Șantierele din Iaşi s-ar putea bloca!

1santier 1
1santier 2

Dimensiune font:

| 17-03-2022 14:30

Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC), estimează că, în maxim o lună, aproape toate șantierele cu finanțare publică se vor bloca * exodul muncitorilor, scumpirea carburanţilor şi criza de materiale sunt factorii care pot genera falimentul firmelor din construcţii * oficialul ieşean spune că este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este folosit în prezent

Un semnal de alarmă în ceea ce priveşte problemele cu care se confruntă constructorii a fost lansat la începutul acesti săptămâni de reprezentanții Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC). Oficialii companiilor din acest domeniu atrag atenția că, după ce construcțiile au fost motorul economiei naționale, acum numărul de falimente şi de insolvenţe a ajuns chiar să-l depăşească pe cel din 2010, când fusese marcat un record. Prin urmare, se cer măsuri concrete pentru susținerea domeniului construcțiilor. Directorul general Conest Iaşi, unul dintre cei mai importanţi jucători dina cest domeniu, Irinel Tofan, totodată vicepreședinte al FPSC, punctează cauzele care au condus la situația în care șantiere importante pentru comunitățile locale riscă să fie înghețate, iar afaceri stabile să intre în insolvență. „Muncitorii români au început să plece în țările vestice (Germania, Franța, Italia), țări care deja au demarat șantiere prin PNRR. Guvernul german a declarat că în anul 2022, în două etape, salariul minim tarifar orar pentru necalificați va fi de 12 euro/oră! Muncitorii calificați vor câștiga circa 3.000 de euro/lună!!! Decalajul salarial este imens și dacă Guvernul României nu va acționa imediat, cu siguranță vom pierde repede muncitorii români pe care îi mai avem. Înlocuirea lor cu muncitori din țările asiatice nu este o soluție potrivită din punctul de vedere al productivității, ritmului de lucru și al calității lucrărilor”, spune directorul Conest Iaşi.

Creştere de preţuri de 100%

În aceeaşi notă, Irinel Tofan atrage atenția că toți constructorii au constatat „creșterea masivă și necontrolată a prețurilor la materiale, carburanți, energie, echipamente și utilaje. „Am simțit majorări de circa 60-80% doar în perioada septembrie 2021 - februarie 2022, după ce în ianuarie-septembrie 2021 au fost creșteri de prețuri de circa 50%. Dacă analizăm perioada ianuarie 2021 - februarie 2022 observăm o creștere de cel puțin 100%. Au crescut foarte mult prețurile și în momentul de față ne aflăm în situația în care ne costă mai mult execuția în șantiere decât încasările de la beneficiari! Această situație nu poate fi susținută de noi, decât o perioada scurtă de timp și apoi, din păcate, urmează falimentul firmelor de construcții”, mai spune acesta.

Criză de materiale

Un al treilea motiv îl constituie războiul din Ucraina. „Se acutizează criza furnizării materialelor și echipamentelor de construcții! Am simțit-o din plin în ultimii doi ani datorită pandemiei COVID-19, dar acum, războiul din Ucraina ne blochează aproape total. Din Ucraina importam materiale principale: oțel beton, ciment, bitum, vată bazaltică, profile metalice, materiale pentru finisaje, etc”, a explicat Irinel Tofan. În opinia sa, efectele acestei situaţie se vor vedea cât de curând. „Investiții publice blocate (autostrăzi, spitale, alimentări cu apă și canalizare, școli și grădinițe) și stagnarea dezvoltării naționale. Multe falimente ale firmelor de construcții, fapt care va crește numărul șomerilor și implicit vor crește cheltuielile sociale ale statului. Unda de șoc în economia națională se va propaga și pe orizontală și mă refer aici la producătorii de materiale și echipamente, transportatori, furnizori de carburanți, asigurători, instituții bancare finanțatoare”, a completat Irinel Tofan.

Care sunt soluțiile?

Acordarea unor noi facilitați fiscale ar putea fi salvarea imediată a firmelor de construcţii. Directorul general Conest, Irinel Tofan, vicepreședinte FPSC continuă: „Este necesar ca evaluarea tuturor investițiilor publice să fie făcută la un tarifar orar de minim 10 euro/oră, nu la 4 euro/oră, cât este uzual, folosit acum, în mod incorect. Adaptarea urgentă a tuturor contractelor publice prin introducerea unei formule corecte de actualizare a prețurilor și în transparentă corelare cu prețurile interne și de import la materiale,  echipamente, energie şi carburanți”.

Ce şantiere sunt în pericol

Conest şi-a adjudecat o serie de proiecte importante din oraş. Firma ieşeană realizează în prezent reabilitarea a două tronsoane de şină de tramvai (Tepro – Rond Ţuţora, respectiv Doi Băieţi – Dancu). Tot Conest va executa lucrările de modernizare a str. Aurel Vlaicu (3 km, inclusiv sectorul fără cale de rulare), o altă licitaţie organizată de Primăria Iaşi. În această primăvară, Conest ar trebui să demareze lucrările la esplanada şi parcul din faţa Teatrului Naţional, în cadrul unui contract semnat în august 2021 şi care are o valoare de peste 15 milioane lei. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:44

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
A doua zi de grevă la Agenţia pentru Protecţia Mediului
21/05/2024 14:42

Angajaţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Vaslui au intrerupt activitatea, marţi, pentru a doua zi consecutiv, cu scopul de a atrage atenţia cu privire la necesitatea obţinerii egalizării salari ...

Un angajat al Inspectoratului de Stat în Construcţii a fost reţinut de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Iaşi pentru luare de mită
21/05/2024 13:35

Un angajat al Inspectoratului de Stat in Construcţii (ISC) a fost reţinut de procurorii Parchetului de pe langă Tribunalul Iaşi pentru luare de mită, intr-un dosar instrumentat de impreună cu ofiţerii de ...

Angajat al Inspectoratului de Stat în Construcţii Iaşi, cercetat pentru luare de mită - Ar fi cerut şase sisteme de aer condiţionat cu module Wi-Fi
21/05/2024 13:04

Un angajat al Inspectoratului de Stat in Construcţii Iaşi este cercetat pentru luare de mită. Ar fi cerut şase sisteme de aer condiţionat cu module Wi-Fi pentru a semna documentaţia necesară pentru recep ...

Detalii șocante în cazul tentativei de suicid a grefierei de la Vaslui. Ce a împins-o la acest gest
21/05/2024 10:47

Apar detalii socante in cazul grefierei din Vaslui care a incercat să isi pună capăt zilelor. Femeia ar fi dat foc mai multor dosare in biroul in care lucra, iar apoi a incercat să se spanzure. Potrivit an ...

Medvedev, furibund împotriva lui Zelenski: 'Ar trebui judecat sau lichidat!' / 'E o țintă legitimă pentru noi'
21/05/2024 10:37

Vicepresedintele Consiliului de Securitate al Federatiei Ruse, Dmitri Medvedev, a avut o nouă iesire surprinzătoare, foarte dură impotriva presedintelui ucrainean Volodimir Zelenski, despre care spune că ar ...

Viitorul sună bine pentru tinerii din Moldova!
21/05/2024 08:39

Gura Humorului a găzduit in week-end unul dintre cele mai complexe si dinamice evenimente dedicate tinerilor din zona Moldovei, Tabăra RYLA Med+ Moldova — Rotary Youth Leadership Awards. Evenimentul, or ...

Consilierii locali, la ultima şedinţă!
21/05/2024 08:11

Unanimitate pentru toate proiectele * consilierii locali s-au intrunit luni, 20 mai, in ultima şedinţă ordinară din acest manadat, pe a cărei ordine de zi s-au aflat 26 de proiecte de hotărare * in mai p ...

Au fost depuse primele oferte pentru lucrările la Cinematograful „Tineretului”
21/05/2024 07:54

* potrivit indicatorilor tehnico-economici, valoarea totală a proiectului se ridică la peste 27 milioane de lei * in prezent, Cinematograful „Tineretului” este administrat de către Ateneul Naţio ...

Centura Ușoară de Ocolire, blocată la Schitul Tărâța
21/05/2024 07:45

* Centura Uşoară de Ocolire a Municipiului Iaşi, care are ca scop decongestionarea traficului din municipiu, va avea o lungime de 73 de km şi va traversa zece comune -Popricani, Rediu, Letcani, Voinesti, Ho ...

Iaşul va avea un centru regional de gimnastică artistică
21/05/2024 07:30

Clubul Sportiv Municipal (CSM) Iaşi 2020 şi-ar putea mări, de anul viitor, numărul de secţii, prin infiinţarea celei de gimnastică artistică. Astfel, la propunerea consilierului local Liviu Gavril, memb ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei