Myst V: End of Ages Review
Dimensiune font:
Myst V: End of Ages Review
Nu credeam ca o sa asist vreodata la ingroparea unui mit. Nu stiu daca va mai amintiti, insa primul Myst s-a bucurat de un imens succes, multi atribuind raspandirea unitatilor de CD pe seama jocului. A urmat Riven, considerat o capodopera la vremea lui, insa numarul celor entuziasti sa joace asa ceva era in scadere. realMyst si Myst 3 au venit mult prea tirziu, iar Uru a usturat si el compania Cyan Worlds. Componenta online a acestuia a fost inchisa la scurt timp dupa lansare, asta pentru ca ideea de adventure online pur si simplu nu a prins. O alta decizie pripita a fost alegerea Ubisoft ca partener in dezvoltarea si publicarea ultimelor titluri ale seriei. Spun pripita si nu gresita pentru ca moda sau mai bine spus boala din ultimul timp de a crea jocuri pentru toate categoriile de virsta si/sau jucatori ce a corupt Ubisoft, a afectat si universul Myst. Asta s-a intimplat pina azi, pentru ca azi, el a murit.
In acest ultim episod intitulat sugestiv End of Ages, scopul tau este de a reinvia civilizatia D’ni. Yeesha, fiica lui Atrus, a incercat si a dat gres, asa ca va fi randul tau sa le sari in ajutor. La fel ca de fiecare data, personajul tau nu vorbeste si nici nu aflam intr-un fel sau altul de unde vii sau cine esti, insa pentru prima oara, vom stii unde te vei duce, daca vei reusi sa faci alegerea corecta. Totul se rezuma la o tablita care detine puterea. Puterea insa nu este a ta, nici a Yeeshei, nici a lui Atrus si nici a lui Esher. Noul personaj numit Esher este cel ce te va indruma pe parcursul jocului. El iti va da indicii si va incerca sa-ti cistige increderea. Nimic insa nu este ceea ce pare. Nici macar Yeesha.
Lumile sunt in numar de sase, asta daca vom numara si Direbo, lumea de legatura intre cele patru ce te vor ajuta sa deblochezi efectiv tablita. Ea se afla pe un piedestal si este blocata in patru locuri. Vei fi nevoit sa parcurgi toate cele patru lumi pentru a putea avea acces la ea. Spuneam insa ca sunt sase lumi, iar pina acum am pomenit numai de cinci. Prima este K’Veer. Aici vei gasi parti din jurnalul Yeeshei si vei primi indrumarile necesare de la Esher. Tot de aici vei dobandi accesul pe cele patru insulite ale lui Direbo, lumea de legatura pentru urmatoarele patru lumi.
Pe fiecare insulita a lui Direbo se afla cate un piedestal care te va duce in fiecare dintre aceste lumi, insa va trebui mai intii sa deblochezi podurile ce iti permit sa treci de pe o insulita pe alta. Din aceasta cauza nu este indicat sa te aventurezi mai departe. Dupa ce iti vei termina treaba in K’Veer, vei fi liber sa incepi cu ce lume vei dori. Esher te va sfatui insa ca e bine sa vizitezi Taghira mai intii, iar sfaturile lui nu sunt in van pentru ca lumile sunt proiectate de la simplu la complex.
Pentru a elibera tablita aurie vei fi nevoit sa te folosesti la tot pasul de puterea unor fiinte numite Bahro. Nu vei putea comunica direct cu ele, insa vei avea in fiecare lume cate o tablita pe care vei putea grava anumite semne. In momentul in care vei lasa tablita pe jos si te vei indeparta putin, o asemenea fiinta va aparea si va executa comanda pe care i-ai dat-o. Acestia sunt inca niste sclavi. Au o putere imensa, dar tot sclavi vor ramine daca nu vei reusi sa ii eliberezi. In fiecare din cele patru lumi scopul tau va fi de a avansa de la un piedestal la altul pina in momentul in care vei ajunge la ultimul. Fiecarui piedestal ii corespunde un semn. Vei fi nevoit sa rezolvi cite un puzzle pentru a afla fiecare semn. Doar nu credeati ca vi se dau gratis, nu? Ultimul semn corespune cite unui piedestal din cei patru care tin tablita blocata. Va veti intreba cum este posibil ca acelasi loc sa se afle in patru lumi in acelasi timp, insa explicatia o veti afla de la Esher dupa ce veti rezolva toate puzzle-urile de pe Taghira.
Urmeaza Todelmer, Noloben si Laki’ahn. Prima este rece si lipsita de viata, in timp ce a doua este plina de viata si primitoare, aici regasindu-se si laboratorul lui Esher. Laki’ahn este pur si simplu trista, fiind locul unor competitii singeroase ce se tineau cu mult timp in urma. Semnele pe care le veti afla, le veti scrie efectiv pe tablite, asa ca ar fi cazul sa exersati in Paint niste cercuri si linii. Vreti un sfat folositor? Marimea conteaza! Incercati sa le desenati mai mici in momentul in care aveti impresia ca ele sunt perfecte, insa fiinta care ar trebui sa va execute ordinul se scarpina in cap si nu stie ce sa faca.
Puzzle-urile pleaca de la simplu la complex. Din fericire, toate indiciile sunt la vedere, insa uneori vei fi nevoit sa incerci de mai multe ori pina sa-ti reuseasca ceva. Insa cel mai greu in jocul asta, ca de altfel in toate jocurile din seria Myst, este sa-ti pice fisa. Te intrebi de fiecare data care este urmatorul pas. Uneori iti dai seama in mare ce ai de facut. Vei realiza destul de repede ca vei fi nevoit sa produci aburi pe Taghira sau sa ajungi intr-un anumit loc pe Todelmer. Te vei impotmoli insa de obstacolele cele mai marunte precum alimentarea cu energie a instalatiei de pe Todelmer sau mutarea tablitei dintr-un loc in altul pe Taghira, asta pentru ca nu poti sa urci o scara cu tablita in mina si asa mai departe.
Sunt putine puzzle-uri conditionate de timp, insa timpul pe care il aveti la dispozitie este mai mult decit necesar pentru a va descurca. In general, s-a optat pentru o simplificare a lumilor, poate datorita trendului impus de industrie sau doar poate deoarece nu a fost destul timp pentru a elabora ceva mai complex. Lumile sunt si ele relativ mici in comparatie cu ceea ce am mai vazut in titlurile anterioare, iar tehnologia echipamentelor parca nu se ridica la nivelul stiut de veteranii seriei.
Probabil acest lucru se datoreaza si faptului ca acum jocul este full 3D. Peisajele pre-renderizate apartin trecutului, asa ca Myst V se foloseste de cele mai noi tehnologii pentru a reda lumile sale. Cea mai impresionanta din acest punct de vedere ramine Noloben, pentru ca aici te vei afla o plaja primitoare cu multa vegetatie si fauna. Este adevarat ca este mult mai dificil sa creezi in 3D tot ceea ce iti doresti, asfel ca nu ar trebui sa va asteptati la detaliile din jocurile anterioare. Este la fel de adevarat ca jocul poate pune in genunchi si sisteme de ultima ora daca veti juca intr-o rezolutie mare si cu toate optiunile activate, insa rezultatul este pur si simplu uluitor. Ceea ce m-a impresionat a fost faptul ca actorii care au inregistrat vocile si-au imprumutat si fetele, astfel ca lip-sync-ul este perfect, iar mimica fetei excelenta. Nici nu m-as fi asteptat la altceva din partea lui David Ogden Stiers care interpreteaza rolul lui Esher. Fetele acestora se imbina atit de bine cu modelele 3D, incat personajele devin extrem de credibile. Cred ca mi-as fi dorit un rol ceva mai activ al Yeeshei, asta poate si pentru ca pe parcursul seriei s-au format legaturi extrem de strinse intre personajul cu care joci si familia ei, insa m-am multumit si cu Esher care isi face aparitia in fiecare lume, sfatuindu-te sau spunindu-ti efectiv ce ai de facut.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau