„Nu ne foloseşte un cap plin, ci unul bine format”

default

Dimensiune font:

| 10-09-2018 00:00

O problemă de studiu a psihologiei dezvoltării, destul de controversată, este dezvoltarea potenţialului intelectual. Este această dezvoltare un proces continuu, liniar, sau un proces care se desfăşoară în etape? Cât de importantă este zestrea genetică, experienţa personală a individului sau societatea în care se dezvoltă individul? Am încercat să găsim un răspuns la toate acestea într-un dialog în exlusivitate cu Crina Cihodaru, psiholog clinician şi psiholog psihopedagogie specială.

- Se spune despre inteligenţă că este dinamică şi flexibilă, că orice fiinţă umană este capabilă să îşi modifice structura cognitivă. În acest context, mai sunt utile testele de inteligenţă, dacă rezultatele nu ne definesc pe termen lung?

- Dezbaterea despre utilitatea testelor de inteligenţă, dacă sunt sau nu un instrument corect de măsurare, continuă să provoace reacţii puternice şi adesea opuse. Cert este că ele ne furnizează informaţii pe care nu le putem strânge prin alte metode (observaţia, de exemplu), şi ajută atât la identificarea copiilor ce au nevoie de programe educaţionale speciale (fie că sunt pentru supradotaţi sau pentru deficienţi), cât şi pe parcursul programelor - pentru a măsura progresul în urma stimulării diferenţiate.

Şcoala şi profesorul nu pot suplini cu totul lipsa de preocupare a unui părinte

- În ceea ce priveşte persoanele aflate în dificultate, cum ar fi cei cu sindromul Down, autism, sau cei cu tulburări de atenţie, cum li se poate optimiza acestora procesul de integrare şi învăţare?

- Este o întrebare ce solicită un răspuns generos, dacă nu chiar o dezbatere. În primul rând, trebuie să vedem despre ce grad de dificultate/ handicap este vorba - dacă vorbim despre deficienţe severe, atunci copiii vor fi orientaţi spre şcoli speciale ce au programe concepute pentru învăţământ special. Dacă vorbim despre deficienţe moderate sau uşoare, aceşti copii sunt integraţi în învăţământul de masă, urmând programe de intervenţie personalizate. Pentru buna derulare a unor astfel de programe, se constituie echipe multidisciplinare de lucru, din care fac parte profesorul de sprijin, profesorul logoped, consilierul şcolar, dar şi învăţătorul elevului alături de părinte, care poate fi uneori şi asistentul personal al copilului. Astfel, se desfăşoară terapii specifice de stimulare, dezvoltare şi recuperare în cabinet, precum şi activităţi de monitorizare în clasă pentru o integrare optimă a elevului cu nevoi speciale.

- Cum pot copiii, părinţii şi cadrele didactice să îşi atingă potenţialul optim de dezvoltare?

- Întotdeauna s-a pus accentul pe o strânsă legatură între şcoală şi familie. Şcoala şi profesorul nu pot suplini cu totul lipsa de preocupare a unui părinte. Efortul educativ îşi găseşte eficienţa atunci când între cei doi factori - şcoală şi familie, există o con­lucrare în interesul comun al educării copilului. Parteneriatele dintre şcoală şi familii ajută profesorii în munca lor, pot perfecţiona abilităţile şcolare ale elevilor, pot îmbunătăţi programele de studiu şi climatul şcolar, pot îmbunătăţi abilităţile educaţionale ale părinţilor. Numai formând o echipă vor putea atinge acel potenţial optim de dezvoltare, iar despre şcoala părinţilor se vorbeşte din ce în ce mai des în abordările educaţionale.

- Datele realităţii şcolare arată că numeroase erori si dificultăţi ale elevilor (din toate ciclurile de învăţământ) în asimilarea cunoştinţelor sunt de natură perceptivă. Ce modalităţi specifice de intervenţie pentru facilitarea învaţării perceptive recomandaţi?

- Fiecare dintre etapele percepţiei poate fi îmbunătăţită prin exerciţiu. Cercetările asupra învăţării perceptive au constatat efectul exerciţiului asupra abilităţilor perceptive şi adaptarea la transformările stimulilor. Aşadar, exersarea într-un mod conştient şi activ cu modalităţi de transfer a informaţiei şi conexiuni logice, va croi calea către o învăţare durabilă şi valabilă. A învăţa pentru aici şi acum, pentru un examen anume, este o mare eroare. Trăim într-o societate aflată într-o continuă schimbare, cu domenii de activitate ce dispar, şi cu altele noi ce apar, astfel încât nu ne foloseşte un cap plin, ci unul bine format, care să fie capabil să se adapteze la informaţii şi vremuri noi.

- Plasticitatea creierului, acest mecanism evolutiv care permite adaptarea la schimbările din mediu, face posibilă învăţarea. Cum se poate antrena?

- Din nou mă simt în faţa unui subiect depre care aş putea vorbi foarte mult, deoarece este de actualitate importarea în Moldova” a unei metode noi de stimulare cognitivă şi dezvoltare socio - emoţională. Psihologul Reuven Feuerstein, cel care a dezvoltat această metodă, a pornit de la premisa platicităţii creierului - inteligenţa este o energie caracterizată prin plasticitate, şi a creat Teoria Învăţării Mediate, pe care a operaţionalizat-o în Programul de Îmbogăţire Instrumentală. Prof. Feuerstein a probat o metodă nouă de stimulare a „minţii şi inimii, fapt apreciat astăzi în multe state ale lumii, iar recuperarea mentală a devenit o profesie cu obiective, instrumente, termene şi rezultate cuantificabile. Aplic această metodă de peste un an de zile, atât pe copii tipici, cât şi atipici, iar rezultatele sunt spectaculoase.

O metodă nouă de stimulare a „minţii şi inimii”

- Capacitatea de a raţiona logic asupra unor probleme abstracte poate deschide calea către rezolvarea unor probleme de ordin social?

- Inteligenţa este „tendinţa unui organism de a se modifica pe sine însuşi când se confruntă cu nevoi de adaptare, prin crearea unui raport între diferite contexte de viaţă”. Oamenii au un potenţial de schimbare, sunt modificabili, dacă li se oferă şansa angajării în interacţiuni favorizante. Este evident că inteligenţa este ceea ce ne serveşte în toate situaţiile - fie ele şcolare, profesionale sau sociale. Parteneriatele dintre şcoală şi familii ajută profesorii în munca lor, pot perfecţiona abilităţile şcolare ale elevilor, pot îmbunătăţi programele de studiu şi climatul şcolar.

- Cum se pot stimula abilităţile fundamentale de gândire a elevilor, pentru a putea corecta anumite deficienţe? Pot fi ajutaţi să înveţe cum să înveţe”?

- Învăţarea despre care vorbea Reuven Feuerstein, psihologul care a făcut studii asupra dezvoltării cognitive, este una mediată - adică între copil şi stimulii externi trebuie să existe un mediator pentru a interpreta, orienta şi conferi semnificaţie acestora. Acesta este tocmai cel ce dă un sens învăţarii şi îi învaţă pe copii să înveţe. Astfel, elevul va dobândi elemente cognitive necesare învăţării, experienţă, şi va deveni flexibil. Metoda Feuerstein vine cu material pentru exersarea abilităţilor fundamentale de gândire a elevilor, oferind materialul care este format din exerciţii de natură hârtie + creion, grupate în instrumente de lucru, fiecare instrument este orientat spre o funcţie cognitivă în mod special, dar în acelaşi timp implică şi alte funcţii cognitive, fiind mijloc de transport spre funcţiile cognitive care trebuie corectate, dezvoltate sau îmbogăţite. Astfel natura activităţii este de descoperire, învăţare şi aplicare în contexte diferite, în sisteme diferite de relaţii, reguli, principii, operaţii, strategii şi alte exigenţe prealabile unei funcţionări cognitive optime. A consemnat Florentina SANDU

 

***

Educaţia cognitivă este necesară individului încă de la naştere şi continuă pe tot parcursul vieţii. Pentru a adopta o atitudine de autodepăşire în plan şcolar, social şi profesional, este nevoie de o conectare la lumea valorilor de ordin cognitiv, dar şi moral, estetic, într-o formă de educaţie permanentă”. Crina Cihodaru, psiholog

***

A învăţa pentru aici şi acum, pentru un examen anume, este o mare eroare. Nu ne foloseşte un cap plin, ci unul bine format, care să fie capabil să se adapteze la informaţii noi vremuri noi”– Crina Cihodaru, psiholog

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:06

BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Trei zile de foc pentru candidaţii la „examenul maturităţii”
11/06/2019 00:00

  * calendarul de Bacalaureat 2019 prevede că absolventii de liceu sustin pană astăzi, 11 iunie, competentele digitale, iar pe 12-13 iunie sunt examenele orale de limbă străină * probele scrise ince ...

„Dacă nu poți vedea punctele tari ale copilului, nu te atinge de slăbiciunile lui”
18/05/2019 00:00

  * in primăvara acestui an s-a organizat, pentru prima dată in Romania, un curs de formare in evaluarea dinamică a potentialului de invătare la copil - LPAD (Dispozitiv de evaluare a tendintei de inv ...

Fiecare şcolar va primi, din toamnă, câte o tabletă!
11/05/2019 00:25

  * Guvernul doreşte modernizarea sistemului de invăţămant cu ajutorul noilor tehnologii, urmand a investi cateva sute de milioane de lei pentru a instala sisteme wi-fi in 4.500 de şcoli * asta in co ...

Drama de la Buda l-a scandalizat pe şeful statului
16/04/2019 18:45

  * după ce luni, un copil de trei ani din satul Buda, comuna Brăeşti - Iaşi, a decedat, inecat in fosa septică din curtea şcolii, directorul respectivei unităţi de invăţămant a fost destituit ...

Elevii, educaţi în spiritul practicilor sustenabile de consum
11/04/2019 00:00

  În perioada 1- 6 aprilie 2019, un grup de elevi şi cadre didactice din Şcoala Gimnazială „Otilia Cazimir” Iaşi au participat la cea de-a patra activitate de predare- invăţare din ...

Înscrierea în clasa pregătitoare, etapa a doua
03/04/2019 00:00

  * a inceput cea de-a doua etapă rezervată completării/depunerii/validării cererilor de inscriere in invăţămantul primar pentru anul şcolar 2019-2020 * se adresează copiilor care nu au fost insc ...

Au rămas neocupate 954 locuri la „clasa zero”
27/03/2019 10:37

  * in judetul Iaşi au fost depuse 6.735 de cereri de inscriere pentru clasa pregătitoare * şcolile care au depăşit numărul stabilit prin planul de şcolarizare sunt Colegiul National „Garabet ...

„Sărbătorim oamenii, nu celebrăm zidurile care ne înconjoară”
17/11/2017 05:04

Gheorghe Asachi este promotorul infiinţării primei linii de educaţie in inginerie, care s-a concretizat in naşterea unei ,,clase de ingineri hoţarnici”, la data de 15 noiembrie 1813. Evenimentul care ...

Munţi de bani pentru angajaţii din învăţământ
10/11/2017 16:00

Luna trecută a fost marcată de apariţia in spaţiul public a unuia dintre cele mai aşteptate, dar şi controversate documente. Este vorba despre proiectul Legii salarizării unitare, proiect promis de alian ...

Cercetarea şi inovarea, susţinute prin Universitatea Tehnică
03/11/2017 04:06

La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi (UTI) invită doritorii la o Sesiune de informare privind oportunităţile de finanţare din cadrul acţiunilor „Marie Skłodowska-Curie&r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei