Ce prevede noua lege a construcțiilor fără autorizație. Schimbări majore în urbanism

000000  ultima-ora-480x330

Dimensiune font:

| 16-06-2025 15:40

Noua lege a construcțiilor fără autorizație simplifică procesul birocratic pentru anumite lucrări civile. Construcții precum case mici, anexe sau garaje pot fi ridicate doar cu notificare, fără a mai fi necesară autorizația clasică de construire.


Modificările recente aduse legislației în domeniul construcțiilor vin în sprijinul celor care vor să construiască rapid și legal, mai ales în mediul rural. Această lege a construcțiilor introduce un cadru mai flexibil pentru structuri de dimensiuni reduse și elimină o parte din barierele administrative.


 

Noua lege a construcțiilor fără autorizație
Noua reglementare permite construirea fără autorizație a unor case cu un nivel cu suprafața de până la 150 de metri pătrați, fără etaj și fără subsol, amplasate în intravilanul localităților. Pentru aceste construcții, este necesară doar o notificare depusă la primărie, însoțită de un proiect tehnic realizat de un specialist.


De asemenea, se pot realiza fără autorizație lucrări precum terase, pergole, foișoare, garaje, bucătării de vară sau rampe de acces pentru persoane cu dizabilități. Procedura rămâne simplificată: notificare scrisă și documentația tehnică, fără obligativitatea obținerii autorizației. Această schimbare are ca scop reducerea birocrației, stimularea dezvoltării locale și adaptarea legii la nevoile reale ale cetățenilor, în special în zonele unde procedurile autorizării clasice erau greu de parcurs. 

Chiar dacă autorizația nu mai este necesară în anumite cazuri, proiectul trebuie să respecte în continuare prevederile din planul urbanistic local. Reglementările privind retragerile față de limitele de proprietate, înălțimea maximă și aspectul construcției rămân obligatorii.


Primăria poate solicita completări sau poate respinge notificarea dacă proiectul nu respectă normele urbanistice. În plus, termenul legal în care administrația poate răspunde este de până la 15 zile calendaristice, după care notificarea este considerată acceptată tacit.

Este important de menționat că beneficiarii care încep lucrările fără a respecta cerințele minime legale riscă sancțiuni. În cazul constatării unor nereguli, se poate impune oprirea lucrărilor și obținerea unei autorizații de regularizare, care implică taxe mai mari și documentație suplimentară.

Avantaje și riscuri pentru beneficiari
Unul dintre cele mai mari avantaje este economisirea de timp. Prin înlocuirea autorizației cu o notificare, se elimină etapele de avizare și aprobări prelungite, ceea ce înseamnă că lucrările pot începe mult mai rapid, în special în cazul construcțiilor simple.

Totuși, această flexibilitate vine și cu anumite riscuri. Beneficiarii care nu consultă un proiectant sau nu înțeleg regulile locale pot ajunge să construiască ilegal, ceea ce atrage costuri mari pentru regularizare sau chiar demolarea lucrării. Pentru a beneficia pe deplin de avantajele noii legi, este esențial ca persoanele interesate să consulte documentația urbanistică a zonei, să colaboreze cu profesioniști autorizați și să se asigure că proiectul notificat respectă toate normele în vigoare.

Totuși, construcțiile fără autorizație nu înseamnă construcții fără reguli. Proiectul notificat trebuie să fie conform reglementărilor urbanistice, iar nerespectarea acestor cerințe poate duce la sancțiuni severe. Răspunderea rămâne în totalitate în sarcina beneficiarului, care trebuie să acționeze informat și responsabil.

Noua lege a construcțiilor fără autorizație aduce o schimbare semnificativă în relația dintre cetățean și administrație. Prin simplificarea procedurilor pentru lucrările de mică amploare, legislația încurajează legalitatea și accesul mai rapid la condiții decente de locuit. 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Licit. com. Filipesti, spatiu comercial 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
Licitatie com. Letcani, teren 12391 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Letcani, comuna Letcani, satul Letcani, str. Principala nr. 156, judetul Iasi, telefon/fax 0232/296.770, 0722.214.562, e-mail: primaria.letcani @yahoo.ro, cod fiscal 4540488. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: teren in suprafata de 12.391 mp, situat in tarlaua T25, parcela 774/27, in intravilanul comunei Letcani, sat Letcani, F.N, CF nr. 65331, apartinand domeniului privat al Comunei Letcani, conform caiet de sarcini, O.U.G. 57/03.07.2019 si H.C.L. Comuna Letcani nr. 61/27.06.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: se obtine la cerere pe suport hartie de la sediul Comunei Letcani. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Achizitii Publice din cadrul Comunei Letcani, cu sediul in comuna Letcani, satul Letcani, str. Principala nr. 156, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 200 Lei/exemplar, se achita la casieria Comunei Letcani. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.08.2025, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 18.08.2025, ora 15.30. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: la sediul Comunei Letcani din satul Letcani, comuna Letcani, Str. Principala nr. 156, judetul Iasi, Compartimentului Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 19.08.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Letcani din comuna Letcani, satul Letcani, str. Principala nr. 156, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Iasi -Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, cu sediul in municipiul Iasi, str.Elena-Doamna nr.1A, judetul Iasi, telefon 0232/211.265, fax 0232/219.662, e-mail: tr-iasi-pgref @just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 09.07.2025.
Licitatie com. Letcani, teren 10.000 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Letcani, comuna Letcani, satul Letcani, str. Principala nr. 156, judetul Iasi, telefon/fax 0232/296.770, 0722.214,562, e-mail: primaria.letcani @yahoo.ro, cod fiscal 4540488. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: teren in suprafata de 10.000 mp, situat in tarlaua T25, parcela 774/99, in intravilanul comunei Letcani, satului Letcani, F.N, CF nr. 65737, apartinand domeniului privat al Comunei Letcani, conform caiet de sarcini, O.U.G. 57/03.07.2019 si H.C.L. Comuna Letcani nr. 62/27.06.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: se obtine la cerere pe suport hartie de la sediul Comunei Letcani. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Achizitii Publice din cadrul Comunei Letcani, cu sediul in comuna Letcani, satul Letcani, str. Principala nr. 156, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 200Lei/exemplar, se achita la casieria Comunei Letcani. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.08.2025, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 19.08.2025, ora 15.30. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: la sediul Comunei Letcani din satul Letcani, comuna Letcani, Str. Principala nr. 156, judetul Iasi, Compartimentului Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 20.08.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Letcani din comuna Letcani, satul Letcani, str. Principala nr. 156, judetul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Iasi -Sectia Contencios Administrativ si Fiscal, cu sediul in municipiul Iasi, str. Elena-Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0232/211.265, fax 0232/219.662, e-mail: tr-iasi-pgref @just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 09.07.2025.
Licitatie com. Raucesti, teren 17000 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Raucesti, comuna Raucesti, sat Raucesti, Str. Principala nr. 59, judetul Neamt, telefon 0233/788.003, fax 0233/788.239, e-mail: primariaraucesti@yahoo.com, cod fiscal 2614236. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren in suprafata de 17.000 mp, categoria de folosinta pasune in zona Sarbi-Ungheni, situat in extravilanul comunei Raucesti, satul Ungheni, inscris in CF 53240, nr. cadastral 53240, teren apartinand domeniului public al Comunei Raucesti, conform H.C.L. Raucesti nr. 54/26.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Comunei Raucesti, Compartimentul Juridic, in baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartiment Juridic din cadrul Comunei Raucesti, comunei Raucesti, sat Raucesti, Str. Principala nr. 59, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria Comunei Raucesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 25.07.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Juridic din cadrul Comunei Raucesti, comuna Raucesti, sat Raucesti, Str. Principala nr. 59, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 25.07.2025, ora 12.00, la sediul Comunei Raucesti, comuna Raucesti, sat Raucesti, Str. Principala nr. 59, judetul Neamt, Sala de sedinta. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Actiunea in justitie se poate introduce la Judecatoria Targu Neamt, Bld. Mihai Eminescu, bl. M11, Sc. C, parter, judetul Neamt, telefon 0233/790.844, fax 0233/790.696, e-mail: jud-targuneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 02.07.2025.
VIDEO 'Marea Unire' a infrastructurii: Drumul Expres care leagă Moldova, Muntenia și Dobrogea e aproape gata
19/07/2025 20:04

 Au apărut imagini spectaculoase de pe santierul unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră din zona de est a Romaniei: Drumul Expres DEx6 Brăila–Galati. Segmen ...

Un nou gigant IT anunță concedieri în România, după ce Amazon a anunțat recent plecarea a sute de angajați
19/07/2025 18:44

  După ce Amazon a anuntat recent concedierea a sute de angajati din Romania, un nou val de disponibilizări loveste sectorul IT. De această dată este vorba despre Microsoft, care pregă ...

ANM a emis cod galben de caniculă
19/07/2025 11:47

 A fost emis un cod galben de caniculă valabil in următoarele ore. Conform meteorologilor ANM, avertizarea este valabilă de duminică la pranz si pană luni dimineată. Sunt asteptate temperaturi record ...

Suspiciuni de fraudă în acordarea pensiilor de handicap. De aceste drepturi beneficiază aproape 1 milion de români. Anunțul ministrului Muncii
19/07/2025 10:55

 Ministerul Muncii a inceput o amplă verificare a criteriilor după care sunt acordate pensiile de handicap, pe fondul unor suspiciuni tot mai mari de abuzuri si cheltuieli ridicate din bugetul de stat. C ...

Se impune o nouă taxă odată cu obținerea vizei pentru SUA
18/07/2025 21:10

 Toti cei care urmează să primească o viză pentru SUA vor fi obligati să achite cateva sute de dolari pentru o nouă taxă. Cu toate acestea, banii vor putea fi rambursati. Care sunt conditiile.  ...

Guvernul Bolojan reorientează finanțările: proiectele europene, prioritate absolută; Angel Saligny, revizuit
18/07/2025 19:00

Premierul Ilie Bolojan a anuntat vineri o schimbare de strategie in alocarea fondurilor publice pentru investitii, cu accent pe finalizarea proiectelor europene si reevaluarea programului Angel Saligny. Decizia ...

Gigantul american Microsoft face concedieri colective în România. Câți angajați își pierd locul de muncă
18/07/2025 15:33

 Microsoft Romania a anuntat o rundă de concedieri colective, care vizează circa 150–200 de angajati. Sunt vizati ingineri software, project manageri si alti specialisti cu roluri tehnice din cadru ...

România conduce detașat topul țărilor din UE ai căror cetățeni și-au părăsit țara. Este urmată la mare distanță de Polonia și Italia
18/07/2025 11:56

 Romania conduce detasat topul tărilor UE ai căror cetăteni trăiesc in altă tară. Romanii reprezintă cel mai mare număr de cetăteni dintr-o tară a Uniunii Europene care trăiesc in alte state com ...

Polonia şi-a rechemat definitiv ambasadorul la Budapesta / De ce s-au tensionat relațiile diplomatice dintre cele două țări
18/07/2025 11:30

„Polonia si-a rechemat definitiv ambasadorul in Ungaria, retrogradand astfel oficial nivelul relatiilor diplomatice bilaterale”, a anuntat secretarul de stat pentru afaceri externe, Levente Magyar, ...

Caniculă în Grecia: Săptămâna viitoare sunt așteptate temperaturi de peste 42°C
18/07/2025 11:25

Temperaturile foarte ridicate inregistrate in ultimele zile in Grecia vor fi urmate la inceputul săptămanii viitoare de un val si mai mare de căldură, cel mai puternic de pană acum in acest an. Încep ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei