00000  breaking-46

Dimensiune font:

Un anunț al premierului Dăncilă care a provocat controverse: ce a vrut să spună când a promis eliminarea autorizației de construire

| 22-05-2019 19:15

 Eliminarea autorizației de construire, promisă marți de premierul Dăncilă primarilor care vor să acceseze banii din Fondul de Dezvoltare și Investiții și din Programul Național de Dezvoltare Locală, ar fi un lucru extrem de periculos. este de părere Alexandru-Lucian Găvozdea, președintele Ordinului Arhitecților din România. El precizează că o astfel de măsură trebuie stabilită în urma unei analize care să stabilească dacă chiar este nevoie de ea sau este doar o măsură birocratică. Primarii spun însă că au cerut de mult timp eliminarea autorizației la depunerea cererii de finanțare pentru că, dacă proiectul nu e eligibil, se cheltuie bani degeaba. 

Dacă Viorica Dăncilă a încercat să-i liniștească pe primari promițându-le eliminarea autorizației de construire, afirmația a stârnit foarte multe controverse, în condițiile în care acest act administrativ practic reprezintă garanția că o construcție va respecta normele de calitate, se coordonează cu alte obiective de investiții, iar, în cazul unor incidente (cade casa sau posul), cei responsabili sunt trași la răspundere. 

De altfel, ulterior, Viorica Dăncilă a revenit asupra declarației și a explicat că nu mai este nevoie de depunerea autorizației de construire la cererea de finanțare.

Alexandru-Lucian Găvozdea, Ordinul Arhitecților: Birocrația este o problemă, dar nu credem că așa se poate rezolva

Alexandru-Lucian Găvozdeapreședintele Ordinului Arhitecților din România, a declarat pentru HotNews.ro că eliminarea autorizației de construire ar fi un lucru extrem de periculos.

”Din ce am înțeles, este vorba de fapt de eliminarea autorizației de construire în mod limitat, și anume pentru proiectele finanțate prin PNDL, ceea ce nu face lucrurile mai puțin grave, problematice, fiindcă acest mecanism, procesul de autorizare a construirii, este instituit cu scopul de a oferi siguranță și niște praguri de calitate. A elimina acest filtru este extrem de periculos pentru utilizatorii final, lăsând la o parte caracterul discriminatoriu prin care un cetățean privat trebuie să treacă prin acest filtru câteva luni-un an, pentru o investiție foarte mică, iar pentru o investiție mare să nu fie nevoie. Birocrația este o problemă, dar nu credem că așa se poate rezolva. Ca organizație profesională suntem dispuși să contribuim la o soluție reală, corectă, care este cel mai probabil digitalizarea și eficientizarea procesului de autorizare”, a explicat Alexandru-Lucian Găvozdea.

De ce avem nevoie de autorizație?

”Autorizația de construire este actul final al procesului de autorizare. Procesul de autorizare este trecerea unei documentații tehnice, elaborate de profesioniști, ei la rândul lor autorizați de stat, de legiuitor, a acelui proiect prin mai multe filtre de calitate, fie că este vorba despre conformitate cu regulile de protecția mediului, siguranța în exploatare, stabilitatea clădirii, astfel încât să nu pună în pericol viața oamenilor. Toate aceste lucruri sunt standardizate și reglementate prin normative, iar procesul de autorizare trece un proiect al unei investiții printr-un set de filtre. În plus, se consemnează o trasabilitate a răspunderii, iar în cazul în care se întâmplă ceva, se poate merge pe fir înapoi și se află cine a greșit: constructor, proiectant, furnizorul de materiale. Autorizația de construire este esențială”, a mai explicat Alexandru-Lucian Găvozdea.

Nicușor Dan: „Nu vrea mai bine să dea o ordonanță de urgență cu articol unic: Fiecare construiește ce vrea, cum vrea, unde vrea?”

Deputatul Nicușor Dan a criticat aspru declarația pe pagina de Facebook.

”Când credeam că le-am auzit pe toate, etern fascinanta doamna Dăncilă reușește să ne surprindă din nou: va elimina autorizația de construire. Nu vrea mai bine să dea o ordonanță de urgență cu articol unic: Fiecare construiește ce vrea, cum vrea, unde vrea? Îi comunic primului ministru faptul că rostul unei autorizații de construire este: să verifice că investiția se încadrează în planul de dezvoltare al localității; să verifice că proiectul tehnic a fost elaborat de un specialist; să verifice, prin avize, că investiția nu perturbă funcționarea orașului: utilități, transport etc.”, a scris Nicușor Dan.

În aceeași zi, în declarațiile susținute la Vaslui, Viorica Dăncilă a revenit asupra declarației.

”Vreau să fac o precizare, am vorbit astăzi la Suceava despre autorizația de construcție pe Fondul de Dezvoltare și Investiții, și pentru a nu exista interpretări, am spus că nu o să mai solicităm autorizația de construcție atunci când depunem proiectul. Bineînțeles că pentru începerea construcției este nevoie de autorizație de construcție”, a explicat Viorica Dăncilă.

Emil Drăghici, Asociația comunelor: Mi se pare normal ca la început să depunem o declarație

 

Președintele Asociației Comunelor din România, Emil Drăghici, a explicat că organizația pe care o conduce a cerut Guvernului încă de acum câțiva ani eliminarea cerinței de depunere a autorizației de construire la depunerea cererii de finanțare a unui proiect prin PNDL.

”Este foarte bine să elimine această cerință și să prezentăm autorizația de construire mai târziu, nu la depunerea cererii de finanțare. Mi se pare normal ca la început să depunem o declarație în care să furnizăm date despre obiectiv pe baza unui studiu, dar nu autorizația de construire. Este și o cerere a noastră în acest sens. Și FDI și PNDL au drept condiție depunerea autorizației de construire cu cererea de finanțare. Autorizația de construire este o documentație mult mai detaliată și se pune problema că, dacă proiectul nu este eligibil, cheltui mulți bani pentru o hârtie. Mi se pare corect să aducem autorizația de construire când avem garanția că obiectivul va fi finanțat. Pentru comune este destul de costisitor să facem toată documentația pentru autorizația de construire”, a explicat Emil Drăghici pentru HotNews.ro.

Cu toate acestea, Alexandru-Lucian Găvozdeapreședintele Ordinului Arhitecților din România, a spus că eliminarea cerinței de depunere a autorizației de construire la depunerea cererii de finanțare a unui proiect prin PNDL trebuie stabilită în urma unei analize care să stabilească dacă chiar este nevoie de ea sau este doar o măsură birocratică.

Despre PNDL și Fondul de Dezvoltare şi Investiţii

Programul Naţional de Dezvoltare Locală este un program multianual, coordonat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, prin care se pot accesa fonduri alocate bugetelor locale, de la bugetul de stat, destinate dezvoltării locale. Acest program vizează creşterea accesibilităţii la resurse şi a calităţii vieţii pentru toţi locuitorii României.

PNDL stabileşte atât cadrul legal, cât și obiectivele de investiții și condițiile de implementarea a unor proiecte de infrastructură de importanţă locală.

PNDL este compus din trei subprograme:

 

  • Subprogramul „Modernizarea satului românesc”;
  • Subprogramul „Regenerarea urbană a municipiilor și orașelor”;
  • Subprogramul „Infrastructură la nivel județean”.

 

În prezent, PNDL se concentrează pe patru tipuri principale de investiții: drumuri județene, drumuri comunale, apă și ape uzate și infrastructură socială.

Investițiile care se pot face prin PNDL sunt:

 

  • realizarea/ extinderea/ reabilitarea/ modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi staţii de tratare a apei;
  • realizarea/ extinderea/ reabilitarea/ modernizarea sistemelor de canalizare şi staţii de epurare a apelor uzate
  • realizarea/ extinderea/ reabilitarea/ modernizarea/ dotarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, respectiv: grădiniţe, şcoli generale primare şi gimnaziale, licee, grupuri şcolare, colegii naţionale, şcoli profesionale, şcoli postliceale, unităţi de învăţământ special de stat;
  • extinderea/ reabilitarea/ modernizarea/ dotarea unităţilor sanitare;
  • realizarea/ extinderea/ reabilitarea/ modernizarea unor obiective culturale de interes local, respectiv biblioteci, muzee, centre culturale multifuncţionale, teatre;
  • construirea/ modernizarea/ reabilitarea drumurilor publice clasificate şi încadrate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, ca drumuri judeţene, drumuri de interes local, respectiv drumuri comunale şi/sau drumuri publice din interiorul localităţilor;
  • realizarea/ reabilitarea/ modernizarea de poduri, podeţe sau punţi pietonale;
  • realizarea/ extinderea/ modernizarea platformelor de gunoi;
  • realizarea/ extinderea/ reabilitarea/ modernizarea pieţelor publice, comerciale, a târgurilor, oboarelor, după caz;
  • realizarea/ extinderea/ reabilitarea/ modernizarea bazelor sportive;
  • realizare/ extindere/ reabilitare/ modernizare a sediilor instituţiilor publice ale autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi a instituţiilor publice din subordinea acestora;
  • construcţia/ extinderea/ reabilitarea infrastructurii turistice dezvoltată de autorităţile publice locale ca instrument de punere în valoare a potenţialului turistic local, pentru obiectivele de investiţii aflate în proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale sau în administrarea acestora.

 

PNDL 1 a început în 2013 fiind alocate 17 miliarde lei, din care s-au decontat până pe 15 ianuarie 2019 circa 13 miliarde lei. Programul include circa 5.500 obiective din care au fost finalizate până pe 15 ianuarie 2019 circa 3129 de obiective. PNDL 1 se încheie în 2019.

PNDL 2 a început în 2017 fiind teoretic alocate circa 30 miliarde lei. Deși au fost contractați aproape toți banii, în perioada 2017-2018 au fost decontate doar circa 3 miliarde lei. Numărul de obiective de investiții incluse în program este de 7.171, iar numărul de obiective finalizate până pe 15 ianuarie 2019 - 213. PNDL 2 se termină în 2020.

În 2018, Guvernul a creat Fondul de Dezvoltare şi Investiţi(FDI), ca un mecanism de finanțare pentru administrația locală, în sensul că UAT-urile se pot împrumuta de acolo. Fondul este destinat finanțării proiectelor de dezvoltare care cuprind investiții sau lucrări de întreținere și reparații curente ale primăriilor, asociațiilor de dezvoltare intercomunitară în domenii precum sănătate, educație, apă și canalizare, rețea de energie electrică și rețea de gaze, înfrastructura de transport, salubrizare, rețea de iluminat public, precum și în alte domenii. Fondul se utilizează și pentru proiecte de investiții ale universităților: construcția și modernizarea infrastructurii didactice, de cercetare, a spațiilor de masă și cazare pentru studenți și a centrelor de conferință.

Valoarea totală a FDI este echivalentul în lei a 10 miliarde de euro, calculat la data întrării în vigoare a OUG 114/2018.

Programul se va derula pe o perioadă de 20 de ani.

Pentru anul 2019, deschiderea sesiunii de finanțare a avut loc pe 2 mai 2019, ora 10.00.

Solicitările de finanţare se analizează în ordinea înregistrării la registratura Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză şi se soluţionează în limita plafoanelor aprobate pentru anul 2019, cu această destinaţie, care sunt în sumă de 5.000 milioane lei.

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

EURO-SIMCOS IMPEX S.R.L. Nr. de înreg. ORC: J33/1391/1994, CUI: 6180733, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iași S.P.R.L. numit conform Sentinței nr. 163/24.02.2015 pronunțată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 9950/86/2013, în conformitate cu prevederile Legii nr.85/2006 și ale H.A.C./12.11.2018, anunță scoaterea la vânzare, prin licitație publică cu strigare, la data de 08.11.2019, ora 14.00, a activelor: Stație Peco amplasată în oraș Frasin, Calea Bucovinei, nr. 8, jud. Suceava ce include spațiu comercial, platforma betonată, pompă distribuție cu sistem managerial, distribuitor automat tip FBD 2036R pentru 3 produse cu 6 furtune, cuva cu 3 rezervoare oțel pentru depozitare combustibil, separator grăsimi și bazin vidanjabil pentru apă menajeră. Identificare cadastrală: - Teren cu suprafața de 1.515 mp, înscris în Cartea Funciară nr. 30399/Suceava, nr. top. 3526/2; - Teren cu suprafața de 1.000 mp, înscris în Cartea funciară veche nr. 30398/Suceava, nr. top. 3526/100, pe care se află edificat Corpul C1 – Stație PECO cu regim de înălțime P+M (mansardă nefinalizată) cu suprafața construită de 47 mp; Valoare de pornire a licitației (lei, fără T.V.A.) - 232.570,00. Poate participa la licitație orice persoană fizică sau juridică care depune până la data de 07.11.2019, orele 14.00 la sediul lichidatorului judiciar toate documentele prevăzute în caietele de sarcini care se pot procura din mun. Suceava, strada Mihai Eminescu, nr. 10, județ Suceava în fiecare zi de luni până vineri până la data de 07.11.2019. Relații suplimentare se pot obține: Management Reorganizare Lichidare Iași S.P.R.L. la telefoanele: 0232/243864, 0757545545, 0755132476.
Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. BARNAR GRUP S.R.L., cu sediul în Sat Holda, oraș Broșteni, nr. 43, cătun Barnar, camera 2, jud. Suceava, C.U.I. RO 23279681, nr. de înregistrare în Registrul Comerțului J33/299/2008, numit potrivit Încheierii de ședință nr. 393/2017 din data de 30.06.2017, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 5528/86/2016, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, la data de 28.11.2019, ora 12.00, a următorelor active: Nr. Activ - Denumire şi descriere active - Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.) - Valoare de pornire licitație (lei, fără T.V.A.) Activ 1 Utilaje de lucru prelucrare lemn compuse din: Linie de debitat buşteni, Wood-Mizer, tip LT 300S, seria 012007 54 B1.02; Gater universal tip RP50, an fabricaţie 1992; Bandă tăiere (bandă transportoare), Doma; Maşină de calibrat (marca Maweg, tip SE 2, serie 202056 7879, an fabricaţie 1972); Maşină de ascuţit+accesorii (Wood Mizer); Maşină de rosturi în coadă, Leone; Motoferăstrău Sthil; Motoferăstrău Sthil; Circular radial; 144.200,00 lei, 72.100,00 lei. Pentru bunurile mobile se percepe T.V.A. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data 27.11.2019, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activului scos la vânzare este cuprinsă în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00 – 16.00, până pe data de 27.11.2019, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore de la primirea dovezii de achitare). Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: # 0755132475; 0757545545; 0232/243864, fax: 0232/212231, e-mail: vanzari@insolventa.ro.
LEXINSOLV I.P.U.R.L. Suceava, lichidator judiciar desemnat în dosar nr. 4520/86/2014 al Tribunalului Suceava, scoate la vânzare prin licitaţie publică, individual, bunuri imobile și mobile aparţinând debitorului S.C. MICA INDUSTRIE ȘI PRESTĂRI SERVICII S.R.L., cu sediul în oraș Cajvana, nr. 1996, jud. Suceava, CUI 756668, aflat în procedura falimentului prevăzută de Legea nr. 85/2006, constând din: Activul format din teren curți-construcții în suprafață totală de 7.331 mp, din care 2.500 mp cu nr. cadastral 1557 înscris în cartea funciară nr. 30457, 4.831 mp cu nr. cadastral 30429 înscris în cartea funciară nr. 30429 a comunei cadastrale Cajvana, pe care sunt amplasate un număr de 10 construcții cu nr. cadastral 1557 – C1, 30429 – C1, C2, C3, C4, C5, C6, C7, C8, C9, situat în oraș Cajvana, nr. 1996, jud. Suceava, prețul de pornire al licitațiilor publice fiind de 1.417.550 lei, exclusiv TVA; Bunurile mobile proprietatea debitorului S.C. MICA INDUSTRIE ȘI PRESTĂRI SERVICII S.R.L. Cajvana, din care o parte sunt evaluate ca materiale refolosibile, Autoturism Skoda Fabia, nr. înmatriculare SV99MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 1.930 lei, exclusiv TVA; Autoutilitară Mercedes Benz Sprinter 208 D KA, nr. înmatriculare SV90MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 2.436 lei, exclusiv TVA; Autoutilitară Dacia furgon, nr. înmatriculare SV06SXI, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 1.379 lei, exclusiv TVA; Autoutilitară Gaz Gazelle, nr. înmatriculare SV97MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 3.447 lei, exclusiv TVA; Autotractor DAF tip FT85CF 380, nr. înmatriculare SV94MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 7.170 lei, exclusiv TVA; Semiremorcă Schwartzmuller SPA 3E EURO, nr. înmatriculare SV80HXX, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 5.170 lei, exclusiv TVA; Autotractor DAF tip FT85CF 380, nr. înmatriculare SV95MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 8.410 lei, exclusiv TVA; Semiremorcă Schwartzmuller SPA 3E EURO, nr. înmatriculare SV80HXU, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 5.170 lei, exclusiv TVA; Autotractor DAF tip FT85CF 380, nr. înmatriculare SV98MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 9.582 lei, exclusiv TVA; Semiremorcă Schwartzmuller SPA 3E EURO, nr. înmatriculare SV88MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 5.170 lei, exclusiv TVA; Semiremorcă Kogel, tip SN 24P 100/1060, nr. înmatriculare SV83MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 6.848 lei, exclusiv TVA; Linie de panificație, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 31.825 lei, exclusiv TVA; Autoutilitară Mercedes Benz Sprinter, nr. înmatriculare SV91MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 1.724 lei, exclusiv TVA; Autoutilitară MAN 19362, nr. înmatriculare SV02ZDC, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 6.319 lei, exclusiv TVA; Autotractor DAF tip TE85XC/CF 85 380, nr. înmatriculare SV93MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 6.319 lei, exclusiv TVA; Autotractor DAF tip FT85.430 380/4X2, nr. înmatriculare SV07FGY, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 6.319 lei, exclusiv TVA; Semiremorcă Schwartzmuller SPA 3E EURO, nr. înmatriculare SV88MPS, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 5.170 lei, exclusiv TVA; IFRON D204, preț de pornire al licitațiilor publice în sumă de 5.285 lei, exclusiv TVA. Prețurile de pornire reprezintă 50% din valorile stabilite prin rapoartele de evaluare existente la dosarul cauzei. Licitaţia va avea loc la data de 27.11.2019, ora 11:00, la sediul LEXINSOLV I.P.U.R.L. din mun. Suceava, str. Zamcei, nr. 5, jud. Suceava. În vederea participării la licitaţie, licitatorii au obligaţia de a depune 10% din preţul de pornire al licitaţiei în contul de lichidare judiciară nr. RO42BTRLRONCRT00W6312002 deschis la Banca Transilvania pe numele debitorului S.C. MICA INDUSTRIE ȘI PRESTĂRI SERVICII S.R.L. Cajvana. În caz de neadjudecare licitaţia publică se va repeta în aceleaşi condiţii în data de 20.12.2019 ora 11:00. Prezenta publicaţie de vânzare constituie şi notificare către creditori, debitor şi orice persoană fizică sau juridică interesată în dosarul în cauză. Informaţii suplimentare la sediul lichidatorului judiciar sau la tel./fax 0230/551784, 0745635896, e-mail: lexinsolv@yahoo.com, www.lexinsolv.ro.
Euro continua sa creasca si atinge un nou maxim istoric
19/11/2019 13:18

 Euro continua sa creasca si atinge marti un nou nivel record. Banca Nationala a Romaniei (BNR) a cotat un euro la 4,7759 de lei/unitate, cu 0,06% mai mult decat luni. Este cea mai ridicata valoare din ...

LOCURI DE MUNCĂ STRĂINĂTATE  -   19 11  2019
19/11/2019 09:00

  Dacă reprezinţi o agenţie de recrutare, poţi obţine mai multe informaţii despre publicarea anunţurilor contactand Departamentul de Publicitate al Ziarului EVENIMENTUL REGIONAL ...

BREAKING NEBUNIE la băncile comerciale: euro ajunge la aproape 4,9 lei
18/11/2019 14:40

Euro a depăşit nivelul de 4,84 lei la băncile comerciale, după ce Banca Naţională a Romaniei (BNR) a anunţat un nou nivel record pentru euro. BNR a anunţat, luni, un curs de referinţă de 4,7729 lei/e ...

Isărescu: România a avut cel mai PUTERNIC avans dintre ţările din zonă
18/11/2019 13:46

  Isărescu   Valoarea Produsului Intern Brut (PIB) pe cap de locuitor inregistrată in zona Bucureşti-Ilfov este aproape de cea a Berlinului şi peste Lisabona, dar, cu toate acestea, s-au agra ...

Euro atinge un nou maxim istoric in fata leului
18/11/2019 13:35

 Euro creste in prima sedinta a acestei saptamani, ajungand la un nou nivel record, in timp ce dolarul se depreciaza usor, fata de moneda nationala. Banca Nationala a Romaniei (BNR) a cotat un euro ...

Reguli noi: Porcul trebuie tăiat numai în prezența veterinarului
18/11/2019 10:32

  Foto: Guliver/Getty Images   Val de nemultumiri printre crescătorii de porci. Sacrificarea porcilor in gospodării se mai poate face acum numai sub supravegherea unui vet ...

Euro a intrat în zodia maximelor istorice
18/11/2019 00:00

* ieşirile speculatorilor de pe monedele emergente, dar şi tendinţa de depreciere a leului care se manifestă de mai multe luni, au făcut ca euro să atingă un nou maxim istoric * in opinia analiştilor, i ...

Se schimbă banii. Intră în circulaţie noile bancnote
15/11/2019 12:08

Acestea vor fi cea de-a cincea, respectiv a şasea bancnotă din seria 'Europa', după cea 5 euro care a intrat in circulaţie in luna mai 2013, urmată la sfarşitul lunii septembrie 2015 de noua bancnotă de ...