Visul autostrăzii spre Ardeal s-a spulberat
Dimensiune font:
Autostrada Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş a fost exclusă din ultimul draft al Masterplanului General de Transport. În locul acesteia, Iaşul va fi tranzitat de un drum-expres, o noutate pentru infrastructura rutieră din România. Singura autostradă din regiunea Moldovei care va primi finanţare europeană este Bacău-Braşov
Masterplanul General de Transport (MPGT) pentru care România aşteaptă să primească finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană (UE) a spulberat ieşenilor visul de a avea autostradă. Dacă până acum la Iaşi s-a făcut lobby pentru autostrada care să lege Ungheniul de Târgu Mureş, odată cu întocmirea noului draft al Ministerului Transporturilor, regiunea Moldovei va fi tranzitată doar de autostrada Bacău-Braşov, celelalte căi rutiere care urmau să aibă acelaşi statut fiind transformate în drumuri-expres. Modificările aduse planului de dezvoltare a infrastructurii de transport au fost dictate de „analize ştiinţifice”, potrivit ministrului Transporturilor, Ioan Rus.
Cod roşu în Master Planul de Transport: Moldova, tăiată de pe harta autostrăzilor FOTO
„Nu este vorba de a înlocui nimic cu nimic. Acest Masterplan rezultă pe seama analizelor absolut ştiinţifice făcute de către o companie, probabil cea mai mare din lume, specializată în acest domeniu, care a studiat ceea ce înseamnă trafic în România, nevoia de interconectivitate, suport solid pentru dezvoltarea economică”. În urma acestei analize, pe toată perioada de investiţii 2014-2030, Iaşul va beneficia doar de realizarea drumului-expres Ungheni-Târgu Mureş.
„În lipsă de nimic, e bun şi aşa”
Despre urmările pe care modificările Masterplanului le pot aduce pentru regiunea de Nord-Est, reporterii cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei” au vorbit cu parlamentarii ieşeni. „Pornind de la zicala în loc de nimica este bună şi o alica, consider că este un început, pentru Iaşi, realizarea drumului-expres Ungheni-Târgu Mureş”, a declarat deputatul PSD Anghel Stanciu. Potrivit acestuia, noul Maspterplan nu este decât un pas în realizarea autostrăzii mult dorite în regiunea Moldovei. „Dat fiind că aceste drumuri pot fi transformate la un moment dat în autostrăzi, aş vedea acest Masterplan ca o chestiune de etapizare. Dăm drumul la realizarea drumului-expres şi îl vom completa ulterior, pentru a-l transforma în autostradă”, a conchis social-democratul.
Drumul-expres, o legătură între Republica Moldova şi UE
Principul deputatului Stanciu este îmbrăţişat şi de colegul de partid Sorin Iacoban. În opinia acestuia, nu are importanţă dacă Iaşul va fi tranzitat de autostradă sau de un drum-expres, prioritară fiind crearea unei legături între Chişinău şi Uniunea Europeană. „Trebuie să fim conectaţi cu Republica Moldova care, probabil foarte curând, va intra în Uniunea Europeană, iar prin acest drum să se poată accede către Vest. Eu ştiu că autostrada costă foarte scump şi, probabil, cei care au făcut Masterplanul, au zis că mai bine s-ar vorbi despre un drum rapid. Este foarte bine şi aşa, numai să se realizeze”, a declarat deputatul Iacoban.
„Fiecare ministru aduce un Masterplan nou”
Faptul că în urma refacerii Masterplanului General de Transport Iaşul s-a ales doar cu un drum-expres, nu este privit cu ochi buni de toţi parlamentarii, unii dintre aceştia pledând în continuare pentru realizarea autostrăzii. „În primul rând, autostrada Iaşi-Târgu Mureş trebuie făcută, deoarece face parte din priorităţile UE. Nimeni nu are ceva împotriva autostrăzii Braşov-Bacău, dar trebuie avut în vedere că acest tronson leagă Regiunea Nord-Est de restul Europei”, a declarat Mihaela Popa, senator PNL. Potrivit acesteia, realizarea autostrăzii este justificată şi la nivel naţional, deoarece UE s-a arătat interesată de Iaşi, prin finanţările făcute de-a lungul timpului. „Trebuie avut în vedere că Iaşul este prioritar pentru UE, având în vedere fondurile de peste 100 de milioane de euro, primite pentru dezvoltare regională. Astfel, putem spune că priorităţile UE sunt de a lega Iaşul, prin autostradă, de Europa”, a punctat Mihaela Popa. Nu în ultimul rând, senatoarea a ţinut să atragă atenţia asupra faptului că, până la apariţia draftului de Masterplan, pentru întocmirea documentaţiei aferente autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş s-au cheltuit bani, care vor trebui justificaţi. „Există studii de fezabilitate şi cineva trebuie să plătească, dacă se dovedeşte că acestea au fost realizate degeaba, din banii românilor”, a conchis Mihaela Popa.
* * *
Diferenţa dintre o autostradă şi un drum-expres este dată de viteza cu care poate rula un autovehicul; pe autostradă există o bandă de urgenţă pe fiecare sens şi, nu în ultimul rând, de pe drumul-expres pot lipsi benzile de accelerare/decelerare, care sunt întâlnite pe toate autostrăzile
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau