avionul-concorde-2_red_compressed

Dimensiune font:

Avionul Concorde: Viața și moartea unui simbol al aviației

| 29-08-2019 10:45

 

  • De la frații Wright, la NASA, zborul a fost un vis și o pasiune a omenirii. Am avansat de la baloane cu aer cald și aeroplane la supersonice, însă încercăm mereu să zburăm tot mai sus, mai repede și mai eficient. Dintre toate aparatele de zbor, cel mai cunoscut este, probabil, avionul Concorde, o invenție europeană care a cucerit lumea și a transportat mulți oameni spre toate colțurile Pământului.

    Așadar, să aruncăm o privire asupra vieții și morții unui avion remarcabil din toate punctele de vedere, dar mai ales „remarcabil de scump” (costul unui bilet dus-întors Londra – New-York era de 11.200 de euro, la valoarea de acum a banilor, cam de 30 de ori mai scump decât cel mai ieftin zbor disponibil pe această rută).

    Avionul Concorde
    Zgomotul generat de avionul Concorde atunci când atingea viteza sunetului a limitat rutele pe care putea zbura. Foto: telegraph.co.uk
    • 4 noiembrie 1956

    În această zi a fost înființat Comitetul de Consiliere pentru Transport Supersonic. Menirea sa era să studieze posibilitatea zborului supersonic pentru avioanele comerciale.

    Echipa a întocmit numeroase rapoarte, dovedind că un avion comercial de un asemenea calibru era posibil. Comitetul includea experții din toate domeniile ingineriei aerospațiale publice și private. 

    • 1 ianuarie 1963

    1963 a fost primul pas important în viața avionului Concorde. După ce o figură importantă din British Aircraft Corporation a frunzărit un dicționar, s-a născut denumirea de „Concorde” (care înseamnă „înțelegere”, „armonie”).

    • 1 mai 1963

    Filton și Toulouse urmau să devină în curând centre importante pentru avionul supersonic. Compania Concorde a confirmat că 40% din fuzelaj și 60% din motor aveau să fie construite în Regatul Unit.

    • 11 decembrie 1967

    Toulouse a devenit centrul principal pentru construirea avionului Concorde. În 1967, aici a fost creat primul prototip, numit „001”, la Uzina Aerospațială.

     

     

    • 2 martie 1969

    Cu o viteză de 463 de kilometri pe oră și capacitatea de a atinge o altitudine de 3.000 de metri, prototipul 001 a zburat pentru prima oară în Toulouse.

    O lună mai târziu, prototipul britanic zbura pentru prima dată. În acea zi, avionul Concorde a reușit să atingă Mach 1, adică viteza sunetului. 

    • 4 noiembrie 1970

    Se naște „Concorde 002” și este depășită bariera Mach 2. În 1970, Concorde ajunge pe unul dintre cele mai mari aeroporturi din Marea Britanie, Heathrow.

    • 1 iunie 1972

    Avionul Concorde face un tur al lumii, de 72.000 de kilometri, ajungând în Australia și alte țări îndepărtate.

    • 26 septembrie 1973

    Concorde 002 traversează pentru prima oară Atlanticul, zburând de la Washington la Paris în numai trei ore și jumătate.

    Avionul Concorde
    Un avion Concorde pe aeroportul Heathrow, din Londra, în 2004. Avionul genera un profit anual de 30 de milioane de lire sterline, adică aproape 500 de milioane de lire în timpul celor 27 de ani de viață. Foto: Dennis Stone/Rex Features
    • 6 decembrie 1973
    Are loc primul zbor al unui avion Concorde de serie. Avionul 201, fabricat în Toulouse, s-a ridicat la cer și a atins Mach 1.57, adică 1940 de kilometri pe oră.21 ianuarie 1976

Avionul Concorde este din ce în ce mai apreciat în perioada în care își sărbătorește cea de-a cincea aniversare. Cu un record uimitor de 700.000 de pasageri, 50.000 de ore de zbor și peste 15.800 de zboruri, Concorde este recunoscut drept unul dintre cele mai bune avioane din toate timpurile. 

  • 31 martie 1984

Guvernul britanic decide că s-a implicat prea mult în afacerea Concorde și lasă aproape toată finanțarea și deciziile pe seama companiei British Aircraft.

  • 13 iulie 1985

Forța și fiabilitatea aeronavei sunt dovedite de Phil Collins, care folosește un avion Concorde să zboare de la un concert din SUA la concertul Live Aid, din Marea Britanie, eveniment care avea loc în aceeași zi.

  • 1 noiembrie 1986

După ce a sărbătorit primul deceniu de zboruri comerciale în ianuarie, avionul Concorde a dus la bun sfârșit primul zbor charter în jurul lumii în numai o zi, 7 ore și 51 de minute.

  • 25 martie 1993

Prima femeie pilot trece la cârmă: Barbara Harmer. A zburat din Anglia pe aeroportul JFK, din SUA, în același an.

  • 7 februarie 1996

Recordul de zbor transatlantic a fost depășit, avionul Concorde reușind să ducă la bun sfârșit zborul în 172 de minute și 59 de secunde. 

Avionul Concorde a stabilit recordul de zbor transatlantic

  • 11 august 1999

Două avioane Concorde au reușit un lucru incredibil: au urmărit în zbor supersonic eclipsa totală de Soare.

  • 25 iulie 2000

Este o zi groaznică în istoria Concorde. În această zi, la Paris, un avion Concorde care trebuia să zboare spre New York, se prăbușește peste un hotel, omorând 113 oameni, dintre care 109 se aflau la bord.

Avionul Concorde
O dâră de foc uriașă ce iese din aripa avionului Concorde în timpul decolării, cu puțin timp înainte de tragicul accident. Foto: engineeringclicks.com
  • 15 august 2000

În urma accidentului, compania British Airways anunță că avioanele Concorde pe care le gestionează nu vor mai zbura. Decizia a fost luată atât de repede, încât un avion Concorde a fost oprit chiar în timpul decolării.

  • 21 ianuarie 2001

Este aniversarea a 25 de ani de existență a avionului, eveniment care a avut loc la scurt timp după ce avionul a încetat să mai zboare.

  • 7 noiembrie 2001

Avionul Concorde se întoarce. După ce siguranța sa a fost îmbunătățită printr-un proces îndelungat și costisitor, avionul și-a reluat zborurile comerciale. 

  • 12 ianuarie 2002

Biroul Francez de Investigare a Accidentelor afirmă că accidentul din Paris a fost cauzat de o bucată de cauciuc desprinsă dintr-o roată, care a lovit rezervorul și a cauzat o scurgere de combustibil.

  • 10 aprilie 2003

British Airways și Air France se pregătesc să retragă definitiv avionul. Decizia survine după scăderea numărului zborurilor comerciale, în parte din cauza accidentului din Paris.

Pe 25 iulie 2000, un avion Concorde al Air France Concorde s-a prăbușit peste un hotel din Gonesse (Val-d’Oise). Foto: Reuters
  • 31 mai 2003

Air France a efectuat ultimul zbor, de la JFK la Charles de Gaulle. Avioanele Concorde ale Air France sunt expuse în lumea întreagă. În luna octombrie a aceluiași an are loc ultimul zbor al unui Concorde al British Airways.

  • 10 martie 2005

Accidentul de la Paris intră din nou în lumina reflectoarelor, după ce compania Continental Airlines este supusă unor investigații. Compania neagă orice acuzații, spunând că nu a comis nicio eroare. 

  • 6 decembrie 2010

Continental Airlines ar putea fi obligată să plătească 1.2 milioane de dolari către Air France pentru vătămările aduse reputației companiei aeriene.

  • 29 noiembrie 2012

Curtea de Apel din Versailles stabilește că firma Continental Airlines nu este răspunzătoare pentru accidentul din Paris, fiindcă nu există nicio legătură între bucata de cauciuc și incendiu.

Avionul Concorde era dotat cu patru rânduri de scaune pentru pasageri și băi de lux. Cât timp avionul depășea bariera sunetului, culoarul era dominat de un val de lumină albastră, pentru o experiență unică. Foto: factorydesign.co.uk
  • 7 februarie 2017

Concorde 216 este adăpostit în hangarul special al companiei Aerospace Bristol, lângă aerodromul Filton. În cadrul unei operațiuni comune între British Airways și Airbus, avionul este urcat pe rampă și păstrat drept amintire a gloriei și istoriei acestei aeronave minunate.

Iată cum avionul Concorde, unul dintre cele mai bune avioane din a doua jumătate a secolului XX, a fost tras pe dreapta din cauza unui accident oribil. Lumea își va aminti de acest avion pentru minunăția tehnologică pe care o reprezenta, dar mai ales pentru accidentul din Paris.

Oricum ar sta lucrurile, trebuie să o spunem: Concorde a fost un avion incredibil.

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iaşi, şos. Aleea Nicolina, nr, 82, jud. Iaşi, tel: 0232/243864; fax: 0232/212231, e-mail: iasi@insolventa.ro, prin asociat coordonator Mititelu Corneliu, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. Com-Beton S.A. Iaşi, cu sediul social în mun. Iaşi, B-dul Chimiei nr. 14, jud. Iaşi, C.U.I. RO5551582, nr. de înregistrare la O.R.C. J22/189/1994, numită potrivit Încheierii nr. 349/2017 din data de 15 martie 2017, pronunţată de Tribunalul Iaşi, Secţia II Civilă - Faliment, în dosarul nr. 8380/99/2014, anunţă în data de 27.09.2019, ora 12.00, scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, la sediul lichidatorului judiciar din mun, Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor active: Nr. activ - Denumire şi descriere active - Valoare de pornire la licitaţie* (lei, fără T.V.A.) Activ 3 - PROPRIETATEA IMOBILIARĂ FUNCIARĂ amplasată în extravilan com. Vîrfu Cîmpului, jud. Botoşani, compusă din: - teren arabil neproductiv (cu destinaţie Staţie sortare pentru balastieră), în suprafaţă de 5.000 mp, cu număr cadastral 39, C.F. 9/N (nr. cds. nou 39 al C.F. 50595/com. Vîrfu Cîmpului). Imobilul se află în zona periferică a comunei, ocupată preponderent de terenuri virane şi agricole, amplasamentul nu dispune de utilităţi, iar accesul la proprietate se face pe drum pietruit. Imobilul a fost dobândit conform Contractului de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 2939/07.10.2004 de B.N.P. Elena Roman. - 325.000,00 lei Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data 26.09.2019, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi. Licitaţia se va organiza în contul S.C. MINERAL COM S.R.L. care a adjudecat activul 3 în cadrul licitaţiei publice din data de 17.07.2019, ora 12.00 la preţul de 325.000,00 lei. S.C. MINERAL COM S.R.L. va putea să achite la termenul de licitaţie preţul oferit iniţial, caz în care va fi obligat numai la plata cheltuielilor cauzate de noua licitaţie. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00–16.00, până pe data de 26.09.2019, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la: tel. 0232/243864, 0755132473, 0758049904, fax: 0232/212231 email: secretariat@insolventa.ro Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
S.C. MECANO FUC S.A. Vaslui, cu sediul în mun. Vaslui, str. Metalurgiei nr. 4, construcţia C1, birou 9, jud. Vaslui, nr. de înreg. La Registrul Comerţului J37/748/1992, C.U.I. RO 842629 prin administrator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., desemnat prin Încheierea de şedinţă nr. 16/F/2016 din data de 29.06.2016, pronunţată de Tribunalul Vaslui, în dosarul nr. 1320/89/2016, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare la data de 03.10.2019, ora 12.00, la sediul administratorului judiciar din Mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor active: Nr. activ - Denumire activ - Valoare pornire la licitaţie (lei, fără T.V.A.) Activ nr. 2.1 - Fostul Amplasament Al Filaturii De Bumbac compus din teren intravilan în st. de 42.150,95 mp şi clădiri industriale în sc. de 21.816,77 mp amplasat în intravilanul oraşului Negreşti, str. Gării, nr. 65 (fosta nr. 2), jud. Vaslui. Proprietatea este pretabilă pentru activităţi industriale, dispune de utilităţi şi accesul se realizează direct din str. Gării, beneficind de o deschidere frontală de 157,60 ml. Amplasamentul se învecinează la N şi V cu proprietăţi particulare şi la E - Construcţii SA. - 1.374.100,00 lei Activ nr. 2.2 - Utilaje/echipamente tehnologice pentru fabricare cuie şi plasă sârmă situate în Negreşti, str. Gării, nr. 65 (fosta nr. 2), jud. Vaslui - conform anexa 2. - 375.615,50 lei Activ nr. 6.1 - Construcţii industriale şi teren aferent – fostul amplasament al Fabricii Mecanica S.A. amplasată în intravilanul mun. Vaslui, str. Metalurgiei, nr. 4, jud. Vaslui şi bunuri mobile aferente. Proprietatea este pretabilă pentru activităţi industriale, de producţie şi depozitare. Împreună cu proprietatea se vând şi bunurile mobile aferente conform anexelor 5 şi 6, postate pe site-ul www.insolventa.ro. - 7.494.053,92 lei Activ nr. 6.3 - Echipamente tehnologice (cont 2131), aparate şi instalaţii de măsură, control şi reglare conform Anexei nr. 8. Anexa nr. 8 este postată pe site-ul www.insolventa.ro. - 168.048,00 lei Activ nr. 6.4 - Echipamente tehnologice (cont 2131), aparate şi instalaţii de măsură, control şi reglare conform Anexei nr. 9. Anexa nr. 9 este postată pe site-ul www.insolventa.ro. - 98.932,50 lei Pentru alte informaţii suplimentare referitoare la condiţiile de participare la licitaţie şi aplicarea regimului TVA accesaţi site-ul www.insolventa.ro Persoanele care pretind vreun drept real asupra bunurilor scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data 01.10.2019, ora 12.00, la sediul administratorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi. Pentru programare ofertanţii trebuie să-şi anunţe prin fax la 0232/212231 sau e-mail vanzari@insolventa.ro, intenţia de vizitare. Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până la data de 01.10.2019, ora 12.00, la sediul administratorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, documentele prevăzute în Regulamentul de vânzare şi caietul de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul administratorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, până pe data de 01.10.2019, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.: 0755132471, 0757545545, 0232/243864. Administrator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
Două mari companii auto negociază dezvoltarea unui vehicul electric în Europa
17/09/2019 21:53

 Fabricarea unui singur model nu este justificată din punct de vedere financiar şi o decizie privind construirea unui al doilea model ar putea fi adoptată curand, a mai susţinut Rowley. Acesta a confir ...

POLIȚIA ROMÂNĂ A FĂCUT ANUNȚUL: “ATENȚIE! S-A MODIFICAT CODUL RUTIER”
17/09/2019 16:24

“Atentie!!! S-A MODIFICAT CODUL RUTIER! Începand cu data de 12 octombrie 2019 vor intra in vigoare noile reglementări prin care va fi interzisă tinerea in mană sau folosirea cu mainile in orice ...

S-a modificat Codul Rutier! Anunțul oficial al poliției despre amenzile drastice de luna viitoare
17/09/2019 15:35

 Începand cu data de 12 octombrie 2019 vor intra in vigoare noile reglementări prin care va fi interzisă tinerea in mană sau folosirea cu mainile in orice mod atat a telefonului mobil, cat si a or ...

Primăria Generală vrea eliminarea taxiurilor care nu au EURO 6 și introduce RABLA TAXI
17/09/2019 07:54

Un proiect privind acordarea a 3.000 de eco-vouchere a cate 15.000 de lei fiecare pentru achiziţionarea de autoturisme noi cu norme de poluare care să asigure un nivel redus de emisii de către transportatori ...

Mașina din curte te poate arde la buzunar. Amendă uriașă
16/09/2019 14:48

 Conform unei hotărari a Curtii de Justitie a Uniunii Europene din anul 2018, toate masinile inmatriculate trebuie să aibă incheiată asigurarea obligatorie RCA, lucru care oricum este prevăzută ...

  POLIŢIŞTII LOCALI NU MAI AU  NICI O PUTERE IN TRAFIC. VEZI DE CE?
16/09/2019 12:00

 Mare atenţie, şoferi! Poliţiştii locali nu au dreptul să vă oprească in trafic şi să vă sancţioneze. Aceasta este doar treaba poliţiştilor de la Rutieră, iar dacă agenţii locali incearcă ...

Clever lansează serviciile de ridesharing la Iași și Cluj. Cât pot caștiga șoferii
15/09/2019 14:38

  Uber va concura cu CleverGo la Iasi si Cluj, unde compania isi extinde serviciul de ridesharing. Serviciul de transport alternativ CleverGo ajunge in alte două mari orase din tară, in c ...

Cod Rutier 2019: Poți fi oprit de polițiștii de la Rutieră fără motiv? Ce spune legea despre șoferi și drepturile lor
14/09/2019 09:14

  Cod Rutier 2019: Cum poti fi oprit de politia de Rutieră fără motiv? Ce spun drepturile soferului?   Veste bună pentru soferi! În sfarsit ceva care să fie si in ...

Cât costă limuzina cu care merge Vladimir Putin - Acum este disponibilă pentru publicul larg
29/08/2019 12:42

 Rusia a inaugurat vineri o reprezentanţă auto care va vinde limuzine de lux marca Aurus, un tip de automobil utilizat şi de preşedintele Vladimir Putin, transmite Reuters. Aceste limuzine sunt destin ...