„Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească”

1interviu petru movila1

Dimensiune font:

| 08-07-2020 21:12

 

* dialog cu deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul Legii privind realizarea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş


 - Domnule deputat, ce simte inițiatorul unei legi privind realizarea unei autostrăzi în momentul în care conştientizează că, deși au trecut aproape doi ani de la aprobarea respectivului act legislativ, nu s-a mișcat aproape nimic pentru punerea în practică a acestui proiect fundamental pentru Moldova?

- Mi-am pus toate speranţele în acest proiect şi în schimbarea clasei politice. După doi ani de la promulgarea legii iniţiate de mine, am aceleaşi frustări care m-au determinat să iniţiez această propunere. Am făcut demersul pentru că, din 2012, nimeni nu a mişcat un deget. Sătul de plimbat prin ministere, fără un răspuns concret, am făcut acest pas, deşi este neobişnuit ca o autostradă să aibă o lege proprie. Însă, la doi ani de zile de la promulgare şi după doi ani în care am avut bani alocaţi pentru studii de fezabilitate, ca urmare a amendamentelor mele la legea bugetului de stat, pot să vă spun că suntem încă la un nivel incipient, în ciuda demersurilor consistente făcute în jurul investiţiei.

„Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este singura care corespunde cerinţelor noastre şi nu cred că poate exista o alternativă. Să nu uităm că în masterplanul de transport (MPGT), Iaşi – Târgu Mureş era printre primele locuri ca necesitate, în timp ce Bacău – Braşov era în coada clasamentului, pe locul 11, coridor european secundar”.

- Pe 3 mai 2007 era publicat anunțul de participare pentru licitația „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTârgu Mureș - Iași – Sculeni”. Astăzi, după 13 ani, suntem în același stadiu. Cine credeți că este marele vinovat pentru acest eșec ?

- Chiar dacă o astfel de investiţie majoră are nevoie de câţiva ani ca să se concretizeze, cred că, după aproape 13 ani de încercări, puteam circula deja pe această autostradă. Din punctul meu de vedere, principalul vinovat este Guvernul, indiferent de cine l-a condus din 2012 în prezent, pentru că, până la urmă, Parlamentul face legile, iar Guvernul se ocupă de implementarea proiectelor. Au fost şi premieri bine intenţionaţi, însă instabilitatea politică i-a scos din prima linie şi toate demersurile au fost sistate.

- S-a tot vorbit de restricții, despre imposibilitatea traversării Carpaților pe la Ditrău din cauza unor zone protejate, dar și a dificultăților în a construi, fiind necesari nu mai puțin de șapte ani de muncă pentru a trece munții. Pot constitui aceste argumente piedici în realizarea Autostrăzii Unirii?

- Aceste argumente au fost fix piedicile pentru care autostrada nu există. Să nu uităm că acestea au fost preferatele guvernului PSD, care în 2012 a blocat tot. Dacă atunci nu se oprea proiectul la APM, la avizare, acum am fi fost în alt stadiu. În România e mai uşor să spui nu. E mai simplu, nu te stresează nimeni, nu munceşti. Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească.Eu cred că dacă exista voinţă, oameni determinaţi, care ştiu ce înseamnă să muncească, astăzi autostrada era gata.

- Aveți idee când va intra primul uilaj pe traseul autostrăzii A8?

- Dacă toate studiile îşi păstrează traseul normal, eu cred că, înspre finalul anului 2021 putem vedea primul utilaj pe autostrada Unirii.

- PSD a dat vina pe lipsa banilor, PNL... caută alternative. Poate fi autostrada Bacău – Brașov o asemenea alternativă, viabilă?

- Din punctul meu de vedere, una nu o exclude pe cealaltă, dar de la Bacău la Prut mai sunt încă 150 km. Orice autostradă este binevenită, mai ales în Regiunea de Nord-Est. Însă, Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este singura care corespunde cerinţelor noastre şi nu cred că poate exista o alternativă. Să nu uităm că în masterplanul de transport (MPGT), Iaşi – Târgu Mureş era printre primele locuri ca necesitate, în timp ce Bacău – Braşov era în coada clasamentului, pe locul 11, coridor european secundar.

„Dacă avea un cuvânt de spus, cred că până acum Comisia Europeană se implica deja, pentru că Autostrada Iaşi – Tg. Mureş face parte din coridoarele principale paneuropene de transport... Singurul moment în care aceştia pot controla subiectul este după ce se depune proiectul la ei, pentru finanţare”.

- Tot PNL promite acum autostrăzi prin nordul țării, prin sud, prin multe alte zone. Este.credeți, doar o strategie electorală, sau există voință politică și resurse pentru a a pune în practică planul unei Moldove înțesate cu autostrăzi și drumuri expres?

- Într-o Românie normală, subiectul autostrăzilor nu ar trebui să fie subiect de campanie. Pentru o dezvoltare economică susţinută, acestea nu ar trebui să fie opţionale şi doar subiect de discutat din patru în patru ani. Din păcate, după atâţia ani, noi încă suntem la nivelul la care încă ne plângem de calitatea drumurilor, de lipsa toaletelor în şcoli, de apă şi canalizare la sate. Pe lângă acestea, noi, ieşenii, trebuie să ne luptăm pentru fiecare dram de atenţie financiară din partea guvernelor. Fără tam-tam se pare că Iaşul nu atrage atenţia guvernanţilor. Toţi au promis autostrăzi în campanie, în pliante şi în broşuri, uitate mai apoi prin diverse sertare. Am propus acum ceva timp un pact naţional pentru construcţia de autostrăzi pentru că până ce nu există un consens general pe acest subiect nu vom reuşi să urnim un pai în direcţia potrivită.

- Poate avea un cuvânt de spus Comisia Europeană în privința tranșării acestor dispute politicianiste privind A8?

- Dacă avea un cuvânt de spus, cred că până acum Comisia Europeană se implica deja, pentru că Autostrada Iaşi – Tg. Mureş face parte din coridoarele principale paneuropene de transport. De-a lungul timpului am fost într-un dialog şi cu ei pentru că am încercat toate variantele posibile şi am căutat soluţii peste tot. Singurul moment în care aceştia pot controla subiectul este după ce se depune proiectul la ei, pentru finanţare.

„Fără modestie, cred că sunt singurul parlamentar care se duce în ministere şi la instituţiile centrale pentru a bate monedă pe proiectele Iaşului. Însă, ştiţi cum se spune, cu o floare nu se face primăvară... Istoria clasei politice locale ne-a arătat un adevăr trist: trebuie să ai şi cu cine să faci parteneriat, nu doar să fie o mână în plus ridicată la vot”.

- Cât de mult va conta viitoarea configurație parlamentară în dezvoltarea infrastructurii rutiere în Moldova?

- În condiţii politice normale, cu o clasă politică locală unită, putem pune piciorul în prag. Însă, fără modestie, cred că sunt singurul parlamentar care se duce în ministere şi la instituţiile centrale pentru a bate monedă pe proiectele Iaşului. Însă, ştiţi cum se spune, cu o floare nu se face primăvară. Dar cu un grup de parlamentari, care să condiţioneze voturile din Parlament, s-ar putea ajunge la un compromis pe proiecte, într-o conjunctură politică potrivită. Totuşi, istoria clasei politice locale ne-a arătat un adevăr trist: trebuie să ai şi cu cine să faci parteneriat, nu doar să fie o mână în plus ridicată la vot. Aceeaşi teorie se aplică şi liderilor de partide locale care conduc instituţii. Cel mai potrivit exemplu este al lui Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi, care nu a mişcat un deget şi nu a avut nicio acţiune comună în susţinerea autostrăzii.

- Ce-i lipsește Iașului pentru a conta, din nou, cu adevărat, în politica românească?

- Oameni cărora într-adevăr le pasă de Iaşi şi care nu îşi urmăresc doar propriul interes. Oameni politici determinaţi, cu viziune pe termen mediu şi lung, îndreptaţi spre soluţionarea problemelor judeţului, nu care se tânguie de pe margine. Oameni politici care sunt capabili să ducă la bun sfârşit în cele mai bune condiţii o achiziţie cum este cea a spitalului mobil de la Leţcani.

- Veți candida la președinția Consiliului Județean din partea PMP?

- O foarte bună întrebare la care nu am încă răspuns oficial, dar care tinde să fie da.

Dan M.BREZULEANU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
„O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau pe toate drumurile”
25/10/2020 21:22

* dialog cu Alexandru Anghel, noul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi - Domnule Anghel, ati revenit in fruntea Consiliului de Administratie al Aeroportului Iasi d ...

„Odată cu apariţia sezonului rece, situaţia din spitale se va înrăutăţi”
12/10/2020 20:11

* susţine directorul Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi, dr. Vasile Cepoi - Domnule director, cu cele 100 de cazuri inregistrate luni, municipiul Iaşi a depăşit coeficientul barieră in calea carantin ...

VIDEO - INTERVIU - Mihai Chirica: „ Am găsit profesori plângând în cancelaria unor școli, de mila copilașilor”
17/09/2020 13:37

  * dialog cu primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica - Domnule primar, scoala a debutat, problemele mari incep să se stingă, dar apar mereu altele, mai mici. A fost debutul acesta de an scolar pe m ...

 INTERVIU - Maricel POPA: „Avem o mare problemă legată de deschiderea şcolilor”
26/08/2020 00:00

* dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi - Domnule preşedinte, au mai rămas doar cateva zile pană la deschiderea unui nou an şcolar. Cat de mult s-au implicat unităţile adminis ...

INTERVIU/VIDEO - Mihai Chirica: „Dacă elevul trebuie ţinut în braţe pentru a sta în bancă şi a învăța, aşa vom face!”
24/08/2020 09:32

* dialog cu primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica - Domnule primar, trei săptămani ne mai despart de inceperea unui nou an şcolar, poate cel mai dificil din istoria noastră recentă. A trecut vara, Guv ...

VIDEO - INTERVIU Mihai CHIRICA: „Mi-e teamă de valul trei al pandemiei, care va veni odată cu apariția bolilor de sezon”
31/07/2020 13:23

        * dialog cu Mihai Chirica, primarul municipiului Iasi   - Un oraş, importanţa sa, nu se măsoară prin lungimea şi lăţimea fizică, ci prin natura aspiraţ ...

Camelia Gavrilă: „Politica este pe voturi, pe notorietate...”
13/07/2020 00:00

  * dialog cu deputatul Camelia Gavrilă, candidat PSD la alegerile pentru funcţia de primar al municipiului Iaşi - Doamna deputat, poate avea Iaşul o femeie primar, pentru prima oară in istorie? Sau ...

„Trebuie să arătăm că trăim într-o economie de piață, nu într-o societate de piață”
01/07/2020 10:21

     * dialog cu Joaquín Turmo Garuz, profesor de Macroeconomie şi Economie Internaţională la Facultatea de Economie si Afaceri din cadrul Universităţii din Barcelona   ...

„Riscăm să nu mai începem școala!” Dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica
19/06/2020 11:37

  - Domnule primar, numărul tot mai mare de noi cazuri COVID-19 nu prea mai lasă mult loc relaxărilor... Alegerile locale, stabilite pentru finalul lunii septembrie, pot incurca şi mai mult sensibil ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei