Suspansul este un sentiment de nesiguranta si anxietate cu privire la desfasurarea si rezultatul anumitor actiuni. Totusi, suspansul nu este in totalitate fictiune. Suspansul poate actiona in orice situatie in care se introduce un mare eveniment sau un moment dramatic, cu tensiunea ce reprezinta o emotie primara, ca parte a situatiei.
In definitii mai largi, aceasta emotie apare atunci cand cineva este constient de lipsa lui de cunostinte despre dezvoltarea unui eveniment important, de aceea, suspansul este o combinatie de anticipare si de incertitudine care se ocupa cu obscuritatea viitorului. In ceea ce priveste asteptarile narative, acesta poate fi contrastat prin mister sau prin curiozitate si surpriza, detaliile fiind date treptat, pe tot parcursul operei, intr-un numar foarte redus, tocmai pentru a mentine starea de incordare si pentru a convinge cititorul sa nu lase cartea din mana pana nu o va parcurge pe toata.
Desi citesc aproape tot ce imi pica in mana, pot spune ca am o deosebita placere pentru operele din colectia Suspans, in special pentru thrillerele biblice, religioase, mistice, istorice sau ezoterice. Am decis totusi sa-mi focalizez atentia asupra thrillerului religios si aduc in discutie doi adepti ai acestui subgen: Raymond Khoury (foto 1) si D.L. Wilson (foto 2), inclusiv asemanarile si deosebirile lor.
Thrillerul religios are la baza diferite intrigi precum interventia unor societati secrete in activitatile aparent banale ale unor personaje, conspiratiile bisericii privind relatarile biblice, aparitia sau descoperirea unor evanghelii apocrife ce pot schimba in totalitate directia spre care lumea se indreapta, comoara sau secretul templierilor cu privire la Sfantul Graal sau la descendenta din Iisus si posibila lui iubita, Maria Magdalena. Actiunea in unele opere se desfasoara pe mai multe planuri temporale, unul trecut, aici fiind descrisa intemeierea diferitelor organizatii, societati secrete ori a unor grupuri, cu scopuri mai mult sau mai putin pozitive sau a diferitelor intamplari ce pot reprezenta o posibila rezolvare pentru problemele aparute in cel de-al doilea plan temporal, prezentul.
Raymond Khoury si-a facut cariera ca arhitect, scriitor sau regizor. Ca scriitor a scris 3 romane: best sellerul international – Ultimul templier (2005), Sanctuarul (2007), Semnul (2009), primele doua romane fiind propuse de editura Nemira, iar ca regizor, Khoury a scris un scenariu de film, nominalizat la Fulbright Fellowship in Screenwriting, a obtinut drepturile de ecranizare pentru romanul lui Melvin Bragg, The Maid of Buttermere, a scris adaptarea pentru marile ecrane a Ultimului Templier, film aparut in 2009 si a lucrat in L.A., la cea de-a cincea serie de succes produsa de BBC, Spooks sau MI-5.
Raymond Khoury este un scriitor de o maiestrie deosebita in arta detaliului, mai ales in momentele pline de actiune, el descriind foarte bine atat impuscaturile, momentele de maxima tensiune, ranitii, cadavrele pline de sange, cat si urmaririle dintre personaje. In toate cele trei romane, Khoury foloseste aspiratiile oamenilor, precum secretul antiimbatranirii, poate chiar al nemuririi, descoperirea comorii templierilor, indiferent de natura acesteia, descoperirea unui manuscris stravechi, transformandu-le in intrigi principale, amplificand astfel suspanul pe tot parcursul operelor. Unul din personajele cu care v-ati putea intalni, va fi cu siguranta un agent CIA sau FBI, fie ca-l cheama Corben, fie Reilly, care va ajuta personajul principal feminin, fie ca o cheama Mia Bishop, fie ca o cheama Tess Chaykin.
Spre deosebire de Raymond Khoury, D.L. Wilson, profesor universitar, inginer, director la mai multe companii internationale, a scris volumul The Kitchen Casanova – A Gentleman’s Guide to Entertaining for Two si diverse articole, apoi in urma unei calatorii internationale, D.L. Wilson a fost fascinat de culturile lumii, de locuri exotice, de diverse credinte religioase si de forme guvernamentale straine, scriind astfel primul sau roman de fictiune, un thriller religios – Graalul Masluit.
D.L. Wilson aduce in prim-plan in romanul sau ipoteza descendentei din Iisus si continuitatii acesteia in Europa, acorda roluri unor personaje de seama din organizatii religioase arhicunoscute dar si secrete, una avand ca scop eliminarea tuturor pericolelor ce pot darama bazele respectivei organizatii, iar cealalta organizatie are rolul de a mentine secrete acele pericole, de care prima se teme. Autorul este rezervat in a da explicatii sau a detalia lucrurile care stau la baza intregii actiuni, tocmai pentru a spori suspansul si a atrage cititorul, acestea aparand o data cu intrarea in scena a unor personaje ce fac parte din cele doua organizatii, aproape de sfarsitul cartii. Nici la D.L. Wilson nu dispar vestile uluitoare precum posesia unui fragment dintr-o evanghelie apocrifa sau prezenta societatilor secrete si scopurile lor, Wilson realizand astfel o opera mai mult decat reusita, atat prin metodele folosite pentru a mentine cititorul lipit de carte, cat si prin buna lui intuitie de a alege subiecte extrem de mediatizate in zilele noastre.
Desi pare a fi pura fictiune, thrillerul religios nu dezvolta doar spiritul de observatie si de intelegere a textului, lasandu-i cititorului optiunea de a percepe dinainte firul epic al operei, ci dezvolta si cultura generala, avand inserate pe parcursul lor si informatii, legende, fapte istorice reale, dar iti impune si o anumita filozofie, cel putin pe parcursul lecturii. Prin urmare, pot afirma ca thrillerul religios are intr-o oarecare masura si valoare educativa.
Depinde de fiecare persoana ce gen alege sa citeasca, dar acesti doi autori chiar nu trebuie ratati! Lectura Placuta!
Sursa: http://nemirabooks.ro
Adauga comentariul tau