ANAF a extins sfera veniturilor pentru care trebuie depusă Declarația Unică

ANAF  64700

Dimensiune font:

| 12-12-2024 13:46

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pus în transparență noul model de Declarație unică (Formular 212) care va trebui completată și depusă în 2025 de persoanele fizice care au avut în 2024 venituri din chirii, investiții, tranzacții crypto, activități independente și altele.

 

Declaraţia unică se depune până la data de 25 mai 2025 inclusiv, pentru declararea venitului realizat şi stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale.


Proiectul de ordin al ANAF pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” vine cu o serie de modificări la forma actuală a Declarației unice. Astfel:

 

Venituri din chirii
În cazul veniturilor din chirii, venitul net anual se stabilește prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Veniturile din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, se impun prin reținere la sursă, impozitul fiind final.

Totodată, potrivit ANAF, au fost abrogate dispozițiile potrivit cărora veniturile realizate din derularea unui număr mai mare de 5 contracte de închiriere, sunt calificate ca venituri din activități independente.

De asemenea, a fost eliminată opțiunea de determinare a venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Activități independente
Conform proiectului de Ordin al ANAF, se modifică prevederile privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care au realizat venituri din activități independente din una sau mai multe surse (venituri care se determină în sistem real, venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă sau venituri stabilite pe baza normelor de venit, după caz).


În cazul veniturilor din activități independente, contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată se stabilește la o bază anuală de calcul egală cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuală de venit, respectiv norma anuală de venit ajustată, după caz, care nu poate fi mai mare decât cea corespunzătoare unei baze anuale de calcul egală cu nivelul de 60 salarii minime brute pe ţară în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează contribuţia.

Persoanele fizice care au realizat în cursul anului de impunere venituri din contracte de activitate sportivă de la mai mulţi plătitori de venituri şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate reţinută la sursă este mai mare decât cea corespunzătoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe ţară, au obligaţia recalculării contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prin depunerea Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul I) până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenţa de contribuţie de asigurări sociale de sănătate rezultată în plus, în urma recalculării, persoana fizică are obligaţia calculării, declarării şi plăţii impozitului pe venit.

 Dreptul la tăcere invocat în dosarele penale, imposibil de aplicat în relația cu Fiscul
Alte modificări, conform proiectului de ordin:
Se elimină obligația de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate şi a contribuţiilor sociale datorate în cursul anului fiscal.

Din 2025, contribuabilii nu mai au obligația depunerii declarației unice pentru estimarea veniturilor și a obligațiilor fiscale, precum și declarării contribuţiei de asigurări sociale şi contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cursul anului fiscal.


Stabilirea și declararea veniturilor efectiv realizate și obligațiilor datorate pentru anul 2025 se va realiza de toate categoriile de contribuabili în anul următor celui de impunere, până la data de 25 mai 2026, inclusiv.

Eliminarea obligației depunerii în anul curent a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, a fost reglementată și pentru contribuabilii care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, precum și cei care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situaţiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părţi.

Eliminarea deductibilității costului de achiziţie al aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul anual datorat.

Sumele care nu au fost scăzute din impozitul pe venitul anual datorat pentru anul 2023 nu se reportează şi reprezintă cheltuieli deductibile la stabilirea venitului net anual, determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, începând cu veniturile aferente anului 2024.

Eliminarea posibilității direcționării sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat.

Pentru impozitul anual datorat începând cu anul 2024, direcționarea unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul anual se poate realiza numai din impozitul pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.


De asemenea, se reglementează posibilitatea ca anumite categorii de contribuabili prevăzute de lege să opteze în anul curent pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate. În acest caz, baza de calcul al contribuției este egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care se exercită opțiunea. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Mogosesti-Siret, cu sediul in sat Muncelu de Sus, comuna Mogosesti-Siret, Str. Principala nr. 16, judetul Iasi, telefon/fax 0332/407.398, e-mail: primaria@ mogosesti siret.ro, cod fiscal 4541343. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -teren in suprafata totala de 15.400,00 mp si 5 constructii in suprafata totala de 4.015,16 mp, identificate astfel: C1 grajd, in suprafata de 794,03 mp; C2 grajd, in suprafata de 1.009,07 mp; C3 grajd, in suprafata de 745,61 mp; C6 fanar, in suprafata de 727,03 mp; C7 fanar, in suprafata de 739,42 mp, nr.cadastral 60896, situate in sat Mogosesti-Siret, comuna Mogosesti-Siret, Str. Principesa Maria nr. 68, judetul Iasi, apartinand domeniului privat al Comunei Mogosesti-Siret, conform caietului de sarcini, H.C.L. Mogosesti-Siret nr. 13/30.03.2023 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Comunei Mogosesti-Siret. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Secretariatul Comunei Mogosesti-Siret, sat Muncelu de Sus, comuna Mogosesti-Siret, Str. Principala nr. 16, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 1.000 Lei/exemplar, ce se achita in contul RO75TREZ4072 1340250XXXXX, deschis la Trezoreria Pascani, cod fiscal 4541343. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 31.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 10.02.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariatul Comunei Mogosesti-Siret, sat Muncelu de Sus, comuna Mogosesti-Siret, Str. Principala nr. 16, judetul Iasi. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: un exemplar in original sau in copie. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.02.2025, ora 12.00, la sediul Comunei Mogosesti-Siret, sat Muncelu de Sus, comuna Mogosesti-Siret, Str. Principala nr. 16, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, cod postal 700398, telefon/fax 0332/403.642, e-mail: tr-iasi-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.01.2025.
Sfaturi utile pentru românii care vor să ia un credit. Economist: 'Deschide fișierul făcut de mine și începe să faci simulări'
20/01/2025 00:46

In Romania se anuntă vremuri tulburi din punct de vedere financiar. In acest context, economistul Radu Georgescu vine in intampinarea romanilor care vor să ia un credit. El explică, de asemenea, de ce nu tre ...

Rezultatele LOTO de duminică, 19 ianuarie 2025 - Numerele norocoase extrase
19/01/2025 20:21

  Numerele castigătoare de duminică, 19 ianuarie Loto 6/49: 23, 48, 16, 32, 6, 35  Noroc: 0 9 5 7 8 9 9 Joker: 36, 10, 33, 43, 31 +5   Noroc Plus: 2 7 7 9 2 8 ...

Indicii ROBOR au revenit la 6%
19/01/2025 19:09

BNR a mentinut miercuri rata de referintă la 6,5%, in conditiile in care există „perspectiva scăderii ratei anuale a inflatiei in primele trei luni ale anului curent, dar pe o traiectorie mai ridicată ...

Se anunță creșteri substanțiale de salarii în următoarea perioadă. Cât vor primi românii în plus, potrivit Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză
19/01/2025 18:24

 Castigul salarial mediu net lunar se va majora in 2025 cu 6,2%, pană la 5.355 lei, iar cel real va creste cu 1,6%, conform Prognozei 2024-2028, varianta de toamnă, a Comisiei Nationale de Strategie si P ...

Cum verifici online care sunt cele mai bune tarife la energie electrică în 2025
19/01/2025 11:30

 Tarifele pe care le plătim la electricitate sunt plafonate de către stat incă din 2022, cand a inceput o criză a pretului energiei in toată Europa. Legislatia aflată in prezent in vigoare prevede c ...

Adrian Câciu dezvăluie risipa statului român: Acesta plătește anual peste 100 de milioane de euro pentru sediile publice
18/01/2025 20:33

Statul roman plăteşte anual, pentru sediile diverselor instituţii publice, chirii a căror valoare totală depăşeşte o sută de milioane de euro. Cifra a fost făcută publică de către fostul ministru a ...

România pregătește legea care va viza toți angajații din privat - Dispare clauza de confidențialitate a salariului
18/01/2025 18:14

  Transpunerea Directivei (UE) 2023/970, care reglementează transparenta salarială si egalitatea de remunerare intre femei si bărbati, aduce schimbări semnificative pentru angajatorii si angajatii din ...

Ce se întâmplă cu combinatul siderurgic din Galați. Zeci de cereri de insolvență și probleme de producție
18/01/2025 12:31

    Cu pierderi de peste 600 de milioane de euro in 2022 si 2023, combinatul siderurgic Liberty Galati s-a confruntat cu peste 150 de cereri de insolventă in ultimii trei ani.  ...

Previziuni sumbre pentru 2025. Adrian Negrescu: Vor încerca să ne ia mai mulți bani din buzunar. Ce se va întâmpla cu TVA-ul
18/01/2025 12:08

Previziunile pentru economia Romaniei in 2025 sunt ingrijorătoare, cu o serie de măsuri fiscale ce riscă să afecteze puterea de cumpărare a populatiei, spune economistul Adrian Negrescu. Acesta a explica ...

Investiții pentru digitalizarea companiei SCAN EXPERT SRL
18/01/2025 09:00

 Investitii pentru digitalizarea companiei SCAN EXPERT SRL

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei