Need for Speed Underground Review
Dimensiune font:
Need for Speed Underground Review
Condusul e ca si sexul. In general, puterea motorului cu cat e mai mare cu atat e mai apreciata, insa degeaba o ai daca nu stii cand sa schimbi viteza. Daca turezi prea mult, s-ar putea sa ramai fara el dupa foarte putin timp, riscand sa abandonezi cursa. Daca nu folosesti toata capacitatea motorului la maxim, s-ar putea sa pierzi pentru ca ti-o ia altul inainte. Pe de alta parte, dotarile standard nu prea sunt de ajuns. Trebuie sa-ti perfectionezi mereu masina, sa faci multe antrenamente si, de ce nu, sa ti-o si imbunatatesti daca da rateuri. Cum un asemenea tuning este si costisitor, trebuie sa gasesti o cale sa-ti finantezi doleantele. Nu, nu ma refer la meseria de gigolo, ci la participarea la curse ilegale de masini. Exact aceste lucruri va ofera si Need For Speed: Underground, insa intr-o maniera mult mai detaliata, cel putin din punct de vedere vizual.
Cum febra tuningului a cuprins pe toata lumea, nu ma mira ca EA a profitat de ocazie si a produs Underground. Incercari au mai fost, si ma refer in special la Street Legal, insa acesta nici dupa multe patchuri de zeci de MB nu prezenta un gameplay acceptabil. E drept, cataloagele sale erau mult mai pline, oferta fiind intr-adevar enorma fata de cea pe care ne-o propune EA. Cum insa acel joc era realizat de o micuta firma din Europa, el a trecut aproape neobservat de marele public, in timp ce Underground, pe langa faptul ca a castigat teren imediat dupa lansarea demoului, a primit si critici favorabile din partea mass-mediei.
Pe de alta parte, fanii Porsche Unleashed isi continua cursa infernala, precum fanii 3dfx de acum cativa ani. Ei nu realizeaza ca EA nu va mai introduce elementele care au facut acel joc unul de succes si continua sa spere si sa injure saracul producator la fiecare lansare a cate unui joc NFS, nesesizand ca scopul principal al acestei companii nu este de a-i multumi pe ei, ci de a scoate cat mai multi bani din produsul pe care il vand. Este si normal ca, din aceasta cauza, EA sa se profileze, tocmai pe ceea ce este la moda astazi in acest domeniu si anume masini moderne, tuning, curse ilegale efectuate sub stapanirea noptii, totul adunat intr-un joc arcade. O sa ma intrebati de ce arcade, iar raspunsul este extrem de simplu: multi-platform. Decat sa plateasca mai multe echipe care sa lucreze independent pentru a oferi produse diferite, este mult mai usor si mai ieftin sa produca un singur joc pe care, mai apoi, sa-l porteze. Numai cine poate accepta aceste lucruri poate intelege ce este intr-adevar acest joc si cui se adreseaza. Cine nu, nu e cazul sa citeasca mai departe si nici sa cumpere acest joc, pentru ca isi va face o gramada de nervi si asta pe proprii sai bani.
Jocul incepe cu un fel de filmulet prin care EA probabil si-a dorit potolirea hormonilor baietasilor cu bani si masini de viteza. Pe langa faptul ca tipul care ne sfatuieste sa folosim bun simt (in demo apareau si indicatii despre centura de siguranta) in momentul in care ne aflam la volan este un ilustru necunoscut si se mai uita si in gol in loc sa se uite la camera (indicatie care se da de obicei celor care fac figuratie intr-un film), monologul sau si tonalitatea vocii sugereaza artificialitatea intentiei de a comunica un mesaj personal. Pe de alta parte, recunosc ca un asemenea mesaj ar fi fost benefic pentru Rockstar in cazul Grand Theft Auto, dar asta este alta problema. Urmeaza filmuletul de introducere, poate una dintre cele mai mari realizari ale echipei care s-a ocupat de realizarea acestui joc. Cum el a fost facut public cu ceva timp inainte, eu m-am asteptat ca jocul sa ne dea posibilitatea sa modificam masina exact asa cum ne-am fi dorit, insa adevarul este foarte departe de asteptari. In modul single-player exista doua optiuni principale si anume Quick Race si Go Underground, cea de-a doua fiind de fapt o campanie ce cuprinde 111 evenimente si care va permite deblocarea masinilor, circuitelor si a elementelor folosite pentru tuning.
Partea buna despre campania single-player este ca sunt mai multe moduri de joc dispuse aleatoriu, ceea ce reduce mult posibilitatea instaurarii plictiselii si a frustrarii. Modurile disponibile sunt Circuit, Sprint, Drag, Drift si varianta tournament a acestora, plus Lap Knockout si Time Trial. Interesant de observat ca Time Trial nu este disponibil si la sectiunea Quick Race. Poate ca acest mod ne aminteste prea mult de alte jocuri la care el a devenit o obisnuinta, asa ca EA a hotarat sa-l lase deoparte. Exista in schimb Free Run, un mod care va da ocazia, cel putin teoretic, sa va obisnuiti cu traseele si cu masinile. De fapt, existenta lui este complet inutila, pentru ca dupa cateva evenimente va veti integra perfect in mediul urban al jocului si veti controla destul de bine masina pe care v-ati ales-o. Modul Circuit este cel clasic, doar ca acum va trebui sa faceti fata oponentilor chiar si pe parcursul a 4 sau 6 ture. In momentul in care am vazut scris 6, am obosit instant si am iesit din joc. Dupa cateva minute in care m-am autosugestionat ca pot trece de acel eveniment, am intrat la loc si din fericire l-am facut din cateva incercari. Buba este ca trebuie sa fii si primul, altfel cursa nu se considera castigata – se pot debloca totusi anumite elemente vizuale daca realizati un anumit numar de style points, dar despre asta mai tarziu. Sprint-ul este clasica cursa din punctul A spre punctul B insa spre deosebire de problemele de matematica pe care trebuia sa le rezolv cand eram mic, este o cursa relativ lunga si cu destule curbe problematice de-a lungul ei si cu adeversari extrem de nervosi. Lap Knockout nu este nici el nou in universul NFS, cel care termina ultimul o tura fiind descalificat automat.
De departe cele mai interesante si palpitante moduri sunt cele de Drag si Drift. Primul a luat nastere in Statele Unite si reprezinta parcurgerea unei distante scurte intr-un timp cat mai mic. Secretul consta in schimbarea vitezei exact in momentul in care acest lucru este necesar. O manevra prea rapida si nu veti putea atinge o viteza adecvata, o manevra prea inceata si riscati sa va turati prea tare motorul si acesta sa explodeze, asta pe langa faptul ca in acesta situatie viteza de deplasare nu poate fi marita. Drift-ul este o inventie japoneza si consta in parcurgerea unui circuit, efectuand cat mai multe si mai lungi derapaje, contand viteza si unghiul acestora. Exista si un bonus zone in partea exterioara a traseului, iar daca treceti peste aceasta primiti puncte in plus. In schimb, atingerea zidului va anuleaza punctele primite in urma derapajului intrerupt de acest incident.
Din nefericire, singurele circuite distincte sunt cele pentru drift, fiind in numar de 8. Pentru sprint, circuit si lap knockout avem cate 16, dar in acesta suma sunt incluse si modurile reversed si avand in vedere ca nu exista decat un singur oras senzatia de deja-vu apare foarte repede pe parcursul campaniei, inlaturand orice urma de admiratie pentru design-ul nivelelor. Pentru drag exista 12 posibilitati insa si aici sunt incluse variantele reversed asa ca in realitate numarul circuitelor pe care ni-l propune Underground este relativ mic. Daca ar fi fost mai multe orase, asa cum se intampla in Midnight Club 2, atunci am fi putut afirma cu tarie ca intr-adevar producatorii au lansat un produs cat mai complet. Lipsurile, insa, nu se opresc aici.
Trebuie sa recunosc ca masinile au reprezentat din totdeauna punctul de atractie al oricarui joc NFS. De aceasta data, majoritatea sunt de origine japoneza (Honda S2000, Toyota Celica si Supra, Mitsubishi Eclipse, Acura Integra, Mazda Miata si RX-7 sau Nissan 350Z si Skyline GTR), renuntandu-se la conceptele care devenisera oarecum o obisnuinta. Nu de alta, dar ar fi fost complet aiurea sa modifici un concept, iar ideea de curse ilegale de masini nu prea cred ca este la moda prin Sicilia sau alte parti un pic mai exotice de prin Europa. Modelele sunt o adevarata opera de arta si, daca mai aplicati si un mic anti-aliasing, atunci aveti de ce sa va bucurati. Fiecare se caracterizeaza prin acceleration, top speed si handling. Se vede de la o posta ca EA a dorit sa simplifice lucrurile la maxim si, pentru a-i lovi peste bot pe impatimitii Porsche Unleashed, upgrade-urile la categoria performanta nu sunt decat de 4 feluri: categoria 1, 2, 3 si Unique, nefiind posibil sa-ti alegi o anumita piesa asa cum se intampla in Street Legal, ci direct motorul cu totul. Se pot aduce in acest mod imbunatatiri urmatoarelor sectiuni: Engine, Transmission, Tires, E.C.U (Engine Management Unit), Turbo, Brake Kits, Weight Reduction, Suspension si NOS. Daca in majoritatea cazurilor este destul ce clar ce se intampla, in cazul unui upgrade la categoria Weight Reduction se inlocuiesc geamurile si scaunele de exemplu, cu altele din materiale mai usoare.
Sectiunea Visuals va permite sa adaugati bumpere, spoilere, neoane, faruri, geamuri sau logouri cu marile firme producatoare de piese pentru masini. O categorie aparte o reprezinta vinyl, fiind posibila aplicarea a patru straturi cu conditia ca primul sa nu fie unic. Daca mai adaugam si faptul ca se poate vopsi pana si franele si ca orice schimbare in acest sens este gratuita, devine clar ca tuning-ul vizual reprezinta punctul forte al acestui joc, performanta ocupand un rusinos loc secund. Singura dezamagire, caci exista si aici una majora, este imposibilitatea personalizarii numerelor, pe placute aparand la fiecare masina literele „UNDRGND”.
De aici rezulta si tenta arcade a jocului. Underground nu este nici pe departe un joc complex, insa nici nu s-a dorit acest lucru din pacate. Faptul ca nu exista damage si ca fizica este la pamant nu ar trebui sa mai mire pe nimeni, insa unii spera pentru ca, normal, speranta moare ultima. Ce conteaza acum este doar imaginea, viteza si victoria, iar in acest sens Underground se foloseste de cateva elemente de al caror dinamism depinde parcurgerea jocului.
Pe langa banii pe care ii puteti aduna pe parcursul campaniei single-player si care depind de nivelul de dificultate ales la inceputul fiecarui eveniment, veti strange si o gramada de style points. Acestea ajuta la deblocarea anumitor elemente vizuale care va pot imbunatati reputatia. De mentionat este ca partile care va imbunatatesc performanta nu sunt deblocate decat in cazul terminarii cu succes a unui anumit eveniment. Pe de alta parte, chiar daca pierdeti dar adunati destule puncte, puteti debloca acele elemente vizuale de care vorbeam inainte. Reputatia va mareste numarul de style points multiplicandu-le in functie de gradul pe care il aveti, maxim 5, iar cu cat este mai personalizata masina, cu atat aveti mai multe sanse de a o vedea pe coperta unei reviste de specialitate. Pe langa acestea, castigarea anumitor evenimente va dau posibilitatea de a alege anumite upgrade-uri unice, atat la categoria performance, cat si la visuals. Calcularea numarului total de style points are loc luandu-se in considerare si anumite manevre ce pot fi efectuate pe parcursul cursei. La cele de drag conteaza head start (daca pleaca prima sau nu), hang time (cat planeaza prin aer), shortcut (folosirea scurtaturilor) si bineinteles victory. La drift se contorizeaza clean lap, wall impact, chained drift si de asemenea numarul si felul (superb, colossal) derapajelor mai complexe efectuate pe parcursul circuitului.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau