Tot ce trebuie sa stii despre incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei

00000  ULTIMA-ORA-pe

Dimensiune font:

| 29-01-2020 22:19

 Dupa ce, de o bucata buna de timp, pe santierele din Romania au inceput sa munceasca cu spor (si poate si cu drag) lucratori din China, in ultima perioada am vazut tot mai des angajati din Nepal, noua moda in materie de lucratori exotici, venita sa inlocuiasca mitul demult apus al bonelor filipineze, harnice si neobosite.

Potrivit datelor oficiale furnizate de Inspectia Muncii, in anul 2019, in Romania munceau oficial aproximativ 40.000 de cetateni straini, cei mai numerosi fiind cetatenii turci, urmati de cei din Vietnam, Italia, Republica Moldova, China si Minanmar.

In acest context, tot mai multi oameni de afaceri, din cele mai diverse domenii, fie ca vorbim de constructii de drumuri sau rezidentiale, fie ca vorbim de servicii, au inceput sa fie interesati de conditiile in care strainii pot fi incadrati in munca in Romania.

De asemenea, un interes similar il au si firmele straine care doresc sa intre pe piata din Romania dar sa isi aduca si angajatii lor, pe care sa ii detaseze aici, pe o perioada de timp, pentru a se asigura ca business-ul este implementat si functioneaza conform propriilor exigente.

Din aceste motive, ne-am propus sa prezentam, in mod cat mai succint, principalele dispozitii legale care reglementeaza procedura de incadrare in munca si detasare a strainilor pe teritoriul Romaniei.

Astfel, in functie de activitatea pe care vor sa o desfasoare, strainii pot munci in Romania in calitate de lucratori permanentistagiariau pair (incadrati temporar in munca la o familie gazda), sezonieri, transfrontalieri, inalt calificati, detasati sau ICT ("Intra Company Transfer" - transferati in cadrul aceleiasi companii).

Avizul de angajare/detasare

Incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei se face in baza unui aviz de angajare, ce se obtine de catre angajatorul roman de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri insotite de anumite documente.

Legea prevede o serie de conditii generale ce trebuie indeplinite pentru eliberarea avizului de angajare, precum, spre exemplu, ca angajatorul sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului si sa aiba achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii.

De asemenea, pentru fiecare categorie de lucrator in parte trebuie indeplinite si o serie de conditii specifice. De exemplu, in cazul lucratorilor permanenti si ai celor stagiari, angajatorul trebuie sa faca dovada faptului ca locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, ai statelor membre UE/SEE, sau de rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei, iar in cazul lucratorilor au pair, strainul trebuie sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani si sa fi absolvit o forma de invatamant secundar inferior, acestea fiind doar cateva dintre conditiile specifice prevazute de lege pentru fiecare categorie mentionata.

Exista si exceptii de la necesitatea obtinerii unui aviz de angajare, cum ar fi, printre altele, pentru strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale din Romania a unei companii care are sediul in strainatate, pentru strainii titulari ai unui drept de sedere pe termen lung in Romania sau ai unui drept de sedere temporara pentru studii, ori pentru strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman.

Lucratorii detasati si lucratorii ICT pot munci pe teritoriul Romaniei in baza unui aviz de detasare obtinut de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri in acest sens de catre entitatea la care se face detasarea. Una dintre exceptiile de la necesitatea obtinerii acestui tip de aviz il constituie situatia strainilor detasati in Romania, angajati ai persoanelor juridice cu sediul in unul dintre statele membre ale UE sau ale SEE, ori in Confederatia Elvetiana, ce prezinta permisul de sedere din acel stat.

Si in cazul avizului de detasare trebuie indeplinite anumite conditii, cum ar fi: intreprinderea de la care se face detasarea este stabilita intr-o tara terta; entitatea la care se face detasarea desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu activitatea in munca pentru care solicita detasarea strainului si are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii.

Cererile pentru eliberarea avizelor se solutioneaza de Inspectoratul General pentru Imigrari in termen de 30 de zile de la inregistrare (15 zile in cazul cererilor ce vizeaza posesorii de Carte albastra a UE obtinuta intr-un alt stat membru), iar daca sunt necesare verificari suplimentare, termenul se prelungeste cu 15 zile.

Inspectoratul General pentru Imigrari poate solicita deponentilor informatii/documente suplimentare, in cazul in care cele furnizate initial sunt necorespunzatoare, acordand un termen de maximum 30 de zile in acest sens. Daca deponentii nu furnizeaza informatiile sau documentele suplimentare pana la termenul prevazut, cererea poate fi respinsa.

Refuzul de a elibera avizul de angajare/detasare poate fi contestat in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, la curtea de apel in a carei raza de competenta se afla formatiunea teritoriala a Inspectoratului General pentru Imigrari care a dispus masura.

Tariful ce trebuie platit la eliberarea avizelor de angajare/detasare este echivalentul in lei a 100 de euro pentru lucrator permanent, detasat, transfrontalier, stagiar, inalt calificat si au pair si echivalentul in lei a 25 de euro pentru lucrator sezonier, pentru strainul titular al dreptului de sedere temporara pentru studii dupa absolvirea studiilor, pentru titularul dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei, precum si in cazul schimbarii angajatorului sau a functiei, la acelasi angajator.

Viza de lunga sedere in scop de angajare/detasare

In termen de 60 de zile de la obtinerea avizului de angajare/detasare, strainul trebuie sa solicite o viza de lunga sederein scop de angajare/detasare, de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul in care isi are domiciliul sau resedinta. Taxa pentru aceasta viza este de 120 de euro si se plateste in statul in care se face solicitarea.

Ca exceptie, nu exista obligativitatea obtinerii unei vize de lunga sedere pentru angajarea in munca, pentru strainii care beneficiaza de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei si pentru strainii titulari ai unui permis ICT valabil eliberat de un alt stat membru al UE, acestia din urma putand intra pe teritoriul Romaniei de la data depunerii cererii de eliberare a avizului de detasare.

Viza de lunga sedere se acorda pe o perioada de 90 de zile, cu una sau mai multe calatorii, iar in cazul lucratorilor sezonieri se acorda pe o perioada egala cu durata preconizata a contractului plus 5 zile, fara a depasi 90 de zile.

Permisul Unic/Cartea albastra a UE

Dupa intrarea in Romania si cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea dreptului de sedere acordat de viza, strainul trebuie sa solicite de la Inspectoratului General pentru Imigrari un permis unic, sau Cartea albastra a U.E., ce atesta dreptul sau de sedere in Romania.

Perioada pentru care se acorda/prelungeste dreptul de sedere, precum si posibilitatea prelungirii ulterioare, variaza in functie de tipul de lucrator si de durata angajarii/detasarii.

Chiar daca, la prima vedere, procedura de obtinere a avizelor ar putea parea anevoioasa, in realitate lucrurile nu sunt atat de complicate si, in orice caz, chiar complicate de ar fi, este de preferat urmarea intocmai a procedurii si obtinerea avizelor, in conditiile in care lipsa acestora poate atrage amenzi de pana la 20.000 lei si aplicarea unor sanctiuni contraventionale complementare.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:36

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
 Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deșeuri municipale Fălticeni, județul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare” IDTDMF
02/05/2024 09:10

  Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deseuri municipale Fălticeni, judetul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare”& ...

BIZZ Accelerator, cel mai amplu proiect de educație pentru antreprenorii și managerii din România
02/05/2024 07:13

Într-un context economic in care antreprenoriatul romanesc cunoaste o expansiune rapidă, dar adesea haotică, Stefan Mandachi, impreună cu economistul Iancu Guda, lansează BIZZ Accelerator, un program ...

Peste 5.300 antreprenori din regiunea Moldovei au renunțat la afaceri!
01/05/2024 13:22

Numărul societăţilor comerciale şi al persoanelor fizice autorizate (PFA) care au iesit din sistemul economic, in primele trei luni din an, au ajuns, in regiunea de Nord-Est, la 5.391, cu aproape 20 la sut ...

 Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deșeuri municipale Fălticeni, județul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare” IDTDMF
01/05/2024 09:30

  Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deseuri municipale Fălticeni, judetul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare”& ...

Trenuri suplimentare de 1 Mai și Paște
30/04/2024 14:30

CFR Călători va asigura un program de transport special cu prilejul minivacanţei de 1 Mai şi Paşte, pentru facilitarea deplasării pasagerilor spre destinaţiile de vacanţă, dar şi spre domiciliu. Prin ...

S-a ieftinit mălaiul
30/04/2024 13:47

Preţurile produselor agricole au scăzut cu 18,69% in luna februarie 2024, comparativ cu luna februarie 2023, potrivit Buletinului statistic de preţuri al Institutului Naţionale de Statistică, in care se me ...

CNAIR a desemnat câștigătorul contractului necesar finalizării studiului de fezabilitate al Autostrăzii Braşov-Bacău
30/04/2024 13:36

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat, marţi, caştigătorul pentru contractul necesar finalizării studiului de fezabilitate al Autostrăzii Braşov-Bacău, respect ...

Datoriile bugetului general iau amploare!
29/04/2024 12:28

Arieratele bugetului general consolidate au crescut cu 21,8%, in martie 2024, comparativ cu luna precedentă, la 389,9 milioane de lei, de la 320,1 milioane de lei in februarie, conform datelor publicate pe sit ...

Numărul autorizaţiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale a scăzut
29/04/2024 10:49

Numărul autorizaţiilor de construire pentru clădiri rezidenţiale eliberate in primul trimestru din acest an a ajuns la 7.422, in scădere cu 7,2% faţă de trimestrul I din 2023, potrivit datelor publicate ...

Avem deficit de 35,88 miliarde lei
29/04/2024 00:09

Deficitul bugetar a urcat la 2,06% din Produsul Intern Brut după primele trei luni din acest an, soldul negativ cifrandu-se la 35,88 miliarde de lei, faţă de 28,99 miliarde de lei sau 1,67% din PIB după pri ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei