Mihai Chirica „Ne-am obișnuit să trăim foarte bine, cu un randament foarte scăzut, iar sectorul public a devenit un devorator al economiei”

Dimensiune font:

| 14-01-2025 12:22

* consideră primarul municipiului Iași, Mihai Chirica

 - Domnule primar, început de an liniștit, la Iași, sau e doar o aparență? Mă refer la temperaturile ridicate, care, provoacă cheltuieli mai puține cu termoficarea, convertită, iată, într-un fel de nod gordian al orașului. Mai sunt investitori dispuși să preia acest serviciu?

- În momentul de față nu cred că avem cum să atragem un investitor. Știți că licitația de anul trecut s-a finalizat fără semnarea unui contract. Noi suntem datori să încercăm. O să încercăm din nou, deja lucrăm la documentație. Sigur, energia e o zonă foarte sensibilă, care poate să te urce sau să te coboare în același timp, de la plus la minus și, fără să-ți dai seama, intri în faliment. Știm pe propria noastră piele cât de greu este… Gestionezi acest sector de activitate în condițiile în care depinzi de bursă. Bursa depinde de factorul geopolitic, geopoliticul influențează peste tot. Tu ești o autoritate publică, nu-ți permiți să lucrezi în conturi bancare, pur și simplu, cum lucrează un segment privat și e foarte, foarte dificil să ții pasul pentru susținerea sistemul de termodificare. Dar, slavă Domnului, nu avem probleme, ne descurcăm, încercăm să găsim soluții.

 

„Trebuie să insistăm, să aducem în atenția publică faptul că trebuie să renunțăm la mașină. Există un abuz de utilizare a vehicului proprietate personală și nu mă refer doar la faptul că sunt foarte multe autovehicule poluante”.

 

- În condițiile în care sunt destule servicii publice cu cheltuieli foarte ridicate…

- Transportul public este cel mai mare consumator de resurse financiare, în momentul de față, pentru că a crescut parcul auto destul de mult, s-a modernizat, a intervenit un număr mare de angajați... Ne-a crescut și numărul de pasageri, e drept, dar biletele nu acoperă decât parțial costurile reale privind transportul public. Prețul energiei a crescut și pentru ei, salariile minime pe economie, celelalte costuri aferente activității de producție au crescut. Din păcate, ați văzut și fluctuații… Când am făcut primul tariff, înaintea celui pe care-l operăm din acest an, de 4 lei, prețul la combustibil era în jur de 5 lei pe litrul de motorină, acum vorbim de 7,50 lei. Deci, peste 50% s-a dus prețul la combustibil și nu suntem un consumator de o tonă, ci consumăm zeci de mii de litri de motorină pe an. Prin urmare, acestea sunt condițiile de funcționare a unui oraș care nu sunt valabile doar pentru noi, ci pentru toarte orașele din România și trebuie să ne adaptăm.

- Lipsa zăpezii generează probleme mai puține și mai mici în trafic... Putem spune și așa?

- Evident, condițiile meteo pozitive te ajută în trafic și mai mult decât atât, apare și o economie la comandamentul de iarnă, unde consumurile au fost destul de reduse de la declanșarea sezonului rece. Știți foarte bine că, anul trecut, iarna a venit cam brusc, pe 17 octombrie am pornit termoficarea, după care a rămas așa, într-un regim continuu, dar fără salturi majore. Cazanul doi l-am pornit cred că de maxim 10 ori, când am avut nevoie, în rest, am mers cu cazanul mic, cel de 50 de Migawati și cu motorul termic, ceea ce înseamnă și niște economii pe care le vom face la consumul de gaze.

- Traficul rămâne marea problemă a orașului, la pachet cu o alta, poate mult mai importantă, legată de poluare. Ce soluții credeți că ar trebui implementate măcar pentru diminuarea acestor probleme?

- În primul rând trebuie să insistăm, să aducem în atenția publică faptul că trebuie să renunțăm la mașină. Există un abuz de utilizare a vehicului proprietate personală și nu mă refer doar la faptul că sunt foarte multe autovehicule poluante. Uitați-vă în statistica pe care oferă birourile rutiere sau serviciile rutiere, cam care este vechimea parcului auto național. România are unul din cele mai mari, cele mai mari și cele mai vechi parcuri auto la mia de locuitori, ceea ce arată foarte clar că are și un raport de poluare dintre cel mai mari. Rămâne - și eu cred în acest lucru - promovarea transportului public și evitarea pe cât posibil, chiar și prin restricționare, a utilizării autoturismelor. Nu trebuie să te duci la pâine cu mașin, dacă ai 10 minute de mers pe jos, nu trebuie să duci copilul la școală cu mașina, dacă ai de mers un sfert de oră de mers pe jos… Deci, sunt multe, multe condiții care pot duce la diminuarea utilizării excesive a vehiculelor.

 

„Prioritățile rămân cele de implementare a fondurilor europene, acolo unde, spunem noi, suntem campion, unde încercăm programarea pentru 137 de milioane de euro”

 

- Continuă proiectul amplierii benzilor unice?

- Da, continuăm cu etapa a doua, spre Păcurari. Deja se fac măsurători  și nu la dimensiunile străzii, căci acolo nu putem umbla, ci la locul în care putem raloca mașinile care vor trebui să dispară de la bordură. Nu e greu de luat decizia de a introduce măsura aceasta – dealtfel, discuția în comisia de circulație s-a și făcut, s-a avizat - ci problema este de a găsi soluția relocării celor câteva sute de mașini. Am început să căutăm locuri prin spatele frontului de blocuri construit la stradă, unde ar putea intra mașinile care în momentul de față parchează în zonă. Sigur, atenția noastră deosebită se îndreaptă spre vehiculele care aparțin societăților comerciale și care n-au ce căuta la stradă. Ele trebuie să se găsească în parcul auto al fiecărui operator economic și nu sub geamul șoferului.

- Ce le pregătiți ieșenilor pentru anul în curs? Ce priorități va avea Iașul în contextul pregătirii bugetului? Cum vă va afecta mult discutata „ordonanță trenuleț”?

-  Ordonanța 156, cea pe care noi o numim „trenuleț”, are și ea un scop, n-a apărut din neant, din dorința legiuitorului de a-și bate cuie în talpa pantofului, ci pur și simplu din necesitatea de a răspunde unor provocări majore pe care le are economia României. Românii, noi, că și eu mă aflu în această situație, ne-am obișnuit să trăim foarte bine, cu un randament foarte scăzut, iar sectorul public a devenit nu devorator al economiei, ceea ce duce și la o presiune foarte mare pe Guvern. Gândiți-vă că, dând deoparte pensionarii din România, care sunt în număr de peste 4 milioane, în momentul de față, ai peste 1.200.000 de angajați în sistemul public. Nu vreau să rotunjesc un salariu minim brut, să-l punem la 7.000 lei, să vedeți cam câte miliarde înseamnă…. sunt 9 miliarde care ar trebui consumate în fiecare lună, plecând din bugetul de stat! Sunt niște presiuni pe care, dacă nu vrei să le înțelegi așa cum trebuie să le înțelegi, te enervezi și ieși în stradă. Nu cred că asta este o soluție.

- Și care ar fi provocările acestui an?

- Provocările anului nu vor fi foarte mari, pentru că vom încerca să ne facem un program bugetar rațional, bazat pe capacitatea de a duce la bun sfârșit, fără să promitem lucruri care nu se pot implementa. În primul rând, prioritățile rămân cele de implementare a fondurilor europene, acolo unde, spunem noi, suntem campion, unde încercăm programarea pentru 137 de milioane de euro, programare pe care trebuie să o facem până la jumătate acestui an. Sunt proiecte importante pentru orașul nostru, care vizează transport public, termoficare, dezvoltarea rețelei de educație, în special, și sportivă. Avem obiectivele pe care ni le asumăm noi și este vorba despre Sala Polivalentă și Stadionul Ferdinand I și, sigur, încercăm să conviețuim cu Guvernul, aflat într-o criză evidentă, pentru a putea găsi soluții și pentru Spitalul Regional de Urgență, dar și pentru artera de ocolire a municipiului Iași, proiecte aflate unele în derulare, alte într-o fază matură de elaborare. Deci, nu vom sta și programul de investiții va fi unu substanțial și susținut prin fonduri.

 

„Am făcut o negociere politică și administrativă cu aliații noștri din Consiliul Local, cu Partidul Social Democrat și vom aborda, ca primă soluție, decongestionarea traficului din zona Podu Roș prin construirea pasajului de-a lungul albiei Bahluiului, un proiect comun pe care vreau să-l susținem ca pe un proiect de trafic”.

 

- Vorbim de sume imense de bani...

- Am avut intuiția, anul trecut, și am profitat la propriu de o majorare a plafonului de îndatorare a statului român și ne-am dus și noi cu un credit - 100 de milioane de lei le-am împrumutat pentru viitorul stadion și am împrumutat bani pentru finalizarea bulevardului Poitiers și a Șoselei Bucium, care aveau nevoie de niște valori foarte mari și în felul acesta am luat presiunea de pe bugetul în curs. Sperăm să nu înghețe Programul „Anghel Saligny” pentru Pasajul Socola, dar eu voi veni cu o propunere la ședința pe care o vom avea, luni dimineață, la Guvernul României. Voi propune ca o parte dintre proiectele care nu pot fi susținute prin „Anghel Saligny” să ne dea voie să le transferăm pe fonduri europene, pe care le putem derula prin noul program operațional 2021-2027 și să găsim soluții și pentru celelalte necesități, străzi, în mod special. Avem un pachet mare de străzi care sunt cu proiectele făcute și - știți cum e - sufletul meu, școala, care va avea prioritate și în acest an. Avem peste 34 de clădiri pe care vreau să le termin până la sfârșitul anului.

- Ce se va întâmpla, în acest an, cu pasajele pe care le-ați propus, în ultima vreme: mă refer la cel din rond Agronomie, cel de la Palat, dar mai ales ce se va petrece cu traficul din Podu Roș? Aveți ceva pregătit în acest sens pentru perioada următoare?

- Am făcut o negociere politică și administrativă cu aliații noștri din Consiliul Local, cu Partidul Social Democrat și vom aborda, ca primă soluție, decongestionarea traficului din zona Podu Roș prin construirea pasajului de-a lungul albiei Bahluiului, un proiect comun pe care vreau să-l susținem ca pe un proiect de trafic, evident, consistent ca și finanțare, dar pe care-l putem susține. De asemenea, pasajul Amastasie Panu este în continuare în proiectare, pentru varianta cu două tuneluri, ca și pasajul subteran din față la Agronomie. Între timp am reușit și am finalizat proiectul de supralăgire a străzii Aleea Sadoveanu, urmând ca implementarea pasajului să facă fără afectarea accesului pietonal dinspre campus către Universitate, iar pentru acest lucru am purtat negocieri și cu Universitatea pentru Științele Vieții, corp principal, iar proiectantul lucrează la acest proiect.

 

Stadionul, ca proiect, este gata… Nu ne-ar putea încurca foarte mult procedura de licitație. Știți bine că la Sala Polivalentă licitația a dura vreo șase luni, aproximativ. Pare că așa va dura și la stadion. Există toate premisele ca la final de an să avem contractul semnat”.

 

- Sala Polivalentă s-a postat în așteptare... Când coboară stadionul din planșe?

- Pentru Sala Polivalentă, oferta s-a depus la sfârșitul lunii decembrie și este în evaluare, în momentul de față și sper să ajungem la semnarea unui contract. Stadionul, ca proiect, este gata. Noi facem acum doar partea de studiu de urbanism, pentru că ne-am dus într-o zonă neurbanizată - este vorba despre șes Bahlui, o zonă de 42 de hectare - și studiul acesta este în elaborare. Avem contract semnat de anul trecut, din septembrie, ca și la studiile de adaptare de teren - adaptarea fundațiilor de pe dealul Moara de Vânt și șesul Bahluiului.

- Vor putea începe lucrările în acest an?

- Eu zic că da! Nu ne-ar putea încurca foarte mult procedura de licitație. Știți bine că la Sala Polivalentă licitația a dura vreo șase luni, aproximativ. Pare că așa va dura și la stadion. Există toate premisele ca la final de an să avem contractul semnat.

- Domnule primar, n-aș vrea să încheiem fără a vă întreba despre situația politică a momentului. Alegeri prezidențiale în mai. O perioadă acceptabilă măcar pentru a ne lămuri de ce au fost anulate alegerile prezidențiale de la finalul anului trecut?  

- Eu cred că mai mult decât acceptabilă, pentru că, din perspectiva mea - ca român vorbesc de data aceasta și apoi ca un om politic - dacă alegerile acestea sunt în martie, în aprilie sau sunt în mai, care este diferența? Din punctul meu de vedere, nici eu nu le-aș organiza în martie, pentru că martie și aprilie sunt luni care acumulează foarte multe frustrări. Așa a fost întotdeauna și știm acest lucru. Luna mai este deja o lună călduroasă, în care lumea începe să fie mai optimistă, începe să vadă viața cu alți ochi și eu cred că e bine că se ajunge până acolo. Mai scad și tensiunile dintre partied, și tensiunile de după primul tur de alegeri și cred că este foarte bine așa. Atacurile acestea politice nu vor conteni, că de asta suntem și în greutățile economice în care suntem, că avem foarte mulți incompetenți care fac atacuri politice. Dacă vreți, dau și nume, pentru că nu mi-e rușine să o fac. Dacă fostul premier Ludovic Orban îmi poate spune doar o singură realizare din calitatea lui de premier, realizare notabilă, care să fi însemnat ceva pentru bunul mers al României, în mandatul pe care l-a avut, atunci îi promit solemn că îl voi vota de fiecare dată când va candida. Oriunde ar fi, poate să candideze și în partidul angolez, mă duc și-mi iau cetățenia angoleză și îl votez și acolo! În condițiile în care n-ai făcut toată viața nimic, decât doar tărăboi, e mai bine să nu mai stimulezi și atenția altora.

A consemnat Dan M.BREZULEANU

 

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:48

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Kafka, în lumină dură, la Sala Unirii. „Colonia penitenciară” – un spectacol care nu te lasă să pleci la fel
12/05/2025 11:28

Pe 18 mai 2025, Sala Unirii din Iasi se transformă intr-un spatiu al intrebărilor grele si al adevărurilor incomode, odată cu punerea in scenă a spectacolului Colonia penitenciară, o adaptare tulburătoar ...

Iașul a depășit, oficial, milionul de locuitori. Suceava urcă pe podiumul național!
12/05/2025 10:31

Pentru prima dată in istorie, un judet al Romaniei depăseste 1 milion de locuitori! Conform datelor furnizate de Directia Generală de Evidentă a Populatiei (DGEP), numărul cetătenilor romani in viată cu ...

Lucrările pe Autostrada Unirii A8 au fost oprite pe termen nelimitat!
12/05/2025 10:31

* Grupul UMB, condus de Dorinel Umbrărescu, a decis să suspende lucrările pe mai multe santiere, incepand cu săptămana viitoare * vizate sunt in special proiectele Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii) si Au ...

Peste 100 de mii de ieșeni ar putea rămâne fără autoturisme, în următorii cinci ani!
12/05/2025 10:31

* dacă s-ar implementa, astăzi, fie directiva europeană, in scenariul actual, fie planul guvernamental ce vizează in principal autoturismele poluante, Iasul, care are un parc auto ce numără 252.751 autotu ...

Caz unic în țară: examinatorii ieșeni au eliminat din examenul auto 13.812 candidați!
12/05/2025 10:31

* record absolut la nivel national, inregistrat la Iasi - peste 13.800 de candidati din cei 18.309 prezenti au picat, anul trecut, examenul pentru permisul auto! * practic, mai putin de un sfert dintre cei care ...

Fuego le-a cântat ieșenilor, la nunta de aur
12/05/2025 10:30

Sute de familii din Iaşi au aniversat, in weekend, 50 de ani de căsătorie. La implinirea a jumătate de secol de cand au spus DA in faţa ofiţerului Stării Civile, 600 de cupluri au avut parte de surprize ...

Noaptea Muzeelor la Bârlad, o celebrare a artei, științei și tradiției
12/05/2025 10:25

Pe 17 mai 2025, Barladul se alătură din nou marii sărbători europene a culturii – Noaptea Muzeelor. Evenimentul, patronat de Consiliul Europei, UNESCO si Consiliul International al Muzeelor (ICOM), co ...

Pelerinaj cu moaștele Sfântului Pantelimon și Liturghie arhierească la Mănăstirea Hadâmbu, la 35 de ani de la reînființare
12/05/2025 10:21

În perioada 16–23 mai 2025, Mănăstirea Hadambu din judetul Iasi devine loc de pelerinaj pentru credinciosi din intreaga tară, prin aducerea unui fragment din moastele Sfantului Mare Mucenic si T� ...

Noua carte de identitate electronică, eliberată și la Iași
12/05/2025 09:11

  Noile cărti de identitate electronice se pot solicita, incepand de joi, si la Iasi. Judetul Iasi se află pe lista celor 6 noi judete unde se pot elibera noile variante ale cărtilor de identitate, c ...

 Cel mai mare festival studențesc din țară, la Iași!
12/05/2025 09:11

intre 21 si 24 mai, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iasi (TUIASI) va organiza cel mai mare festival studentesc din Romania găzduit de o universitate  - a V-a editii a Zilelor Ca ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei