Cum să impresionezi la un interviu de angajare în 90 de secunde, potrivit unui expert în comunicare de la o universitate de elită din SUA
Dimensiune font:
Potrivit profesorului Michael Chad Hoeppner de la Columbia Business School, ideea populară că ai doar 7 secunde pentru a face o primă impresie ar putea fi puțin prea strictă.
„Nu le voi oferi oamenilor chiar atât de puțin timp, dar începutul contează foarte mult,” spune el.
În timpul unui interviu de angajare, Hoeppner afirmă că ai aproximativ 90 de secunde pentru a capta atenția intervievatorului – și modul în care vorbești este esențial.
Comunicarea clară nu ține doar de ceea ce spui, ci și de cum o spui, explică Hoeppner în cea mai recentă carte a sa.
Modul în care cineva transmite informații „are mult de-a face cu felul în care ne ascultăm unii pe alții și cu ideile pe care le luăm în serios sau nu”, explică el.
Iată sfaturile lui Hoeppner pentru a face o primă impresie excelentă la interviurile de angajare:
Începe în forță
Hoeppner, care oferă consiliere și pentru candidați politici, compară începutul unui interviu cu începutul unei dezbateri prezidențiale. Unii candidați greșesc tratând prima întrebare ca pe o „încălzire”, dar el avertizează că publicul își pierde adesea interesul după primele minute.
„Atenția oamenilor este mai slabă ca niciodată. Le-a fost complet deturnată, așa că avem mai puțin timp ca să facem o impresie,” spune el.
La fel se întâmplă și în interviuri:
„S-ar putea să ai o singură întrebare la care oamenii chiar să fie atenți, așa că trebuie să te asiguri că acel răspuns contează.” Chiar și întrebările simple, deschise, precum „Vorbește-mi despre tine”, sunt șanse valoroase de a-ți susține candidatura.
„Ai foarte multă libertate cu astfel de întrebări și de multe ori le poți duce în direcția pe care o vrei tu,” spune el.
Hoeppner recomandă să îți începi răspunsurile cu povești și anecdote concrete, vii, astfel încât intervievatorii „să-și amintească ce spui și să înțeleagă cu adevărat ce însemni.”
Concentrează-te pe livrare
În timpul interviurilor, candidații emoționați își schimbă adesea tonul și stilul natural de vorbire încercând să pară mai profesioniști.
În loc să impresioneze, ajung să pară roboti, o versiune „mai puțin interesantă” a propriei persoane: „Vorbesc pe un ton monoton, își limitează gesturile și mențin un contact vizual fix, fără să clipească.”
Hoeppner recomandă să îți relaxezi postura și limbajul corpului, să faci contact vizual semnificativ (dar nu constant) și să vorbești clar și cu încredere.
Aceste abilități de comunicare sunt cruciale în orice domeniu profesional, spune el.
La birou, abilitățile de comunicare pot fi la fel de importante ca munca ta propriu-zisă. Chiar și angajații excepționali pot ajunge să stagneze în carieră pentru că nu pot transmite ideile într-un mod convingător.
„Ce se întâmplă e că nu primesc promovări pentru roluri de leadership sau pentru cele cu contact direct cu clienții,” explică Hoeppner.
Exersează cu voce tare
Singura modalitate de a deveni mai bun la vorbit este să exersezi, spune Hoeppner.
Pentru a te pregăti de un interviu, el recomandă o metodă numită „schițare cu voce tare”: îți pui o întrebare deschisă și răspunzi de mai multe ori, cu voce tare.
„Prima dată când faci asta va fi prost,” spune el. „Și e perfect în regulă. Fă-o din nou, din nou și din nou.”
Scopul exercițiului este să te obișnuiești să răspunzi într-un mod natural. Mulți candidați își pregătesc răspunsurile în scris, dar când le spun cu voce tare, sună rigid și nenatural.
„Felul în care vorbim este diferit de cum scriem,” spune el.
„Adesea, oamenii deschid gura la interviuri și din ei curg fraze pompoase și greu de urmărit.”
În general, Hoeppner recomandă „antrenarea mușchilor vorbirii” discutând cu oameni în contexte informale și trecând apelurile telefonice pe video (FaceTime).
În era AI, comunicarea umană va conta mai mult
Potrivit lui Hoeppner, odată cu avansul tehnologiei AI și accesul aproape nelimitat la informație, comunicarea directă între oameni va deveni tot mai importantă, scrie cnbc.com.
Într-o lume unde oricine poate avea acces la aceleași date, Hoeppner întreabă: „Ce determină ale cui idei atrag atenția?”
Răspunsul său: „Cel mai probabil, felul în care le exprimi”.
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Adauga comentariul tau