Liliana Ştefan, chirurgul de suflete la masa medierii

default

Dimensiune font:

| 20-03-2014 07:22

Profesia o practică din 2012, cu toate că autorizaţia a primit-o cu un an mai devreme. Înainte de a se aşeza la masă cu problemele cele mai intime şi grele ale clienţilor care-i trec pragul, Liliana Ştefan a lucrat în învăţământ. Şi în sistemul bancar. A fost şi consilier juridic. Pentru meseria pe care o practică acum cu pasiune ieşeanca a învăţat în continuu pe parcursul întregii sale cariere. Spre deosebire de „rechinii” profesiei de mediator, aceasta îşi îndrumă clienţii pe calea de mijloc, pe drumul care, de cele mai multe ori, este cel mai bun pentru toate părţile implicate. Cu o bună cunoaştere a legii, cu drag de oameni şi cu credinţă în Dumnezeu, mediatorul Liliana Ştefan împacă oameni, salvează familii şi-i ajută pe cei în nevoie.


V-a fost greu să faceţi trecerea de la lucrul în învăţământ la mediere?

Nu asta a fost greu. Învăţământul m-a pregătit, într-un fel. Am relaţionat foarte bine cu oamenii. Eu am lucrat la secretariat, am fost laborantă. Am trecut prin toate etapele vieţii şi pot spune că am o pregătire continuă. Dar în toată viaţa mea am lucrat cu oamenii.

Toate cazurile pe care le-am avut le-am rezolvat cu acorduri. Eu fac asta cu drag şi nu sunt un mediator „de birou”, ca să eliberez un act premergător justiţiei. Eu vreau acordul între oameni. Vreau înţelegerea. De asta, pentru mine finalitatea medierii este acordul de mediere. Nu mă regăsesc în eliberarea de procese verbale gratuite. Eu caut să conving clienţii. Colegi de-ai mei spun că au foarte multe procese verbale eliberate. Eu am rămas uimită. Care este eficienţa? De ce mai eşti mediator? De ce nu convingi omul? Eu, mulţumesc lui Dumnezeu, cred că sunt înzestrată un pic şi cu puterea de a convinge omul. Şi când vine la mine în birou eu depun tot efortul. Mi-am structurat tot astfel încât să fac bine oamenilor, cât pot.

 

Dacă m-am rugat la Dumnezeu pentru ceva în viaţa asta, m-am rugat să fac bine oamenilor”

 

Cei care au nevoie de mediere ştiu să apeleze la un mediator, sau merg direct la instanţă?

Instanţa nici nu are voie să recomande un mediator anume. Eu nu pot să spun ce fac ceilalţi colegi ai mei, dar ar trebui ca ieşeanul care are nevoie să consulte Tabelul Mediatorilor să vadă. El poate fi găsit, actualizat, pe site-ul Consiliului de Mediere. Acum nu ştiu câţi şi profesează. La nivel de Iaşi noi suntem cred că vreo 400 autorizaţi, dar nu ştiu dacă sunt 50 de birouri care profesează.

 

Care sunt tipurile de cazuri care ajung la mediere la biroul dumneavoastră?

Sunt foarte variate: litigii de muncă, care sunt numeroase, probleme bancare. Mă simt mândră că zilele trecute am suspendat o executare. Am salvat, practic, un om. Executările sunt foarte clar date de instanţă, dar am negociat atât de bine cu banca, aceasta a fost foarte deschisă şi a întrerupt executarea unui apartament. S-au făcut reeşalonări de plată, s-au stabilit prin acord, iar medierea aceasta am făcut-o online, pentru că banca respectivă nu este în Iaşi. Am făcut-o online cu Bucureştiul.

Prima mea mediere a fost un litigiu de muncă, cu o parte franceză. Dumnezeu ţine cu mine, zic eu, pentru că au venit la mine nişte tineri studenţi care lucrau în Iaşi. Partea franceză era, bineînţeles, în Franţa, iar consilierul juridic în România. Am făcut totul telefonic şi online cu jurista de aici. Nu aveam experienţă, dar am fost deschisă la negociere. Străinii oricum sunt mai deschişi la această procedură. Am mai avut cu o parte destul de multe medieri, tot litigii de muncă.

 

Nu mă regăsesc în despărţiri. Eu nu văd divorţul ca o soluţie”

 

Aţi salvat familii aflate în impas?

Cu toate că nu îmi plac, am mediat şi divorţuri. Nu am încheiat niciunul. I-am făcut să se înţeleagă. Nu mă regăsesc în despărţiri. Eu, mediator fiind, nu pot decât să le dau încă o şansă, să îi fac să înţeleagă greutăţile. Acum, sigur, toţi ne confruntăm cu fel şi fel de probleme. Eu nu văd divorţul ca o soluţie. Ca mediator trebuie să îi fac cumva să se înţeleagă.

Eu cred că voi rezista în continuare pe piaţă. Dacă m-am rugat la Dumnezeu pentru ceva în viaţa asta, m-am rugat să fac bine oamenilor. Şi m-am regăsit în profesia aceasta. Când am deschis biroul aici şi mi-am pus în gând să fac mediere s-au întâmplat, aşa cum se întâmplă în viaţă, lucruri pe care nu le poţi controla. Într-o lună de zile de când m-am gândit să încerc, mi-am şi deschis biroul. A fost o forţă fenomenală care a angrenat nişte lucruri şi nici nu mi-am dat seama. Am început part-time o perioadă, dar apoi m-am dedicat 100% profesiei. Şi spun că am făcut decizia bună.

Am mai avut cazuri cu Casa de Sănătate Iaşi. Au avut medici ieşeni somaţii de plată cu executare. Am avut o colaborare foarte bună cu jurista Casei de Sănătate şi cu domnul preşedinte. Am stabilit o reeşalonare a plăţilor, cu termene clare şi sume precise. Cred că vreo 6 – 7 medici au fost. Am mai avut şi cazuri de malpraxis. Nici nu mă gândeam că vor veni domnii doctori la mediere. Am crezut că îmi vor trimite armatele de avocaţi, dar au avut o deschidere deosebită şi au rezolvat problema foarte elegant. Ei mi-au mulţumit, dar nu vă pot spune ce mare a fost mulţumirea mea, să-mi ajungă aşa nişte somităţi în cabinet! Totul a fost rezolvat înainte de Crăciun.

Oricine poate deveni mediator?

Da. Trebuie doar să urmeze cursurile de specialitate. Numai că nu toţi vor putea profesa. Este o profesie foarte grea. Nu cred că există o altă profesie pe piaţă acum care să-ţi necesite atâta concentrare. Este foarte greu să-i faci pe oameni să se înţeleagă. Depui suflet în fiecare caz. Eu, la un moment dat, am spus că trebuie să parez. Eu sunt un om foarte sufletist şi de multe ori am făcut şi cazuri pro bono, când am văzut oameni necăjiţi. Depinde de speţa care vine. Şi eu ce fac, fac cu tot sufletul. Dar la un moment dat am văzut că trebuie să mă şi apăr. Ei vin toţi cu energii negative atunci când ajung aici. Dar dacă tu îi faci să se înţeleagă şi ajungi la un acord, cred că, pentru tine, e ideal, pentru că îţi mulţumesc ambele părţi. Ambii au senzaţia că au câştigat, cu toate că tu ştii care este linia de mijloc. Munca cu omul este foarte dificilă. Un avocat pledează pentru o singură parte şi pledează foarte bine. Judecătorul judecă în funcţie de probele care i se aduc la dosar. Ce a spus instanţa se aplică, nu se discută. La procurori, la fel. Pe când tu, ca mediator, trebuie să îi mulţumeşti pe toţi cei implicaţi. În plus, ei deja vin într-o stare conflictuală. Mult mai grea este meseria noastră decât toate celelalte.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Dimitrie Cantemir, cu sediul in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/485.389, e-mail: primaria.dtcm@yahoo.com, cod fiscal 3394295. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -suprafata totala de 20,00 ha, teren extravilan, pasune comunala, apartinand domeniului privat al Comunei Dimitrie Cantemir, situata in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, judetul Vaslui, conform H.C.L. Comuna Dimitrie Cantemir nr. 27/06.05.2025 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificata astfel: -Lot 1 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 875; -Lot 2 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 873. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Dimitrie Cantemir. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 20 Lei/exemplar, care se achita in numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 29.05.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00, la sediul Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.05.2025.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

„Cinematografia ne face să trăim mai multe vieţi, cu fiecare film în parte”
25/05/2017 04:49

Ambasador cultural al Festivalului Serile Filmului Romanesc de trei ani şi prezentă la cea de-a VIII-a ediţie a festivalului, Irina-Margareta Nistor a acordat un interviu cotidianului „Evenimentul Regi ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei