Angela Marinescu, Probleme personale/ review de Daniel Cristea-Enache

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:45

Angela Marinescu, Probleme personale, Editura Cartea Romaneasca, Bucuresti, 2009, 72 p.

 

Daca pe Angela Marinescu o recunoastem cu relativa usurinta intr-unele din volumele poetilor tineri de azi (baieti buni si fete rele, deopotriva), este si mai usor sa o identificam intr-un volum propriu. Probleme personale are dimensiunile unei plaquette si se citeste in maximum douazeci de minute, ceea ce nu inseamna insa nici subtirime a poeziei, nici facilitate a lecturii ei.

Scrisul industrios si expresia abundenta a unor obsesii „texistentiale” n-au fost niciodata specialitatea autoarei. Exista chiar un efect interesant de contrast, intre aparenta despletire haotica a multor poezii si spatiile, pana la urma, reduse in care ele se inscriu. Lirismul Angelei Marinescu este mai degraba intensiv decat extensiv, concentrat, nu labartat, in inselatoarea lui dezorganizare; uneori, farmaceutic preparat.

Imaginea de Cruella DeVil pe care poeta extrem-„saizecista” si-a creat-o in timp a fost cultivata cu grija, pentru ca marginalitatea sociala dorita si autodistrugerea seriala sa ofere fiecarui poem garantia unei autenticitati morbide si aerul greu al experientelor ultime. Cine crede ca face poezie adaptandu-se, ieri, la Tezele din Iulie si cautand, astazi, filiera manoasa a multiculturalismului, cine crede ca poezia se scrie in lumina reflectoarelor sau pentru a ajunge acolo, acela va scrie exact „poezia” pe care o merita. La Angela Marinescu, experienta poetica se dovedeste una limita, iar conditia in care o poate traversa (fara a o consuma integral) este cea a scrisului „pana la capat”, cu „cenusa rapida”.

Cand recitim textele din Probleme personale, sesizam, daca nu secretul mai profund al acestei poezii de o frumusete violenta, cel putin tehnica ei de precipitare. Autoarea, proiectata cu totul in personajul pe care-l reprezinta (intr-o banda a lui Möbius mai postmoderna decat ar vrea s-o recunoasca), arde etapele constituirii enuntului si produce in discursul poetic, cu o rapiditate exersata, alunecari de teren biografic. Boala fiind starea multumitoare a eului liric, iar moartea, experienta experientelor, traumele evocate cu placere descriptiva sau inregistrate live, in chiar actul scrisului, deschid porti de acces catre o interioritate tulbure. Dar intrucat Angela Marinescu isi controleaza perfect sistemul ce neofitilor le poate parea virusat, aceasta lume interioara bolnava, funebra, post-expresionista, este procesata cu dexteritate tehnica si in deplina constiinta literara a potentialului ei expresiv. Butada conform careia singura diferenta dintre Salvador Dali si un nebun e aceea ca Dali n-a fost nebun poate fi amintita aici, desi poeta noastra prefera vadit suprarealismului dadaismul…

Miza ei nu este sa spuna nu acolo unde toti ceilalti spun da (si viceversa), ci sa scrie o poezie libera si vie, nesufocata de propriile, inevitabile, figuri stilistice si conventii literaturizante. Si in acest punct de inflexiune a autenticitatii, Angela Marinescu e mai mult cerebrala decat senzoriala, utilizandu-si starile si folosindu-se de o legendara psihopatie pentru a face cu sine insasi, in convulsiile ei, arta adevarata. „Oligofrenie” o spune pe scurt si extrem de clar: „imi pulseaza/ gatul/ de placere/ cand vad/arta/ adevarata/ sunt/ oligofrena/ pentru ca nu mai cred/ decat in/ poezie/ si oligofrenii/ sunt dezinhibati/ si se arunca/ in/ sex”. „Coincidente” dezvolta putin si devoaleaza mai mult conceptia propriei poezii, ce poate fi luata in sens teoretic, poietic, sau chiar ca o nastere repetata si terifianta, de fetusi morti: „nu am vrut sa impun nimanui nimic,/ mai ales sa sufere pentru poezie, sa vomite, sa se distruga,/ sa fure, sa se calugareasca, sa devina travestit si homosexual sau/ sa ucida,/ tinerii ar trebui sa stie aceste lucruri ce chiar si mie/ mi se par a fi, acum, complet indiferente, indepartate, instrainate./ e drept ca, personal, m-au marcat destule/ intamplari dar asta a tinut, strict, de creierul meu; pentru ca/ peste toate intamplarile a tronat posibilitatea mea de a incasa si nu/ de a primi./ este dreptul meu de a face caz, pe de alta parte, de un asemenea/ dar de la Dumnezeu, sa nu ti se intample, de fapt, nimic/ sa nu simti nimic si, totusi, sa te legi la cap cu niste cuvinte/ ce se apropie tiptil, de tine, ca sobolanii intunecati si sa le diseci/ pana la epuizare./ si nu stiu cum naiba dar fiecare cuvant ce m-a trasnit in fata/ s-a convertit, din toate punctele de vedere, intr-o intamplare/ semnificativa/ nici sa fi vrut in ruptul capului si nu s-ar fi petrecut/ atat de rapid, de constant si de mortal./ de aceea, zic, nu va luati dupa mine si, mai ales, nu ma judecati./ stramosii mei au fost preoti si hoti de cai/ iar eu sunt o hoata batrana/ si unsa cu toate unsorile.”.

Un final memorabil, cum mai sunt cateva in „Probleme personale” (de pilda, in „Poemul cel mai de jos” sau in splendidul „Cantec de dragoste” susurat fiului de catre „o mama de c…”). Placheta abunda in imagini voit socante si e populata de personaje cu tare sau dizabilitati, la antipodul masei omogene de oameni sanatosi, normali si mediocri. Balbaitul, handicapatul, alcoolicii anonimi, toxicomanii, fratii incestuosi, homosexualii si lesbienele cu „anusul subminat de sange”, emigrantii „surescitati/ drogati pana la capat/ cu coatele in sange”, negrii si saracii care isi dau mana, handicapata si oligofrena, parazitul, putoarea, lepra… fac insa o simpla figuratie. Lipsite de consistenta si autonomie real-fictionala, ele sunt ipostaze marginale selectate de autoare, masti puse pe fata pentru a starni susceptibilitati si a inerva sensibilitati. In spatele acestei cohorte a deviantilor si exclusilor sta un regizor feminin care-si cauta, in calitatea de personaj, atribute negative si dezgustatoare particularitati. „Cu ochii pe tine” e o ars poetica adunand categoriile defavorizate pentru a sparge cu ele nu atat ordinea burgheza a lumii, cat acea logica – mai teribila decat boala si spasmul – a poeziei previzibile: „in cartierele marginale trasate exact cu echerul senzual/ al perversiunii/ negrii si saracii isi dau mana/ se inlantuie pana devin homosexuali/ acolo se saruta ei liberi direct pe sange/ singuri si compromisi fizic// marea plictiseala efemera/ nu stie sa joace sah/ intotdeauna ordinea ei logica/ a fost invinsa/ de hatisul rupt si taiat/ din spatele ochilor ingusti/ de felina/ acolo plansul lung si negru/ al poetelor necunoscute/ manjeste ecranul cu plasma.”. La Angela Marinescu, rezumativ si concluziv, marginalitatea sociala si deviatia umana sunt preconditii pentru centralitatea si puritatea experientei lirice.

„Muscatura rece a scrisului”, mana introdusa in ruptura tot de ea facuta, plumbul „taiat geometric/ de la capatul fiecarei nopti” fac din materia biologica sau psihotica un material poetic si o forma in care viziunea se instaleaza printr-o brusca penetratie. Jucandu-se cu cuvintele, autoarea se declara o intraterestra, cu capacitatea de a penetra orice formula artistica, orice moda literara. Trece prin toate, fara cine stie ce probleme, si ajunge Dincolo.

Se lauda? Desigur, dar cu deplina justificare. Angela Marinescu poate, ea, sa faca in continuare o poezie extraordinara, in conditiile in care majoritatea colegilor de generatie si a poetilor aparuti ulterior au cazut in sterilitate sau autopastisa. Doua exemple de modul plural in care aceasta autoare atat de imitata si copiata in ultimul deceniu reuseste sa ne arate valoarea originalului. „Toamna care a trecut”:  „imi amintesc cum, in toamna care a trecut,/ instinctul de conservare a fost mai puternic/ ca oricand/ poate tocmai din cauza bolii ce s-a ivit din senin/ ca un traznet pe o pajiste ruinata/ si care, in limba romana, semnifica chipul rosu, contorsionat,/ plin de o pasiune rece ca ghiata, a racului/ si care inainteaza greu si invers,/ dintr-o lume fara informatii necesare ca aerul/ si fara gauri negre,/ inspre universuri bogate in puncte de o densitate/ egala cu a cuvintelor ce au rasarit mereu/ pe fruntea si pe pieptul meu ca niste flori carnivore// oare de ce imi place atat de mult sa-mi amintesc si fiecare/ amintire s-o asociez cu moartea/ (eu) niciodata nu am fost cu adevarat in viata/ viata mea a fost ca soarele din spatele norilor/si, dupa ce norii s-au risipit,/ soarele, turbat, a facut scrum totul,/ in afara razelor proprii/ ce s-au intins lenese si nepasatoare/ si apoi, s-au distrus strict intre ele/ fara sa mai tina cont de nimeni si nimic”. Si o „Amintire de medicinista”: „la autopsiile la care am participat/ vulnerabila la frig/ cu ferestrele larg deschise in orice anotimp/ de-a lungul anilor/ ca studenta la medicina/ cu formolul rascolit de mainile/ noastre inepte/ si precise/ ca orice instrument tehnic/ aplicate direct pe mort/ niciun cadavru nu a fost/ mai aproape de perfectiune/ de revolta livida si cenusie/ si de obscenitatea ultima/ aceea care te mai tine in viata/ la sfarsitul vietii/ ca poezia”.

M-am intrebat deseori ce este poezia; la ce element sau valoare poate fi redusa ea, intr-o unitate care s-o contina si s-o exprime integral. Poezia nu e neaparat tema ei; nu e problema pe care o poate pune; nu e discurs; nu e simbol; nu e ornamentica, dar nici esenta aproximata liric; nu e lirism (desi am crezut asta), cu atat mai putin personaj proiectat sau tipologizat, conflictualitate epica ori vivacitate dramatica. Poezia nu e viziune (cum iarasi am crezut) si nu e intensitate speciala; nu e figurativ, dupa cum nu e non-figurativ. Nu este nici macar obsesie.

Poezia e expresie.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:06

BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei