Leonardo Badea (BNR): Inflația din România în context european - scurte repere ale ultimilor 20 de ani

Leonardo Badea - BNR

Dimensiune font:

| 17-01-2023 09:12

 

„O analiză a evoluției inflației în România pe parcursul ultimilor 20 de ani evidențiază numeroase cicluri pe termen mediu, influențate de conjuncturi locale și internaționale specifice momentului și adesea foarte diferite. Putem spune că există un punct care separă tendințele de evoluție pe plan local în raport cu cele europene, acesta fiind în preajma anului integrării României în Uniunea Europeană. Graficul de mai jos prezintă această evoluție pentru România și economiile din spațiul economic european utilizând indicii armonizați ai prețurilor de consum calculați și publicați de Eurostat (dinamica inflației în Statele Unite ale Americii este adăugată pentru completarea imaginii de ansamblu).

Dincolo de toate particularitățile fiecărui an, graficul de mai jos arată o modificare structurală foarte importantă care face ca situația din prezent să fie fundamental diferită de contextul economic și financiar al României din perioada de început a intervalului analizat. Această diferență este atât de contrastantă încât poate fi observată de oricine privește atent graficul, fără a necesita cunoștințe de specialitate.

Anterior aderării la Uniunea Europeană, pentru perioada 2002-2007, se observă că nivelul și dinamica inflației în România au fost substanțial diferite de tendințele momentului la nivel european și global. Pentru același interval de timp se observă însă și un proces consistent de convergență către nivelul general și evoluțiile de ansamblu ale inflației în spațiul economic european. În opinia mea, aceasta ilustrează, o dată în plus, decuplarea majoră care a existat în trecut între economia României și cea europeană, dar și transformarea importantă pe care aceasta a parcurs-o în perioada respectivă, precum și efortul băncii centrale suprapus demersului de pregătire și apoi de trecere la țintirea inflației.

Tot pe grafic observăm că după 2007, când inflația din România a redus semnificativ ecartul major pe care îl avea față de nivelul observat în majoritatea celorlalte economii europene, a urmat o perioadă de aproximativ 5 ani, până în 2012, în care, deși dinamica inflației pe plan local a fost mult mai sincronizată cu evoluțiile din plan european, totuși nivelul a rămas în majoritatea timpului ușor mai ridicat în termeni comparativi. Revenind la paralela anterioară, cred că această corelare în dinamică este la rândul ei o expresie a faptului că deja gradul de integrare a economiei românești a devenit suficient de ridicat pentru ca inclusiv tendințele prețurilor la nivel local să fie mai semnificativ corelate cu cele din plan european și global.

Ulterior, practic în cea de-a doua jumătate a perioadei analizate și prezentate în grafic, această corelație s-a menținut semnificativă, în linii mari, cu suișuri și coborâșuri. Așadar, vedem că în ultimii 10 ani (intervalul 2012 – 2022) trendurile inflației din România au fost în majoritatea situațiilor sincronizate cu cele la nivel european, chiar dacă au existat și perioade în care inflația locală s-a plasat în partea de sus sau dimpotrivă, în partea de jos a plutonului european. Odată cu intrarea României în Uniunea Europeană, nu doar economia s-a ancorat mai puternic de economia europeană, prin întărirea legăturilor comerciale cu țările membre, dar și cadrul legal, instituțional și de politici economice a devenit semnificativ mai sincronizat cu cel european. Acest lucru este valabil inclusiv din perspectiva băncii centrale, ale cărei eforturi pentru combaterea inflației nu aveau cum să facă abstracție (dintr-o varietate de motive ce țin de raționalitatea economică) de acțiunile și deciziile de politică monetară ale băncilor centrale relevante din vecinătate sau de cele ale Băncii Centrale Europene. De exemplu, Raportul de fundamentare a Planului național de adoptare a monedei euro publicat în decembrie 2018 remarca faptul că în anul 2017 convergența prețurilor era în România de circa 52,2% față nivelul acestora în Uniunea Europeană.

Așa cum este firesc, și ulterior acestui moment plasat în jurul anului 2012, pe care îl consider ca unul dintre punctele de inflexiune relevante ale ultimilor 20 de ani, influențe ale particularităților structurale ale economiei locale au continuat să fie vizibile în evoluția inflației din România, dar pe fondul unei mult mai vizibile sincronizări de ansamblu cu tendințele la nivel european. Răspunsurile ratei inflației la diversele șocuri au continuat să fie influențate de caracteristicile structurale ale economiei, reflectate inclusiv în compoziția coșului de consum. Acesta, și astăzi ca și în urmă cu mai mult de 5 ani, alocă bunurilor alimentare o pondere de peste 30% (printre cele mai ridicată la nivel european). Totodată, o parte semnificativă din alimentele procesate consumate în România provin din importuri. În acest context, același raport la care am făcut referire mai sus remarca încă din anul 2018 faptul că evoluția ratei anuale a inflației este influențată semnificativ de elemente aflate în afara sferei de acțiune a politicii monetare, de natura șocurilor de ofertă interne sau internaționale și a unor decizii administrative, precum și de măsuri fiscale.

Un astfel de episod este reprezentat de perioada de inflație dezinflație accentuată din intervalul 2014-2016, când rata anuală a inflației din România a manifestat, pe fondul reducerilor succesive ale cotelor impozitelor indirecte, o tendință pronunțată de scădere, concordantă evoluției preponderent descendente a inflației de bază. La momentul respectiv, la această tendință au contribuit și declinul cotațiilor materiilor prime (în special energetice), precum și anul agricol foarte bun. Suplimentar, dinamica IAPC a reflectat atunci, prin intermediul evoluției prețurilor bunurilor din import, inflația persistent scăzută din zona euro.

Interesant este că, după mai mult de 5-6 ani, în linii mari mulți dintre acești factori au acționat și pe parcursul anului 2022, doar că nu în același sens. Am consemnat așadar efecte majore asupra inflației la nivel local ca urmare a modificării prețurilor materiilor prime, energiei, combustibililor, alimentelor procesate din import, prețurilor volatile ale produselor agricole și efectelor unor decizii administrative și programe de suport. Unele dintre acestea au avut contribuții la creșterea inflației, altele la diminuarea ei în raport cu nivelul potențial mult mai ridicat, dar pe ansamblu toate au rămas la fel de relevante, fiind însă în continuare în afara influenței eficiente a instrumentelor de politică monetară.

Revenind la graficul nostru, vedem în perioada de final a anului trecut o posibilă tendință de inversare a trendului inflației, ceea ce ar echivala cu o reducere a ritmului de creștere a prețurilor. Această tendință potențială este vizibilă la nivel european și este susținută de recentele reduceri de prețuri observate pe piețele de tranzacționare a combustibililor, energiei, altor materii prime importante pentru industrie, de reducerea cererii ca efect al înăspririi condițiilor monetare și scăderii puterii de cumpărare, de moderarea anticipațiilor etc. România se plasează în continuare în interiorul acestui pluton, nu este nici la cel mai ridicat nivel după cum nu este nici la cel mai scăzut. Recenta reducere a ratei inflației în România din luna decembrie sugerează că nici de această dată dinamica prețurilor pe plan local nu va face abstracție de la trendurile generale manifestate pe plan european.

Toate cele descrise mai sus cred că argumentează faptul că, deja de mulți ani, gradul de integrare economică, financiară, instituțională și de politici al României în Europa este suficient de semnificativ astfel că factorii externi care influențează dinamica prețurilor sunt comuni, cererea și prețurile externe au un impact important pentru prețurile interne, iar răspunsul politicilor economice este îndeajuns de armonizat încât să nu conducă la discrepanțe majore și îndelungate în timp.

În literatura de specialitate se argumentează faptul că în economiile emergente aflate în proces de convergență către o zonă economică mai dezvoltată, așa cum este cazul României ca stat membru al Uniunii Europene, dinamica prețurilor este ceva mai amplă comparativ cu media grupului de state în care are loc integrarea (din cauze structurale alimentate de însuși procesul de convergență, inclusiv ca efect al convergenței puterii de cumpărare, nivelului de trai și al calității vieții). Fondul Monetar Internațional anticipa la finele anului trecut că inflația la nivel global se va diminua, dar în cazul economiilor emergente scăderea ar putea fi ceva mai modestă. Din această perspectivă, cred că este rațional să ne așteptăm să vedem și în viitor, pe termen mediu, episoade în care nivelul inflației să ne plaseze în partea de sus a plutonului european, dar cred că este foarte puțin probabil să observăm o perioadă consistentă de timp în care să ne situăm pe o tendință divergentă față de acesta.

Matematica inflației nu este deloc simplă, dar dincolo de aceasta este preocupant faptul că valori relativ apropiate ale inflației în diverse țări sunt percepute în mod diferit de către populație. Inflația poate fi interpretată ca un impozit indirect regresiv pentru că îi afectează mai ales pe cei cu venituri mici. În fapt, tocmai acest lucru trebuie să stimuleze operaționalizarea de programe pentru creșterea gradului de convergență economică a țărilor emergente, astfel încât populația acestora să resimtă efectele inflației în mod atenuat datorită gradului de dezvoltare mai ridicat”.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:22

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Germaniul, mai valoros decât aurul! Planurile României pentru Roșia Montană
18/05/2024 00:23

Tribunalul Arbitral de la Centrul International de Reglementare a Disputelor privind Investitiile (ICSID) a dat castig de cauză statului roman in dosarul Rosia Montană. Această victorie importantă permite ...

Trenurile soarelui pleacă spre Litoral din iunie
17/05/2024 09:12

CFR Călători va da startul programului estival de transport „Trenurile Soarelui” in 14/15 iunie 2024, iar turiştii vor avea la dispoziţie 30 de trenuri ce vor asigura zilnic legături directe di ...

România preia afacerile Gazprom din Republica Moldova: Romgaz are o nouă sucursală la Chișinău
17/05/2024 06:42

Sucursala Romgaz din Chişinău a fost inregistrată joi la Agenţia Servicii Publice a Republicii Moldova, in Registrul de Stat al persoanelor juridice, informează compania printr-un comunicat Prin Hotărare ...

Mugur Isărescu, veste proastă. „S-ar putea să nu vină”
16/05/2024 17:37

Momentul reducerii dobanzii cheie s-ar putea să nu vină in acest an, dar dacă inflaţia pe luna mai va fi scăzută, atunci membrii Consiliului de Administraţie al BNR se vor uita la date, a declarat, mierc ...

Marcel Ciolacu pune în mișcare un plan care va schimba piața muncii din România: se pregătește salariul minim european
16/05/2024 15:44

Premierul Marcel Ciolacu a explicat că intentia clară a Guvernului este de a aplica de la 1 iulie măsura deja anuntată de a creste salariul minim brut la 3.700 de lei. Măsura nu este una usor de luat, pent ...

Noi investiții în modernizarea reţelelor de gaze și electricitate din Moldova
16/05/2024 12:26

Compania Delgaz Grid, parte a grupului E.ON Romania, are in plan pentru acest an infiinţarea de noi staţii de distribuţie a gazelor naturale pentru mărirea capacităţii de transport către consumatorii c ...

Mugur Isărescu vorbește despre un scenariu apocaliptic pentru România: Ar însemna un șoc teribil! Eu am trăit asta
16/05/2024 07:04

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a declarat, miercuri, referindu-se la acuzaţiile potrivit cărora Guvernul se imprumută pentru a finanţa deficitul bugetar, că soluţia nu este s ...

Economia Rusiei sfidează sancțiunile și crește în continuare. BERD: Este nerealist să ne aşteptăm ca aceste sancţiuni să conducă la o criză economică
16/05/2024 00:17

Economia rusă s-a dovedit mai rezistentă decat s-a prevăzut şi urmează să crească in acest an, in pofida sancţiunilor impuse de către Occident, iar Războiul din Faşia Gaza afectează ţările din reg ...

Guvernatorul BNR liniștește populația: Noi nu vedem recesiune. Riscul a fost pentru trimestrul întâi
15/05/2024 16:14

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a afirmat că nu vede Romania iin pragul recesiunii şi a precizat că riscul a fost pentru trimestrul intai. El a adăugat că toţi indicatorii cu ...

Trăim pe credit! Datoria externă a României a săltat cu aproape 10% în 2024
15/05/2024 07:51

Datoria externă totală a Romaniei a crescut in primele trei luni cu 7,643 miliarde euro, pană la 177,726 miliarde euro, de la 170,083 miliarde euro la 31 decembrie 2023, arată datele Băncii Naţionale a Ro ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei