„Produsul sistemului educațional trebuie să fie niște adulți suverani”

1interviu

Dimensiune font:

| 09-03-2021 13:49

Dialog cu psihoterapeutul Mirela Claudia Dracinschi, coordonatorul unui proiect de învățare accelerată


La Iași a fost lansat, zilele trecute, un proiect transfrontalier de învățare accelerată. Am stat de vorbă cu psihoteraputul Mirela Claudia Dracinschi despre acest concept care se va dezvola cât de curând.

- Ce este învățarea accelerată și de ce este important acest subiect?
- Învățarea accelerată e un concept deja răspândit în lume și a apărut inițial ca o reacție la învățământul tradițional care era foarte consumator de resurse și tindea să extindă pe o perioadă de timp foarte mare însușirea unor noțiuni sau abilități. Derivă din ceea ce Lozanov numea sugestopedie, acesta reușind la sfârșitul anilor ‘60 să faciliteze asimilarea unui număr semnificativ mai mare de cuvinte din limbi străine într-o perioadă de timp mai scurtă folosind tehnici de relaxare și muzică adecvată. Actualmente, acest concept a devenit unul foarte profund, translând rezultate experimentale ale cercetărilor din neuroștiințe despre modul în care mintea umană procesează informația și învață către procesul didactic, evidențiind aspecte practice care duc la accelerarea învățării.
- Cât de important este pentru elevi?
- Acest subiect își manifestă relevanța tocmai în acest context în care se solicită o reformare continuă a sistemului educațional, dar nu se pornește de pe bazele reale ale funcționalității psihoneurologice ale subiectului învățării, atingând toate nivele, de la formarea profesorilor până la evaluarea elevilor sau aplicativitatea abilităților în viața reală. E din categoria: „Schimbarea e magnifică, dar să înceapă cu alții”. Ba nu: să înceapă cu fiecare din noi, să înceapă de fapt de la valorile reale supraordonate social în fața cărora toți trebuie să ne aducem contribuția. Și nu în ultimul rând, consider că nimic nu e întâmplător și că acest concept și perspectivă își va dovedi cu prisosință utilitatea în contextul pandemic, în care timp de aproape un an de zile școala a fost făcută ca să se facă, implicând costuri greu de estimat, nu doar în planul achizițiilor academice, dar mai mult în abilitățile de a învăța să înveți în mod constant și sistematic punând motivație și pasiune în asta.
- Cum decurge procesul și cui se adresează?
- Procesul începe cu crearea unui mediu suportiv pentru învățare, inclusiv prin componenta să fizică, dar mai mult prin componenta sa psihologică, subiecții învățării fiind în acea stare de aprehensiune numită „alertă relaxată”. Mediul de învățare trebuie să fie unul securizant, în sensul raportului optim între nivelul ridicat al provocărilor și nivelul scăzut al amenințărilor (cum ar fi, de exemplu, sentimentul de rușine sau vinovăție pentru faptul că nu cunoști un anumit aspect și a-i putea fi penibil în fața clasei). Procesul continuă cu implicarea conștientă a subiectului formării în propria sa devenire conectând continuu și profund învățarea anterioară de cea care urmează să se întâmple, translând permanent de la imaginea de ansamblu către detaliile cele mai puțin evidente. Subiectul aderă conștient si complet la rezulatele învățării formulându-și propriile criterii de succes.
- Ce urmează?
- După momentul în care se transmite pur și simplu noțiunea sau abilitatea nouă folosind multiple canale senzoriale (vizual, auditiv, olfactiv și kinestezic), se trece la exersarea ei după „regula celor 6”, adică cel puțin prin 6 modalități diferite de a fixa acea achiziție cognitivă. Revizuirea este o etapă distinctă și extrem de importantă căci asigură engramarea achiziției pe termen lung, retenția ei și reactualizarea ei cu mare acuratețe. Deși etapele acestea ale procesului didactic nu sunt noi, ele, în practica curentă, se reduc doar la etapa de transmitere a informației și eventual o exersare dezlânată și fără viziune pe termen lung.
- Cum ajută procesul educațional?
- Această perspectivă a învățării accelerate aduce beneficii în creșterea eficienței procesului educativ, care a venit timpul să producă o schimbare congruentă și profundă cu resurse gestionate cu cap și în intervale de timp mai mici. Apoi, nimeni cred că n-a măsurat vreodată pe scară largă costurile psihologice ale diverselor traume produse în context școlar, cel puțin prin uciderea curiozității și entuziasmului de a ști și asimilarea într-un cor al adulților antrenați să învârtă angrenajele sistemelor sociale precum cobaii rotițele. De fapt produsul sistemului sistemului educațional trebuie să fie niște adulți suverani ce contribuie cu mintea și sufletul lor deschis și echilibrat la evoluția umanității în ansamblu într-un efort de creație comun. Și învățarea accelerată poate produce asta dacă este înțeleasă și integrată de fiecare dintre noi, pe orice poziție ne-am afla: elev, profesor, părinte, director, inspector, formator, evaluator, cercetător, decan sau ministru.
A consemnat Maura ANGHEL
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 31.05.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 31.05.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 31.05.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 - ora 12.30; - spatiu comercial S2 (28,65 mp) - Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 -ora 13.00; spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 31.05.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul pe 31.05.2024 – ora 13.45; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 31.05.2024 – ora 14.00. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Urșii au dat iama printr-un sat din Bacău
25/05/2024 16:30

Jandarmii au intervenit la Coţofăneşti, Parava şi Oituz după ce a fost semnalată prezenţa unor urşi in gospodării sau pe stradă, a informat, sambătă, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean (IJJ) Bacău ...

O fetiță de 8 ani din Botoșani a fost violată și ucisă. Criminalul a fost prins
25/05/2024 16:08

O fetiţă de 8 ani din judetul Botosani, care fusese dată dispărută aseară, a fost găsită decedată, azi noapte, intr-o lizieră de salcami de la marginea satului Jijia, comuna Albesti. Purtătorul de c ...

El este presupusul criminal al fetiței de 8 ani, prins după 12 ore de căutări cu drone, câini și elicopter
25/05/2024 15:51

Un bărbat in varstă de 32 de ani a fost retinut, sambătă, după ce trupul unei fetite de 8 ani a fost descoperit, in noaptea de vineri spre sambătă, intr-o lizieră de salcami de la marginea satului Jijia ...

PNRR:COMUNA STĂNILEȘTI – „Înființarea unui centru de colectare a deșeurilor prin aport voluntar în comuna Stănilești, județul Vaslui”
24/05/2024 13:08

 Data: 24.05.2024 Comunicat de presă la inceperea proiectului „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” C3 - Managementul deseurilor Beneficiar: COMUNA STĂNILESTI   ...

„Povești muzicale” – atelier de lectură pentru copii, la Palatul Culturii
24/05/2024 11:15

Atelierele de lectură pentru copii „Povesti muzicale” continuă sambătă, 25 mai 2024, de la ora 16.00, in Sala „Stefan Procopiu” de la Palatul Culturii, cu o nouă editie. Coordonate ...

Zeci de locuri de parcare, scoase la licitație
24/05/2024 10:49

  Directia de Exploatare Patrimoniu organizează in perioada următoare 2 licitatii publice cu strigare pentru inchirierea unui număr de 58 de locuri de parcare situate pe strada Vasile Lupu numărul 98A ...

„Bătălia Cărţilor”, la Biblioteca Județeană „Gh. Asachi”
24/05/2024 10:48

Biblioteca Judeteană „Gh. Asachi” Iasi, in calitate de organizator si Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj, in calitate de initiator, lansează o nouă editie a Concurs ...

Fostul manager al Spitalului Judeţean de Urgenţă
24/05/2024 10:46

Fostul manager al Spitalului Judeţean de Urgenţă "Mavromati" Botoşani, medicul Monica Adăscăliţei, a fost pusă in libertate, după ce magistraţii Curţii de Apel Suceava au decis inlocuirea m ...

„Muzica va fi definiția carierei mele”
24/05/2024 10:06

În inima orasului, intr-o sală mică si luminoasă, sunete delicate incep să danseze in aer. Mainile mici ale copiilor se miscă gratios pe clapele pianului, creand o simfonie plină de emotie si profun ...

La Iași, certificatele de deces pot fi obținute în format digital!
24/05/2024 09:45

Începand din această lună, iesenii pot obtine in format digital, dar si fizic, la cerere, certificatele de deces eliberate de Oficiul Stării Civile din cadrul Directiei Locale de Evidenta Persoanelor ( ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei