Paște cu zgomot: În România, decibelii folosiți de sirenele salvărilor și pompierilor sunt la limita maximă recomandată de UE

000000  ultima-ora-480x330

Dimensiune font:

| 20-04-2025 21:13

 În zilele de Sărbătoare, ca acestea, în România urbană devine și mai distinct sunetul de sirenă, des întâlnit, al mașinilor de urgență. Sirenele se percep puternic în București, unde 15% dintre cei 1,7 milioane de locuitori recenzați se declară sub presiunea poluării fonice, mai ales noaptea. HotNews a întrebat autoritățile cât de tare sună, de fapt, aceste sirene. Și care este standardul în alte țări. 

  • Acest articol a fost realizat în cadrul inițiativei PULSE, un proiect european de colaborare, și analizează modul în care diferite țări gestionează zgomotul produs de mașinile de urgență. Au colaborat Ștefania Gheorghe și Nicolae Cotruț (HotNews), Justė Ancevičiūtė (Delfi), Lola García-Ajofrín (El Confidencial), Petr Jedlička (Denik Referendum).

„Semnalele acustice și luminoase ne ajută pentru a facilita accesul către locul intervenției. Dacă nu le-am folosi, am ajunge foarte târziu și orice minut contează”, spune pompierul Dumitru Marius Mihai, într-un dialog cu HotNews. El lucrează la Detașamentul de Pompieri „Mihai Vodă” din București de mai bine de 20 de ani.  

Sirenele mașinilor de ambulanță ating un maxim de 118 decibeli, măsurat la distanță de un metru, conform reprezentanților Departamentului pentru Situații de Urgență, în răspunsul către HotNews. 

Recomandarea Uniunii Europene este de cel mult 118 decibeli măsurați la un metru pentru dispozitivele sonore care aparține mașinilor din categoriile M și N, categorii din care fac parte și mașinile de ambulanță, poliție și pompieri.

Unele mașini de urgență sunt dotate cu sisteme acustice care, noaptea, pot emite mai puțini decibeli, conform unui răspuns transmis HotNews.ro de Serviciul de Ambulanță București- 

Girofarele și sirenele sunt obligatorii

„Girofarele și sirenele se folosesc obligatoriu atunci când ne îndreptăm către o solicitare de urgență, și în momentul în care preluăm pacientul, îl avem în ambulanță și ne îndreptăm cu el către spital”, explică într-un dialog cu HotNews managera Serviciului de Ambulanță București-Ilfov (SABIF), Alis Grasu.

Deplasarea la o urgență cu semnalele acustice și luminoase este prevăzută în OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. 

„Este legal este să fie folosite împreună. Unii ambulanțieri câteodată nu folosesc și sirena, deși noi de fiecare dată când întâlnim acest lucru ei sunt sancționați pentru că corect este să le folosească pe amândouă”, a adăugat Alis Grasu. 

Când vine vorba despre deplasarea la urgențe, există două coduri: roșu și galben. Codul roșu presupune că viața pacientului este pusă într-un pericol imediat, iar ambulanța trebuie să ajungă în 15 minute. La cod roșu, pompierii trebuie să ajungă în opt minute.

Motivul pentru care se folosesc aceste semnale, acustice și luminoase, este pentru a atenționa ceilalți participanți la trafic, pietoni sau șoferi, explică pompierul Dumitru Marius Mihai.

„Unele persoane reacționează prompt, cum ar trebui să facă toată lumea. Unele, dacă au căștile în urechi sau nu sunt atente, trebuie să fim noi atenți să le ferim”.

15% dintre Bucureșteni sunt afectați de poluare fonică pe timpul nopții

Conform unui răspuns oferit HotNews de Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, ambulanțele folosesc două tonuri, unul folosit între 06:00 și 22:00, care emite mai mulți decibeli și unul cu decibeli reduși, folosit noaptea între orelele 22:00 – 06:00. 

Pragurile de decibeli în București sunt de 70 decibeli pe timpul zilei și 60 decibeli pe timpul nopții. Aproape 162.000 de persoane sunt expuse la valori care depășesc pragurile ziua, adică aproape 10% din numărul total de bucureșteni, și peste 257.000 noaptea, adică un procent de 15%, scrie Buletin de București

Hărțile de zgomot, care arată cât de poluat fonic este orașul, reprezintă primul pas în gestionarea zgomotului din Capitală. „Problema e că este vorba de o poluare multiplă”, explică pentru HotNews.ro activistul și fostul șef al Gărzii de Mediu, Octavian Berceanu. Acest lucru înseamnă că într-un loc nu există un singur factor poluant, și mai mulți.

În București, conform expertului, nu există obstacole care să absoarbă poluarea fonică: toate blocurile termoizolate, mobilier urban sau copaci și vegetație care să absoarbă sunetul. 

El susține că poluarea fonică diferă de locația în care te afli, ea fiind dată, în principal, de traficul auto, la care se adaugă un șantier deschis, un utilaj sau o sirenă de ambulanță, dar „față de care omul se adaptează”: „Noi ne adaptăm ca ființe la poluarea fonică. Toate astea conjugate generează un disconfort profund față de dacă ai avea doar o poluare a celui mai mare poluator din zona respectivă”.

Despre semnalele acustice sau luminoase ale mașinilor de urgență, expertul spune că „nu le observi (n.r. mașinile de intervenție), mai ales când vin din spate sau din lateral”. El susține că există metode digitalizate care ar putea să reducă zgomotul, precum avertismente luminoase în intersecții, semnale de atenționare așezate pe șosea sau aplicații precum Waze, unde să apară pe hartă mașinile de urgență. 

„Atunci frecvența cu care tu emiți acele semnale ar putea să scadă sub jumătate”, spune fostul șef al Gărzii de Mediu.

Berceanu spune că disponibilitatea de a accepta poluarea fonică depinde de momentul zilei. Dimineața, corpul uman are o disponibilitate mai mare, în timp ce în timpul nopții are una mult mai redusă, aspect care poate afecta sănătatea celor expuși la zgomote puternice și continue. 

 

 Psiholog: Sunetele de alarmă pot provoca atacuri de panică

Despre implicațiile asupra sănătății persoanelor expuse la sunete de alarmă, psiholoaga Andreea Chiru-Maga spune că sunetele de alarmă sunt „activatoare. Ele activează sistemul limbic, activează exact amigdala care este responsabilă pentru pentru stres, pentru o reacție rapidă”.

Psiholoaga Andreea Chiru-Maga.  

Acest lucru se întâmplă pentru că amigdala este responsabilă de eliminarea hormonilor stresului: cortizol și adrenalină. 

„Dacă sunt persoane care au o anumită predispoziție în ceea ce privește anxietatea, au trecut prin mai multe traume de-a lungul timpului sau au avut experiențe neplăcute cu ambulanțele sau cu zgomotele în general, atunci ele pot reactiva traume, pot activa atacurile de panică. Poate activa stări de anxietate în anumite situații, chiar și de furie”, explică experta.

Despre stresul psihologic generat de sunetul de sirenă l-am întrebat și pe Dumitru Marius Mihai, care îl aude zilnic. Pentru el, stresul nu este zgomotul, și îndeplinirea misiunii cât mai rapid. 

„A devenit o rutină. Noi nu avem nicio problemă în folosirea acestor semnale în trafic. Când conducem ne concentrăm să ajungem cât mai repede la locul intervenției și să ajungem în siguranță”, a răspuns pompierul.

Spania are reglementări separate pentru regiuni

Ambulanță în Spania.  

În Spania, utilizarea sirenelor de mașinile de urgență este reglementată atât la nivel național, cât și regional, cu scopul de a reduce poluarea fonică. 

Legea zgomotului 37/2003 stabilește limite generale de emisii sonore pentru diverse surse, inclusiv pentru mașini. Totuși, limitele specifice pentru sirenele de urgență pot varia și, în multe cazuri, sunt reglementate la nivel regional sau municipal.

De exemplu, în Madrid, reglementarea privind utilizarea sirenelor la mașinile de urgență stabilește un nivel maxim de 95 decibeli, măsurat la 3 metri distanță. Aceste vehicule trebuie să fie dotate cu un mecanism de reglare a intensității sonore, care să reducă zgomotul pe timp de noapte în zonele rezidențiale, menținându-l între 70 și 90 decibeli în aceleași condiții de măsurare. Încălcările pot duce la amenzi între 90 și 600 de euro.

În Barcelona, în 2002, Consiliul Local a încheiat un acord cu Garda Urbană și principalele companii de transport pentru pacienți, prin care s-a interzis folosirea sirenelor pe o rază de 100 de metri în jurul centrelor medicale. 

Lituania nu are o legislație privitoare la numărul maxim de decibeli 

În Lituania nu există o legislație națională care să reglementeze nivelul de zgomot al sirenelor mașinilor de urgență.  Cu toate acestea, sirenele mașinilor de urgență trebuie să respecte standardele Uniunii Europene și internaționale, care stabilesc cerințele privind semnalele sonore, adică maxim 118 decibeli măsurați la un metru. 

Cehia lasă sirenele la latitudinea șoferului

Mașină de pompieri pe un drum din Cehia 

În Cehia, sistemele de atenționare ale mașinilor de urgență sunt reglementate de codul rutier. Conform legii, mașinile trebuie să fie echipate cu girofar albastru și o sirenă. Decizia de utilizare a sirenei aparține șoferului.

În mod obișnuit, sirena poate să fie folosită în zone unde mașinile de urgență trebuie să circule foarte rapid, în intersecții sau zone cu vizibilitate redusă. Noaptea, sirenele nu sunt folosite aproape deloc în orașe, doar în situații excepționale. 

Nici în Cehia nu există un standard oficial pentru volumul acestor tipuri de sirene. Legea privind Protecția Sănătății Publice, care reglementează limitele de zgomot, exclude zgomotul „cauzat direct în legătură cu activitățile de salvare a vieții, sănătății sau proprietății și semnalele sonore de avertizare sau semnalele de siguranță”, categorie în care se încadrează sirenele.

Ce spune Poliția Română

HotNews a contactat Inspectoratul General al Poliției Române pentru a afla care este regimul de utilizare a mijloacelor luminoase și sonore. Conform reprezentanților poliției, soluționarea urgențelor pentru care sunt solicitate instituțiile este mai importantă decât disconfortul sonor creat.

„Scopul mijloacelor speciale de avertizare acustică, omologate în condițiile legii și utilizate în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, este acela de a asigura autovehiculelor care au acest drept prioritate de trecere în trafic, în situații de urgență, interesul soluționării acestor evenimente fiind superior disconfortului sonor creat”, a transmis IGPR.

Reprezentanții instituției au transmis că au dreptul de utilizare vehiculele poliției, jandarmeriei, poliției de frontieră, Autorităţii Vamale Române, ANAF, serviciului de ambulanţă. 

Totodată, beneficiază de acest drept și MApN, SRI şi SPP, Administraţia Națională a Penitenciarelor, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor, atunci când se deplasează la o urgență. 

Cum se pedepsește folosirea fără drept a sirenelor

Cei care utilizează vehiculele cu regim prioritar nu pot folosi mereu mijloacele speciale de avertizare. Utilizarea nejustificată de către aceștia constituie contravenție şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (amendă de la 9 la 20 de puncte-amendă).

Șoferii nu au voie să monteze pe mașini mijloace speciale de avertizare neomologate. Fapta se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (amendă de la 6 la 8 de puncte-amendă), precum și, ca măsură complementară, cu reținerea certificatului de înmatriculare. 

„Competența de a constata și sancționa fapta contravențională anterior menționată aparține polițistului rutier”, a transmis IGPR.

Legislația nu impune restricții despre „un număr definit de utilizări ale mijloacelor speciale de avertizare acustice sau luminoase, iar în ceea ce privește volumul la care operează aceste dispozitive, precizăm că activitatea de omologare urmărește să garanteze că utilizarea mijloacelor speciale respectă standardele de siguranță și mediu stabilite de autoritățile competente”, a mai spus IGPR.

După o expunere repetată la aceste sunete, creierul învață să le refuze, „nu le mai aude sau dacă le aude, se obișnuiește”, a explicat psiholoaga Andreea Chiru-Maga.

„Dar asta nu înseamnă neapărat că stresul nu există acolo. Asta nu înseamnă că corpul este într-o stare de relaxare. Înseamnă că el este în continuare într-o stare de agitație, de hipervigilență”, a mai spus Andreea Chiru-Maga. 

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862. HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.

Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:35

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
Untura de urs fortifică organismul și vindecă multe afecțiuni
14/05/2025 21:37

  Untura de urs este un produs de culoare albă, cu o usoară tentă gălbuie. Se prezintă sub formă lichidă la temperatura de 27-30 grade Celsius si ca o compozitie solid ...

Sprijin financiar de 15.000 lei pentru cuplurile cu infertilitate. Program național în dezbatere
14/05/2025 12:19

Cuplurile care se confruntă cu probleme de infertilitate si isi doresc un copil pot beneficia de sprijin financiar de la stat, printr-un nou program national aflat in prezent in dezbatere publică. Potrivit pr ...

Șeful Secției de Neurochirurgie de la „Bagdasar-Arseni” şi managerul Institutului de Neurologie, sub control judiciar pentru mită
14/05/2025 12:08

 Radu-Mircea Gorgan, seful Sectiei de Neurochirurgie din Spitalul Clinic de Urgenţă „Bagdasar-Arseni”, si Corneliu Toader, manager al Institutului Naţional de Neurologie şi Boli Neurov ...

Criza medicamentelor generice se adâncește. Producătorii avertizează asupra impactului creșterii euro și cer măsuri urgente
14/05/2025 11:30

Criza medicamentelor generice din Romania, nerezolvată de ani de zile de autorităti, riscă să se agraveze in perioada următoare, pe fondul cresterii cursului valutar euro/leu. Producătorii trag un nou sem ...

Semnal de alarmă! Peste 60% dintre români suferă de afecțiuni gingivale
14/05/2025 11:09

Colegiul Medicilor Stomatologi din Romania (CMSR) trage un semnal de alarmă cu privire la starea precară a sănătătii orale in randul populatiei. Potrivit celui mai recent studiu national realizat de CMSR i ...

 România, locul al doilea în Uniunea Europeană la mortalitatea prin cancer ovarian
14/05/2025 09:51

Cancerul ovarian este, in continuare, una dintre cele mai tăcute si agresive boli oncologice care afectează femeile. Desi medicina a avansat spectaculos, această formă de cancer ginecologic rămane greu d ...

Alimentul care nu trebuie să lipsească din bucătăria ta: Previne atacul de cord, reglează tensiunea și scade glicemia
14/05/2025 06:38

Lintea, aliment de bază in multe diete, ajută la prevenirea atacului de cord, sustine medicul endocrinolog Francisco Rosero. El recomandă consumul zilnic de leguminoase pentru trei beneficii esentiale: imbun ...

Celulita, boala care duce la izolare socială
13/05/2025 15:50

Într-o lume care valorizează aparenta mai presus de structură, celulita a fost ani de zile redusă la un detaliu cosmetic neglijabil sau ironizat. În realitate, insă, celulita este o afectiune cr ...

Românii vor putea efectua apeluri video către 112. De când va fi disponibilă funcția?
13/05/2025 15:03

 Romanii vor putea efectua apeluri video către 112. De cand va fi disponibilă functia? Serviciul de Telecomunicaţii Speciale lucrează la o nouă aplicaţie Apel 112 care va avea opţiuni suplimentare. ...

Care sunt primele semne de diabet, boală ce afectează 11% dintre români
12/05/2025 11:36

 Sete intensă, urinări frecvente si oboseală neobisnuită pot fi primele semne ale diabetului, afectiunea care perturbă metabolismul zahărului in organism. Cu cat sunt observate mai devreme, cu atat r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei