Legea nr.76 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca

default

Dimensiune font:

| 09-11-2012 12:19

Capitolul I

Dispozitii generale

Articolul 1
În România fiecarei persoane îi sunt garantate dreptul de a-si alege liber profesia si locul de munca, precum si dreptul la asigurarile pentru somaj.

Articolul 2
Prevederile prezentei legi reglementeaza masurile pentru realizarea strategiilor si politicilor elaborate în vederea protectiei persoanelor pentru riscul de somaj, asigurarii unui nivel ridicat al ocuparii si adaptarii fortei de munca la cerintele pietei muncii.

Articolul 3
Masurile prevazute de prezenta lege au drept scop realizarea urmatoarelor obiective pe piata muncii:
a)prevenirea somajului si combaterea efectelor sociale ale acestuia;
b)încadrarea sau reîncadrarea în munca a persoanelor în cautarea unui loc de munca;
c)sprijinirea ocuparii persoanelor apartinând unor categorii defavorizate ale populatiei;
d)asigurarea egalitatii sanselor pe piata muncii;
e)stimularea somerilor în vederea ocuparii unui loc de munca;
f)stimularea angajatorilor pentru încadrarea persoanelor în cautarea unui loc de munca;
g)îmbunatatirea structurii ocuparii pe ramuri economice si zone geografice;
h)cresterea mobilitatii fortei de munca în conditiile schimbarilor structurale care se produc în economia nationala;
i)protectia persoanelor în cadrul sistemului asigurarilor pentru somaj.

Articolul 4
(1)În aplicarea prevederilor prezentei legi sunt excluse orice fel de discriminari pe criterii politice, de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, categorie sociala, convingeri, sex si vârsta.
(2)Masurile si drepturile speciale acordate prin prezenta lege unor categorii de persoane defavorizate nu constituie discriminare în sensul prevederilor alin. (1).

Capitolul II Concepte privind piata muncii

Sectiunea 1 Termeni si expresii utilizate

Articolul 5
În sensul prevederilor prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
I. angajator - persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, în România ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din România a unei persoane juridice straine cu sediul în strainatate, autorizata potrivit legii, care încadreaza forta de munca în conditiile legii;
II. loc de munca - cadrul în care se desfasoara o activitate din care se obtine un venit si în care se materializeaza raporturile juridice de munca sau raporturile juridice de serviciu;
III. persoana în cautarea unui loc de munca - persoana înregistrata la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca sau la alt furnizor de servicii de ocupare, acreditat în conditiile legii, pentru a fi sprijinita în ocuparea unui loc de munca;
IV. somer - persoana care îndeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)este în cautarea unui loc de munca de la vârsta de minimum 16 ani si pâna la îndeplinirea conditiilor de pensionare;
b)starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
c)nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza din activitati autorizate potrivit legii venituri mai mici decât indemnizatia de somaj ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi;
d)este disponibila sa înceapa lucrul în perioada imediat urmatoare daca s-ar gasi un loc de munca;
e)este înregistrata la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca sau la alt furnizor de servicii de ocupare, care functioneaza în conditiile prevazute de lege;
V. stagiu de cotizare - perioada în care s-a platit contributia de asigurari pentru somaj atât de catre asigurat, cât si de angajator sau, dupa caz, numai de catre asigurat;
VI. asigurat - persoana fizica care realizeaza venituri, potrivit legii, si este asigurata pentru riscul pierderii locului de munca, prin plata contributiei de asigurari pentru somaj;
VII. indemnizatie de somaj - o compensatie partiala a veniturilor asiguratului ca urmare a pierderii locului de munca sau a veniturilor absolventilor institutiilor de învatamânt si militarilor care au efectuat stagiul militar si care nu s-au putut încadra în munca;
VIII. masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca - acele masuri care au ca scop sprijinirea persoanelor în cautarea unui loc de munca si, în mod deosebit, a somerilor pentru a dobândi statutul de persoana ocupata.

Sectiunea a 2-a Indicatori statistici privind piata muncii

Articolul 6
(1)La nivel national si teritorial situatiile si evolutiile de pe piata muncii sunt monitorizate, în principal, cu ajutorul unui sistem de indicatori statistici privind:
a)resursele de munca;
b)populatia activa;
c)populatia ocupata;
d)somerii;
e)locurile de munca vacante;
f)indemnizatia de somaj;
g)populatia iesita din somaj prin ocupare, precum si prin parasirea pietei muncii;
h)rata somajului.
(2)Sistemul de indicatori statistici si metodologia de calcul a acestora se stabilesc de Institutul National de Statistica în colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.

Articolul 7
(1)Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, pe baza documentelor primare de înregistrare a somerilor, a comunicarilor facute de furnizorii de servicii de ocupare acreditati si de angajatori privind locurile de munca vacante, calculeaza indicatorii statistici prevazuti la art. 6
alin. (1) lit. d)-h) si alti indicatori specifici pietei muncii.
(2)Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca elaboreaza, în functie de necesitati, analize, studii si cercetari statistice speciale privind situatia si evolutia somajului si a ocuparii, la nivel national si teritorial, pe domenii de activitate.

Articolul 8
(1)Pentru realizarea atributiilor prevazute la art. 7 Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca asigura conditiile materiale, organizatorice si manageriale corespunzatoare, elaboreaza si administreaza sistemul documentelor primare, constituie si exploateaza baza proprie de date.
(2)Pentru realizarea unor analize, studii si cercetari statistice speciale de natura celor prevazute la art. 7 alin. (2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca poate angaja si serviciile unor prestatori specializati.
(3)Metodologia de realizare a cercetarilor statistice speciale va fi avizata, potrivit legii, de Institutul National de Statistica.

Articolul 9
(1)Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca are obligatia sa faca publici indicatorii statistici privind piata muncii, cu o periodicitate care va fi stabilita o data cu sistemul de indicatori prevazut la art. 6 alin. (1).
(2)Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va pune la dispozitie Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale indicatorii statistici, rezultatele cercetarilor statistice speciale, analizele si studiile statistice.

Articolul 10
(1)Angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite în continuare agentii pentru ocuparea fortei de munca, în caror raza îsi au sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de munca vacante, în termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora.
(2)Furnizorii de servicii de ocupare acreditati au obligatia de a comunica lunar agentiilor pentru ocuparea fortei de munca în a caror raza îsi au sediul date privind numarul somerilor mediati si încadrati în munca.

Articolul 11
În vederea elaborarii strategiilor si politicilor, precum si pentru adoptarea unor masuri pe piata muncii, la nivel national, pe domenii de activitate, ramuri, sectoare economice sau zone, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale initiaza reglementari privind obligativitatea angajatorilor de a comunica informatiile necesare cu privire la forta de munca.

Articolul 12
În sensul prezentei legi, Institutul National de Statistica are urmatoarele atributii:
a)calculeaza indicatorii statistici prevazuti la art. 6 alin. (1) lit. a)-c);
b)furnizeaza Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca datele privind forta de munca, rezultate din cercetarile statistice proprii;
c)elaboreaza în colaborare cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale sistemul de indicatori statistici ai pietei muncii si metodologia de calcul a acestora;
d)avizeaza cercetarile statistice speciale realizate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca sau de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.

Sectiunea a 3-a Clasificarea ocupatiilor

Articolul 13
Clasificarea ocupatiilor din România este sistemul de identificare, ierarhizare, codificare a ocupatiilor din economie, care se elaboreaza de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale în colaborare cu Institutul National de Statistica, cu alte ministere si institutii publice interesate si se aproba prin hotarâre a Guvernului.

Articolul 14
(1)Modificarea continutului Clasificarii ocupatiilor din România se aproba prin hotarâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale si cu avizul Institutului National de Statistica.
(2)Înscrierea de noi ocupatii în Clasificarea ocupatiilor din România se aproba, la solicitarea celor interesati sau în baza unor reglementari speciale, prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Articolul 15
Utilizarea Clasificarii ocupatiilor din România este obligatorie la completarea documentelor oficiale.

Sectiunea a 4-a Categorii de beneficiari

Articolul 16
Beneficiari ai prevederilor prezentei legi sunt persoanele în cautarea unui loc de munca, aflate în una dintre urmatoarele situatii:
a)au devenit someri în sensul prevederilor art. 5 pct. IV lit c);
b)nu au putut ocupa loc de munca dupa absolvirea unei institutii de învatamânt sau dupa satisfacerea stagiului militar;
c)ocupa un loc de munca si, din diferite motive, doresc schimbarea acestuia;
d)au obtinut statutul de refugiat sau alta forma de protectie internationala, conform legii;
e)straini care au fost încadrati în munca sau au realizat venituri în România, conform legii;
f)nu au putut ocupa loc de munca dupa repatriere sau dupa eliberarea din detentie.

Articolul 17
(1)Somerii prevazuti la art. 16 lit. a) sunt persoanele care se pot gasi în una dintre urmatoarele situatii:
a)le-a încetat contractul individual de munca din motive neimputabile lor;
b)le-au încetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor;
c)le-a încetat mandatul pentru care au fost numiti sau alesi, daca anterior nu au fost încadrati în munca sau daca reluarea activitatii nu mai este posibila din cauza încetarii definitive a activitatii angajatorului;
d)militari angajati pe baza de contract carora li s-a desfacut contractul înaintea expirarii duratei pentru care a fost încheiat;
e)le-a încetat raportul de munca în calitate de membru cooperator, din motive neimputabile lor;
f)au încheiat contract de asigurare pentru somaj si nu realizeaza venituri sau realizeaza din activitati autorizate potrivit legii venituri mai mici decât indemnizatia de somaj ce li s-ar fi cuvenit potrivit legii;
g)au încetat activitatea ca urmare a pensionarii pentru invaliditate si care, în cazul recuperarii capacitatii de munca, nu mai pot fi reîncadrate în munca din cauza încetarii definitive a activitatii angajatorului sau din lipsa unui post vacant de natura celui ocupat anterior;
h)la încetarea concediului platit pentru cresterea copilului pâna la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, în conditiile legii, nu a mai fost posibila reluarea activitatii din cauza încetarii definitive a activitatii angajatorului;
i)nu s-au putut reîncadra în munca dupa efectuarea stagiului militar din cauza încetarii definitive a activitatii angajatorului;
j)reintegrarea în munca, dispusa prin hotarâre judecatoreasca definitiva, nu mai este posibila la unitatile la care au fost încadrate în munca anterior, din cauza încetarii definitive a activitatii, sau la unitatile care au preluat patrimoniul acestora;
k)le-a încetat activitatea desfasurata exclusiv pe baza conventiei civile.
(2)Sunt asimilate somerilor persoanele aflate în situatiile prevazute la art. 16 lit. b), daca îndeplinesc urmatoarele conditii:
a)sunt absolventi ai institutiilor de învatamânt, în vârsta de minimum 18 ani, care într-o perioada de 60 de zile de la absolvire nu au reusit sa se încadreze în munca potrivit pregatirii profesionale;
b)sunt absolventi ai scolilor speciale pentru persoane cu handicap sau sunt absolventi ai institutiilor de învatamânt, în vârsta de 16 ani, care, în cazuri justificate, sunt lipsite de sustinatori legali sau ai caror sustinatori legali dovedesc ca sunt în imposibilitatea de a presta obligatia legala de întretinere datorata minorilor;
c)sunt persoane care, înainte de efectuarea stagiului militar, nu au fost încadrate în munca si care într-o perioada de 30 de zile de la data lasarii la vatra nu s-au putut încadra în munca.

Capitolul III Sistemul asigurarilor pentru somaj

Sectiunea 1 Categorii de asigurati

Articolul 18
(1)În sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate, în conditiile prezentei legi, persoanele fizice, denumite în continuare asigurati.
(2)Asiguratii pot fi:
a)cetateni români care sunt încadrati în munca sau realizeaza venituri în România, în conditiile legii;
b)cetateni români care lucreaza în strainatate, în conditiile legii;
c)straini care, pe perioada în care au domiciliul sau resedinta în România, sunt încadrati în munca sau realizeaza venituri, în conditiile legii.
(3)Asiguratii au obligatia sa plateasca contributiile de asigurari pentru somaj si au dreptul sa beneficieze de indemnizatie de somaj, conform prezentei legi.

Articolul 19
În sistemul asigurarilor pentru somaj sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
a)persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau persoanele care desfasoara activitati exclusiv pe baza de conventie civila de prestari de servicii si care realizeaza un venit brut pe an calendaristic echivalent cu 9 salarii de baza minime brute pe tara;
b)functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire;
c)persoanele care îsi desfasoara activitatea în functii elective sau care sunt numite în cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
d)militarii angajati pe baza de contract;
e)persoanele care au raport de munca în calitate de membru cooperator;
f)alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc în una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).

Articolul 20
Se pot asigura în sistemul asigurarilor pentru somaj, în conditiile prezentei legi, urmatoarele persoane:
a)asociat unic, asociati;
b)administratori care au încheiat contracte potrivit legii;
c)persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
d)membri ai asociatiei familiale;
e)cetateni români care lucreaza în strainatate, conform legii;
f)alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc în una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).

Articolul 21
Angajatorii la care îsi desfasoara activitatea persoanele prevazute la art. 19 sunt obligati sa depuna, în termen de 20 de zile calendaristice de la expirarea lunii pentru care se datoreaza contributiile, la agentia pentru ocuparea fortei de munca în a carei raza îsi au sediul sau domiciliul, declaratia lunara privind obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor pentru somaj si dovada efectuarii acestei plati.

Articolul 22
(1)Persoanele prevazute la art. 20 care au cel putin vârsta de 18 ani pot încheia contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca în a carei raza îsi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta.
(2)Venitul lunar pentru care se asigura persoanele prevazute la art. 20 nu poate fi mai mic decât salariul de baza minim brut pe tara.

Sectiunea a 2-a Bugetul asigurarilor pentru somaj

Articolul 23
(1)Bugetul asigurarilor pentru somaj cuprinde veniturile si cheltuielile sistemului asigurarilor pentru somaj.
(2)Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale fundamenteaza anual, pe baza propunerilor Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, proiectul bugetului asigurarilor pentru somaj.
(3)Bugetul asigurarilor pentru somaj se aproba prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Articolul 24

(1)Veniturile bugetului asigurarilor pentru somaj se constituie din:
a)contributiile angajatorilor si ale persoanelor juridice la care îsi desfasoara activitatea asiguratii prevazuti la art. 19 lit. b)-e), asimilate angajatorului, potrivit prezentei legi;
b)contributiile individuale ale persoanelor prevazute la art. 19;

c)contributiile datorate de persoanele care încheie contract de asigurare pentru somaj;
d)venituri din alte surse, inclusiv din finantare externa.
(2)În cazul în care sursele prevazute la alin. (1) nu acopera finantarea cheltuielilor, deficitul bugetar va fi acoperit prin subventii de la bugetul de stat.

Articolul 25
(1)Constituirea resurselor si efectuarea cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj se realizeaza prin trezoreria statului.
(2)Disponibilitatile banesti înregistrate la finele anului de bugetul asigurarilor pentru somaj se reporteaza si se utilizeaza în anul urmator cu aceeasi destinatie.

Articolul 26
(1)Angajatorii au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul asigurarilor pentru somaj, în cota de 5%, aplicata asupra fondului total de salarii brute lunare realizate de asiguratii prevazuti la art. 19.
(2)Angajatorii care încheie cu persoane fizice conventii civile de prestari de servicii pentru desfasurarea unor activitati nu au obligatia de a contribui la bugetul asigurarilor pentru somaj în raport cu drepturile banesti platite acestora din fondul de salarii, daca acestea au încheiat si un contract individual de munca.

Articolul 27
Angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, în cota de 1%, aplicata asupra salariului de baza lunar brut, pentru asiguratii prevazuti la art. 19 lit. a)-d) sau, dupa caz, pentru asiguratii prevazuti la art. 19 lit. e), asupra veniturilor brute lunare realizate.

Articolul 28
Persoanele asigurate în baza contractului de asigurare pentru somaj, prevazute la art. 20, au obligatia de a plati lunar o contributie la bugetul asigurarilor pentru somaj, în cota de 6%, aplicata asupra venitului lunar declarat în contractul de asigurare pentru somaj.

Articolul 29
În functie de necesarul de resurse pentru acoperirea cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj, nivelul cotelor contributiilor prevazute la art. 26-28 se poate modifica prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Articolul 30
Veniturile din alte surse ale bugetului asigurarilor pentru somaj se constituie, în principal, din dobânzi, majorari pentru neplata la termen a contributiilor, restituiri ale creditelor acordate în baza legii, taxe încasate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca din activitatea de formare profesionala si cele pentru acreditarea furnizorilor de servicii de ocupare, penalitati, amenzi si orice alte sume încasate potrivit legii la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Articolul 31
(1)Termenul de plata a contributiilor la bugetul asigurarilor pentru somaj este, dupa caz, de cel mult 5 zile de la:
a)data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau a drepturilor membrilor cooperatori pe luna în curs, în cazul angajatorilor care efectueaza plata acestor drepturi o singura data pe luna;
b)data stabilita pentru plata chenzinei a doua, în cazul angajatorilor care efectueaza plata drepturilor chenzinal;
c)data stabilita prin contractul de asigurare pentru somaj.
(2)Pentru neplata contributiilor datorate la termenele prevazute la alin. (1) se aplica majorari de întârziere potrivit reglementarilor legale privind executarea creantelor bugetare.

Articolul 32
(1)În cazul neachitarii contributiilor pentru constituirea bugetului asigurarilor pentru somaj, a majorarilor de întârziere si a penalitatilor, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca va proceda la aplicarea masurilor de executare silita prevazute de lege.
(2)Recuperarea debitelor din contributii si majorari se poate face si prin compensarea cu active imobile din patrimoniul debitorilor, evaluate de institutii autorizate în conditiile legii, cu conditia ca acestea sa fie necesare functionarii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si sa fie prevazute în programul de investitii.

Articolul 33
(1)Din sursele financiare constituite în cadrul bugetului asigurarilor pentru somaj se acopera, în principal, urmatoarele cheltuieli privind:
a)plata indemnizatiilor de somaj;
b)plata contributiilor pentru asigurari sociale de stat si a contributiilor pentru asigurari sociale de sanatate pentru beneficiarii indemnizatiilor de somaj, stabilite potrivit legii;
c)platile compensatorii acordate potrivit legii;
d)taxe, comisioane si alte cheltuieli ocazionate de efectuarea platilor prevazute la lit. a)-c);
e)finantarea masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca si a masurilor pentru prevenirea somajului;
f)finantarea serviciilor de formare profesionala pentru persoanele în cautarea unui loc de munca, prevazute la art. 16 lit. a), b), d) si f);
g)finantarea studiilor, rapoartelor si analizelor privind piata muncii, comandate institutiilor de specialitate de catre Comisia Nationala de Promovare a Ocuparii Fortei de Munca si de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca;
h)organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, inclusiv realizarea de obiective de investitii, dotari si alte cheltuieli de natura cheltuielilor de capital, în limitele prevazute de lege;
i)participarea la activitatea unor organizatii internationale, inclusiv plata cotizatiilor pentru afilierea la acestea;
j)aplicarea masurilor în vederea recuperarii debitelor;
k)cofinantarea unor proiecte privind modernizarea serviciilor de ocupare si formare profesionala pe baza unor acorduri internationale;
l)cofinantarea unor programe privind stimularea ocuparii fortei de munca;
m)rambursarea împrumuturilor contractate în conditiile legii, precum si plata de dobânzi si comisioane aferente acestora;
n)alte cheltuieli prevazute de legislatia în vigoare.
(2)Nivelul cheltuielilor bugetului asigurarilor pentru somaj se fundamenteaza de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, în functie de indicatorii sociali stabiliti pe baza analizelor, studiilor si prognozelor privind evolutiile de pe piata muncii.

Sectiunea a 3-a Indemnizatia de somaj

Articolul 34
(1)Somerii prevazuti la art. 17 alin. (1) beneficiaza de indemnizatie de somaj daca îndeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a)au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergatoare datei înregistrarii cererii;
b)nu realizeaza venituri sau realizeaza din activitati autorizate potrivit legii venituri mai mici decât indemnizatia de somaj;
c)nu îndeplinesc conditiile de pensionare, conform legii;
d)sunt înregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca în a caror raza teritoriala îsi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri în acea localitate.
(2)Constituie stagiu de cotizare si perioadele în care angajatorul nu a platit contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj si se afla în procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, închidere operationala, dizolvare, lichidare sau nu si-a achitat contributiile datorita unor situatii de forta majora.
(3)Somerii prevazuti la art. 17 alin. (2) beneficiaza de indemnizatii de somaj daca îndeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a)sunt înregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca în a caror raza teritoriala îsi au domiciliul;
b)nu realizeaza venituri sau realizeaza din activitati autorizate potrivit legii venturi mai mici decât indemnizatia de somaj;
c)nu îndeplinesc conditiile de pensionare, conform legii.

Articolul 35
Pentru persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) lit. g)-j) stagiul de cotizare de minimum 12 luni este realizat, dupa caz, astfel:
a)prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare datei pensionarii de invaliditate cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii, daca perioada de invaliditate nu depaseste 12 luni si daca s-au încadrat în munca sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de zile de la data încetarii motivului pentru care au fost pensionate;
b)prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare datei acordarii concediului pentru cresterea copilului pâna la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap, cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii, daca s-au încadrat în munca sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de zile de la data încetarii concediului;
c)prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare datei încorporarii cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii, daca s-au încadrat în munca sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de zile de la data încheierii stagiului militar;
d)prin cumularea perioadei de asigurare premergatoare încetarii activitatii cu perioada de asigurare realizata dupa reluarea activitatii dispusa prin hotarâre judecatoreasca, daca perioada de suspendare a activitatii nu depaseste 12 luni si daca s-au încadrat în munca sau au încheiat contract de asigurare pentru somaj în termen de 60 de zile de la data ramânerii definitive a hotarârii judecatoresti.

Articolul 36
(1)Vechimea în munca recunoscuta pentru stabilirea drepturilor de somaj prevazute de Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile ulterioare, pâna la data intrarii în vigoare a prezentei legi se asimileaza cu stagiul de cotizare.
(2)Dovada vechimii în munca, prevazuta la alin. (1), se face cu carnetul de munca sau cu alte acte prevazute de lege.
(3)Certificarea stagiului de cotizare realizat anterior intrarii în vigoare a prezentei legi se face de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca.

Articolul 37
(1)Constituie stagiu de cotizare perioadele în care angajatii sau, dupa caz, si angajatorii au platit contributii de asigurari pentru somaj în sistemul asigurarilor pentru somaj în România, precum si în alte tari, în conditiile stabilite prin acordurile si conventiile internationale la care România este parte.
(2)Drepturile cuvenite în sistemul asigurarilor pentru somaj din România se pot transfera în tarile în care asiguratii îsi stabilesc domiciliul sau resedinta, în conditiile reglementate prin acorduri si conventii internationale la care România este parte.
(3)Indemnizatiile de somaj aferente drepturilor prevazute la alin. (2) pot fi transferate în alte tari, în conditiile reglementate prin acorduri si conventii internationale la care România este parte, în moneda tarilor respective sau într-o alta moneda asupra careia s-a convenit.

Articolul 38
(1)Indemnizatia de somaj se acorda persoanelor prevazute la art. 17, la cerere, dupa caz, de la data:
a)încetarii contractului individual de munca;
b)încetarii raporturilor de serviciu;
c)încetarii mandatului pentru care au fost numite sau alese;
d)desfacerii contractului militarilor angajati pe baza de contract;
e)încetarii calitatii de membru cooperator;
f)încetarii contractului de asigurare pentru somaj;
g)încetarii motivului pentru care au fost pensionate;
h)încetarii concediului pentru cresterea copilului pâna la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani;
i)încheierii efectuarii stagiului militar;
j)ramânerii definitive a hotarârii judecatoresti;
k)încetarii activitatii desfasurate exclusiv pe baza conventiei civile;
l)expirarii perioadei de 60 de zile, prevazuta la art. 17 alin. (2) lit. a);
m)absolvirii, pentru cazurile prevazute la art. 17 alin. (2) lit. b);
n)expirarii perioadei de 30 de zile, prevazuta la art. 17 alin. (2) lit. c).
(2)Indemnizatia de somaj se acorda de la data prevazuta la alin. (1), daca cererea este înregistrata la agentia pentru ocuparea fortei de munca, în termen de 30 de zile de la aceasta data.
(3)Daca cererea este înregistrata dupa expirarea termenului de 30 de zile, dar nu mai târziu de 12 luni de la data prevazuta la alin. (1), indemnizatia de somaj se acorda începând cu data înregistrarii cererii.
(4)Termenul de maximum 12 luni prevazut la alin. (3) este termen de decadere din drepturi.

Articolul 39
(1)Indemnizatia de somaj se acorda somerilor prevazuti la art. 17 alin. (1) pe perioade stabilite diferentiat, în functie de stagiul de cotizare, dupa cum urmeaza:
a)6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de pâna la 5 ani, dar nu mai putin de 1 an;
b)9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare cuprins între 5 si 10 ani;
c)12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
(2)Cuantumul indemnizatiei de somaj prevazute la alin. (1) este o suma fixa, neimpozabila, lunara, reprezentând 75% din salariul de baza minim brut pe tara, în vigoare la data stabilirii acestuia.

Articolul 40
(1)Indemnizatia de somaj se acorda somerilor prevazuti la art. 17 alin. (2) pe o perioada de 6 luni si este o suma fixa, neimpozabila, lunara, al carei cuantum reprezinta 50% din salariul de baza minim brut pe tara, în vigoare la data  stabilirii acesteia.
(2)Indemnizatia de somaj prevazuta la alin. (1) se acorda somerilor prevazuti la art. 17 alin. (2) lit. a) si b), o singura data, pentru fiecare forma de învatamânt absolvita.

Articolul 41
(1)Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj au urmatoarele obligatii:
a)sa se prezinte lunar, pe baza programarii sau ori de câte ori sunt solicitate, la agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt înregistrate, pentru a primi sprijin în vederea încadrarii în munca;
b)sa comunice în termen de 3 zile agentiei pentru ocuparea fortei de munca la care sunt înregistrate orice modificare a conditiilor care au condus la acordarea drepturilor;
c)sa participe la serviciile pentru stimularea ocuparii si de formare profesionala oferite de agentia pentru ocuparea fortei de munca la care sunt înregistrate;
d)sa caute activ un loc de munca.
(2)Angajatorii care au încadrat în munca, conform legii, persoane din rândul beneficiarilor de indemnizatii de somaj au obligatia de a anunta în termen de 3 zile agentiile pentru ocuparea fortei de munca la care acestia au fost înregistrati.
(3)Obligatia prevazuta la alin. (2) revine si caselor teritoriale de pensii care au stabilit si au pus în plata pensiile cuvenite beneficiarilor de indemnizatie de somaj.

Articolul 42
(1)Nu beneficiaza de indemnizatie de somaj persoanele care, la data solicitarii dreptului, refuza un loc de munca potrivit pregatirii sau nivelului studiilor, situat la o distanta de cel mult 50 km de localitatea de domiciliu, sau refuza participarea la servicii pentru stimularea ocuparii si de formare profesionala oferite de agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(2)Nu beneficiaza de indemnizatie de somaj absolventii care, la data solicitarii dreptului, urmeaza o forma de învatamânt.

Articolul 43
(1)Indemnizatia de somaj se plateste lunar în cuantumul prevazut la art. 39 alin. (2), respectiv la art. 40 alin. (1).
(2)Pentru fractiuni de luna indemnizatia de somaj se calculeaza proportional cu numarul de zile calendaristice din luna respectiva.

Articolul 44
Încetarea platii indemnizatiilor de somaj acordate beneficiarilor are loc dupa cum urmeaza:
a)la data încadrarii în munca, conform legii, pentru o perioada mai mare de 12 luni;
b)la data când realizeaza din activitati autorizate potrivit legii venituri lunare mai mari decât indemnizatia de somaj;
c)la 90 de zile de la data emiterii autorizatiei de functionare pentru a desfasura activitati independente sau a certificatului de înmatriculare, conform legii, daca realizeaza venituri lunare mai mari decât indemnizatia de somaj;
d)la data refuzului nejustificat de a se încadra conform pregatirii sau nivelului studiilor într-un loc de munca situat la o distanta de cel mult 50 km de localitatea de domiciliu;
e)la data refuzului nejustificat de a participa la servicii pentru stimularea ocuparii si de formare profesionala sau la data întreruperii acestora din motive imputabile persoanei;
f)daca perioada de pensionare pentru invaliditate depaseste 12 luni;
g)la data îndeplinirii conditiilor de pensionare pentru limita de vârsta, de la data solicitarii pensiei anticipate sau la data când pensia de invaliditate devine nerevizuibila;
h)la data plecarii în strainatate a beneficiarului pentru o perioada mai mare de 3 luni;
i)la data începerii executarii unei pedepse privative de libertate pentru o perioada mai mare de 12 luni;
j)în cazul decesului beneficiarului;
k)la expirarea termenelor prevazute la art. 45 alin. (2) si (3);
l)la expirarea termenelor prevazute la art. 39 alin. (1), respectiv la art. 40 alin. (1);
m)la data admiterii într-o forma de învatamânt.

Articolul 45
(1)Suspendarea platii indemnizatiilor de somaj acordate beneficiarilor are loc dupa cum urmeaza:
a)la data la care nu si-a îndeplinit obligatia prevazuta la art. 41 alin. (1) lit. a);
b)pe perioada îndeplinirii obligatiilor militare;
c)la data încadrarii în munca, conform legii, cu contract individual de munca pe perioada determinata mai mica de 12 luni;
d)la data plecarii din tara pe o perioada mai mica de 3 luni, la cererea persoanei;
e)pe perioada în care este arestat preventiv sau pentru executarea unei pedepse privative de libertate de pâna la 12 luni;
f)la data pensionarii pentru invaliditate;
g)pe perioada acordarii indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, a indemnizatiei de maternitate si a indemnizatiei pentru cresterea copilului pâna la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv de 3 ani în cazul copilului cu handicap;
h)pe perioada incapacitatii temporare de munca mai mare de 3 zile datorita accidentelor survenite în perioada cursurilor de calificare, recalificare, perfectionare sau, dupa caz, a altor forme de pregatire profesionala, în timpul si din cauza practicii profesionale;
i)pe perioada acordarii platilor compensatorii, potrivit legii.
(2)Repunerea în plata, dupa suspendarea în conditiile alin. (1) lit. a), se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai târziu de 60 de zile calendaristice de la data suspendarii.
(3)Repunerea în plata, dupa suspendarea în conditiile alin. (1) lit. b)-i), se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data încetarii situatiei care a condus la suspendare.
(4)Perioada de suspendare prevazuta la alin. (1) lit. a) face parte din perioada de acordare a indemnizatiei de somaj.

Articolul 46
Drepturile banesti prevazute la art. 43 fac obiectul executarii silite pentru debite provenite din plata necuvenita a acestora, precum si pentru cazurile prevazute de Codul de procedura civila ori de alte dispozitii legale speciale.

Articolul 47
(1)Sumele platite fara temei legal, cu titlu de indemnizatie de somaj, precum si debitele create în conditiile prezentei legi se recupereaza de la persoanele care le-au primit în mod necuvenit, pe baza deciziilor emise de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, care constituie titluri executorii.
(2)Sumele încasate necuvenit cu titlu de indemnizatie de somaj se recupereaza de la beneficiari în termenul general de prescriptie legal.
(3)Sumele ramase nerecuperate de la beneficiarii decedati nu se mai urmaresc.

Articolul 48
(1)Beneficiarii de indemnizatie de somaj sunt asigurati în sistemul asigurarilor sociale de stat si în sistemul asigurarilor sociale de sanatate si beneficiaza de toate drepturile prevazute de lege pentru asiguratii acestor sisteme.
(2)Contributia pentru asigurarile sociale de stat si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj si se vireaza caselor de asigurari respective de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(3)Drepturile de asigurari sociale de stat ale persoanelor beneficiare de indemnizatie de somaj se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Capitolul IV Masuri pentru prevenirea somajului

Articolul 49
În cazul unor restructurari ale activitatii care pot conduce la modificari substantiale ale numarului si structurii profesionale a personalului, angajatorii au obligatia sa înstiinteze agentiile pentru ocuparea fortei de munca în vederea adoptarii unor masuri pentru combaterea somajului si prevenirea efectelor sociale nefavorabile ale acestor restructurari.

Articolul 50
(1)În situatiile prevazute la art. 49 angajatorii sunt obligati sa acorde preaviz, conform prevederilor Codului muncii sau ale contractului colectiv de munca, angajatilor care urmeaza sa fie disponibilizati.
(2)În perioada preavizului prevazut la alin. (1) angajatii vor participa la serviciile de preconcediere realizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca ori de alti furnizori de servicii de ocupare din sectorului public sau privat, acreditati, selectati de catre acestea, în conditiile legii.
(3)În vederea realizarii serviciilor de preconcediere angajatorii prevazuti la art. 49 sunt obligati sa înstiinteze agentiile pentru ocuparea fortei de munca cu 30 de zile înaintea acordarii preavizelor prevazute de lege.

Articolul 51
În sensul prezentei legi, constituie servicii de preconcediere, în principal, urmatoarele activitati:
a)informarea privind prevederile legale referitoare la protectia somerilor si acordarea serviciilor de ocupare si de formare profesionala;
b)plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local si instruirea în modalitati de cautare a unui loc de munca;
c)reorientarea profesionala în cadrul unitatii sau prin cursuri de formare de scurta durata;
d)sondarea opiniei salariatilor si consilierea acestora cu privire la masurile de combatere a somajului.

Articolul 52
(1)De serviciile de preconcediere prevazute la art. 51 pot beneficia, la cerere, si alte persoane amenintate de riscul de a deveni someri.
(2)Procedurile privind accesul la masurile pentru prevenirea somajului, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora vor fi elaborate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, vor fi avizate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si vor fi aprobate prin hotarâre a Guvernului.

Capitolul V Masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca

Sectiunea 1 Servicii specializate

Articolul 53

Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca vizeaza:
a)cresterea sanselor de ocupare a persoanelor în cautarea unui loc de munca;
b)stimularea angajatorilor pentru încadrarea în munca a somerilor si crearea de noi locuri de munca.

Articolul 54
Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca se adreseaza atât persoanelor în cautarea unui loc de munca, cât si angajatorilor si sunt realizate prin servicii specializate, furnizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca ori de alti furnizori de servicii din sectorul public sau privat.

Articolul 55
(1)Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca pot sa presteze, pe baza de contracte încheiate cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca, servicii finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj, numai daca sunt acreditati.
(2)Acreditarea furnizorilor de servicii prevazuti la alin. (1) se face de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(3)În vederea acreditarii, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca percepe o taxa al carei cuantum este stabilit anual de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, la propunerea acesteia, pentru fiecare tip de serviciu prestat.
(4)Sumele rezultate din încasarea taxelor de acreditare constituie venit la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Articolul 56
Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii, care finanteaza aceste activitati din alte fonduri decât bugetul asigurarilor pentru somaj, se acrediteaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Sectiunea a 2-a Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor în cautarea unui loc de munca


Articolul 57
Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor în cautarea unui loc de munca se realizeaza, în principal, prin:
a)informarea si consilierea profesionala;
b)medierea muncii;
c)formarea profesionala;
d)consultanta si asistenta pentru începerea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri;
e)completarea veniturilor salariale ale angajatilor;
f)stimularea mobilitatii fortei de munca.
1. Informarea si consilierea profesionala

Articolul 58
(1)Informarea si consilierea profesionala constituie un ansamblu de servicii acordate în mod gratuit persoanelor în cautarea unui loc de munca, care au ca scop:
a)furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor;
b)evaluarea si autoevaluarea personalitatii în vederea orientarii profesionale;
c)dezvoltarea abilitatii si încrederii în sine a persoanelor în cautarea unui loc de munca, în vederea luarii de catre acestea a deciziei privind propria cariera;
d)instruirea în metode si tehnici de cautare a unui loc de munca.
(2)Informarea si consilierea profesionala se realizeaza de centre specializate, organizate în cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, precum si de alte centre si furnizori de servicii din sectorul public sau privat, acreditati, care încheie cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca contracte, în conditiile legii.
(3)Informarea privind piata muncii, stabilirea traseului profesional, evaluarea si autoevaluarea se realizeaza prin autoinformare, prin acordarea de servicii de consiliere individuala sau de grup oferite, la cerere, persoanelor în cautarea unui loc de munca sau în cadrul job-cluburilor organizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(4)Consilierea profesionala si instruirea în metode si tehnici de cautare a unui loc de munca si de prezentare la interviuri în vederea ocuparii se realizeaza de catre consilieri de orientare a carierei, în cadrul centrelor de informare si consiliere privind cariera sau, la cerere, în cadrul altor forme organizate de instruire.
2. Medierea muncii

Articolul 59
(1)Medierea muncii este activitatea prin care se realizeaza punerea în legatura a angajatorilor cu persoanele în cautarea unui loc de munca, în vederea stabilirii de raporturi de munca sau de serviciu.
(2)Agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a identifica locurile de munca vacante la angajatori si a le face cunoscute persoanelor în cautarea unui loc de munca.
(3)Serviciile de mediere pentru persoanele în cautarea unui loc de munca se acorda gratuit de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca si constau în:
a)informatii privind locurile de munca vacante si conditiile de ocupare a acestora prin publicarea, afisarea, organizarea de burse ale locurilor de munca;
b)mediere electronica având ca scop punerea automata în corespondenta a cererilor si ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;
c)preselectia candidatilor corespunzator cerintelor locurilor de munca oferite si în concordanta cu pregatirea, aptitudinile, experienta si cu interesele acestora.

Articolul 60
(1)În vederea realizarii masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca, agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a întocmi, pentru fiecare persoana în cautarea unui loc de munca, planul individual de mediere.
(2)Procedura de elaborare, continutul si monitorizarea planului individual de mediere vor fi stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.

Articolul 61
(1)Pentru somerii care beneficiaza de indemnizatii de somaj, în conditiile prevazute de prezenta lege, participarea la serviciile de mediere, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca la care sunt înregistrati, este obligatorie.
(2)Somerii care nu beneficiaza de indemnizatii de somaj trebuie sa depuna o cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca pentru a fi luati în evidenta în vederea medierii si, în cazul neîncadrarii în munca, sa reînnoiasca cererea la 6 luni.
(3)De servicii de mediere gratuite beneficiaza, la cerere, si persoanele prevazute la art. 16 lit. c), d) si f).

Articolul 62
Medierea muncii se poate realiza si contracost de catre furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditati de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.

3. Formarea profesionala

Articolul 63

(1)Persoanele în cautarea unui loc de munca pot participa la programe de formare profesionala care sa le asigure cresterea si diversificarea competentelor profesionale în scopul asigurarii mobilitatii si reintegrarii pe piata muncii.
(2)Programele de formare profesionala asigura, conform legii, initierea, calificarea, recalificarea, perfectionarea si specializarea persoanelor în cautarea unui loc de munca.
(3)Formarea profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca se face tinându-se seama de cerintele de moment si de perspectiva ale pietei muncii si în concordanta cu optiunile si aptitudinile individuale ale persoanelor respective.
(4)Formele prin care se realizeaza formarea profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca sunt: cursuri, stagii de practica si specializare, precum si alte forme, în conditiile legii.

Articolul 64
(1)Accesul la programele de formare profesionala se face în urma activitatii de informare si consiliere profesionala sau de mediere.
(2)Programele de formare profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca se organizeaza în mod distinct pe niveluri de pregatire si specializari, precum si pe categorii si grupuri de persoane.

Articolul 65
(1)Activitatea de formare profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca se desfasoara pe baza planului national de formare profesionala elaborat anual de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2)Planul national de formare profesionala se aproba de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
(3)Finantarea activitatii de formare profesionala se face din bugetul asigurarilor pentru somaj, în baza indicatorilor stabiliti prin planul national de formare profesionala aprobat.

Articolul 66
(1)Serviciile de formare profesionala se asigura gratuit pentru persoanele prevazute la art. 16 lit. a), b), d) si f).
(2)Prin servicii de formare profesionala se întelege totalitatea drepturilor de care beneficiaza persoanele prevazute la alin. (1) pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala.
(3)Persoanele care beneficiaza de indemnizatie de somaj sunt obligate sa participe la programele de formare profesionala oferite si organizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
(4)Persoanele prevazute la alin. (1) pot beneficia de servicii de formare profesionala gratuite o singura data pentru fiecare perioada în care se afla în cautarea unui loc de munca.

Articolul 67
(1)Activitatea de formare profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca este coordonata la nivel national de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2)Formarea profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca se realizeaza de agentiile pentru ocuparea fortei de munca prin centrele de formare profesionala din subordinea acestora, precum si de alti furnizori de servicii de formare profesionala, din sectorul public sau privat, autorizati în conditiile legii.

Articolul 68
(1)Cursurile de calificare, recalificare, perfectionare si specializare se organizeaza pentru ocupatii, meserii si profesii definite si cuprinse în Clasificarea ocupatiilor din România.
(2)Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, precum si furnizorii de servicii de formare profesionala autorizati pot organiza cursuri de calificare, recalificare, perfectionare si specializare si pentru ocupatii sau meserii neincluse înca în Clasificarea ocupatiilor din România, numai dupa ce au obtinut avizul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale.

Articolul 69
(1)Formele prin care se realizeaza formarea profesionala a persoanelor în cautarea unui loc de munca se desfasoara având la baza standardele ocupationale recunoscute la nivel national, aprobate potrivit legii.
(2)Daca pentru anumite ocupatii sau meserii nu exista standarde ocupationale, recunoscute la nivel national, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca poate solicita unor unitati specializate proiecte de standarde ocupationale, care vor fi aprobate potrivit legii.

Articolul 70
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale exercita controlul asupra realizarii planului national de formare profesionala.
4. Consultanta si asistenta pentru începerea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri

Articolul 71
(1)Consultanta si asistenta pentru începerea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri se acorda, la cerere, persoanelor în cautarea unui loc de munca, sub forma de servicii juridice, de marketing, financiare, metode si tehnici eficiente de management si alte servicii de consultanta.
(2)Serviciile prevazute la alin. (1) pot fi realizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca sau, dupa caz, de firme private, organizatii profesionale, fundatii si asociatii specializate în aceste domenii, cu care agentiile încheie contracte în conditiile legii.
(3)Serviciile prevazute la alin. (1) se acorda gratuit, o singura data, pentru fiecare perioada în care persoanele beneficiaza de indemnizatii de somaj în conditiile prezentei legi.
5. Completarea veniturilor salariale ale angajatilor

Articolul 72
Persoanele care primesc indemnizatia de somaj în perioada prevazuta de lege si care se angajeaza, potrivit legii, pentru program normal de lucru beneficiaza, din momentul angajarii pâna la sfârsitul perioadei pentru care erau îndreptatite sa primeasca indemnizatie de somaj, de o suma lunara, neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, în cuantum de 30% din indemnizatia de somaj primita în luna anterioara încadrarii.

Articolul 73
(1)Persoanele prevazute la art. 72 beneficiaza de aceasta suma si în situatia în care, în perioada pentru care au dreptul la indemnizatia de somaj, le înceteaza raportul de munca sau de serviciu la primul angajator si se încadreaza la un alt angajator.
(2)Suma platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, în cuantumul stabilit la art. 72, se acorda pentru situatia prevazuta la alin. (1) pâna la sfârsitul perioadei pentru care persoana era îndreptatita sa primeasca indemnizatia de somaj.
6. Stimularea mobilitatii fortei de munca

Articolul 74
Persoanele care în perioada în care beneficiaza de indemnizatie de somaj se încadreaza, potrivit legii, într-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 km de localitatea în care îsi au domiciliul stabil, beneficiaza de o prima de încadrare neimpozabila, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, egala cu nivelul a doua salarii minime brute pe tara în vigoare la data acordarii.

Articolul 75
Persoanele care în perioada în care beneficiaza de indemnizatie de somaj se încadreaza, potrivit legii, într-o alta localitate si, ca urmare a acestui fapt, îsi schimba domiciliul primesc o prima de instalare, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, egala cu nivelul a 7 salarii minime brute pe tara în vigoare la data instalarii.

Articolul 76
(1)Încetarea raporturilor de munca sau de serviciu din initiativa sau din motive imputabile angajatului, într-o perioada mai mica de 12 luni de la data încadrarii în munca, atrage obligatia restituirii integrale de catre angajat a sumelor acordate drept prime prevazute la art. 74 si 75. (2)În situatia nerespectarii prevederilor alin. (1) recuperarea sumelor prevazute la art. 74 si 75 se va face pe baza deciziilor de imputare emise de agentiile pentru ocuparea fortei de munca,
care constituie titluri executorii.
Sectiunea a 3-a Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în munca a somerilor

Articolul 77
Stimularea angajatorilor pentru încadrarea în munca a somerilor se realizeaza prin:
a)subventionarea locurilor de munca;
b)acordarea de credite în conditii avantajoase în vederea crearii de noi locuri de munca;
c)acordarea unor facilitati.
1. Subventionarea locurilor de munca

Articolul 78
(1)Din bugetul asigurarilor pentru somaj si din alte surse alocate conform prevederilor legale se pot subventiona cheltuielile cu forta de munca efectuate în cadrul realizarii unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din rândul somerilor, pentru executarea de lucrari si activitati de interes pentru comunitatile locale.
(2)Pot fi subventionate din sursele prevazute la alin. (1), în principal, urmatoarele categorii de servicii:
a)servicii publice de refacere si întretinere a infrastructurii, de ecologizare si de realizare a unor lucrari edilitare, organizate de autoritatile publice locale, de firme private sau organizatii neguvernamentale, cu avizul administratiei publice locale;
b)servicii sociale care cuprind activitati de îngrijire la domiciliu a copiilor, bolnavilor, persoanelor vârstnice, persoanelor cu handicap, organizate de autoritatile publice locale, organizatii neguvernamentale si alte organisme, în conditiile legii.

Articolul 79
(1)Subventiile prevazute la art. 78 alin. (1) se acorda angajatorilor pe o perioada de cel mult 12 luni, la solicitarea autoritatilor publice locale, pentru fiecare persoana încadrata cu contract individual de munca, din rândul somerilor, pentru servicii de natura celor prevazute la art. 78 alin. (2).
(2)Cuantumul subventiei acordate este de 70% din salariul de baza minim brut pe tara pentru fiecare persoana încadrata cu contract individual de munca, din rândul somerilor.

Articolul 80
(1)Angajatorii care încadreaza în munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de învatamânt primesc, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent, o suma lunara reprezentând un salariu minim brut pe tara în vigoare.
(2)Angajatorii care încadreaza în munca pe durata nedeterminata absolventi din rândul persoanelor cu handicap primesc, pe o perioada de 18 luni, pentru fiecare absolvent, o suma lunara reprezentând 1,5 salarii minime brute pe tara în vigoare.

Articolul 81
Masurile de stimulare prevazute la art. 80 nu se acorda pe perioadele în care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate.

Articolul 82
În sensul prezentei legi, prin absolvent al unei institutii de învatamânt se întelege persoana care a obtinut o diploma sau un certificat de studii, în conditiile legii, în una dintre institutiile de învatamânt gimnazial, profesional, special, liceal, postliceal sau superior, de stat ori particular, autorizat sau acreditat în conditiile legii.

Articolul 83
(1)Angajatorii care încadreaza absolventi în conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin 3 ani de la data încheierii.
(2)Angajatorii care înceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevazut la alin. (1), sunt obligati sa restituie, în totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele încasate pentru fiecare absolvent, plus dobânda aferenta, calculata la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
(3)Prevederile alin. (2) nu se aplica în situatia în care încetarea raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa sau din motive imputabile angajatului.
(4)Absolventii pot fi încadrati în conditiile art. 80, o singura data pentru fiecare forma de învatamânt, în termen de 12 luni de la data absolvirii studiilor.

Articolul 84
(1)În perioada celor 3 ani, prevazuta la art. 83 alin. (1), absolventii pot urma o forma de pregatire profesionala, organizata de catre angajator, în conditiile legii.
(2)Cheltuielile necesare pentru pregatirea profesionala prevazuta la alin. (1) vor fi suportate, la cererea angajatorilor, din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Articolul 85
(1)Angajatorii care încadreaza în munca pe perioada nedeterminata someri în vârsta de peste 45 de ani sau someri întretinatori unici de familii primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma egala cu un salariu minim brut pe tara în vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel pu

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Forţa care îţi conduce viaţa, în funcţie de tipul de personalitate
26/12/2022 17:12

Dacă ai fost vreodată curioasă să afli ce fel de personalitate ai şi ţi-ai făcut testul Myers - Briggs, ştii deja ce tipologie (MBTI) te caracterizează şi iţi va fi foarte uşor să afli in cele ce u ...

Studiu: munca în exces îți afectează frumusețea! Cum îți distrug fizicul orele suplimentare
26/12/2022 12:51

Stii deja că statul prea mult pe scaun, implicit lucrul la birou cauzează probleme la nivelul coloanei vertebrale, coloanei cervicale, dureri de cap, de oase, afectiuni la nivelul picioarelor si circulatiei v ...

Cum să ai sărbători fără stres. Patru recomandări ale psihologului
26/12/2022 12:44

Pentru cei pentru care goana după cumpărături si cadouri, curătenia si pregătirea bucatelor de sărbători este un stres urias, psihologii oferă cateva recomandări. Sărbători, stres. Neda Gould, psiho ...

Pomul minune. Produce 40 de tipuri de fructe
26/12/2022 12:14

Pomul poate să producă 40 de soiuri de fructe. Este o minunătie de privit mai ales primăvară, atunci cand infloreste! În intreagă lume mai există doar alte cateva exemplare ale acestui copac uimit ...

Hidratarea, la fel de importantă și iarna, ca și vara
26/12/2022 11:35

Hidratarea este la fel de importantă si iarna, ca si vara. Diferenta este că vara e mai usor să ne dăm seama că trebuie să bem lichide, din cauza temperaturilor ridicate. În timpul verii, cand temp ...

Fructul care te poate ucide! Toți românii îl au în case
26/12/2022 11:00

Este fabulos de bun, uneori, o dietă pe bază de grapefruit te poate ajuta, fără mare efort, să pierzi cateva kilograme bune. Însă, pe cat de multe beneficii are acest fruct magic, poate fi si extre ...

Top 7 cele mai placute pozitii sexuale
04/08/2022 12:48

 Expertii spun ca anumite pozitii sexuale va ajuta sa aveti parte de momente intense si excitante, in timp ce alte pozitii sunt grozave pentru a va manifesta romantismul si dragostea. Incearca 7 dintre ma ...

Retete cu legume si carne pentru masa de Craciun
24/12/2021 12:21

Retete cu legume si carne pentru masa de Craciun Masa de Craciun trebuie pregatita ca la carte, cu retete traditionale si preparate culinare specifice acestei sarbatori. Sarmalele, carnatii de porc sau calt ...

Masa de Craciun : mancaruri traditionale, retete culinare de Craciun
23/12/2021 18:12

Masa de Craciun : mancaruri traditionale, retete culinare de Craciun Craciunul, marea zi a nasterii lui Iisus Hristos, este sarbatorita de toti romanii cu traditiile specifice ei. Brazi sclipitori, colinde, ...

 Niciuna dintre aceste imagini nu e ceea ce pare la prima vedere! Vezi cele mai bizare iluzii optice - Galerie FOTO
25/06/2021 16:50

Ce au in comun toate cele 10 imagini din GALERIA FOTO de mai jos - niciuna dintre ele nu este ceea ce pare la prima vedere! :) vezi AICI mai multe FOTO

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei