„Managerii de spital nu trebuie să se bazeze pe banii Sănătăţii”

default

Dimensiune font:

| 01-07-2013 06:00

* interviu cu dr. Adrian Cotârleţ, managerul Spitalului Municipal de Urgenţe Moineşti

Aflat de 12 ani la cârma Spitalului Municipal de Urgenţe Moineşti, dr. Adrian Cotârleţ este apreciat ca fiind unul dintre cei mai buni manageri din ţară, demonstrând că într-un spital de provincie se poate face performanţă la cel mai înalt nivel. Fără să aştepte sprijinul autorităţilor din sănătate, dr. Adrian Cotârleţ a reuşit din venituri proprii, cumulat cu finanţării externe şi de la autorităţile locale, să aducă spitalul printre primele trei spitale din ţară care au fost acreditate. Despre secretele unui management performant într-un sistem sanitar veşnic bolnav, dr. Cotârleţ a avut amabilitatea să vorbească în cadrul unui interviu acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”.

- Sunteţi cel mai longeviv manager din sistemul sanitar românesc. Cum aţi reuşit să rezistaţi în această funcţie?
- Am preluat spitalul pe 1 martie 2001 şi de atunci avem aceeaşi echipă de conducere, cu cea mai mare vechime din sistemul sanitar românesc. Am evoluat împreună şi ne-am sudat din mers, chiar dacă nici unul dintre noi nu a avut funcţii de conducere şi eram prea tineri pentru aceste funcţii. La nivelul conducerii spitalului, lucrul în echipă este primordial. Când am preluat spitalul, am spus că este nevoie de 10 ani pentru a-l aduce la performanţa şi valoarea de acum. Colegii mei de atunci s-au arătat surprinşi de cele spuse, însă viaţa şi timpul mi-au dat dreptate, pentru că suntem în al 13-lea an şi abia acum putem spune că este un spital performant. În toţi aceşti ani a fost foarte multă muncă, sacrificii şi mici compromisuri în beneficiul spitalului.

„Paradoxal, chirurgul Cotârleţ l-a ajutat foarte mult pe managerul Cotârleţ”

- Spitalul Municipal Moineşti a ajuns să fie cunoscut la nivel internaţional. Cum aţi reuşit să impuneţi un management de calitate într-un sistem sanitar bolnav?
- Eu rămân chirurg şi, paradoxal, chirurgul Cotârleţ l-a ajutat foarte mult pe managerul Cotârleţ şi nu invers. Chirurgia laparoscopică rămâne un mare brand pentru Spitalul Moineşti. Din cei 20.000 de bolnavi trataţi anul trecut prin internare continuă, numai 15 la sută sunt din Moineşti, 78 la sută din judeţul Bacău şi 7 la sută din 34 de judeţe ale ţării. Oamenii au avut încredere şi vin la noi pentru chirurgie laparoscopică. Între timp, au început să crească şi secţiile de ginecologie şi de cardiologie. Dispunem de patru săli de operaţie în sectorul chirurgical, o sală de operaţie pe secţia de obstetrică şi o sală de operaţie în Compartimentul de Primire a Urgenţelor.

Foto: dr. Adrian Cotârleţ

„La ce resurse materiale are sistemul sanitar, mai mult de 200 de spitale nu au ce caută în România”

- Înainte de descentralizarea spitalelor, aţi lansat reţeta de succes pentru sistemul sanitar - parteneriatul între autoritatea locală şi spital. Cât de mult v-au ajutat parteneriatele în dezvoltarea unităţii?
- Nu ne-am bazat pe banii proveniţi din sistemul sanitar şi mă refer de la Casa de Asigurări de Sănătate sau de la Ministrul Sănătăţii. În prima perioadă ne-am axat pe colaborări cu spitale şi ONG-uri din Uniunea Europeană şi din România. Acest lucru ne-a ajutat din punct de vedere material şi era o continuitate. Am avut o colaborare cu organizaţia „Farmaciştii fără frontiere” timp de şapte ani; ne-a ajutat foarte mult acest proiect, pentru că ne-a adus economii însemnate la medicamente. Avem colaborări, schimburi de experienţă cu spitale din Uniunea Europeană şi Israel. Personalul a fost instruit în străinătate pentru a vedea către ce nivel tindem. O altă sursă de finanţare au fost proiectele europene în valoare de 2,5 milioane de euro, privind reabilitarea maternităţii, precum şi reabilitarea şi dotarea ambulatorului de specialitate. De asemenea, un sprijin foarte important a venit din partea municipalităţii, care a înţeles că trebuie să investească în sănătatea comunităţii. Managerilor de spital le dau un sfat: nu trebuie să se bazeze pe banii proveniţi din sănătate.

„Pentru un act medical de bună de calitate este nevoie de pregătirea profesională a personalului, de dotare tehnică şi de condiţii hoteliere”

- Care sunt ingredientele pentru un act medical de calitate?
- Pentru un act medical de bună de calitate este nevoie de pregătirea profesională a personalului, de dotare tehnică şi de condiţii hoteliere. Dacă unul din aceşti factori scârţâie, nu putem vorbi de un act medical de calitate.


- Toate spitalele se confruntă cu o criză de personal. Cum motivaţi personalul medical pentru a nu lua drumul străinătăţii?
- Spitalul are 414 paturi, iar în această direcţie evoluţia a fost atipică sistemului sanitar. Când alte spitale se închideau, Spitalul Moineşti şi-a dublat numărul de paturi. La acest număr de paturi avem 470 de angajaţi, din care 104 medici şi 180 de asistenţi medicali. Sunt patru paturi la un medic, un aport bun şi pentru spitalele din Uniunea Europeană. Spitalul are antidot pentru motivarea personalului. Dispunem de aparatură de ultimă generaţie, iar situaţia financiară ne permite să oferim unui medic specialist, spre exemplu, un salariu de 1.000 de euro. Spitalul are în administrare 25 de apartamente întreţinute în condiţii foarte bune. De asemenea, asigurăm costurile fiecărui specialist care are o lucrare din cazuistica Spitalului Moineşti acceptată la congresele naţionale şi internaţionale.


- Câţi medici v-au plecat?
- În ultimii patru ani au plecat doar patru medici, care nu au făcut faţă rigorilor din Spitalul Moineşti. Spitalul nostru cere pregătire profesională de bună calitate şi respectarea legislaţiei în vigoare, pentru că spitalul este unul public şi nu privat.

„Situaţia financiară ne permite să oferim de exemplu unui medic specialist 1.000 de euro”

- Cum vedeţi reforma în cazul spitalelor?
- Trebuie regândit conceptul de spital, vizavi de ce criterii trebuie îndeplinite. Ca sa fii un spital şi să poţi să rezolvi cazul, trebuie să ai o anumită structură de personal şi o anume dotare tehnică. La ce resurse materiale dispune sistemul sanitar, mai mult de 200 de spitale nu au ce căuta în România. În mod cert se vor închide şi alte spitale, indiferent de partipriurile politice.


A consemnat Cristina Mihăilă

- Spitalul Moineşti a fost primul din Moldova acreditat şi al treilea la nivel naţional. Cum a decurs acest proces, care îi sperie pe toţi managerii?
- În primul rând, această acreditare este rodul muncii în echipă a întregului personal. Îmi aduc aminte că au fost foarte multe discuţii la acea vreme, de ce Spitalul Moineşti se află între primele trei acreditate şi toată lumea spunea că am reuşit doar cu o firmă specializată pe acreditare. Singuri ne-am ajutat şi am tratat foarte serios acest proces. Am trimis cinci membri cu funcţii de conducere la specializare şi apoi am muncit singuri.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Comentarii

andrutza

Oct 22, 2013

cel mai bun medic:x

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei