Viitorul religiei

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:31

(Editor Santiago Zabala) Richard Rorty, Gianni Vattimo, Viitorul religiei. Solidaritate, caritate, ironie, traducere din italiana de Ştefania Mincu, Editura Paralela 45, 2008, 112 pagini

 

 

 

 

Viitorul religiei e o improvizatie editoriala in care textul cel mai lung apartine editorului, doctorandul Santiago Zabala. Cuprinde, in afara de introducere, o recenzie a lui Rorty la A crede ca mai credem, cartea lui Vattimo din 1996, (tradusa si in romana, de Ştefania Mincu, Editura Pontica, 2005), un raspuns al lui Vattimo si o conversatie finala in trei.

 

In A crede ca mai credem, Vattimo incerca o apropriere a crestinismului in varianta lui slaba, secularizata. Dupa Vattimo, lectia fundamentala a intruparii lui Iisus sta in ruperea contractului de patron autoritar pe care Dumnezeu il legase cu oamenii in Vechiul Testament („secularizarea, adica destramarea progresiva a oricarei sacralitati naturaliste, este esenta insasi a crestinismului”; „poate ca insusi Voltaire e un efect pozitiv al crestinarii (autentice) a omenirii, si nu un dusman blasfemiator al lui Hristos”). Asa ca statu(tu)l (Lui) laic e OK si exprima pozitia reala a lui Iisus in lumea noastra: aceea de Big Brother. Dar e vorba de un frate mai mare intelegator si plin de grija, care iti e aproape prin mesjul pe care ti l-a pus la dispozitie. Un crestinism estetizant si fara dinti, recuperat pe o filiera nostalgic-autobiografica (vezi mediul catolic in care a crescut italianul); un crestinism friendly, in care homosexualul Vattimo sa se simta ca intr-un barulet gay, si pe care filozoful Vattimo il statueaza ca paradigma de actualitate a Occidentului.

  

Raspunsul lui Rorty, pentru care cunoasterea are un caracter ustensilic (intrebarea justa pentru Rorty nu este „Ce este asta?”, ci „Ce pot face cu asta?”), raspunsul este usor de anticipat.

 

El e dat in felul impaciuitorist al americanului, in doua trepte (corespunzand planurilor public si privat). Rorty refuza religiei vreo relevanta epistemica pentru spatiul public-social: „daca se merge in cautarea cooperarii sociale, toate lucrurile de care avem nevoie se reduc la conjugarea dintre stiinta si simtul solid al actualitatii”. Pe de alta parte, referindu-se la „cautarea a ceva ulterior” proiectului social si respingand in ce-l priveste emotia cu sursa in religios ca miza personala, Rorty ii recunoaste lui Vattimo un drept simetric de a nutri o astfel de emotie. Rorty opereaza ceea ce s-ar putea numi reductia la utopie:

 

„Deosebirile dintre Vattimo si mine se reduc la capacitatea lui de a sesiza sacrul intr-un eveniment trecut si modul meu de a avea sentimentul sacrului ca pe ceva care poate salaslui doar intr-un viitor ideal. … Simtamantul meu privitor la sacru, in masura in care am unul, e legat de speranta ca intr-o buna zi, intr-un mileniu nedeterminat, descendentii mei indepartati vor trai intr-o civilizatie globala in care iubirea va fi, fara sfortari, singura lege. Intr-o atare societate nu vor mai fi legaturi de dominatie in comunicare, nu se vor mai cunoaste clasele si castele, orice ierarhie va fi o chestiune de convenienta temporara pragmatica, iar puterea va fi in intregime la dispozitia acordului liber al unui electoral cult si bine informat.” Intre tipul Vattimo si tipul Rorty, spune Rorty, deosebirea este „deosebirea dintre o nejustificabila recunostinta si o nejustificabila speranta”: „faptul de a crede ca ceva exista realmente si a crede ca nu exista nu intra in conflict.”

  

Din moment ce Rorty ofera crestinismului doar rolul facultativ de consolator privat, locul in care Vattimo poate sa isi insereze contracritica este relevanta epistemica actuala a crestinismului. Asa si face.

 

In primul rand, isi asuma contextualizarea si felul de a vorbi al hermeneuticii post-Nietzsche, pentru care nu exista fapte, ci doar interpretari. Hermeneutul nu este un erou care incepe si sfarseste ceva, si nici nu da seama despre inceput si sfarsit, sau despre ce inseamna a incepe si a sfarsi; este un personaj de treapta, care se trezeste in ceva pe care incearca sa il duca mai departe, fara a-l depasi insa vreodata. Singura speranta a hermeneutului e de a ajunge sa vorbeasca mai subtil despre lumea in care s-a trezit zvarlit. (In concret, Vattimo il aminteste pe Heidegger, care „inca de la inceput, si apoi in mod tot mai coerent si constient in desfasurarea ulterioara a gandirii sale, n-a adus «probe» ale enunturilor sale, ci le-a prezentat ca pe niste raspunsuri la situatii in care el – gandirea lui, ca si el insusi – se gasea implicat, aruncat.”)

 

Or, daca „faptele” „dezvaluie ca nu sunt altceva decat interpretari, pe de alta parte interpretarea se prezinta ea insasi ca fiind faptul: hermeneutica nu e o filosofie, ci enuntarea existentei istorice insesi in epoca sfarsitului metafizicii.” Astfel, hermeneutica actuala are cu crestinismul un indoit aer de familie: crestinismul – via exegeza biblica – i-a scris algoritmul, dar in acelasi timp i-a infestat mesajul: „Nu se vorbeste nepedepsit despre interpretare; ea e ca un virus, sau ca un medicament –, care infecteaza orice lucru cu care vine in contact.”

 

Crestinismul este limba inalienabila in care ganditorul postmetafizic vorbeste despre orice ar vorbi: Ceea ce spune Vattimo este ca poti evolua intr-o paradigma (respectiv strabate drumul de la primitivismele crestinismului primitiv la relaxarea si nihilismul pomo), dar nu poti iesi din ea, si ca crestinismul este o astfel de paradigma in care atat el, cat si Rorty s-au trezit.

Cam asta e tot. Urmeaza o conversatie la o cafea, in trei, interesanta cam ca un meci amical intre doua mari cluburi (doua doar: Zabala oricum nu conteaza).

 

 

Lucrul cel mai interesant nu sunt tezele unuia sau celuilalt (care pot fi simultan adevarate sau simultan false, sau asa si invers, sau invers si asa: nu conteaza), ci cadrul care inrameaza conversatia.

Lucrul cel mai interesant, in sensul de strident, este afirmatia lui Zabala ca „pragmatismul si hermeneutica simt azi preocuparea morala de a continua si a edifica in lumea occidentala indemnul la convorbire, in loc de a mai pue intrebari metafizice despre ce anume este sau nu este real”, spusa cu aerul ca asta ar conta.

Ce e conversatia, la urma urmei? Un produs burghez de lux. Şi mai mult decat un produs burghez de lux: cadrul in care poti avea un produs burghez de lux. Poti tine un jacuzzi intr-o garsoniera? Evident nu, pentru a cumpara un jacuzzi trebuie sa cumperi tot contextul, iar asta e infinit mai scump.

Deci conversatia (sau convorbirea) e un item pe care trebuie sa poti sa ti-l permiti. Nu e nici pe departe un bun democratic. Poate oricine conversa despre Occident, si Iisus, si paradigme? Da, poate conversa, dar fara nici un rost: cum nici un jacuzzi intr-o garsoniera nu are nici un rost – daca se intampla, e ca si cum nu s-ar fi intamplat. Pentru a participa la o conversatie, iti trebuie nu doar competenta (pe care o formeaza un bun parcurs academic), ci si puterea (care inseamna puterea de a accesa spatiul in care poate fi dusa o conversatie).

 

Ceea ce spun e ca o conversatie este un eveniment foarte parohial si foarte orizontal care, contrar blablaurilor, nu ajunge niciodata sa aiba vreun efect in afara parohiei lui. Ce rol poate avea conversatia cu un atacator? Sau cu un proletar needucat (cel rol poate avea pentru oricare dintre interlocutori)? Sau cu un fundamentalist? (Insusi Rorty spune ca „mi se pare ca ideea unui dialog cu Islamul este inutila. N-a existat niciun dialog intre les philosophes si Vatican in secolul al XVIII-lea, si nu va fi niciunul intre molahii din lumea islamica si Occidentul democratic. Vaticanul din secolul al XVIII-lea avea in minte propriile sale interese, iar molahii le au in minte pe ale lor. Nu vor sa-si piarda locul lor de putere, asa cum nu voia (sau nu vrea) sa si-l piarda nici ierarhia catolica. Din fericire, clasa mijlocie din tarile islamice va aduce, odata cu cultura ei, un iluminsim islamic, care insa nu va avea nimic de-a face cu un «dialog cu Islamul»”).

 

Conversatia este actiunea cea mai egoista, mai nepolitica (politicul are competente pe verticala) si mai ne-morala.

 

Iluzia conversatiei, de aceea, in calitate de cliseu al filozofiei contemporane, este prietenul cel mai bun al capitalului. Pentru ca este produsa de el.

 

Dupa ce a terminat-o cu pretentiile modernismului de a-si confectiona autonomie, capitalul a simplificat mult spectrul fictiunilor. Nici o fictiune nu mai este inocenta – e lectia postmodernismului care poate fi citita cel mai bine ca „fictiunile vand”, sau „fictiunile sunt fictiunile care vand”.

 

Spectrul fictiunilor se reduce momentan la fictiuni de expansiune (ideologice, in principiu: democratia vinde – vezi razboiul din Irak –, razboiul vinde, diversitatea vinde, populismul vinde, elitismul vinde) si diversiune (divertisment: rolul lui e al circului din vechea Roma, care permitea populatiei sa se distreze in timp ce era incalecata mai temeinic). Cele doua au un raport complementar.

 

Ca produs al capitalului, conversatia participa la ambele tipuri de fictiune, fara a perturba printr-o violenta bunul lor mers (violenta insasi a fost integrata ca produs).

 Este absolut profitabil sa se discute despre caracterul de paradigma al crestinismului la modul ok, relaxat, conversational. Intr-un astfel de regim, introducerea in conversatie a ateismului este inca mai profitabila (din acelasi motiv pentru care fumatul + antifumatul vand mai bine decat industria de tutun pur si simplu).

 Protectia consumatorului, care ar trebui activata in cazul unor religii SF de tipul scientologiei, ramane in stand by din aceleasi motive ca in cazul alimentelor cancerigene: pentru ca toate acestea vand.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei