Iașul, un oraș accesibil pentru nevăzători

1nevazatori

Dimensiune font:

| 12-12-2021 21:24
Viața persoanelor cu deficiențe de vedere poate fi complicată în ochii celor din jur. Mulți îi compătimesc pe cei nevăzători și încearcă să îi ajute, însă persoanele de acest fel își acceptă, de obicei, viața așa cum este și reușesc, de cele mai multe ori, să se descurce, în ciuda dizabilităților.
Orbirea este condiția lipsei percepției vizuale, datorată factorilor fiziologici și/sau neurologici. Orbirea completă este lipsa totală a formei și a percepției luminoase. Este înregistrată clinic ca „Percepție fără lumină” sau „NPL”. Afecțiunile de vedere, sau dizabilitățile de vedere, cum li se mai spune, nu reprezintă același lucru cu pierderea completă a vederii. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, 15,88% dintre persoanele cu deficiențe de vedere se confruntă cu un întuneric total sau sunt nevăzătoare. Restul, de 84,12 %, au viziune parțială, cum ar fi percepția culorii, percepția luminoasă, mișcarea sau chiar și percepția formelor. Ele sunt în stare să vadă prin estompare sau la diferite grade de denaturare a imaginii clare, reale. Multe persoane nevăzătoarea se raportează la a percepe dizabilitatea lor de vedere ca pe o simplă provocare fizică și nu o văd ca pe un motiv de a intra în depresie. În niciun caz nu o văd ca pe o slăbiciune sau ca pe ceva care să le umbrească bucuriile de zi cu zi.
Peste 3.000 de ieșeni au handicap vizual
 În România, la momentul actual 801.016 persoane suferă de handicap, dintre care 75.740 sunt copii. În rândul persoanelor cu handicap vizual, regăsim un număr de 90.037 de persoane, dintre  care 3.142 sunt copii, cifre ce reies din ultima statistică realizată de Ministerul Muncii. 
Comparativ cu anul 2018, numărul total de persoane din această categorie a scăzut, în 2018 fiind înregistrate peste 95 de mii de persoane. În cazul minorilor nevăzători, numărul a crescut, în anii anteriori fiind înregistrați peste 2.700 de copii. Majoritatea se nasc cu aceast aspect, iar cazurile în care oamenii ajung să își piardă vedere pe parcusul vieții, din cauza diferitelor accidente nefericite, nu predomină în numărul persoanelor cu acest handicap.
În aceeași statistic, realizată de Ministerul Muncii, la nivelul județului Iași se înregistrează un număr de 3.028 de persoane nevăzătoare, dintre care 73 sunt copii. Astfel, toate aceste persoane își găsesc sprijinul la Asociația Nevăzătorilor, filiala Iași, unde au parte de sprijin emoțional, reprezentanții asociației încercând să concretizeze programele specifice pentru dezvoltarea autonomiei, mai ales pentru cei care își pierd vederea pe parcursul vieții și au nevoie nu doar de sprijin emoțional, ci și de support pentru a-și dezvolta autonomia, de a se adapta la un nou stil de viață. 
De asemenea, asociația a început să pregătească o serie de dispozitive asistive, pe care le pot folosi nevăzătorii în diverse contexte, în scopul de a-și ușura traiul. Pentru înțelegerea deplină a sentimentelor pe care le simt nevăzătorii, reprezentanții asociației fac și anumite exerciții specifice. „Impactul este foarte puternic, în momentul în care afli că ai deficiențe de vedere. Din exercițiile pe care le-am făcut, tocmai pentru a empatiza cu ceea ce se întâmplă, am observat că este o diferență enormă între diferitele tipuri de dizabilități. Eu m-am pus în situații în care am vrut să văd cum aș putea reacționa. M-am legat la ochi și am realizat diverse activități, pentru că până nu ești în situația aceasta, nu poți înțelege. Și, astfel am constatat că toate reflexele pe care le avem, toate obiceiurile noastre se transpun vizual în momentul în care ești nevăzător. Acestea devin ochii”, a declarat Oana Mocanu, președinta Asociației Nevăzătorilor, filiala Iași.
În cazul persoanelor cu deficiențe de vedere, acestea pot să angajeze însoțitori și nu sunt obligați neapărat să apeleze la Direcția de Asistență Sociale, cum este cazul județului Iași, pentru a beneficia de un asistent personal.
Zona Păcurari, accesibilă pentru nevăzători
Pentru ajutorul persoanelor cu dizabilitate vizuală, Iașul s-a mobilizat, devenind un oraș mai accesibil. „Ceea ce ne bucură acum foarte mult este faptul că există o alianță între ONG-urile mai mari din Iași, și anume APTA - Alianța pentru promovarea transportului alterativ. Împreună cu ei am făcut demersuri pentru accesibilizarea orașului, mergând pe o propunere concretă  către Consiliul Local de a accesibiliza, pe zone, luând-o bucățică cu bucățică. Practic, un rezultat al acestui demers făcut de APTA este că, anul acesta, a fost aprobată în Consiliul Local accesibilizarea concretă și corespunzătoare a bulevardului Păcurari. Deja lucările au avansat și sperăm ca până la finalul anului să fie lansată și achiziția pentru accesibilizarea zonei”, a declarat Oana Mocanu, președinta Asociației Nevăzătorilor Iași. 
Această achiziție constă în principal într-un traseu cu covor tactil, marcaje specifice pentru acest covor, rampe corespunzătoare și semnal sonor la semafoare. Un alt demers care s-a realizat la Primăria Municipiului Iași este marcajul pentru dizabilitate, cu instalarea unui buton ce reprezintă aplicația „Step-Hear”. Practic, prin intermediul unor senzori montați în diferite puncte din zona Primăriei, nevăzătorii se pot conecta în aplicație și primesc informații vocale despre direcția în care să meargă, obiectele și clădirile din jurul lor. În momentul în care ajung la intrarea în Primărie, aceștia apasă un buton, iar cineva îi va conduce în locul în care are nevoie. Gabriela RUSU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Blagesti, cu sediul in comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, telefon 0334.805.110, fax 0334.805.109, e-mail primaria _blagesti@yahoo.com, cod fiscal 4834777. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Bun imobil - cladire administrativa (chiosc), in suprafata de 28 mp, si teren aferent, in suprafata de 44 mp, situat in intravilanul satului Blagesti, comuna Blagesti, Str. Primariei nr. 9, judetul Bacau, identificat cu numar cadastral 75133, inscris in cartea funciara nr. 75133, apartinand domeniului privat al Comunei Blagesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Blagesti nr. 29/29.03.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa depusa la sediul Comunei Blagesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita la Casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 14.05.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 22.05.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartiment Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate: unul interior si unul exterior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.05.2024, ora 10.00, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Buhusi, oras Buhusi, Str. Doctor Carol Davila nr. 1, judetul Bacau, cod postal 605100, telefon 0234.265.745, fax 0234.265.744, e-mail: jud-buhusi-gref@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 22.04.2024.
În județul Iași ar putea fi înființate noi centre de permanență
22/05/2024 08:00

* „Spitalele din administrarea Consiliului Judetean sunt nefunctionale si asta nu din vina personalului medical, care isi face datoria cu mult profesionalism, ci pentru că există disfunctionalităti in ...

Ieşenii, invitaţi la marşul pentru salvarea pădurilor
22/05/2024 07:50

* „Autorităti, candidati politici... tuturor le cerem angajarea in promovarea rolului recreativ al pădurii prin crearea unei infrastructuri minimale de vizitare la picior sau cu bicicleta, cu parcări, ...

Colegiul „Garabet Ibrăileanu” va fi reabilitat termic cu fonduri din PNRR
22/05/2024 07:31

* prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Componenta 5: „Valul Renovării”, Primăria Municipiului Iaşi are mai multe proiecte in derulare care vizează reabilitarea termică a 21 de c ...

„Marşul pentru viitorul pădurilor Iaşului”
22/05/2024 07:15

* „Autorităti, candidati politici... tuturor le cerem angajarea in promovarea rolului recreativ al pădurii prin crearea unei infrastructuri minimale de vizitare la picior sau cu bicicleta, cu parcări, ...

Record mondial! Baronul Gheorghe Flutur face 10 Km de centură cu 540 milioane de euro
22/05/2024 00:10

Consiliul Judetean Suceava a aprobat, marti, studiul de fezabilitate si indicatorii tehnic-economici pentru soseaua de centură a orasului Gura Humorului, valoarea investitiei ridicandu-se la suma de 539 de mil ...

Pacient la un pas de moarte din cauza unui șarpe
21/05/2024 18:38

La Spitalul Municipal Roman a fost adus un tanăr de 22 de ani, după ce a fost muscat de un sarpe. Lipsa serului antiviperin a impus transferul pacientului la Spitalul Judetean de Urgentă Bacău. „Medi ...

Spectacol electrizant de dans, la Palatul Culturii din Iași, în cadrul Romanian Creative Week
21/05/2024 17:22

Petrecere la Palat: spectacol electrizant de dans, cu ropote de aplauze, la Palatul Culturii din Iasi. Expozitiile de artă si fashion imbogătesc atmosfera la Romanian Creative Week Petrecere la Palat: specta ...

Crimă urmată de sinucidere într-un sat din Vaslui. Dascălul din localitate a descoperit totul
21/05/2024 15:55

Crimă urmată de sinucidere intr-un sat din Vaslui. Dascălul din localitate a descoperit totul. Ce s-a intamplat de fapt si cum a fost descoperită oroarea? Crimă urmată de sinucidere la Vaslui Posibilă ...

A doua zi de grevă la Agenţia pentru Protecţia Mediului
21/05/2024 14:42

Angajaţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Vaslui au intrerupt activitatea, marţi, pentru a doua zi consecutiv, cu scopul de a atrage atenţia cu privire la necesitatea obţinerii egalizării salari ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei