi ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, pentru a-i pune la dispoziţie „un calendar realist” privind etapele şi realizarea atât al Obiectivul 3, Varianta trafic greu, respectiv sectorul Selgros - Bulevardul Poitiers - Str. Trei Fântâni, intersecţie DN 28 Iaşi - Albiţa, precum şi al Obiectivului 4, Varianta trafic uşor (sector km 0+000 - km 8+185) şi penetraţie Cartier Dacia”. „Fac un apel către preşedintele CJ Iaşi, Maricel Popa, cât şi către primarul Iaşului, Mihai Chirica, să iasă din retorica de campanie electorală, să îşi facă datoria faţă de ieşeni, să depună proiecte şi să facă demersurile necesare pentru a obţine finanţări şi să atragă fondurile guvernamentale”, a conchis liberalul Costel Alexe. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau