Aceiaşi copii. Altfel de şcoală

1editorial

Dimensiune font:

| 31-05-2023 11:39


Da, îmi plac poveştile, ştiţi asta. Îmi place să le ascult, să le spun, dar cel mai mult îmi place când le văd reeditate în filmul vieţii de zi cu zi. Una dintre ele este „Şcoala Altfel”, o poveste reinventată şi dată pe piaţă cu titlul de noutate, anul trecut.
Ideea este foarte bună şi, pentru cine nu ştie, îşi propune să scoată elevii din spaţiul formal, să le arate lumea aşa cum este în realitate. Concret, elevii merg în vizită la firme, află cum se tipăreşte o carte, cum se confecţionează un caiet, cum se prepară o ciorbă sau cum se coase un halat. Pentru cei mici este într-adevăr o încântare, iar efectul este imediat – învaţă că oul nu este doar un glob ţuguiat, ci şi ingredient într-un cozonac, că tortul le vine în farfurie ca desert după ce a trecut prin mâinile unui cofetar, că paharul de pe biroul lor este făcut dintr-un nisip topit (wow!) şi că banala cană este un lut uscat şi ars în cuptor, apoi pictat.
Este bine pentru elevi că merg în excursii, că află lucruri noi şi cunosc multe amănunte despre meserii pe care eventual le-ar afla dintr-un documentar de pe Discovery ori de la orele de Educaţie tehnologică (lucru manual, în limbaj uzual). În cele câteva ore în care nu stau cu ochii lipiţi de ecranul calculatorului ca să citească ultimul banc postat pe Facebook ori cel mai recent citat care le-ar creşte cota în cartier (precum faima unei senatoare care s-a împrietenit cu Octavian Paler în social media) află şi ce este un muzeu, văd şi o piesă de teatru şi poate n-ar fi rău să mai bată şi mingea pe un teren de sport. Este bine pentru ei că ies în lume, că află lucruri despre care nu învaţă la şcoală şi cunosc oameni care poate nu au cont pe Facebook, dar sunt cei mai buni în meseriile lor, fie ei meşteri populari, coşari, cofetari, ingineri, actori sau bucătari.
Programul „Şcoala Altfel” este nu bun, ci foarte bun, iar eu l-am parcurs pe când eram pionier. Pe atunci activităţile extraşcolare erau obligatorii şi trecute într-un program pe care, atenţie, îl alcătuiau elevii. Sigur, şi la sugestia cadrelor didactice. În program erau trecute vizite în fabrici şi uzine (aşa am aflat cum se fac hainele din mătase şi cum se cos pantofii), erau incluse acţiuni în natură (actualele evenimente de ecologizare), adică ajutam la curăţarea parcurilor, plantam flori şi făceam muncă patriotică (sau voluntariat, cum i se spune acum). Planificarea includea obligatoriu vizite la muzee (ca să ne cunoaştem înaintaşii, dacă ar fi să citez dintr-o veche carte de istorie), participarea ca spectator la piese de teatru şi ca actor în reprezentaţii în care învăţam cum să ne gestionăm emoţiile şi să vorbim frumos pe scenă (adică public speaking). Socializam, făceam networking şi ne cunoşteam între noi. Adică, team buiding, aşa cum se întâmplă şi acum.
Noutatea „Şcolii Altfel” vine din faptul că tradiţia acţiunilor extracurriculare a dispărut timp de vreo 20 de ani. Elevii mergeau la cursuri şi cam atât. Din cadrul formal al şcolii ieşeau doar dacă vreun învăţător ori profesor mai avea suflu (a se citi şi „chef”) să-i scoată din sala de clasă, lucru pe care ar fi trebuit să-l facă de la sine, nu prin impunere ministerială. Misiunea de dascăl implică uneori şi apostolat, nu numai pregătire şi leafă.
Revenind la poveştile din zilele noastre, copiii sunt la fel, şcoala s-a schimbat şi nu în foarte bine. Faptul că se reiau vechi iniţiative arată că erau bune, că erau utile şi ajutau elevii. Nu mă întreb de ce au fost scoase din programă, ci cât timp vor rezista, ca să pot povesti cât de mult ajută elevii să cunoască viaţa aşa cum este, nu doar din cărţi.

Maura ANGHEL
 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Dimitrie Cantemir, cu sediul in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/485.389, e-mail: primaria.dtcm@yahoo.com, cod fiscal 3394295. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -suprafata totala de 20,00 ha, teren extravilan, pasune comunala, apartinand domeniului privat al Comunei Dimitrie Cantemir, situata in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, judetul Vaslui, conform H.C.L. Comuna Dimitrie Cantemir nr. 27/06.05.2025 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificata astfel: -Lot 1 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 875; -Lot 2 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 873. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Dimitrie Cantemir. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 20 Lei/exemplar, care se achita in numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 29.05.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00, la sediul Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.05.2025.
De la vintage la futuristic. Piețele ascunse din România unde găsești comori cu poveste
17/05/2025 14:32

În spatele agitatiei oraselor mari, Romania ascunde adevărate capsule ale timpului. Piete obscure, ferite de ochii turistilor grăbiti, unde colectionarii, visătorii sau vanătorii de chilipiruri găses ...

Ce se întâmplă cu cei care folosesc ChatGPT des. Experții trag un semnal de alarmă despre efectul „bizar”
09/05/2025 06:01

Expertii au descoperit că utilizatorii care folosesc cel mai des ChatGPT, pentru cel mai indelungat timp, devin dependenti de acest chatbot. E un efect „bizar” care ingrijorează comunitatea stiintifică. ...

Între tradiție și TikTok. Viața cu trei generații la mesele de sărbătoare
02/05/2025 08:46

În week-end, de sărbători sau in zilele libere, asa cum a fost de 1 Mai, cum este la Paste ori de Crăciun, in multe apartamente din Iasi are loc un ritual sacru. Nu e ca la biserică, dar e aproape la ...

Cuvintele care ne țin în brațe
25/04/2025 08:03

Întreabă. Nu pentru a controla răspunsul. Nu pentru a străluci. Întreabă asa cum ai deschide o fereastră intr-o dimineată linistită, lăsand lumina să cadă pe chipul celuilalt. O intrebar ...

 Cuvintele din spatele urii
25/04/2025 07:18

Hate speech-ul in mediul online reprezintă o problemă complexă si multifatetată, care afectează in mod disproportionat tinerii, adolescentii si copiii. Acest fenomen neplăcut constă in distribuirea de me ...

Funeraliile Papei Francisc paralizează Roma. 10.000 de forțe de ordine și 200.000 de pelerini așteptați
24/04/2025 15:45

Roma devine epicentrul unei mobilizări fără precedent, in contextul funeraliilor Papei Francisc, programate sambătă, 26 aprilie, in Piata Sfantul Petru. Evenimentul coincide cu Ziua Eliberării Italiei, ce ...

„Poate”, două silabe de speranță
22/04/2025 16:45

  Există un cuvant, discret ca o adiere, care nu ridică glasul, nu se impune, nu cere confirmări. Si totusi, in tăcerea lui adancă, stă intreaga noastră nădejde. Acest cuvant e poate. Nu are sigur ...

Testamentul Papei Francisc: Mormântul meu să fie în pământ, simplu, fără decoraţiuni speciale şi cu singura inscripţie: Franciscus / Testamentul a fost scris la 29 iunie 2022
21/04/2025 22:04

 Papa Francisc a cerut in testamentul său, dat publicităţii de Vatican, să fie inmormantat in Bazilica Papală Santa Maria Maggiore. Sfantul Părinte a mai cerut ca mormantul să fie simplu, fără dec ...

Papa Francisc a murit - Care sunt cardinalii favoriți pentru Scaunul Pontifical
21/04/2025 13:20

 Papa era intr-o stare critică in timp ce se lupta cu complicatiile respiratorii la Spitalul Gemelli din Roma. Sănătatea lui proastă a generat incertitudine asupra Anului Sfant si asupra Bisericii Cato ...

Hildegard din Bingen, călugărița vizionară care vindecă și astăzi
21/04/2025 09:21

Într-o perioadă dominată de intuneric si incertitudine, o femeie remarcabilă a adus lumina cunoasterii si alinării sufletesti in Europa medievală. Hildegard din Bingen (1098-1179) nu a fost doar o si ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei