The Settlers: Heritage of Kings Review
Dimensiune font:
The Settlers: Heritage of Kings Review
Cand a aparut Lords of the Realm III in urma cu an, parca ma lovise ceva in moalele capului. Intr-adevar, partea a doua a seriei nu era un joc pe care sa il intelegi in totalitate din primele minute, insa modul in care Lords of the Realm III fusese simplificat la extrem pentru a atrage cat mai multi jucatori, m-a facut sa il dezinstalez dupa doar cateva ore. Oare de ce nu au luat in seama evolutia seriei Heroes of Might and Magic? In primul rand, Heroes of Might and Magic III nu era un joc caruia sa ii cunosti toate tainele in primele ore (va mai aduceti aminte de “A minute to learn, a lifetime to master”?), insa acest aspect nu l-a impiedicat sa devina unul dintre cele mai populare jocuri ale tuturor timpurilor. In al doilea rand, chiar daca Heroes of Might and Magic IV a insemnat mai mult sau mai putin o abatere de la stilul seriei, a reusit sa nu dezamageasca o parte din fani si, mai ales, a atras jucatori care nu avusesera niciodata tangenta cu acest univers. Ei bine, The Settlers: Heritage of Kings, raportat la celalalte patru parti ale seriei, reprezinta o imbinare a celor doua situatii mentionate mai sus: atat o simplificare a unor concepte, cat si introducerea altora noi, intr-o asemenea masura incat traditia seriei sa fie serios zdruncinata.
Astfel, daca v-au placut Settlers 3 si 4, atunci s-ar putea sa strambati din nas atunci cand veti juca The Settlers: Heritage of Kings. Daca considerati ca Settlers 2 reprezinta varful de lance al seriei, veti fi foarte dezamagiti de ultima creatie a celor de la Blue Byte. Daca insa Heritage of Kings reprezinta primul vostru contact cu aceasta populara serie, exista sanse sa fiti incantanti, caci jocul poate fi descris ca o combinatie de Warcraft III, Age of Mythology si Anno 1503 cu aroma de Settlers. Cea mai potrivita comparatie este cea cu Anno 1503, intrucat si acesta din urma a dus seria Anno intr-o directie in care accentul pe dezvoltarea economica a fost diminuat, chiar intr-o mare masura, in favoarea partii de lupta. Lasand la o parte nostalgia mea fata de primele patru parti ale seriei, as fi putut trece cu vederea acest aspect, daca in Heritage of Kings s-ar fi acordat o mult mai mare atentie ambelor aspecte.
Legat de partea economica, desi la prima vedere jocul pare a avea mult de oferit (multe cladiri cu upgrade-urile aferente si cinci tipuri de resurse – Stone, Wood, Clay, Iron si Sulphur, plus Gold), lipsesc multe optiuni care faceau deliciul jucatorilor seriei. In primul rand, cladirile sunt foarte mari avandu-se in vedere relieful pe care il au in general hartile, astfel ca exista putine locuri care se pot lua in considerare atunci cand doriti sa construiti o baza cat mai eficienta din punct de vedere economic. Este total neindicat sa puneti fermele si casele la distante mari de cladirile unde lucreaza ocupantii lor, fie ca e vorba de mina de fier sau de blacksmith. Pe de alta parte, toate resursele se teleporteaza instantaneu la baza, indiferent cat de departe e mina de sulfur sau de clay fata cartierul general sau de un storehouse. Astfel, a disparut chinul placut si specific seriei Settlers de a crea un adevarat lant economic, un furnicar in care totul merge snur. Cu alte cuvinte, pozitionarea cladirilor joaca un rol doar privind economia locala, cea legata de extragerea cat mai rapida a resurselor, nu si de prelucrarea lor. In al doilea rand, o alta inovatie discutabila este limita unitatilor pe care le poti avea la un moment dat, limita data de numarul de village centers. Discutabila deoarece, intr-adevar, te forteaza sa explorezi si sa pui stapanire pe noi village centers, neutre sau inamice, insa aceasta expansiune are mai mult caracter militar. De ce? Din cauza ca resursele sunt in general suficiente, astfel ca motivatia economica de a te extinde dispare. Pe de alta parte, intotdeauna este recomandat sa ai cat mai multe unitati de lupta, aspect care subliniaza inca o data importanta mult crescuta a partii militare.
In al treilea rand, legat de resurse, cantitatile necesare pentru a construi primele cladiri duc rapid la descoperirea unui build order, alterat doar de mici variatii date de conditiile in care se incepe o noua misiune (mai putine resurse, insa mai multe cladiri gata construite etc.). Daca pentru doua dintre cele trei resurse primare (clay si stone) necesare pentru cladiri, este nevoie de settlersi specializati (mineri), pentru lemn sunt suficienti settlersii obisnuiti a caror eficienta este scazuta, astfel ca ei trebuie creati intr-un numar cat mai mare. Fanii seriei vor observa imediat ca aici suprafetele nu mai pot fi impadurite, astfel ca lemnul este o resursa care cere o atentie crescuta privind managementul ei. Exista intr-adevar un marketplace unde se pot face schimburi de resurse, insa acest upgrade la storehouse nu este accesibil in primele faze ale fiecarei misiuni. Mai exista si NPC-uri pe harta care pot comercializa resurse, dar distantele fata de ele presarate de obicei cu inamici ii fac accesibili doar in faze avansate de dezvoltare economica si militara. De asemenea, resurse suplimentare pot fi gasite in cutii imprastiate pe harta, dupa modelul celor din Command & Conquer si Warcraft, fapt care incurajeaza explorarea. Legat de acest aspect, nu am inteles de ce multi jucatori s-au plans de lungile perioadele moarte din joc. Daca descoperi acel build order de care spuneam mai sus si il amesteci cu partea de explorare, necesara in toate fazele jocului, acesti timpi morti se reduc substantial.
O alta simplificare este cea legata de prelucrarea resurselor. De exemplu, construirea unui sawmill va duce doar la cresterea productivitatii lemnului, neavand rol de transformare a acestuia in scanduri. Totodata, o parte din cladirile intalnite in celalalte parti ale seriei au disparut: fishermen’s hut, forester hut, baker, hunter hut etc. (se pare ca vor fi introduse in addon). De fapt, tot procesul economic legat de mancare este simplificat, fiind suficiente doar ferme (asemanatoare cu cele din Warcraft). Legat de aceste ferme, ele pot fi upgradate in doua trepte, insa cu resursele necesare acestui proces se poate construi inca o ferma, mult mai productiva decat upgrade-urile respective. Concluzia e simpla: daca aveti spatiu de construit, ignorati upgrade-urile fermelor.
Dupa primele misiuni ale campaniei single-player, spatiul pentru ridicat cladiri se va mari substantial odata cu largirea hartilor. Dificultatea crescanda misiunilor va obliga sa strangeti cat mai multe resurse posibile intr-un timp cat mai scurt, deci existenta cat mai multor cladiri este o cerinta necesara. Astfel, la un moment dat, Heritage of Kings va incepe sa aduca incetul cu incetul de celalalte parti ale seriei, deoarece managementul economic devine ceva mai complex, iar timpii morti se miscoreaza considerabil, putand fi complet eliminati, dupa cum spuneam, prin atentia acordata explorarii.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau