Are nevoie Iaşul de un nou simbol?

Dorian Obreja

Dimensiune font:

| 30-05-2022 00:56

 Dorian OBREJA

Iulie 1887, Paris, Franţa. Un moment de reţinut: atunci a început edificarea Turnului Eiffel. Construcţie celebră, pe schelet de oâel, măsurând 324 metri înălţime şi devenit, de atunci încoace, simbolul Franţei (şi al Parisului) cel mai răspândit la nivel mondial, deşi, tot de atunci încoace, s-au mai construit diferite obiective.

Legat de acest simbol, iată câteva lucruri mai puţin ştiute şi care e bine să fie cunoscute (fie şi din dorinţa de a nu repeta greşeli consemnate de istorie). Cel al cărui nume este purtat de turn, Gustave Eiffel, a fost, iniţial, cât se poate de reticent privind proiectul, devenind abia cu vremea susţinător al lui. ceea ce l-a determinat să cumpere brevetul, şi, pe cale consecinţă, să „boteze” construcţia cu numele lui. Structura a fost realizată între 1887-1889, trebuind să fie arc de intrare la Expoziţia Universală din 1889 – eveniment mondial ce sărbătorea centenarul Revoluţiei franceze. Conform celor convenite iniţial, turnul trebuia demontat după 2 decenii, dar, având în vedere că, practic, oferea beneficii în zona comunicaţiilor, iar în plan estetic se impunea tot mai mult ca simbol, s-a renunţat şi construcţia rezistă şi astăzi...

Încă înainte de iulie 1887, aflându-se despre proiect, au fost valuri succesive şi multiple de contestaţii la adresa lui, fie că era vorba de simplii cetăţeni francez, fie că protestatarii proveneau din lumea culturii şi artei. Astfel, circa 300 de artişti plastici, arhitecţi şi scriitori (printre care multe nume celebre) au trimis o petiţie, solicitând oprirea edificării turnului „ridicol, ce avea să domine Parisul ca un coş de fum negru gigantic”.  

Recent, Turnul Eiffel a fost iarăşi în centrul unei dispute, privind proiectul amenajării spaţiului din jurul său, pe circa 50 de hectare. Mulţi au criticat proiectul, dar e lăudabil că Primăria Parisului a lansat o consultare publică în privinţa lui (voi reveni când se va lua o decizie).

În prima mea vizită la Paris (în 1997), am admirat, dar nu cât să cad pe spate, Turnul Eiffel. Dar, mai ales, am admirat administraţia pariziană, ce nu lăsase ca oraşul să fie împestriţat şi urâţit de clădiri noi, deloc în ton cu cele vechi, grupându-le pe cele dintâi în superbul şi futuristul cartier Arc de la Defense.

Azi, situaţia stă altfel, banii şi tot felul de alte influenţe au demolat zidul tradiţiei (inclusiv în privinţa Turnului Eiffel, cu imaginea obturată dintr-o parte de o catedrală rusească inaugurată acum vreo 6 ani...). Cam acelaşi lucru s-ar putea afirma şi despre Londra unde, cu tot mitul conservatorismului englezesc, au apărut năzdrăvănii de genul Turnului Gerskin sau a London Eye (Roata Mileniului).

Şi-acum, să mă întorc la oile, pardon, construcţiile de la Iaşi. După ce s-a făcut, cam pe fugă, fără concurs şi cu rezultate pe măsură, o tentativă de rebranduire a oraşului, acum se poate consemna una de a se realiza o clădire care să devină noul simbol al localităţii. Am, mai întâi, o întrebare: simbolul vechi al Palatului Culturii nu mai e bun? Am câteva obiecţii. Asupra locului ales - ar fi umbrite monumente precum chiar Palatul Culturii, dar şi Casa Dosoftei, Trei Ierarhi, Mitropolia, Catedrala catolică, mai potrivită fiind intersecţia dintre străzile Panu şi Elena Doamna. Asupra termenului de predare a proiectului, finele lui iunie, prea scurt. Am şi un semn de întrebare asupra calificării şefului juriului, dar poate voi reveni şi dezvolta, după aflarea rezultatelor.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Primăria Comunei Vlădeni, județul Iași, organizează licitație pentru concesionarea următoarelor suprafețe de teren: teren situat în extravilan sat Borșa, are o suprafață de 1691 mp, identificat cadastral cu nr. 61340, aparținând domeniului privat al comunei Vlădeni, județul Iași, prețul de pornire al licitației este de 337.00 lei/an; teren situat în extravilan sat Borșa, are o suprafață de 1948 mp, identificat cadastral T59 p 938/8, aparținând domeniului privat al comunei Vlădeni, județul Iași, prețul de pornire al licitației este de 294.00 lei/an; teren situat în intravilan sat Borșa, are o suprafață de 1318 mp, identificat cadastral cu nr. 61397, aparținând domeniului privat al comunei Vlădeni, județul Iași, prețul de pornire al licitației este de 338.00 lei/an; teren situat în intravilan sat Borșa, are o suprafață de 1318 mp, identificat cadastral cu nr. 61394, aparținând domeniului privat al comunei Vlădeni, județul Iași, prețul de pornire al licitației este de 338.00 lei/an; teren situat în intravilan/extravilan sat Borșa, are o suprafață de 1500 mp, identificat cadastral cu nr. 61486, aparținând domeniului privat al comunei Vlădeni, județul Iași, prețul de pornire al licitației este de 385.00 lei/an; teren situat în intravilan sat Vlădeni, are o suprafață de 1347 mp, identificat cadastral cu nr. 61509, aparținând domeniului privat al comunei Vlădeni, județul Iași, prețul de pornire al licitației este de 1535.00 lei/an. Concesionarea se face conform O.U.G nr. 57/2019 și H.C.L nr. 50/30.06.2021, H.C.L nr. 74/29.09.2021 H.C.L. H.C.L nr. 73/28.09.2021 H.C.L. 63/30.09.2020, H.C.L. 84/22.11.2021. Ofertele se depun la sediul Primăriei Comunei Vlădeni, județul Iași, până la data de 13.06.2023, ora 14.00. Sedința de deschidere a ofertelor în data de 14.06.2023, ora 10.00. Relații la sediul Primăriei și la telefon: 0233299690 și 0740122165.
TRANS SESE SRL, angajeaza Dispecer Transport International, se poate lucra de la distanta, dar trebuie experienta in domeniu si limba Spaniola la nivel mediu. DESCRIERE Candidatul ideal, Persoana analitica, cu buna capacitate de organizare si planificare; Persoana responsabila, organizata, atenta la detalii; Bune abilitati de comunicare, cu spirit de echipa; Cunostinte MsOffice (Word, Excel, Outlook); Buna intelegere a proceselor de rutare; Cunostinte de limba spaniola obligatoriu. Experienta de lucru in domeniu, ideal in companii cu activitate in transportul international de marfa reprezinta avantaj; Descrierea jobului Organizeaza, coordoneaza si planifica activitatea de transport zilnic; Transmite detaliile legate de transport soferilor si mentine legatura directa cu acestia; Monitorizeaza pozitia camioanelor si programul de activitate zilnica al soferilor pe care ii coordoneaza; Inregistreaza informatiile specifice curselor si conducatorilor auto in softurile interne; Urmareste si centralizeaza datele referitoare la situatia masinilor, status, pozitie, eventuale intarzieri la incarcare sau livrare; Mentine contactul permanent cu soferii pentru a remedia eventualele probleme ivite pe traseu (probleme tehnice, eventuale intarzieri, etc); BENEFICII: Pachet salarial motivant; Bonificari raportate la performanta si implicare; Mediu de lucru tanar si dinamic; Instrumente de lucru de ultima generatie; Formare profesionala continua; Posibilitatea dezvoltarii unei cariere in domeniul transporturilor. Pentru toate detaliile ne puteti contacta la: 0735316526
Un pumn de pastile de inimă
06/06/2023 16:28

 Dan M.BREZULEANU De o bună bucată de vreme, procesul de educatie a căpătat, in scolile romanesti, forma odioasă si fondul sonor auit al demult incheiatei colectivizări agrare. Nu mi-e străin efor ...

Grădina Botanică - în pericol! (I)
05/06/2023 22:13

 Dorian OBREJA  A fost odată ca niciodată, mai este si in zilele noastre, si, dacă nu se intamplă deloc sau prea des ceea ce veti afla in continuare,  un  colt de rai. O poiană la lizi ...

La Cotroceni zici că răii-s tot mai mici...
04/06/2023 22:21

 Dorian OBREJA Mai intai de toate, tin să vă aduc la cunostintă, cu modestia cuvenită - si, la mine, traditională -, că iar am avut dreptate, in editorialul de pe 1 mai, cand imi exprimam dubiile le ...

Zgomotul, barbarii și furia
29/05/2023 23:46

Dorian OBREJA Mi-am permis ca titlul editorialului de astăzi să fie o parafrază după acela al unei  celebre cărti, apartinand lui William Faulkner, ceea ce a rezultat părandu-mi-se extrem de adecvat ...

Educația - încă un proiect eșuat
28/05/2023 22:33

 Dorian OBREJA Pur si simplu s-a intamplat ca, in interval de doar cinci zile, să mă aflu printre cei implicati in evenimente legate de scoală. Vineri, in celebrul local unde isi petreceau o parte ...

Ce-s 450 de zile pe lângă 100 de ani?
22/05/2023 23:07

 Dorian OBREJA Să recunoastem, cu cat călătorim - cu imaginatia - spre trecut, realizăm că lucrurile/fenomenele se intrupau mai in timp si oarecum in tihnă, motiv pentru care multe dintre ele rezist ...

Cum să scapi de naiba și să dai de tat-su
21/05/2023 22:34

 Dorian OBREJA M-am intalnit, in urmă cu vreo trei luni. Si am stat de vorbă, despre una-despre alta (subiecte, a nu se intelege altceva!). Printre altele, mi-a declarat că e bucuros din motive de... m ...

Mai mulți scriitori, decât cititori!
15/05/2023 20:52

  Dorian OBREJA Nu stiu de ce, dar am rămas cu senzatia de a mai fi rămas lucruri nespuse in anteriorul editorial - pus sub semnul culturii in pericol, de unde si necesitatea de a combate, contracara, ...

Cultura - extremă urgență!
14/05/2023 22:52

  Dorian OBREJA Rar pun trei semne de exclamare la un titlu, dar, dacă o fac, aveti siguranta că am motive pe deplin intemeiate. Un renumit scriitor roman contemporan sintetiza, in urmă cu peste un d ...

Moși și babe - vă uniți, /nu vă lăsați ponegriți!
08/05/2023 22:54

 Dorian OBREJA Este la modă, si nu de azi, de ieri, termenul/conceptul de corectitudine politică. Aceasta, potrivit specialistilor in domeniu, ”are la bază ideea că oamenii ar trebui să aibă ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei