Că este o criză gravă de vagoane se știe, iar CFR ar avea nevoie de peste 400 de vagoane în plus. Trenurile românești sunt însă extrem de lente, cele IR având viteze medii de 54-58 km/h, iar cele Regio, de 37-40 km/h. De ce merg atât de încet? Totul se leagă de restricțiile de viteză și de întinderea lor.
Pe rețeaua de cale ferată administrată de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, se înregistrau 470 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 799 km se arată în răspunsul trimis de CFR Infrastructură către HotNews.ro.
Consultând date din trecut se poate vedea că în 2008 și 2009 lungimea restricțiilor din rețeaua CFR a depășit 1.000 km, în timp ce în 2005 erau doar 512 km. Față de acum un deceniu timpii de parcurs au crescut și cu 25-30% pe unele magistrale și doar pe M800 București - Constanța s-au redus. Foarte ”ciuruită” de restricții este magistrala M900 București - Timișoara unde s-au adăugat chiar și trei ore la parcursul trenurilor în 20 de ani.
În ceea ce privește numărul de restricții, datele istorice comparative arată că în 2001 erau 186, iar în 2016 erau 524.
Pe M400 Brașov - Satu Mare există o singură porțiune cu viteze medii de peste 70 km/h (32 km dintre Brașov și Sf Gheorghe), în timp ce pe 175 km, între Deda și Jibou, viteza medie este de sub 50 km/h.
Rețeaua CFR are 10.628 km, dintre care aproximativ 2.900 km de linie dublă și peste 7.700 km de linie simplă. Puțin peste 4.000 km sunt electrificați, numărul de tuneluri este de 171, cu o lungime totală de 62 km.
Sunt destul cazuri în care presa abuzează de cuvinte precum ”dezastru” sau ”catastrofă”, dar când este vorba de trenuri românești și de liniile pe care circulă aceste cuvinte exprimă realitatea.
Toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps. 75% din șine, 65% dintre poduri, 50% din terasamente și cea mai mare parte dintre catenare au durata de viață expirată, avertiza în septembrie Asociația Pro Infrastructura.
Au fost și ani în care rețeaua feroviară a primit și sub 10% din necesarul de bani pentru mentenanță și de aceea sunt atât de mari porțiunile cu restricții. În aceste condiții, călătorii constată cu exasperare că sunt porțiuni mari unde trenurile încetinesc și ajung să ruleze minute bune cu sub 20 km/h.
Și plecarea sau sosirea în Gara de Nord se face în general cu 5-10 km/h, în timp ce în alte gări europene mari vezi trenurile demarând rapid, iar când nici nu s-a terminat peronul viteza este deja pe la 40-50 lm/h, fiindcă liniile permit asta.
-
Restricții de viteză înregistrate pe Magistralele feroviare (date primite de la CFR Infrastructură). Datele sunt de la final de februarie.
Magistrala 200 Brașov - Sibiu - Vințu de Jos - Arad - Curtici - 56 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 127 km, dintre care 38 sunt restricțiile impuse de lucrările de modernizare desfășurate pe șantiere;
Magistrala 300 București Nord - Brașov – Cluj Napoca - Episcopia Bihor - 58 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 66 km;
Magistrala 400 Brașov - Dej Călători - Satu Mare - 16 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 53 km;
Magistrala 500 București Nord - Vicșani - 35 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 27 km;
Magistrala 600 Tecuci - Ungheni - 9 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 3 km;
Magistrala 700 București Nord - Galați - 5 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 500 m;
Magistrala 800 București Nord – Constanța – 5 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 5 km;
Magistrala 900 București Nord – Craiova – Timișoara Nord – 79 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 137 km.
Restricții de viteză înregistrate pe alte linii CF
Linia 201 Piatra Olt – Podul Olt - 30 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 32 km;
Linia 202 Filiași – Simeria - 24 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 21 km;
Linia 310 Timișoara Nord – Oradea - 7 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 12 km;
Linia 401 Cluj Napoca – Ilva Mică - 16 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 17 km;
Linia 502 Suceava – Ilva Mică - 3 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 200 m;
Linia 901 București Nord – Pitești – Craiova - 16 restricții de viteză cu o lungime cumulată de 12 km.
Adauga comentariul tau