Ioan Lacusta, Replace all (Colcaiala)/ review de Mihai Iovanel

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:15

Ioan Lacusta, Replace all (Colcaiala), postfata de Alexandru-Bogdan Stanescu, Editura Polirom, Iasi, 2009, 316 pagini

 

Colcaiala e un subtitlu neplacut, dar foarte apt sa descrie felul in care si-a compus Ioan Lacusta ultimul roman. Cu exceptia lui Goncea, securistul care impanzeste intreaga realitate a cartii, personajele au parte de expunere in regim nu atat dinamic, cat instabil: cutare sau cutare intra de regula in cadru, isi debiteaza secventa (monolog, dialog, actiune) si iese pentru tot restul romanului din prim-plan – nu si din marea paienjenerie care leaga prin nenumarate fire pe fiecare de fiecare. Citirea romanului nu e comoda. Bogdan Stanescu se refera implicit la asta cand vorbeste in postfata despre stilul „anticalofil, straniu, repugnant pe alocuri” si despre niste personaje ce sunt mai degraba „stileme ale unui discurs amplu, necrutator, asianic, strabatut de analepse si prolepse derutante”.

 

Iata pe Goncea, existenta cea mai solida din roman. Omul e colonel de securitate inainte de Revolutie, general dupa. Avansarea in grad e o forma care nu-i optimizeaza puterea efectiva (colonelul Goncea si generalul Goncea sunt egali, in sensul ca omul e cel mai tare in judetul lui si inainte si dupa), dar comunica atat intentia lui Ioan Lacusta de a satiriza „schimbarea” produsa de revolutie, cat si filozofia care imbraca procesul satirei. Aceasta filozofie se reduce la documentarea unui relativism moral (atentie, naratorul e un satiric, deci accentul cade nu pe concepte, ci pe caricatura) conform caruia nimic nu se schimba cand se schimba ceva. Intr-un loc din roman se procedeaza prin delegatie la explicarea titlului: „Da stii, dom’ Pancras, ce-am invatat eu de la Ralita? Mi-a aratat o chestie la calculatorul ei de ramai mut. O smecherie. Ripleiso ii zice. Adica, daca vrei, schimbi totul dintr-o mutare. Scrii, de pilda, cizmar, p-orma dai ripleiso si… faci secretar general al partidului. (…) Sau scrie ieri si-o-ntorci pa azi. Ati priceput? Asta am inteles, dom’ Pancras. La istorie e cu ripleiso. A scris unul comunism, nu? Bine. Tine cat tine. Se plictiseste lumea si vine altul si face ripleiso. A dat-o pe revolutie. Vine altii si face si ei ripleiso si o intoarce pe capitalism. V-ati prins?”, p. 66. In gandirea romanului, deci, fiinta corupta a sistemul social din comunism se transmite, cu un randament de 100%, sistemului social din postcomunism: o premisa nimerita pentru satira care sa verifice identitatea  a ceea ce se prezinta ca diferit.

 

Dar Lacusta nu identifica butonul care sa declanseze eficient premisele de mai sus. In romanul sau coexista intentii – corelate unor alegeri narative corespunzatoare – de roman politic, alegoric, social, satiric, metafizic. Insa lipseste pasta, strategia comuna si mai ales energia comuna care sa le aduca la o masa critica. Romanul nu are (solutia a) o alonja narativa suficient de mare, nu-i gaseste povestii o sira a spinarii; si nici (solutia b) nu creeaza suficient spatiu personajelor sau (mai ales) autorului care le trage sforile.

 

Sa revenim la Goncea. Goncea seamana bine, ca functie narativa si simbolica, cu Moise al lui Dumitru Radu Popescu. Amandoi sunt atotoputernici, amandoi functioneaza, cu apetenta pentru ludicul malefic, in spatii golite de Drept, amandoi reusesc sa se conserve la trecerea dintr-un sistem in altul (Moise supravietuia trecerii din anii 50 in anii 60, sensibil mai liberali; Goncea supravietuieste intact trecerii de la comunism la postcomunism). Numai ca Moise era mult mai corporal, mai prezent si mai viu decat e Goncea. Personajul lui Lacusta e mai mult o functie decat un ins. Ca functie ideologica, Goncea impersoneaza sistemul manipulativ si ii da o coloratie foarte diabolica; ca functie narativa, el unifica episoade si personaje legate prea slab sau prea pe ocolite pentru a tine un roman. Dar, desi duce toate astea in carca si desi Lacusta il deseneaza din linii groase, el e o prezenta fara forta: este perfect inteligibil in datele intentionate de autor, dar si lipsit de acel adevar care transforma o mana de fraze intr-un personaj.

Asa e si romanul, care e dificil de citit, nu de inteles, si sfarseste prin a amerda. Denuntul pe care Lacusta il face lumii lui devine de la un punct incolo indiferent. Si ce daca lumea asta (din roman) e plina de necurateniile trecutului ei? Si ce daca Goncea e un tartor? Si ce daca dracii ies la promenada ca la Bulgakov? Parca am mai citit lucrurile astea, iar Lacusta nu ma convinge ca nu le-am mai citit.

 

Replace all e o carte de nivel, dar nu o carte mare. Luminare, penultimul roman al lui Ioan Lacusta, era mai bun. Traversat de autobiografic si de eseuri textualiste, Luminare avea o necrutare plina de candoare care ajungea, prin incapatanarea cu care-si fila si diseca putinul si monotonul material pe care il arata (viata in 80 si 90 a unui betiv), sa fie o proza miscatoare si adanca. Replace all are ambitii mai mari (sa ia pulsul metafizic unei intregi istorii, constatandu-i coruptia), dar punerea lor in practica nu depaseste nivelul unei sterilitati contrazise ici si colo de cateva pagini bune.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

A murit Ruxandra Garofeanu, critic de artă şi realizator de emisiuni TV
18/01/2021 13:51

Istoricul şi criticul de artă Ruxandra Garofeanu, care s-a aflat in slujba artelor plastice romaneşti timp de peste cinci decenii, a murit in noaptea de duminică spre luni, anunţă Art Safari Bucharest, in ...

 „Ea, el și duelul”, un roman al gesturilor romantice
18/01/2021 07:54

  Pasiunea pentru romanul istoric si o aventură petrecută la Berlin, in anii 1800, a fost punctul de plecare pentru cel de-al nouălea volum semnat de onesteanul Daniel Baciu. Intitulată „El, ea ...

 Documentarul „Colectiv”, pe lista scurtă a nominalizărilor de la Oscar
17/01/2021 15:56

  Academia de film americană (AMPAS) a decis să extindă la 15 numărul filmelor care vor putea fi incluse pe lista scurtă a peliculelor propuse spre nominalizare la premiul Oscar la categoria „c ...

„Sindromul Quijote” - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale
15/01/2021 10:15

Teatrul National Iasi invită publicul la spectacolul „Sindromul Quijote”, un eveniment dedicat Zilei Culturii Nationale. Piesa a fost desemnată castigătoarea primei editii a proiectului „ ...

Ziua Culturii Naționale: Președintele Consiliului Județean Iași prezintă care sunt evenimentele culturale din Iași la care cetățenii pot participa
15/01/2021 09:27

 Într-un mesaj de pe pagina sa de Facebook Presedintele Consiliului Judetean Iasi i-a inivitat pe ieseni să ia parte la evenimentele culturale organizate, respectand, bineinteles, măsuril ...

Eminescu în fotografii
15/01/2021 09:00

Cele mai multe dintre fotografiile, atatea cate sunt, ale lui Eminescu, ale unor membri ai familiei poetului sau cele ce imortalizează imagini de la Ipoteşti le datorăm lui Jean Bielig, nimeni altul decat ce ...

 Ce mai înseamnă cultura națională în 2021?
13/01/2021 14:56

  Asociatia Culturală AltIasi marchează Ziua Culturii Nationale printr-o dezbatere online cu titlul „Ce mai inseamnă cultura natională in 2021?”, moderată de Marius Chivu (scriitor) si ...

Alexander Nanau refuză o decorație din partea lui Klaus Iohannis
12/01/2021 11:30

Regizorul Alexander Nanau urma să primească Medalia „Meritul Cultural“ din partea presedintelui Klaus Iohannis pe 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Nationale. El a realizat unul dintre cele ...

Actorul Bogdan Stanoevici a murit, răpus de COVID
12/01/2021 11:17

Actorul Bogdan Stanoevici a murit astăzi in Spitalul de boli cardiovasculare CC Iliescu, au declarat pentru G4Media.ro surse oficiale. El a ajuns in stare gravă din cauza infectării cu noul coronavirus. Sta ...

FOTO/VIDEO -  „Nomadland” a câştigat cele mai multe trofee la Premiile Societăţii Naţionale a Criticilor de Film. „Colectiv” desemnat cel mai bun cel mai bun film în limba străină
10/01/2021 14:00

Filmul „Nomadland” a caştigat patru trofee la premiile Societăţii Naţionale a Criticilor de Film din acest an: cea mai bun film, cea mai bună cinematografie, cel mai bun regizor şi cea mai b ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei