Pensia pentru anii munciți în alte țări. Cum se calculează

00000  ULTIMA-ORA-pe

Dimensiune font:

| 17-01-2020 08:31

 Perioadele în care românii au lucrat cu acte în regulă în alte țări, plătind toate contribuțiile necesare, pot fi luate în calcul la stabilirea pensiei. Se va ține cont, de asemenea, de stagiile de cotizare, în conformitate cu legislațiile din statele respective, dacă se cere pensia în afara granițelor României. 

 
 
 

Pentru statele din Uniunea Europeană, Elveția, Islanda, Norvegia sau Lichtenstein, pensia pentru anii lucrați într-una dintre aceste țări se stabilește prin Regulamentul (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială. Nu trebuie uitat că vârsta legală de pensionare diferă de la un stat la altul.

Pentru a beneficia de drepturile de pensie din celelalte state, activitatea prestată acolo trebuie să se fi desfășurat în condiții de legalitate și cineva să fi plătit contribuțiile sociale. În plus, pentru ca anii lucraţi în străinătate să fie luaţi în considerare, solicitanţii trebuie să fi muncit în fiecare stat cel puţin un an. La calculul pensiei, casa de pensii trebuie să aplice principiul cumulării perioadelor de cotizare, ceea ce înseamnă că vor lua în calcul toate perioadele lucrate în alte țări, ca și cum s-ar fi lucrat pe teritoriul României.

Spre exemplu, știind că stagiul de cotizare minim în România este de 15 ani, iar în statul X, de 20 de ani, o persoană care a lucrat zece ani în România și șapte ani în statul X poate să ceară pensie în România chiar dacă aici nu a lucrat decât zece ani, deoarece casa de pensii română este obligată să ia în calcul perioada de cotizare din statul străin - ceea ce duce la depășirea limitei minime de 15 ani.

Cum se calculează

Potrivit informațiilor oficiale, autoritățile abilitate din fiecare țară în care ați lucrat calculează ce pensie ar trebui să vă plătească ținând cont de toate perioadele în care ați muncit în orice stat al UE. Se ajunge, astfel, la pensia teoretică, adică pensia pe care ar trebui să v-o plătească dacă toate contribuțiile ar fi fost vărsate în fondul său de pensii, pe toată durata.

Valoarea rezultată se ajustează apoi pentru a reflecta durata efectivă a perioadelor de cotizare din țara respectivă („prestația pro-rata"). Dacă îndepliniți criteriile de eligibilitate pentru a primi o pensie de stat într-o anumită țară, indiferent de perioadele în care ați cotizat la fondurile de pensii din alte țări, casa de pensie calculează și pensia națională, cunoscută drept „prestație autonomă". Apoi, autoritatea națională compară prestația pro-rata și prestația autonomă și vă oferă prestația care are valoarea mai mare în țara respectivă.

 

Exemplu: Belinda a lucrat 20 ani în Franța și 10 de ani în Spania, iar cererea de pensie o face în Franța. Și într-o țară și în cealaltă, o persoană dobândește dreptul la pensie doar dacă a lucrat cel puțin 15 de ani pe teritoriul său.

În aceste condiții, Casa de pensii din Franța va calcula:

- valoarea pensiei naționale pentru cei 20 de ani de lucru în Franța - să spunem, 800 de euro;
- valoarea teoretică a pensiei pe care ar fi primit-o Belinda dacă ar fi lucrat în Franța toată perioada (30 de ani) - să spunem, 1.500 de euro;
- va stabili pensia pro-rata - adică ce sumă i s-ar cuveni proporțional cu perioada de lucru din Franța: 1.500 EUR x 20 ani în Franța / 30 de ani în total = 1.000 euro. Deci, Belinda ar trebui să primească din Franța prestația cu valoarea mai mare, adică 1.000 de euro/lună.

Casa de pensii din Spania nu va mai calcula pensia națională, pentru că Belinda nu a lucrat cel puțin 15 ani. Va calcula doar cuantumul la nivel european, pornind de la valoarea teoretică a pensiei cuvenită dacă ar fi lucrat în Spania 30 de ani - să spunem, 1.200 de euro. Apoi, va stabili pensia pro-rata - adică ce sumă i se cuvine proporțional cu perioada de lucru din Spania: 1.200 EUR x 10 ani în Spania / 30 de ani în total = 400 euro.

În total, Belinda va primi, cu titlu de pensie, 1.400 de euro (adică aproximativ 6.300 de lei).

România are încheiate acorduri bilaterale pe modelul regulamentelor europene cu Macedonia, Turcia, Coreea de Sud, Moldova, Canada şi Israel. Totodată, România aplică alte acorduri şi convenţii bilaterale de securitate socială cu Maroc, Armenia, Belarus, Ucraina şi Rusia.

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Blagesti, cu sediul in comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, telefon 0334.805.110, fax 0334.805.109, e-mail primaria _blagesti@yahoo.com, cod fiscal 4834777. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Bun imobil - cladire administrativa (chiosc), in suprafata de 28 mp, si teren aferent, in suprafata de 44 mp, situat in intravilanul satului Blagesti, comuna Blagesti, Str. Primariei nr. 9, judetul Bacau, identificat cu numar cadastral 75133, inscris in cartea funciara nr. 75133, apartinand domeniului privat al Comunei Blagesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Blagesti nr. 29/29.03.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa depusa la sediul Comunei Blagesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita la Casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 14.05.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 22.05.2024, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartiment Secretariat, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate: unul interior si unul exterior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.05.2024, ora 10.00, Comuna Blagesti, comuna Blagesti, Str. Aleea Scolii nr. 1, judetul Bacau, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Buhusi, oras Buhusi, Str. Doctor Carol Davila nr. 1, judetul Bacau, cod postal 605100, telefon 0234.265.745, fax 0234.265.744, e-mail: jud-buhusi-gref@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 22.04.2024.
Inflația este mult mai mare, potrivit Eurostat! INS o scade din pix la ordinul lui Ciolacu
22/05/2024 00:13

INS ar trebui să iasă rapid cu clarificări după ce Eurostat a publicat o altă inflatie, mai mare (nu este prima dată), dar si cu privire la alte chestiuni legate de aceasta, arată profesorul de economie ...

Românii care au carduri la Raiffeisen, Banca Transilvania sau ING au fost înștiințați de ce urmează să se întâmple. Toate unitățile bancare vor fi obligate să își anunțe clienții
21/05/2024 21:10

Romanii care au carduri la Raiffeisen, Banca Transilvania sau ING au fost instiintati de ce urmează să se intample. Toate unitătile bancare vor fi obligate să isi anunte clientii   Raiffeisen, Banc ...

Bătaie în Parlament între Dan Vîlceanu şi Florin Roman
21/05/2024 15:32

Au apărut primele imagini cu bătaia din Parlament, intre Dan Vilceanu şi Florin Roman, care a avut loc in antecamera sălii de plen, in care se vede cum cei doi se imping iar Vilceanu incearcă să il muşte ...

 Încrederea managerilor români în economie este la cote maxime
21/05/2024 15:13

 Încrederea managerilor romani in economie a ajuns la 52,5, cea mai mare valoare din ultimii patru ani, conform celui mai recent studiu Confidex. Cele mai optimiste sunt companiile din servicii, iar ...

Lege nouă pentru românii care au bani pe card! Ce nu mai au voie să facă toți cetățenii
21/05/2024 14:01

S-a dat o lege nouă pentru romanii care au bani pe card! Această regulă se aplică la toate bancomatele din Romania, indiferent dacă o persoană este client Raiffeisen, BCR, BRD, ING sau Banca Transilvania. ...

UE are tot mai puține animale
21/05/2024 13:31

 Efectivele de animale din Uniunea Europeană au scăzut anul trecut comparativ cu 2022, arată datele publicate marţi de Oficiul european pentru Statistică (Eurostat). Efectivele de porcine ...

Momeala facturilor, arma preferată de hackeri
21/05/2024 13:29

 Infractorii cibernetici se bazează pe redirecţionări deschise, pe momeli de facturi restante şi pe tehnici de tip Living-off-the-Land (LotL) pentru a trece de sistemele de securitate, relevă raportul ...

Mergi la vară în vacanță în Grecia? Care sunt prețurile alimentelor din supermarketurile grecești față de cele din România
21/05/2024 11:50

 Uleiul de măsline, pestele, dulceata, sucul de rosii sau ceapa sunt mai scumpe in Romania decat in Grecia, iar in schimb carnea de vită sau de pui, branza feta sau orezul sunt mai scumpe in supermarketu ...

Cum vor fi afectate prețurile produselor petroliere de moartea președintelui iranian Ebrahim Raisi
20/05/2024 19:53

Analistii urmăresc pietele petroliere pentru a vedea cum vor reactiona la o nouă incertitudine in Orientul Mijlociu după moartea presedintelui iranian Ebrahim Raisi intr-un accident de elicopter ce a avut lo ...

  Secetă pedologică moderată şi puternică, în Moldova
20/05/2024 09:00

  Seceta pedologică moderată şi puternică la graul de toamnă se va menţine pe suprafeţe extinse din Moldova şi Oltenia, local in nordul, nord-estul, estul, centrul, vestul şi sudul Munteniei, nor ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei