Acuzații: Autoritățile din România refuză să implementeze salariul minim european

12

Dimensiune font:

| 22-11-2023 22:37

Acţiunile concrete ale autorităţilor din România în vederea transpunerii directivei europene privind venitul minim european adecvat întârzie să apară, susţin consultanţii EY România.

"După mai bine de un an de la adoptarea Directivei de către Comisia Europeană şi intrarea ei în vigoare, acţiunile concrete ale autorităţilor din România în vederea transpunerii acesteia întârzie să apară. Deşi această Directivă apare într-o anexă publicată pe 13 septembrie 2023 pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului privind planul anual de transpunere a directivelor UE pentru anul 2024, sesizăm că nu există informaţii suplimentare privind calendarul de transpunere. Nu în ultimul rând, merită precizat că instituţia competentă desemnată pentru transpunere este Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, iar termenul asumat pentru implementare este 15 noiembrie 2024", se menţionează într-un material semnat de Claudia Sofianu, partener, lider Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România şi Dan Răuţ, manager, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România.

Astfel, conform Planului publicat, Ministerul Muncii urmează să efectueze o serie de propuneri de proiecte pentru modificarea Codului Muncii şi a legii privind dialogul social, de Hotărâri de Guvern privind reglementarea mecanismului de stabilire a salariului minim şi pentru instituirea Planului de acţiune pentru promovarea negocierii colective.

"Aşadar, urmează 2024 - un an cu o agendă electorală încărcată în România: poate fi toamna viitoare momentul schimbării de paradigmă pentru ceea ce reprezintă conceptul de venit minim adecvat/ decent şi în România? Rămâne de văzut", se menţionează în materialul EY România.

Consultanţii precizează că, la începutul acestui an, aduceau în atenţie faptul că România trebuie să transpună în legislaţia locală Directiva Europeană nr 2041/2022 privind Venitul Minim European Adecvat (Fair Minimum Wage), un act legislativ controversat, dar şi ambiţios, care şi-a propus să asigure o minimă protecţie socio-economică categoriilor vulnerabile de lucrători din cadrul Uniunii Europene.

Astfel, ca orice directivă europeană, şi aceasta are un termen limită de transpunere în legislaţia naţională.

"Reiterăm faptul că statele membre au la dispoziţie pentru transpunerea prevederilor acesteia doi ani de la data intrării ei în vigoare. Cu alte cuvinte, România trebuie să asigure apariţia cadrului legislativ aferent până la finalul anului 2024. Să ne reamintim ce presupune această directivă şi cum ar putea fi implementată, întrucât aceasta permite adoptarea unor scenarii optimiste, care să producă schimbări semnificative în favoarea lucrătorului, dar şi a unor alternative ceva mai "cinice", să spunem, care, deşi "bifează" prevederile directivei, pot duce la o "îmbunătăţire" a traiului mai mult pe hârtie şi mai puţin în realitate. Explicaţia este simplă: metodele de calcul recomandate de actul legislativ european aprobat pentru acest "venit minim adecvat" permit ambivalenţa sugerată, deşi, în substanţă, este insuflată adoptarea celor mai favorabile scenarii în aplicarea directivei. Dar acestea nu pot fi, totuşi, impuse statelor membre", se precizează în document.

Potrivit consultanţilor, varianta favorabilă angajatului este determinarea venitului minim pornind de la valoarea coşului de consum. În contrapartidă, alternativele ce nu ar aduce neapărat o schimbare pozitivă pentru salariaţii români sunt cele prin care venitul minim pentru un trai decent s-ar baza pe indicatorii economici prevăzuţi de directivă, şi anume valoarea la nivelul de 60% din salariul median sau valoarea a 50% din salariul mediu brut pe economie.

"De ce spunem că valoarea de referinţă a coşului de consum pentru un trai decent poate fi un barometru "fericit" pentru salariatul român? Pentru că, de regulă, valoarea coşului minim de consum are în vedere costurile uzuale pentru: alimentaţie, îmbrăcăminte şi încălţăminte, asigurarea unei locuinţe, dotarea şi întreţinerea acesteia, produse de uz casnic şi igienă personală, servicii, educaţie şi cultură, îngrijirea sănătăţii, recreere şi vacanţă, fond de economii. Aşadar, un venit minim raportat la toate aceste costuri ale vieţii ar putea reprezenta un venit satisfăcător pentru foarte mulţi dintre cei care formează azi forţa de muncă activă din România. Pe de altă parte, contextul economic din ţară nu pare capabil momentan să susţină o astfel de abordare curajoasă. Ştim că România face parte din grupul ţărilor cu venituri minime statutare, adică din grupul majoritar al statelor cu venituri reglementate prin legi sau statute (spre deosebire de state ca Austria, Cipru, Danemarca, Finlanda, Italia şi Suedia, unde veniturile minime sunt negociate colectiv între sindicate şi angajatori)", mai arată analiza.

Conform documentului citat, România nu se situează pe o poziţie avantajoasă în ceea ce priveşte valoarea salariului minim garantat (ori a venitului mediu pe economie) şi nici când vine vorba despre indicele nivelului preţurilor pentru consumul final al gospodăriilor. Pe scurt, putem spune că România este o ţară cu costuri de trai (relativ) mari, raportat la veniturile (încă) mici ale populaţiei.

Revenind la coşul minim de consum pentru un trai decent, în România valoarea acestuia în 2023 pentru o persoană adultă singură a fost evaluată la 3.807 lei (cu o creştere de aproximativ 40%, de la 2.708 lei anul trecut), conform unui studiu elaborat de Fundaţia Friedrich Ebert România şi Syndex România (raportat la luna septembrie a.c.).

"Aşadar, pentru un astfel de câştig net (minim) venitul brut corespondent ar fi de aproximativ 6.507 lei. Comparativ cu salariul minim brut naţional actual de doar 3.300 lei, este evident că efortul financiar s-ar dubla, ceea ce ar reprezenta o povară economică poate mult prea mare şi greu de susţinut - cel puţin pe termen scurt şi mediu - pentru mediul de afaceri. Este totuşi un ideal către care ar trebui să tindem cu toţii (de ce nu?), mai ales că în unele sectoare de activitate din ţară acest venit este deja o realitate cotidiană. Sărind de la optimism la realism, ajungem să punctăm şi formulele de calcul ce au la bază indicatorii economici mai sus menţionaţi. Cum salariul median nu este un parametru de referinţă al rapoartelor de statistică din România, ne rămâne doar să presupunem că autorităţile din România ar putea îmbrăţişa, dacă va fi cazul, metoda de calcul bazată pe valoarea a 50% din salariul mediu brut pe economie", se mai precizează în analiză.

Conform informaţiilor publicate de Institutul Naţional de Statistică din România (INS), salariul mediu brut pe economie a trecut în 2023 de borna de 7.000 lei (în luna septembrie 2023, acesta a fost de 7.350 lei), iar la un calcul matematic simplu, un venit minim "adecvat" calculat ca fiind jumătate din această valoare înseamnă aproximativ 3.500 - 3.700 lei lunar brut. Suma este foarte apropiată ca valoare de cea a salariului minim brut naţional actual (3.300 lei).

În consecinţă, consultanţii consideră că o astfel de formulă de calcul pragmatică ar oferi autorităţilor ocazia de a rezolva ecuaţia cu necunoscute a transpunerii directivei într-un mod destul de simplu şi acoperitor din punct de vedere legislativ.

"Astfel, dacă analizăm cu optimism prevederile Directivei 2041/2022, ne-am duce rapid cu gândul direct la valoarea coşului minim de consum ca valoare de referinţă pentru calculul acestui venit (net) minim decent. Totodată, fiindcă directiva oferă şi opţiuni mai realiste, cel puţin, pentru economia românească (de exemplu, prin utilizarea formulei de calcul pentru aflarea salariului minim adecvat prin înjumătăţirea salariului mediu brut pe economie - variantă care se potriveşte mănuşă pentru autorităţile noastre), există posibilitatea ca lucrătorul de rând din România nici să nu simtă efectele acestui act european", se mai precizează în material.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Biden pune pe seama „xenofobiei” dificultăţile economice ale Japoniei, Indiei, Chinei şi Rusiei. Casa Albă se străduieşte să minimizeze impactul acestor declaraţii neinspirate ale preşedintelui
03/05/2024 20:43

Preşedintele american Joe Biden a numit Japonia şi India „xenofobe”, punandu-le alături de Rusia şi China ca fiind ţări care „nu doresc imigranţi”, o declaraţie făcută miercuri la o reuniune d ...

Firea l-a depășit pe Piedone, Nicușor Dan pierde din 'turație' / SONDAJ CURS
03/05/2024 20:28

Un sondaj realizat de CURS in perioada 22-30 aprilie, in municipiul Bucuresti, o pozitionează pe Gabriela Firea (PSD) pe locul doi in intentia de vot pentru functia de Primar General, la doar 7 zile distantă ...

Sorin Constantinescu: PSD i-a mințit pe români! Nu au eliminat păcănelele din sate
03/05/2024 20:13

Sorin Constantinescu sustine că PSD i-a mintit pe romani in legătură cu eliminarea păcănelelor din localitătile mai mici de 15 de mii de locuitori. PSD nu a reusit să inchidă sălile de jocuri de noroc ...

Zvon-bombă! Alegerile prezidenţiale amânate ca să-şi găsească Iohannis serviciu
03/05/2024 20:02

Coaliţia de guvernare s-ar fi răzgandit in privinţa datei alegerilor prezidenţiale. Deşi au hotărat să organizeze scrutinul in septembrie, PNL şi PSD vor acum să il mute spre finalul toamnei, posibil i ...

Proruşii din Republica Moldova se pregătesc să celebreze Ziua Victoriei pe 9 Mai - Reacția proeuropenilor
03/05/2024 18:27

Blocul politic „Victorie”, creat la Moscova in luna aprilie şi format de partidele apropiate oligarhului fugar Ilan Şor, a anunţat că se va alătura pe 9 Mai „mitingului şi marşului de la Chişinău ...

Ministrul italian de externe, Antonio Tajani, a anunţat că Italia nu va trimite soldaţi în Ucraina
03/05/2024 17:53

Ministrul italian de externe, Antonio Tajani, a anunţat că Italia nu va trimite soldaţi in Ucraina. „Am spus intotdeauna că nu suntem in război cu Rusia si, prin urmare, nu vom trimite soldati italieni ...

Ultimă oră: NATO anunță că e dispusă să reacționeze după atacurile cibernetice ale Rusiei în Germania
03/05/2024 17:01

Uniunea Europeană a condamnat ferm vineri campania de atacuri cibernetice impotriva Partidului Social-Democrat (SPD) la guvernare in Germania, şi cele asupra instituţiilor cehe, imputate unui grup "cont ...

Eurovision a decis! Steagurile palestiniene sunt interzise la eveniment, în schimb cele LGBT 'sunt la liber'
03/05/2024 16:53

Deşi războiul dintre Israel şi Hamas se află in centrul Eurovision 2024, organizatorii doresc să se asigure că acesta nu interferează cu concursul. The New York Times a relatat joi că doar steagurile ce ...

Kremlinul îl bagă în corzi pe Macron, după ultimele declaraţii privind Ucraina: 'E foarte periculos'
03/05/2024 16:41

Purtătorul de cuvant al Kremlinului, Dmitri Peskov, a descris vineri comentariile recente ale preşedintelui francez Emmanuel Macron despre o posibilă intervenţie a Franţei in Ucraina ca făcand parte dintr ...

Șeful Armatei Finlandei spulberă speculațiile despre atacuri nucleare ale Rusiei asupra NATO: Se procedează altfel
03/05/2024 16:35

Noul şef al forţelor armate din Finlanda, generalul Janne Jaakkola, a declarat că este puţin probabil ca Rusia să testeze clauza de apărare reciprocă a NATO atacand un stat membru al alianţei nord-atlan ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei