Orașul în care se trăiește decent doar cu două joburi

munca-IS

Dimensiune font:

| 24-04-2025 08:30

 * în Capitala Moldovei, orașul cu universități de prestigiu și un aer cultural european, tot mai mulți oameni descoperă că un singur salariu nu mai ajunge pentru un trai decent * dincolo de vitrinele elegante și festivalurile artistice, mii de ieșeni își împart zilele între două locuri de muncă, luptând cu oboseala și lipsa timpului pentru familie, doar ca să-și permită o viață normală


La prima vedere, Iașul pare un oraș liniștit, universitar, cu parcuri pline de copii, cafenele boeme și clădiri istorice. Însă în spatele acestor vitrine culturale se ascunde o realitate dureroasă: pentru tot mai mulți locuitori, traiul decent a devenit un lux pe care și-l pot permite doar cu prețul epuizării. În acest oraș care pulsează de tineri și tradiție, se conturează o nouă categorie socială: angajatul permanent, pe două fronturi.

Statisticile confirmă realitatea lor. Potrivit unui raport Eurostat din 2024, România are una dintre cele mai mari ponderi ale angajaților „sub-remunerați”, adică persoane care, deși lucrează cu normă întreagă, nu câștigă suficient pentru a-și acoperi nevoile de bază. Iașul, cu o economie bazată pe servicii, outsourcing și o inflație locală ridicată, este în topul orașelor în care se muncește mult, dar se trăiește greu. Un salariu mediu net în Iași este de aproximativ 5.388 lei, în timp ce o familie cu doi copii are nevoie de minimum 9.500 lei lunar pentru un trai fără lipsuri, potrivit unei analize realizate de o firmă de consultanță financiară.

 

Doi părinți, patru joburi, un vis amânat

 

Marius și Alina, ambii în jur de 40 de ani, au împreună patru joburi: ea contabilă și corector freelance, el IT-ist în timpul zilei și șofer Uber seara. Au un copil în clasa a III-a și nu au fost într-o vacanță în ultimii trei ani. „Trăim decent, dar e un decent administrativ – avem ce pune pe masă, copilul are meditații, nu suntem restanțieri la facturi. Dar nu mai știm ce înseamnă o seară liberă în doi”, mărturisește Alina.

Ieșenii sunt muncitori, flexibili, creativi, dar și foarte obosiți. În cabinet vin tot mai mulți oameni epuizați, cu simptome clare de burnout. Munca în două locuri poate părea o soluție economică, dar e adesea o capcană a supraviețuirii”, spune psihoterapeutul Letiția Popa.

Efectele sunt vizibile: crește consumul de energizante, de somnifere și de timp petrecut în trafic. În mod paradoxal, mulți aleg joburi secundare tocmai pentru că primul nu le oferă siguranță, stabilitate sau salariu corect.

Un salariu mediu net în Iași este de aproximativ 4.200 lei, în timp ce o familie cu doi copii are nevoie de minimum 6.500 lei lunar pentru un trai fără lipsuri, potrivit unei analize realizate de o firmă locală de consultanță financiară.

 

Oameni care țin orașul în mișcare

 

Taximetriști care au fost profesori, vânzătoare care sunt licențiate în drept, contabili care scriu poezii noaptea. Iașul e plin de povești despre oameni care nu renunță, care „iau un al doilea job” nu pentru moft, ci pentru demnitate. „Muncim mult. Poate prea mult. Dar nu vrem să trăim din mila nimănui. Vrem să trăim normal”, spune Florina, în timp ce își încheie ziua cu un oftat, nu cu un zâmbet. Andreea are 32 de ani și lucrează ca profesoară dimineața, iar seara face traduceri freelance. „Nu-mi ajunge salariul de la școală nici măcar pentru chirie și facturi. Noroc că pot lucra și de acasă, altfel... nu știu.” La ora 22:00, când majoritatea oamenilor își încheie ziua, Andreea deschide un document Word și începe a doua tură. Săptămânile ei n-au weekenduri și n-au început sau sfârșit – sunt doar o succesiune de deadline-uri.

Majoritatea celor cu două joburi renunță la prieteni, vacanțe, hobby-uri și uneori chiar la somn. Pe rețelele de socializare, pare că totul e în regulă. Zâmbete. Succesuri. Vacanțe. Dar în spatele filtrelor, orașul e plin de oameni epuizați care trag de ei ca să nu alunece în datorii sau disperare.

Pentru unii, soluția a fost să plece din țară. Pentru alții, să investească în cursuri și reconversii profesionale. Dar cei mai mulți... rămân captivi într-o spirală care nu le oferă decât o iluzie de stabilitate. Muncesc mai mult pentru mai puțin timp liber și mai puțină viață personală.

Maura ANGHEL

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:14

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Reset hormonal, detox limfatic și alte trenduri sănătoase care cuceresc Iașul
15/05/2025 09:40

Iasul nu mai e doar un centru cultural si universitar – in 2025, orasul capătă tot mai clar contururile unui refugiu pentru cei care caută sănătate profundă, echilibru si reconectare interioară. &I ...

Ediție aniversară a Târgului Meșterilor Populari la Palatul Culturii
15/05/2025 09:33

În perioada 16–18 mai, Esplanada Palatului Culturii din Iasi va găzdui editia aniversară a Targului Mesterilor Populari, eveniment organizat de Muzeul Etnografic al Moldovei, parte a Complexului M ...

IMM-urile din Nord-Est pot accesa până la 1 milion de euro pentru proiecte de economie circulară
15/05/2025 09:15

  La Iasi a avut loc lansarea oficială a apelului de finantare destinat intreprinderilor mici si mijlocii interesate să dezvolte proiecte in domeniul economiei circulare. Initiativa apartine Agenti ...

Romanian Creative Week 2025 transformă Iașul în capitala europeană a artei și inovației culturale
15/05/2025 09:10

Romanian Creative Week 2025 a inceput miercuri, 14 mai, la Iasi, aducand in prim-plan cele mai inovatoare forme de expresie artistică, design, muzică, arhitectură si dialog cultural. Aflată la cea de-a cinc ...

Parfum de epocă pe Strada Lăpușneanu. Între istorie vie, boemie urbană și eleganță cotidiană
15/05/2025 09:01

 Mergand de la Palatul Culturii către Piata Unirii, pasii te poartă pe o arteră care pare suspendată intre două lumi: una a Iasului de altădată, cu librării cu geamuri prăfuite, anticariate tă ...

Sute de ieșeni au primit ordine de restricție pentru violență în familie!
15/05/2025 08:03

* in acest an, la nivelul IPJ Iasi au fost inregistrate 824 de dosare penale privind fapte de violentă in familie * pentru protectia victimelor, politistii au emis 260 de ordine de protectie provizorii, fiind ...

„Regina Nordului” veghează Iaşul
15/05/2025 08:02

„Regina Nordului”, o sculptură de 2,6 metri inălţime, din fibră de sticlă, cu nervuri translucide ce luminează in intuneric va putea fi admirată, la Universitatea de Ştiinţele Vieţii &bdqu ...

O nouă șansă pentru tinerii fără Bac. USV Iaşi lansează un proiect educaţional unic
14/05/2025 22:36

* prin proiectul „Fii şi tu primul”, 189 de tineri fără diplomă de Bacalaureat vor fi sprijiniţi să revină pe traseul educaţional şi să işi continue studiile universitare * de asemenea, 1 ...

Iașul a depășit, oficial, milionul de locuitori. Suceava urcă pe podiumul național!
14/05/2025 22:11

Pentru prima dată in istorie, un judet al Romaniei depăseste 1 milion de locuitori! Conform datelor furnizate de Directia Generală de Evidentă a Populatiei (DGEP), numărul cetătenilor romani in viată cu ...

Lucrările pe Autostrada Unirii A8 au fost oprite pe termen nelimitat!
14/05/2025 21:52

* Grupul UMB, condus de Dorinel Umbrărescu, a decis să suspende lucrările pe mai multe santiere, incepand cu săptămana viitoare * vizate sunt in special proiectele Autostrăzii A8 (Autostrada Unirii) si Au ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei