Reducerea poluării, „prioritatea zero” a Iaşului!

1calitate aer-1

Dimensiune font:

| 09-06-2020 00:00

Unul dintre proiectele pe care consilierii locali le vor analiza în şedinţa extraordinară de mâine se referă la aprobarea raportului pentru trimestrul I aferent anului 2020 privind stadiul realizării măsurilor din Planul de calitate a aerului în municipiul Iaşi * acesta este structurat pe mai multe capitole, fiecare dintre acestea având un grad diferit de implementare

 


Modernizare parcului auto destinat transportului public este unul dintre capitolele cu 100% nivel de implementare. Astfel, a fost realizată înnoirea parcului auto destinat transportului public (Compania de Transport Public Iaşi) prin achiziţia de 100 autobuze având norma de poluare Euro 6, 44 autobuze electrice şi 16 tramvaie. Experimental, pe un număr de 10 autobuze cu norma de poluare Euro 6, au fost montate dispozitive de monitorizare a calităţii aerului pe traseele de circulaţie a autobuzelor, cu transmitere on-line a datelor specifice, informaţiile fiind puse la dispoziţia publicului. La nivelul Companiei de Transport Public Iaşi (CTP) s-a finalizat achiziţia unei autoutilitare de 12 tone (atelier mobil) cu norma de poluare Euro 6, care a înlocuit atelierului mobil existent (cu norma de poluare nonEuro) şi a unui buldoexcavator cu norma de poluare Euro 6. Totodată este în curs de derulare procedura de achiziţie a două autoutilitare de 3,5 t cu norma de poluare Euro 6, necesare întreţinerii căii de rulare a tramvaielor.

Rablele Salubris şi Citadin, înlocuite cu autospeciale Euro 6

Modernizarea parcului auto Salubris SA este alt capitol realizat integral.

Astfel, s-au achiziţionat în total pentru perioada 2018 - 2019 un număr de 60 autovehicule noi Euro 6 sau electrice, în valoare totală de 20.657.474 lei fără TVA. Toate autospecialele achiziţionate În ultimii 3 ani respectă Standardele Europene EN 15429-3 valabile din martie 2015, cu referire la „eficienţa colectării particulelor” având clasificarea maximă de 4 stele.

În anul 2019 au fost contractate şi recepţionate 49 autovehicule noi Euro 6 sau electrice, cu valoarea totală de 15.924.796 lei fără TVA, iar în primele trei luni din  2020 au continuat  procedurile  de achiziţii  autovehicule  şi

autospeciale.

Şi parcul auto a SC Citadin a fost modernizat prin achiziţia de 19 autovehicule noi având norma de poluare Euro 6, la are se adaugă 37 maşini şi utilaje (autocamioane, tractoare, freză, răspânditor de materiale, cilindru vibrocompactor, tăietor beton asfalt etc) cu norma de poluare Euro 4, în valoate totală 1.538.915 lei.

Aer mai curat în Podu de Piatră

Lucrurile s-au mişcat în sens pozitiv şi în ceea ce priveşte sistematizarea zonei Podul de Piatră (intersecţie B-dul N.Iorga şi Şoseaua Naţională). Aici, în 2019, au fost recepţionate lucrări de asfaltare în lungime de 6,235 km în valoare 22.578.987,96 lei fără TVA, în Şoseaua Naţională, Zona Podul de Piatră, intersecţie Bd-ul N. Iorga. Pentru fluidizarea traficului, intersecţia Podul de Piatră a fost semaforizată. De asemenea, în cursul anului 2019 s-au finalizat lucrările de demolare a pieţei agroalimentare „Podul de Piatră” precum şi desfiinţarea construcţiei în care se realizau activităţi de alimentaţie publică, ambele fiind amplasate în imediata vecinătate a staţiei IS -1.

În plus, în anul 2020 (trimetrul I, au fost demarate procedurile de achiziţie pentru obiectivul de investiţii „Proiectare Piaţeta Podului de Piatră”, unde urmează a fi realizat un parc.

Străzi splălate după un grafic bine stabilit

Salubrizarea eficientă a străzilor este un alt capitol unde toate măsurile propuse au fost realizate. Astfel, activităţile specifice de spălat şi stropit şi deszăpezire se efectuează conform graficelor de lucru aprobate, cu utilaje şi echipamente moderne (autocisterne, maşini autospeciale tip multicar, automăturători, aspiratoare urbane electrice, tricicluri electrice, motocultoare), cu precădere ăn zonele cu trafic pietonal intens, zonele comerciale şi intersecţiile aglomerate. În vederea prevenirii pe termen lung a emisiilor de praf de pe partea carosabilă, este utilizată substanţa C-Force Urban, aceasta având un efect de retenţie a particulelor la sol, de unde sunt apoi curăţate şi aspirate. În anul anul 2019, suprafaţa salubrizată a fost de cca. 603.000.000 mp dintre care cca. 68.000.000 mp reprezintă salubrizare mecanizată (aspirat şi măturat mecanizat, spălat şi stropit mecanizat, deszapezit mecanizat). Au fost salubrizate în total circa 9.714 km (străzi cu 2 benzi, cu lăţime totală de 7m) fiind depăşită suprafaţa salubrizată mecanizat în anul 2018.

Iaşul verde

Însă cea mai vizibilă şi mai spectaculoasă realizarea în ceea ce priveşte calitatea aerului o reprezintă reabilitarea şi întreţinerea spaţiilor verzi. Dincolo de faptul că la nivelul Municipiului Iaşi a fost semnat contractul de finanţare pentru derularea proiectului „Oază de verdeaţă din cartierul nostru - program comunitar  de revitalizare  a  spaţiilor publice”, în cursul anului 2019 au fost amenajate 7.46 ha de spaţii verzi şi au fost întreţinute 283.85 ha spaţii verzi. La acestea se adaugă alţi 25.000 metri pătraţi şi încă 180 de hectare reabilitate sau întreţinute în perioada ianuarie – aprilie 2020. Nu trebuie omise nici acordurile de parteneriat cu instituţii privind regenerarea spaţiilor verzi, concretizate prin plantări de arbori. 

S-au făcut eforturi comune şi pentru spaţiile verzi din jurul blocurilor. Astfel, în cursul anului 2019 au fost amenajate 7.46 ha spaţii verzi, au fost plantaţi 33.909 arbori din speciile foioase şi răşinoase, 863.549 plante perene şi flori şi 74.645 mp gazon. De asemenea, s-a acordat material săditor dendrofloricol la asociaţiile de locatari şi instituţii după cum urmează: arbori - foioase - 1450 bucăţi, arbori răşinoase – 603, arbuşti - foioase – 33.393, arbusti răşinoase – 28, plante perene - 460 bucăţi.

În ceea ce priveşte dezvoltarea de clădiri verzi, în data de 31 august 2018 s-a emis H.C.L. nr. 361 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru  contribuabilii bugetului local al Municipiului Iaşi care beneficiază în anii fiscali 2019 - 2020 de reducerea impozitului pe clădiri, pentru clădirile aflate în clasa energetică A. Până la la sfârşitul anului 2019, în urma evaluării dosarelor depuse, s-a propus spre aprobare acordarea facilităţilor fiscale de natura reducerii impozitului pe clădiri pentru 5 persoane juridice, în vederea încurajării dezvoltatorilor imobiliari să aplice pe scară largă principiile eficienţei energetice. Totodată, au fost înregistrate încă alte 6 solicitări în acest sens, acordarea facilităţilor fiscale de natura reducerii impozitului pe clădirii fiind alocată pentru anul 2020.

Regulamentul şantierelor

O altă măsură care a contribuit la îmbunătăţirea calităţii aerului o constituie obligativitatea respectării managementului calităţii aerului în perimetrele şantierelor de construcţii şi apariţia Regulamentului privind respectarea condiţiilor de protecţie a mediului în timpul executării lucrărilor de construcţii. Astfel, în anul 2019 au fost emise un număr de 390 de avize pentru respectarea Planului de prevenire şi reducere a poluării pe şantier, măsuri descrise spre a fi asumate în etapa de avizare, respectiv pentru a fi implementate în etapa de şantier de către beneficiar. De asemenea, au fost aplicate un număr de 518 sancţiuni contravenţionale de către Poliţia Locală pentru nerespectarea prevederilor din normatibele în vigoare. Este vorba de lipsa plaselor antipraf, neacoperirea temporară a pământului excavat şi a altor materiale generatoare de praf, neumectarea suprafeţelor de lucru la demolare, necurăţirea autovehiculelor la ieşirea din şantier şi etanşarea necorespunzătoare a vehiculelor ce efectuează transportul diferitelor materiale. În trimestrul I anul 2020, în baza HCL 321/2017, au fost emise un număr de 110 avize pentru respectarea Planului de prevenire şi reducere a poluării pe şantier şi au aplicate un număr 15 sancţiuni şi 10 avertismente de către Poliţia Locală Iaşi.

Alte stadii de implementare

Sunt şi capitole cu un grad ridicat de implementare. Vorbim aici de dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă - varianta de ocolire Sud (stadiul realizării: 80%), extinderea/modernizarea arterelor de circulaţie (stadiul realizarii: 85%), promovarea utilizării transportului public (stadiul realizării măsurii: 90%), stimularea introducerii vehiculelor electrice şi hibride în activitatea de taximetrie (stadiul realizării măsurii: 50 %), dezvoltarea  zonelor de acces pentru pietoni prin amenajarea de trotuare şi  alei pietonale inclusiv piste pentru biciclişti (stadiul realizării măsurii: 50 %), eficientizarea consumului de energie termică (stadiul realizării: 90%), continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor instituţionale (stadiul realizării: 50%), conştientizarea cetăţenilor cu privire la nivelul real al calităţii aerului, la  implicaţiile asupra sănătăţii umane şi implicarea cetăţenilor în respectarea unor bune  practici privind poluarea aerului din municipiul Iaşi (stadiul realizării: 75 %).

Restanţe

Nu-i mai puţin adevărat că la alte capitole autorităţile au rămas datoare, însă doar pe considerentul că implementarea măsurilor depind de alte instituţii (Ministerul Transporturilor, CNAIR, CJ Iaşi, MLPDA). Aici este vorba de realizarea depozitului logistic de mărfuri lângă drumul de centură (stadiul realizării: 10 %). dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă - varianta de ocolire Nord (stadiul realizării: 0%), dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă - str. Trei Fântâni (stadiul realizării: 0%), varianta de ocolire Sud pentru traficul uşor (stadiul realizării: 0%), construirea de pasaje fluidizarea traficului din intersecţia Podu Ros cu Splai Bahlui Mal Drept si Bd-ul Prof. Dimitrie Mangeron (stadiul realizării măsurii: 10%), continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor rezidenţiale (stadiul realizării: 0%).

Planul de calitate a aerului pentru municipiul Iaşi, care a fost elaborat ca urmare a unui Studiu de calitate a aerului, de către SC Enviro Ecosmart Galaţi, a primit aviz favorabil de la Ministerul Mediului prin Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului - Centrul de Evaluare a Calităţii Aerului şi Agenţia pentru Protecţia Mediului Iaşi nr.1/2248NT/22.06.2018 şi a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 292 din 27.07.2018. Tudor DAMASCHIN

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Coadă la pește!
26/04/2024 15:32

* pretul pentru un kilogram de crap este de 30 de lei, in timp ce novacul, fitofagul si carasul se vand cu 15 lei pe kilogram La magazinele cu peste proaspăt si pescarii e forfotă mare. Iesenii vor peste pro ...

Pescării închise de autorități, în Iași
26/04/2024 15:27

Mizerie ascunsă sub ghiveci, gresie spartă si pătată de cateva zile…sunt doar cateva dintre problemele găsite de inspectorii de la Directia Sanitară Veterinară din Iasi veniti in control in pescă ...

CJ Iași sprijină financiar realizarea rețelelor de gaz în 52 de comune
26/04/2024 13:26

Consiliul Judetean a repartizat către primăriile din judet peste 20 de milioane de lei din fondul total pe care il are la dispozitie in urma aplicării cotei de 6% la impozitul pe venit estimat a fi incasat l ...

Sute de cupluri care aniversează „nunta de aur” vor fi premiate, la Iași
26/04/2024 09:50

650 de cupluri care sărbătoresc in acest an 50 de ani de la căsătorie vor fi premiate de către Primăria Municipiului Iasi in cadrul unei ceremonii speciale care va avea loc pe 12 mai, in Parcul Expozitiei ...

Biletele de călătorie CTP vor fi înlocuite cu carduri
26/04/2024 09:45

* in prima etapă vor fi tipărite aproximativ 50.000 de carduri electronice * acestea vor putea fi incărcate prin intermediul aplicatiei mobile a CTP Iasi, precum si de la automatele de bilete si punctele de ...

La Iași va funcționa un centru regional pentru tratarea infertilității
26/04/2024 09:06

* acesta va oferi servicii medicale si consiliere psihologică pentru cuplurile din toate judetele Moldovei, care pană acum nu au putut avea copii, urmand să fie deservit de cei mai buni specialisti in domeni ...

„Mama din spatele copilului cu autism”, experiment inedit desfășurat printre ieşeni
26/04/2024 09:00

* timp de 11 ore, echipa asociatiei „Zbor de fluturi”, impreună cu terapeuti, voluntari si colaboratori au invitat trecătorii să aibă parte de o experientă unică, mai exact să fie martori la ...

Investiții de 4,7 milioane de euro pentru modernizarea rețelei de gaze a Iașului
26/04/2024 07:59

În acest an, in judetul Iasi sunt planificate opt proiecte de investitii in distributia de gaze naturale, cu o valoare de circa 23 milioane de lei, respectiv 4,7 milioane de euro, lucrările vizand modern ...

Suferința unui copil de 6 anișori: de la un accident banal, la confruntarea cu un inamic necruțător
26/04/2024 07:45

Un accident banal a dezvăluit o boală cruntă pentru un copil de numai 3 anisori. Matias a căzut de pe scări in timp ce se juca impreună cu alti copii si s-a ales cu un ochi vanăt. Părintii s-au alarmat ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei