Cobaii unui experiment distructiv
Dimensiune font:
Specialiştii ieşeni din educaţie, precum şi cei din sistemul de protecţie a copilului, condamnă public proiectul de lege privind desfiinţarea învăţământului special * aceştia sunt de părere că învăţământul nu poate să plece de la ideea unei uniformizări, că nu pot fi condiţii şi situaţii egale pentru toţi copiii, iar dreptul copiilor speciali la un învăţământ adresat lor nu trebuie încălcat
Reprezentanţii Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Iaşi, instituţie aflată într-o legătură aproape ombilicală cu centrele de învăţământ special aflate sub jurisdicţia Ministerului Educaţiei, consideră că o astfel de iniţiativă legislativă este una pripită şi fără nici o noimă. „Cred că sistemul nu e pregătit pentru un astfel de transfer, atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere al resurselor umane. Preluarea acestor copii cu dizabilităţi în învăţământul de masă se poate face parţial, dar nu în totalitate. În Occident au fost astfel de cazuri, dar preluarea şi asimilarea copiilor într-o formă de învăţământ de masă s-a făcut în timp, cu o pregătire prealabilă foarte pertinentă. Sunt însă şi categorii de copii cu dizabilităţi care nu pot fi integraţi, nu pot fi rupţi de învăţământul special”, a declarat Ion Florin, directorul DGASPC Iaşi. Potrivit acestuia, integrând copilul cu dizabilităţi în învăţământul de masă, nu înseamnă că dispare şi sistemul de protecţie a copilului, dar parcursul unui astfel de tânăr suportă modificări iremediabile de adaptare, psihice şi comportamentale.
Învăţământul special versus etnia romă
Peste faptul că această lege oarbă nu este însoţită de infrastructura adecvată, alţi specialişti susţin faptul că totul ţine, înainte de toate, de schimbarea de mentalitate. „Câte proiecte şi programe s-au făcut din 1990 încoace cu integrarea romilor? Este un grup distinct, care poate fi cumva asimilat cu persoanele cu deficienţe. Unde am ajuns, în afară de banii care s-au pompat la greu, de locurile speciale la admitere sau în alte părţi, care, de cele mai multe ori, nu se ocupă? Integrarea nu se face cu forţa şi nu peste noapte! Trebuie pregătită infrastructura şi schimbată mentalitatea, nu trebuie să aşteptăm o lege care să schimbe aşa ceva”, a spus Brânduşa Ghiţă, specialist în lucrul cu copii cu deficienţe asociate. Şi în acest caz, integrarea romilor în învăţământul de masă s-a dovedit a fi un fiasco. La una dintre şcolile de masă din oraşul Târgu Frumos, direcţiunea acesteia se plânge de faptul că populaţia şcolară românească este din ce în ce mai redusă. „Prea puţini copii români ne mai calcă pragul, din cauza celor de etnie romă. Mulţi părinţi îşi mută copiii de aici, din cauza romilor. O clasă mixtă cu copii români şi romi e un dezastru. Se plâng că vin murdari, au păduchi sau miros urât”, ne-a spus un cadru didactic de la şcoala din Târgu Frumos. La rândul ei, directoarea Şcolii Speciale „Moldova” Târgu Frumos susţine că, pentru o mai bună deschidere a şcolilor speciale către părinţii copiilor cu dizabilităţi, ar trebui schimbată noţiunea de „şcoală specială”. „Pentru cei mai mulţi dintre cetăţenii României, învăţământul special înseamnă pentru deficienţă mintală. Noi suntem speciali, dar în sensul ăla frumos şi pozitiv. Ar suna mult mai bine Liceul Moldova pentru Nevăzători, pentru că mulţi din afară spun că nu îşi aduc copiii la noi pentru că aici sunt nebuni”, a spus Margareta Pristavu, directoarea Şcolii Speciale „Moldova” Târgu Frumos.
„O eroare care va duce la grave probleme în sistemul de învăţământ”
Şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, Camelia Gavrilă, susţine că doar în cazul unui copil care are o deficienţă moderată s-ar putea pune problema integrării în învăţământul de masă, în schimb, integrarea în totalitate în acest sistem a copiilor cu dizabilităţi este o utopie şi, în acelaşi timp, o eroare care ar conduce la grave probleme în sistemul de învăţământ. „Cunoscând problematica foarte complexă şi foarte diferită a copiilor cu nevoi speciale, eu cred că ar fi o mare greşeală desfiinţarea acestor şcoli şi, de fapt, o utopie şi o plecare în totalitate a copiilor din zona învăţământului, pentru că sunt grade diferite de dizabilităţi, există uneori retard mental sever, există grave drapaje de adaptare sau de socializare. Copiii din şcolile speciale au parte de specialişti buni, de profesori de sprijin, de o convergenţă a influenţelor educaţionale specializate, ceea ce într-o şcoală de masă greu se poate realiza. Există acest concept, sunt profesori şi învăţători formaţi în acest sens, sunt profesori de sprijin pe care i-am aprobat în fiecare an, dar în nici un caz nu aş susţine, şi aş considera că este o eroare care va duce la grave probleme în sistemul de învăţământ, dacă s-ar pune problema a desfiinţa total aceste şcoli”, a declarat Camelia Gavrilă. Totodată, şefa ISJ Iaşi mai susţine că învăţământul nu poate să plece în nici un caz de la ideea unei uniformizări. „E un concept generos că natura umană ne preocupă şi că fiecare are dreptul la educaţie, dar dreptul meu nu trebuie să afecteze dreptul celuilalt şi nu ne putem imagina că există condiţii egale şi situaţii egale pentru toţi”, a spus Camelia Gavrilă.
O iniţiativă care contravine Legii Educaţiei
Mai mult, profesionişti cu state vechi în învăţământul special şi-au exprimat îngrijorarea asupra unei încălcări flagrante a Legii Educaţiei, cuprinse în conţinutul proiectului de lege depus în Parlamentul României de „Coaliţia - O singură voce pentru dizabilităţi”, prin care se doreşte desfiinţarea învăţământului special, atât a celui preşcolar, cât a celui gimnazial şi profesional special. „Orice iniţiativă legislativă care aduce îmbunătăţiri ale drepturilor copiilor cu dizabilităţi e binevenită. În cazul acestei legi, ea contravine sistemului educaţiei şi conţine aspecte de care noi, specialişti din sistemul de educaţie specială, considerăm că aduc atingeri drepturilor copiilor cu dizabilităţi. În ultima vreme, învăţământul special s-a reformat, a devenit un învăţământ integrat. Or, a-l trece spre şcoli care sa fie în subordinea DGASPC ar fi o greşeală. Avem experienţa transferurilor de internate şcolare către centrele de plasament, ceea ce nu a fost tocmai o experienţă fericită. Litera acestei legi propune noţiuni şi termeni de specialitate care nu sunt în concordanţă cu realitatea din sistemul de învăţământ special. Mai mult, această iniţiativă legislativă contravine Legii Educaţiei Naţionale”, a declarat Coca Vasiliu, directorul Grupului Şcolar „Vasile Pavelcu”. Directorii şcolilor speciale din judeţul Iaşi au depus în cursul lunii trecute un memoriu la Ministerul Educaţiei şi la Parlament, dar feed back-ul încă se lasă aşteptat. Deputatul Daniel Oajdea, de profesie instalator şi specialist în fundaţii (n.r. în temelii de case, nu în ONG-uri care se ocupă de problematica tinerilor cu dizabilităţi), unul dintre promotorii acestui proiect de lege, a refuzat să prezinte un punct de vedere cu privire la fundamentul acestui proiect. Nelu PĂUNESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau