Avionul Concorde: Viața și moartea unui simbol al aviației
Dimensiune font:
-
De la frații Wright, la NASA, zborul a fost un vis și o pasiune a omenirii. Am avansat de la baloane cu aer cald și aeroplane la supersonice, însă încercăm mereu să zburăm tot mai sus, mai repede și mai eficient. Dintre toate aparatele de zbor, cel mai cunoscut este, probabil, avionul Concorde, o invenție europeană care a cucerit lumea și a transportat mulți oameni spre toate colțurile Pământului.
Așadar, să aruncăm o privire asupra vieții și morții unui avion remarcabil din toate punctele de vedere, dar mai ales „remarcabil de scump” (costul unui bilet dus-întors Londra – New-York era de 11.200 de euro, la valoarea de acum a banilor, cam de 30 de ori mai scump decât cel mai ieftin zbor disponibil pe această rută).
- 4 noiembrie 1956
În această zi a fost înființat Comitetul de Consiliere pentru Transport Supersonic. Menirea sa era să studieze posibilitatea zborului supersonic pentru avioanele comerciale.
Echipa a întocmit numeroase rapoarte, dovedind că un avion comercial de un asemenea calibru era posibil. Comitetul includea experții din toate domeniile ingineriei aerospațiale publice și private.
- 1 ianuarie 1963
1963 a fost primul pas important în viața avionului Concorde. După ce o figură importantă din British Aircraft Corporation a frunzărit un dicționar, s-a născut denumirea de „Concorde” (care înseamnă „înțelegere”, „armonie”).
- 1 mai 1963
Filton și Toulouse urmau să devină în curând centre importante pentru avionul supersonic. Compania Concorde a confirmat că 40% din fuzelaj și 60% din motor aveau să fie construite în Regatul Unit.
- 11 decembrie 1967
Toulouse a devenit centrul principal pentru construirea avionului Concorde. În 1967, aici a fost creat primul prototip, numit „001”, la Uzina Aerospațială.
- 2 martie 1969
Cu o viteză de 463 de kilometri pe oră și capacitatea de a atinge o altitudine de 3.000 de metri, prototipul 001 a zburat pentru prima oară în Toulouse.
O lună mai târziu, prototipul britanic zbura pentru prima dată. În acea zi, avionul Concorde a reușit să atingă Mach 1, adică viteza sunetului.
- 4 noiembrie 1970
Se naște „Concorde 002” și este depășită bariera Mach 2. În 1970, Concorde ajunge pe unul dintre cele mai mari aeroporturi din Marea Britanie, Heathrow.
- 1 iunie 1972
Avionul Concorde face un tur al lumii, de 72.000 de kilometri, ajungând în Australia și alte țări îndepărtate.
- 26 septembrie 1973
Concorde 002 traversează pentru prima oară Atlanticul, zburând de la Washington la Paris în numai trei ore și jumătate.
- 6 decembrie 1973
Avionul Concorde este din ce în ce mai apreciat în perioada în care își sărbătorește cea de-a cincea aniversare. Cu un record uimitor de 700.000 de pasageri, 50.000 de ore de zbor și peste 15.800 de zboruri, Concorde este recunoscut drept unul dintre cele mai bune avioane din toate timpurile.
- 31 martie 1984
Guvernul britanic decide că s-a implicat prea mult în afacerea Concorde și lasă aproape toată finanțarea și deciziile pe seama companiei British Aircraft.
- 13 iulie 1985
Forța și fiabilitatea aeronavei sunt dovedite de Phil Collins, care folosește un avion Concorde să zboare de la un concert din SUA la concertul Live Aid, din Marea Britanie, eveniment care avea loc în aceeași zi.
- 1 noiembrie 1986
După ce a sărbătorit primul deceniu de zboruri comerciale în ianuarie, avionul Concorde a dus la bun sfârșit primul zbor charter în jurul lumii în numai o zi, 7 ore și 51 de minute.
- 25 martie 1993
Prima femeie pilot trece la cârmă: Barbara Harmer. A zburat din Anglia pe aeroportul JFK, din SUA, în același an.
- 7 februarie 1996
Recordul de zbor transatlantic a fost depășit, avionul Concorde reușind să ducă la bun sfârșit zborul în 172 de minute și 59 de secunde.
Avionul Concorde a stabilit recordul de zbor transatlantic
- 11 august 1999
Două avioane Concorde au reușit un lucru incredibil: au urmărit în zbor supersonic eclipsa totală de Soare.
- 25 iulie 2000
Este o zi groaznică în istoria Concorde. În această zi, la Paris, un avion Concorde care trebuia să zboare spre New York, se prăbușește peste un hotel, omorând 113 oameni, dintre care 109 se aflau la bord.
- 15 august 2000
În urma accidentului, compania British Airways anunță că avioanele Concorde pe care le gestionează nu vor mai zbura. Decizia a fost luată atât de repede, încât un avion Concorde a fost oprit chiar în timpul decolării.
- 21 ianuarie 2001
Este aniversarea a 25 de ani de existență a avionului, eveniment care a avut loc la scurt timp după ce avionul a încetat să mai zboare.
- 7 noiembrie 2001
Avionul Concorde se întoarce. După ce siguranța sa a fost îmbunătățită printr-un proces îndelungat și costisitor, avionul și-a reluat zborurile comerciale.
- 12 ianuarie 2002
Biroul Francez de Investigare a Accidentelor afirmă că accidentul din Paris a fost cauzat de o bucată de cauciuc desprinsă dintr-o roată, care a lovit rezervorul și a cauzat o scurgere de combustibil.
- 10 aprilie 2003
British Airways și Air France se pregătesc să retragă definitiv avionul. Decizia survine după scăderea numărului zborurilor comerciale, în parte din cauza accidentului din Paris.
- 31 mai 2003
Air France a efectuat ultimul zbor, de la JFK la Charles de Gaulle. Avioanele Concorde ale Air France sunt expuse în lumea întreagă. În luna octombrie a aceluiași an are loc ultimul zbor al unui Concorde al British Airways.
- 10 martie 2005
Accidentul de la Paris intră din nou în lumina reflectoarelor, după ce compania Continental Airlines este supusă unor investigații. Compania neagă orice acuzații, spunând că nu a comis nicio eroare.
- 6 decembrie 2010
Continental Airlines ar putea fi obligată să plătească 1.2 milioane de dolari către Air France pentru vătămările aduse reputației companiei aeriene.
- 29 noiembrie 2012
Curtea de Apel din Versailles stabilește că firma Continental Airlines nu este răspunzătoare pentru accidentul din Paris, fiindcă nu există nicio legătură între bucata de cauciuc și incendiu.
- 7 februarie 2017
Concorde 216 este adăpostit în hangarul special al companiei Aerospace Bristol, lângă aerodromul Filton. În cadrul unei operațiuni comune între British Airways și Airbus, avionul este urcat pe rampă și păstrat drept amintire a gloriei și istoriei acestei aeronave minunate.
Iată cum avionul Concorde, unul dintre cele mai bune avioane din a doua jumătate a secolului XX, a fost tras pe dreapta din cauza unui accident oribil. Lumea își va aminti de acest avion pentru minunăția tehnologică pe care o reprezenta, dar mai ales pentru accidentul din Paris.
Oricum ar sta lucrurile, trebuie să o spunem: Concorde a fost un avion incredibil.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau