Pistele pentru biciclişti din Iaşi, neatractive şi periculoase!

1piste
1piste1

Dimensiune font:

| 02-02-2022 07:30

 

Deși mersul pe bicicletă a început să fie îmbrățișat de tot mai mulți cetățeni, Iașul nu se numără printre orașele despre care să poți spune că încurajează deplasarea pe două roți * există, ce-i drept, piste speciale, în contextul în care alte orașe nici nu s-au obosit să dezvolte proiecte vizând promovarea deplasării cu bicicleta, dar reproșurile bicicliștilor devin din ce în ce mai vehemente

 

 

Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Iași și a Zonei Metropolitane 2021-2030, realizată de URBAN Scope pentru Municipiul Iași, vorbește de existența, în acest moment, a unei infrastructuri pentru biciclete de zeci de kilometri. Amplasată exclusiv pe trotuar, reţeaua se dezvoltă în lungul axei culturale formată din B-dul Carol I şi B-dul Independenţei, dar şi pe artere din câteva cartiere. Concret, infrastructura de piste de biciclete are o lungime de aproximativ 49 de km, acoperind următoarele zone principale: Podu Roș - Nicolina - CUG, Bd. Chimiei, Splai Bahlui Mal Stâng (tronsonul Podu Roș - Podul de Piatră), Tudor Vladimirescu, Aleea Mihail Sadoveanu, Bd. Carol I, Str. Păcurari, Șos. Păcurari, Podul de Piatră - pod Sf. Ioan (mal drept), Bd. Primăverii – intersecție Bd. Țuțora cu Splai Bahlui Mal Drept, Piața Podu Roș – intersecție cu Bd. Primăverii (Bd. Țuțora). „Cele mai mari probleme la reţeaua velo se rezumă la discontinuitatea acesteia (există 5 piste care ajung în centru şi se opresc acolo fără a se intersecta) şi modul de amplasare (exclusiv pe pietonal). Deşi amplasarea infrastructurii velo în zona pietonală pare cea mai sigură variantă, trebuie luat în considerare că bicicleta este un vehicul, motiv pentru care acest tip de deplasare trebuie, pe cât posibil, separat de fluxurile pietonale. În prezent pistele pentru biciclete sunt folosite adesea de pietoni fie datorită culorii atractive sau pentru că sunt mai confortabile (ex. pistă velo asfaltată vs. pietonal pavat)”, se arată în document. Astfel, pentru a putea asigura un acces echilibrat la infrastructura velo, aceasta ar trebui extinsă către cartierele de locuinţe colective cu densitate ridicată: Cantemir, Mircea cel Bătrân, Alexandru cel Bun şi Dacia. De asemenea, trebuie avută în vedere şi nevoia de a stabili o conexiune ciclabilă cu principala zonă de agrement din nordul oraşului, Lacul Ciric.

Trasee colorate...

Un alt reproş se referă la faptul că, în Iași, sunt multe bucăți de trasee colorate pe trotuare care de fapt nu sunt piste pentru biciclete. „Pentru a nu rămâne blocați în proiect și pentru a da o șansă reală construirii unei infrastructuri practicabile pentru biciclete, falsele piste trebuie defiinţate şi eliminate din orice statistică”, cred membrii APTA, cei care au promovat în permanenţă transportul alternativ.

... şi suprafeţe nerecomandate pentru biciclişti

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă  face referire şi la alte punctele slabe ale deplasării pe două roți. Lipsa planificării reţelei de velorute pe ansamblul municipiului Iași şi a localităţilor din Polul de creştere Iași și amenajările inadecvate ale pistelor existente (traseele nu sunt joncționate, fiind stabilite

doar pe rețeaua radială  a orașului, iar adesea nu există spații de siguranță  față  de bordura de delimitare a carosabilului și față de garduri, vegetație,

mobilier urban, fâșii de stâlpi și copaci) sunt doar două dintre problemele identificate. Lucrurile nu sunt în ordine nici în ceea ce priveşte suprafeţele pe care sunt nevoiţi să ruleze bicicliştii. „Suprafaţa pistelor este amenajată  în mare parte cu pavele, suprafaţă nerecomandată  pentru acest tip de amenajare. Apoi, amenajarea cu pavele de culoare roşie a trotuarelor pe anumite străzi (exemplu pe str. Moara de vânt – DJ282G, str. Spital Paşcanu, str. Ciurchi) poate creaconfuzie pentru utilizatorii spațiului public deoarece pot fi percepute ca piste pentru biciclete”, se arată în document. Tot aici se face referire la cele două tipuri de semnalizări. „Semnalizarea orizontală este deficitară, iar cea verticală  aproape că lipseşte sau indicatoarele rutiere sunt greşit alese şi amplasate. De asemenea, lipsesc indicatoarele de orientare pentru biciclişti, panourile cu reţeaua traseelor de biciclete și facilitățile pentru acest mijloc de deplasare, cum ar fi parcări de biciclete la Gară, în stațiile de transport public, la instituţiile publice, parcuri, stadion și centre comerciale”, se mai afirmă în PMUD.

Ce s-ar putea schimba

Aceste lucruri s-ar putea schimba atât timp cât planul prevede realizarea unei rețele atractive și coerente de piste, prin conectarea principalelor puncte metropolitane cu zona centrală a orașului. Astfel, viitoarele piste vor fi în dublu sens, interconectate, realizate în amplasament dedicat în afara spațiului rutier și pietonal, dar detrimental circulației auto și cu asigurarea spațiilor necesare de siguranță. „Pistele propuse se concentrează pentru completarea celor existente din zona centrală, radial către cartierele de locuințe de la periferia orașului și către comunele învecinate. Astfel vor exista rute de conectare cu centrul municipiului Iași în cartierul Al. Cel Bun/ Dacia și în continuare spre Aparătorii Patriei până  la ERA, piste pentru biciclete pe șos. Voinești, pe bd. D. Cantemir, pe str. Elena Doamna și în cartierul Ciurchi”, se arată în document. 

Planul mai prevede reconfigurarea profilului transversal al drumurilor din zonele rurale, pentru adaptarea acestora la realizarea de trotuare și piste pentru biciclete. De asemenea sunt incluse și planuri pentru facilitarea spațiilor de parcare pentru biciclete în zonele publice cu funcții centrale și în zona instituțiilor publice sau private.

Experiment în Canta - Păcurari

Măsurile sunt dublate de iniţiative gândite inclusiv de susţinătorii mersului pe două roţi. În ultima vreme, s-a propus creșterea spațiului pentru pietoni, bicicliști și trotinetiști, prin reîmpărțirea spațiului carosabil și al trotuarelor (lățirea trotuarelor și crearea de trotuare acolo unde nu sunt). „Va trebui doar să găsim căile necesare prin care să putem încuraja mersul pe jos și deplasarea cu alt mijloc de transport nepoluant. Avem un plan pentru zona Canta – Păcurari prin care intenția noastră este de a destina părți din carosabil pentru biciclete și mopede, în sensul ca o bandă să rămână destinată acestui mijloc de transport, fără să mai subțiem din benzile laterale. Vor circula pe un culoar unic, pe care noi voiam să introducem transportul public, dar încercăm să introducem acum altă formă de transport”, a spus primarul Iaşului, cu ocazia dezbaterii online pe tema „Transportul urban în crizele de sănătate publică”. Un studiu realizat de către compania Ipsos România și comandat de Asociația Green Revolution și Raiffeisen Bank, arată că absența unei infrastructuri adecvate a localităților reprezintă principala barieră în utilizarea mai frecventă, după ieșirea din izolare, a bicicletelor și trotinetelor. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
 Complexul Național Muzeal „Moldova” nu va participa la Noaptea Muzeelor
16/05/2024 19:16

Tot mai multe institutii de cultură din tară anuntă că nu vor participa la editia aniversară a evenimentului „Noaptea muzeelor”. La Iasi, angajatii Complexului Muzeal National „Moldova&r ...

Răsturnare de situație în accidentul care a generat Legea Anastasia
16/05/2024 16:02

Femeia care a accidentat-o mortal pe Anastasia, o fetiţă de 4 ani, evenimentul avand loc in comuna Scobinţi din judeţul Iaşi, a fost trimisă in judecată şi pentru ucidere din culpă. Potrivit unui comu ...

ATN Show, nou concept de spectacol marca Ateneul Național din Iași
16/05/2024 15:01

 Iesenii sunt invitati marti, 21 mai, de la ora 19.00, in Sala Mare de Spectacole „Radu Beligan” al Ateneului iesean, la cel mai nou proiect de improvizatie intitulat ATN Show, cu alte cuvinte ...

„Recital Classic”, prima ediție la Petran Music School
16/05/2024 14:39

Petran Music School, impreună cu Asociatia Excelentă pe Portativ si Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi organizează prima editie a „Recitalului Classic”, un eveniment dedicat dez ...

Povestea genții Lady Dior, spusă la Iași
16/05/2024 14:27

Cea de-a patra editie a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE, transformă clădirea-monument Baia Turcească, ridicată la finele secolului XIX si recent rea ...

Lotul „Mavromati” nu scapă de arestul la domiciliu
16/05/2024 12:24

Fostul manager al Spitalului Judeţean „Mavromati” din Botosani, medicul Monica Adăscăliţei, rămane in arest la domiciliu pentru incă 30 de zile. Aceeaşi decizie a fost luată şi in cazul a i ...

COMUNA FĂLCIU, în calitate de beneficiar, anunță finalizarea proiectului  „Înființare centre sociale pentru persoane vârstnice în comuna FĂLCIU, județul VASLUI
16/05/2024 10:46

   COMUNICAT DE PRESĂ   Data: 16.05.2024  COMUNA FĂLCIU, in calitate de beneficiar, anuntă finalizarea proiectului  „Înfiintare centre sociale pentru perso ...

COMUNA FĂLCIU, beneficiar, anunță finalizarea proiectului „construire corp nou și dotare Liceu Tehnologic „DIMITRIE CANTEMIR”, comuna FĂLCIU, județul VASLUI”
16/05/2024 10:35

  COMUNICAT DE PRESĂ Data: 16 mai 2024 COMUNA FĂLCIU, ÎN CALITATE DE BENEFICIAR, ANUNTĂ FINALIZAREA PROIECTULUI „CONSTRUIRE CORP NOU SI DOTARE LICEU TEHNOLOGIC „DIMITRIE CANTEMI ...

CJ Iași insistă să preia proiectul Variantei Ocolitoare de la Podu Iloaiei
16/05/2024 08:55

* pe langă Varianta de Ocolire Podu Iloaiei, Consiliul Judetean Iasi a cerut Ministerului Transporturilor incheierea unor acorduri de parteneriat care să faciliteze realizarea prin ADI „Iasi Infrastruct ...

Sume record investite în modernizarea reţelelor de gaze și electricitate din Moldova
16/05/2024 08:52

* in parteneriat cu autoritătile locale, au fost infiintate 14 distributii de gaze naturale, pe o lungime de 110 km, in zeci de localităti din judetele Iasi, Bacău, Suceava , Botosani * anul trecut a fost de ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei