„Vom intra într-o competiție dură pentru fonduri”

catalin lupu 2

Dimensiune font:

| 19-11-2023 14:45

 Dialog cu primarul comunei Ciurea, Cătălin Lupu

Rezultat al unei munci continue, duse de o echipă de profesioniști, în comuna Ciurea s-au finalizat foarte multe investiții, despre care vorbește întreaga comunitate. Oamenii au nevoie de lucruri reale, de facilități pe care Primăria trebuie să le creeze. Aici este diferența dintre a vrea și a face. Ne aflăm între două exerciții financiare, de care administrația locală vrea să profite cât mai mult, în beneficiul oamenilor. Atenția primarului Cătălin Lupu a fost îndreptată către AFIR (FEADR), un program de dezvoltare a infrastructurii rurale, de care este mare nevoie și despre care am discutat cu edilul-șef, care ne-a oferit detalii și despre multe alte demersuri administrative.

- Concret, ce v-ați propus prin acest program?

- Cu o astfel de finanțare se pot repara arterele comunale. Oamenii au nevoie de acest drumuri de interes local, așa cum au fost și în exercițiile financiare trecute. Din păcate, fondurile sunt destul de mici, în jur de 200 de milioane de euro la nivel național, ceea ce va însemna o luptă  grea între UAT-uri pentru câștigarea finanțărilor pentru proiecte. Vom intra într-o competiție dură.

- Privind dintr-o perspectivă optimistă, dacă veți câștiga, ce veți face în comună?

- Ne dorim foarte multe și pentru că acest Fond European Agricol (FEADR) este insuficient, gândurile noastre se îndreaptă către Guvernul României, către Programul Național de Investiții „Anghel Saligny, care ne poate aduce unele finanțări în ceea ce privește reabilitatea drumurilor. Abia acum, și mă refer la ultimii cinci ani, s-a pus accent pe dezvoltarea satului românesc în ceea ce privește realizarea rețelelor edilitare, adică apă, canalizare, lucrări foarte importante pentru orice comunitate. Noi, la Ciurea, suntem pe final cu un proiect inclus în POIM II. Am introdus în comunitate 20 de kilometri de canalizare, cu multe stații de pompare. Astfel vor dispărea vidanjele și disconfortul folosirii lor. În paralel cu fondurile europene care vin prin exercițiile clasice, avem oportunitățile pe care le oferă PNRR, care sprijină comunitățile locale. Pe noi ne-a interesat secțiunea de reabilitate a blocurilor vechi de locuințe, aflate în stare de degradare. Din 25 de blocuri, 14 vor intra în lucrări. Cred că vom finaliza licitațiile într-o săptămâă. Va fi dificil, dar este mare nevoie așa cum s-a văzut și în alte comune. Se lucrează deja la Tomești și Holboca. Prin acest proiect dispunem de 73 de milioane de lei, sumă cu care vom înlocui geamurile, vom reabilita termic blocurile, vom reamanaja fațadele cu vată bazaltică, vom interveni și la rețeaua de gaz. Vom înlocui șarpantele, astfel încât certificatul energetic să ofere garanția unor locuințe de calitate a căror valoare de piața ar putea crește cu 20-30 la sută.

- Practic, se va ridica și piața imobiliară. Din câte știm, Ciurea este deja o comună cu o populație în creștere. Ce avantaje oferă celor care vor să se mute în zonă?

- Comuna este în creștere, dovadă și cererile pentru eliberarea de PUZ-uri pentru construcții. Mă întrebați de avantaje – aer curat, linșite, vecinătatea unei păduri frumoase, un transport public de calitate, bine pus la punct, în parteneriat cu Asociația Metropolitană de Transport Public din care facem parte. Există trei trasee prin care locuitorii zonei pot ajung repede la locul de muncă. Apoi avem și activități culturale cum ar fi întâlniri ale Cenacluclui „La luncă, o întâlnire cu poeți din toată țara. Avem două sau trei ediții în fiecare an. Avem Centrul cultural „Cella Neamțu”, unde se derulează multe acțiuni. Spre exemplu, în această săptămână vom avea o expoziție de ii lucrate de o comunitate din Republica Moldova la care va participa și Cella Neamțu, unul dintre cei mai valoroși tapiseri din țară, dar și etnograful Angela Olaru, alături de multe personalități ale artei.

- Popularitatea are, de multe ori, și o notă mare de plată. A crescut comuna, dar a crescut și traficul, ceea ce se vede deja. Cât trafic generează comuna Ciurea?

- La fel de mult ca și până acum, indiscutabil este o creștere. Spre Capăt CUG vin foarte mulți nu doar din Ciurea, ci și din Valea Adâncă, Horpaz, Ciurbești, dar și din zona Vaslui, ceea ce duce la aglomerațiile deja cunoscute. Noi aveam o problemă cu cealaltă zonă de defluire, dinspre Fabrica de Cărămidă, unde am asfaltat un drum spre Iași, prin Hlincea, pe care deocamdată se circulă destul de greu din cauza lucrărilor la rețeaua de canalizare, care au strangulat traficul. La orele de vârf se circulă greu. Ne ajută totuși și faptul că în comună avem trei stații de cale ferată, la Ciurea, Bârnova și Piciorul Lupului, iar în ultima perioadă CFR a suplimentat cursele spre Iași. Ca urmare, mulți au optat pentru transportul feroviar, care este mult mai rapid. Avem și un transport local care asigură legătura dintre Ciurea și Slobozia.

- Facem ce facem și ne întoarcem la bani. Cum vă afectează anunțatele reduceri de cheltuieli bugetare? Este un subiect dureros.

- Era un subiect așteptat fiindcă s-a tot spus că vor avea loc diferite mișcări. Sigur că limitarea unor cheltuieli este justificată din punct de vedere guvernamental fiindcă trebuie să ne încadrăm într-o balanță economică foarte fin reglată astfel să nu cheltui mai mult decât încasezi pentru a nu intra în incapacitate de plată. Noi ne-am așteptat la această situație, am discutat cu toți cei implicați în proiectele noastre, cu constructorii antamați în proiectele PNNR.

Ordonanța se întinde până la 31 decembrie, dată de la care România va avea un alt buget. Suntem cumva pe final de demers în ceea ce privește atragerea de fonduri de la Guvern prin PNNR sau alte proiecte, nu stăm foarte rău, dar știu că în alte UAT-uri sunt probleme generate de blocarea banilor, sumele fiind de ordinul milioanelor de lei. Situația este precum cea a bulgărelui de zăpadă – atrage dobânzi mai mari la bănci, lucrări întârziate sau chiar suspendate, plăți amânate. Nu este confortabil.

- Am vorbit despre probleme, iar infracționalitatea este una des întâlnită. Cum este situația la Ciurea?

- Chiar zilele trecute am citit un raport al Inspectoratului Județean de Poliție, care arată că indicele a scăzut, ceea ce nu poate fi decât bine. Cât privește comuna noastră, exceptând unele evenimente izolate, nu stăm rău. Ciurea este o comunitate sigură, avem Poliție Locală, camere de supraveghere. Avem în derulare un proiect prin PNNR prin care vom dota fiecare sat cu camere de supraveghere. Vor fi peste 120 de dispozitive care le vor completa pe cele 40 pe care le avem deja. Există iluminat stradal și se știe că oamenii sunt mai liniștiți când asupra lor sunt ațintiți mai mulți ochi.

- Dialog fără concluzie nu există, la fel nici bilanț fără plan. Cum arată agenda dvs până la finele acestui an?

- Foarte încărcată! Avem verificări și cereri de lămuriri la multe proiecte derulate prin PNNR la care trebuie să răspundem în timp util. Am semnat documentația pentru construirea unui Centru pentru persoanele vârstnice. Nu un azil, ci un Palat al Seniorilor, cu o capacitate de 50 de locuri, dacă pot spune așa, unde ei pot veni, pot servi un ceai, pot desfășura diferite activități, se pot implica în multe demersuri deja lansate de Primărie. Proiectul include și ajutor pentru 25 de persoane, care pot primi asistență la domiciliu de către două echipe mobile. Avem deja un centru de zi pentru copii și mai dorim să construim unul în cartierul Zanea, în comunitatea de rromi, să le oferim și lor o șansă. Mai există încă patru centre de zi în comună, unde aproape 100 de copii sunt asistați la lecții, primesc două mese calde, ajutor și iubire. Vrem să construim un liceu verde, dorim să avem o nouă clădire. Din această toamnă, Școala Lunca Cetățuii s-a transformat în Liceul „Comandor Alexandru Cătuneanu” și  vrem să aibă o clădire. Imobilul în care funcționăm acum, deși este nou și are o sală de sport inaugurată luna trecută, nu este suficient. Vrem o clădire pentru liceu cu 25 de săli de clasă astfel încât să reunească tot ciclul gimnazial și liceal, iar școala care există acum să rămână pentru clasele primare. Vrem să organizăm programul astfel încât părinții când aduc copiii la creșă să-i ia atunci când termină liceul.

A consemnat Maura ANGHEL

 

Caseta 1

Comuna Ciurea are 900 de elevi la liceul teoretic, 560 la grădință, 275 la creșă și 560 la Școala Gimnazială.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Blagesti, cu sediul in comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, telefon 0334.805.110, fax 0334.805.109, e-mail primaria _blagesti@yahoo.com, cod fiscal 4834777. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Bun imobil - cladire administrativa (chiosc), in suprafata de 28 mp, si teren aferent, in suprafata de 44 mp, situat in intravilanul satului Blagesti, comuna Blagesti, Str. Primariei nr. 9, judetul Bacau, identificat cu numar cadastral 75133, inscris in cartea funciara nr. 75133, apartinand domeniului privat al Comunei Blagesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Blagesti nr. 29/29.03.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa depusa la sediul Comunei Blagesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita la Casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 14.05.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 22.05.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartiment Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate: unul interior si unul exterior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.05.2024, ora 10.00, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Buhusi, oras Buhusi, Str. Doctor Carol Davila nr. 1, judetul Bacau, cod postal 605100, telefon 0234.265.745, fax 0234.265.744, e-mail: jud-buhusi-gref@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 22.04.2024.
Eveniment de prestigiu - a 60-a Reuniune Anuala a Oftalmologilor
22/05/2024 12:52

 Eveniment de prestigiu - a 60-a Reuniune Anuala a Oftalmologilor. Detalii pe www.rao-iasi.ro

Teatrul „Luceafărul” duce Iașul în Marea Britanie
22/05/2024 10:18

Zile foarte pline la Teatrul Luceafărul Iasi, care se pregăteste intens pentru un nou turneu international. La invitatia reprezentantelor noastre diplomatice si culturale din Regat, o parte a echipei arti ...

În județul Iași ar putea fi înființate noi centre de permanență
22/05/2024 08:00

* „Spitalele din administrarea Consiliului Judetean sunt nefunctionale si asta nu din vina personalului medical, care isi face datoria cu mult profesionalism, ci pentru că există disfunctionalităti in ...

Ieşenii, invitaţi la marşul pentru salvarea pădurilor
22/05/2024 07:50

* „Autorităti, candidati politici... tuturor le cerem angajarea in promovarea rolului recreativ al pădurii prin crearea unei infrastructuri minimale de vizitare la picior sau cu bicicleta, cu parcări, ...

Colegiul „Garabet Ibrăileanu” va fi reabilitat termic cu fonduri din PNRR
22/05/2024 07:31

* prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Componenta 5: „Valul Renovării”, Primăria Municipiului Iaşi are mai multe proiecte in derulare care vizează reabilitarea termică a 21 de c ...

„Marşul pentru viitorul pădurilor Iaşului”
22/05/2024 07:15

* „Autorităti, candidati politici... tuturor le cerem angajarea in promovarea rolului recreativ al pădurii prin crearea unei infrastructuri minimale de vizitare la picior sau cu bicicleta, cu parcări, ...

Record mondial! Baronul Gheorghe Flutur face 10 Km de centură cu 540 milioane de euro
22/05/2024 00:10

Consiliul Judetean Suceava a aprobat, marti, studiul de fezabilitate si indicatorii tehnic-economici pentru soseaua de centură a orasului Gura Humorului, valoarea investitiei ridicandu-se la suma de 539 de mil ...

Pacient la un pas de moarte din cauza unui șarpe
21/05/2024 18:38

La Spitalul Municipal Roman a fost adus un tanăr de 22 de ani, după ce a fost muscat de un sarpe. Lipsa serului antiviperin a impus transferul pacientului la Spitalul Judetean de Urgentă Bacău. „Medi ...

Spectacol electrizant de dans, la Palatul Culturii din Iași, în cadrul Romanian Creative Week
21/05/2024 17:22

Petrecere la Palat: spectacol electrizant de dans, cu ropote de aplauze, la Palatul Culturii din Iasi. Expozitiile de artă si fashion imbogătesc atmosfera la Romanian Creative Week Petrecere la Palat: specta ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei