Deși Iașul are sistem ILS scump de „aterizare fără pilot”, ceața a încurcat vacanțele a mii de ieșeni. Explicațiile celor de la Aeroport

avion   Airbus-319-cockpit

Dimensiune font:

| 04-01-2025 13:29

 Vremea cețoasă care a dominat serile și diminețile Sărbătorilor de Iarnă a fost un motiv uriaș de nemulțumire pentru mii de ieșeni. Este vorba de cei care plecau în vacanță cu avionul sau care se întorceau la Iași, iar zborurile au fost anulate din cauza vizibilității reduse. 

 

 

Ceața a început să se instaleze treptat peste județ și peste municipiul Iași încă din preajma Crăciunului. Ca de obicei, imediat ce vizibilitatea scade, piloții decid de cele mai multe ori să redirecționeze avioanele către aeroporturi din apropiere.

  •  

Dincolo de siguranța zborului, asemenea decizii ar putea să fie influențate de tragedia de acum 20 de ani. În dimineața zilei de 27 ianuarie 2005, un avion închiriat de Poșta Română pentru transportul corespondenței s-a prăbușit în Pădurea Ciric, la câteva sute de metri de aeroport. Principala cauză invocată pentru moartea celor doi piloți și distrugerea aparatului a fost vremea nefavorabilă, fără să fie excluse o posibilă eroare de pilotaj și o defecțiune tehnică. 

Lanțul anulărilor

Vineri, 3 ianuarie, a fost prima zi senină dintr-o serie neîntreruptă în care persistența ceții a modificat uneori drastic programul de zbor al Aeroportului Iași. Mai multe curse au fost anulate, atât la sosire cât și la decolare, iar altele au înregistrat întârzieri uneori cu orele. De asemenea, alte ore au fost necesare pentru restabilirea timpilor prevăzuți pe panoul de zbor al aerogării, după ce avioanele întârziate au creat apoi efecte în lanț, adică alte întârzieri pe aeroporturile de destinație.

  •  

Ziarul de Iași a relatat despre problemele de trafic și, la rândul lor, responsabilii aerogării au afișat actualizări repetate pe pagina de internet a Aeroportului Iași, dar și pe rețelele de socializare (pagina de Facebook se numește „Iasi Airport”). Comunicarea a atras însă reproșurile pasagerilor afectați de schimbările determinate de vreme, unii susținând că Aeroportul Iași nu ar dispune de tehnologia modernă necesară aterizării în condiții de vizibilitate redusă.

Șapte case împotriva aeroportului

Oficialii aeroportului au amintit că dotările nu s-au oprit doar la construirea unui terminal de pasageri modern și că s-au făcut modernizări și în privința facilităților de decolare/ aterizare. „Avem ILS cu capabilitate CAT 3”, a răspuns directorul general al aerogării. ILS este prescurtarea de la Instrumental Landing System, Sistemul de aterizare asistată electronic, CAT fiind prescurtarea de la „categorie”. În ciuda acestei modernizări finalizată de Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) astă-toamnă, aeroportul nu poate folosi sistemul la capacitatea maximă – care ar putea să asigure de altfel aterizarea inclusiv pe pilot automat în condiții de vizibilitate redusă chiar și sub 30 de metri.

  •  

Directorul Romeo Vatră a amintit că sistemul de aterizare instrumentală (ILS) de la Iași a fost „retrogradat” la prima categorie, CAT 1, „exclusiv din cauza existenței unor obstacole (7 case cu înălțime mai mare decât limita stabilită prin regimul de servituți aeronautice) aflate în comuna Aroneanu, și nu din motive tehnice”. Este o situație mai veche, pe care predecesorul lui Vatră, Cătălin Bulgariu, a încercat să o rezolve atacând în instanță autorizațiile de construire emise de primarul comunei Aroneanu în anii trecuți. Bulgariu, care a condus aeroportul în perioada 2018-2021, a menționat atunci peste 20 de clădiri construite fără acceptul Autorității Aeronautice Civile. „Aceste imobile ne împiedică să avem o categorie superioară”, a subliniat actualul director general al aerogării. În paralel, o nouă investiție menită să îmbuntățească condițiile de trafic va începe în acest an. Ea se ridică la 3,5 milioane de euro, bani pentru modernizarea sistemului de balizaj la pistă, ceea ce va facilita pe viitor obținerea categoriei CAT 3.

Pista cu obstacole

„Până la finalizarea proceselor și epuizarea tuturor căilor legale, având hotărâri definitive, Aeroportul Iași nu are alte soluții prin care să recupereze CAT 2 pe capătul pistei de decolare-aterizare” dinspre satul Aroneanu, a explicat Romeo Vatră. Pe de altă parte, nici instalarea unui alt sistem de navigație ILS la celălalt capăt al pistei nu ajută. „Din cauza obstacolelor aflate la sud de aeroport (Dealul Păun și Releul de comunicații de la Bucium), putem obține cel mult CAT 1, conform evaluărilor preliminare ale specialiștilor ROMATSA, acesta fiind un scenariu pe care l-am luat deja în calcul”, a adăugat directorul aerogării.

Cele mai multe zboruri au fost redirecționate către Aeroportul Suceava, deși Bacăul are ILS CAT 2. Dar asta nu a fost nici acolo suficient ca să se poată face aterizări oricând în condiții de ceață densă, a mai spus directorul Vatră, subliniind că decizia de a ateriza aparține în ultimă instanță companiilor de zbor și piloților.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Comuna Urecheni, judetul Neamt, concesioneaza  spatiu in suprafata de 80,13 mp 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Urecheni, cu sediul in comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com, cod fiscal 2614260. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata totala de 80,13 mp, compus din: Depozit -14,70 mp, Hol -2,75 mp, Oficina -25,72 mp, Birou -9,76 mp, Grup sanitar -2,40 mp, Hol comun -24,80 mp, avand ca destinatie desfasurarea unor activitati de Farmacie (Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice), situat in incinta imobilului Dispensar medical uman, Str. Dealul Hanului nr. 55, sat Urecheni, comuna Urecheni, judetul Neamt, inscris in CF 50559 Urecheni, nr. Cadastral 50559-C1, care apartine domeniului public al Comunei Urecheni. Concesiunea se face conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si a Hotararii Consiliului Local Urecheni nr. 85/16.12.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Documentatia de atribuire se poate ridica la cerere de la sediul Comunei Urecheni. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Financiar -contabil, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 26.02.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 06.03.2025, ora 15.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 (un) exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.03.2025, ora 11.00, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.02.2025.
C.I.I. DOBOS BERNARD vinde mijloace auto: BMW 520D, Mercedes Sprinter, Mercedes Vito 108 CDI Societatea ADVENTURE GROUP CONSTRUCT SRL in faliment, in bankruptcy, en faillite, prin lichidator judiciar C.I.I. DOBOS BERNARD anunta scoaterea la vanzare prin licitatie publica cu strigare, a bunurilor mobile/mijloace auto apartinand societatii: Lot 1: BMW 520D, fabricatie 2003, 1995 cm3, 163 CP, Euro 4, serie sasiu WBANJ31010CP78550, rulaj 355.000 km, val. de piata estimata(lei)= 13.435,00; val. de incepere a licitatiei (lei)= 13.435,00; Lot 2: Mercedes Sprinter 311 CDI, fabricatie 2005, 2148 cm3, 110 CP, Euro 3, serie sasiu WDB9036632R849466, rulaj cca. 200.000 mile /321.868 km, val. de piata estimata(lei)= 11.942,00; val. de incepere a licitatiei (lei)= 11.942,00; Lot 3: Mercedes Vito 108 CDI, fabricatie 2002, 2148 cmc, 82 CP, Euro 3, serie sasiu WDF63809413457036, rulaj 277.971 km, val. de piata estimata(lei): 5971,00, val. de incepere a licitatiei (lei)= 5971,00; Lot 4: Mercedesl Sprinter, fabricatie 2007, 2148 cmc, 150 CP, Euro 4, serie sasiu WDB9066351S232649, rulaj 367.850 km; val. de piata estimata(lei)= 19.904,00, val. de incepere a licitatiei (lei)= 19.904,00. Activele se vand individual, pe loturi de active. Pretul de pornire a a licitatiilor este reprezentat de 100% din valoarea de lichidare stabilita prin Raportului de evaluare nr.230/20.01.2025, respectiv sumele mentionate in coloana 4 din tabelul de mai sus, la care se adauga TVA. Licitatia va avea loc la data de 24 Februarie 2025 ora 11.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. A. Panu nr.1, bl.A2, mezanin, spatiu comercial, corp 1A, jud. Iasi, si se va desfasura dupa regulile stabilite prin regulamentul aprobat de creditori, ce poate fi consultat in integralitate la sediul lichidatorului judiciar, pe internet la adresa www.insolventaiasi.ro, sau poate fi comunicat prin e-mail, la cerere, persoanelor interesate. In caz de neadjudecare, licitatia publica se va repeta in aceleasi conditii in datele de: 03 Martie 2025 ora 11.00, 10 Martie 2025 ora 11.00, 17 Martie 2025 ora 11.00, respectiv 24 Martie 2025 ora 11.00. Inscrierea la licitatie, si constituirea garantiei de participare de 10% din pretul de pornire a licitatiei se fac cel mai tarziu pana in preziua licitatiei, ora 16.00. Informatii suplimentare se pot obtine la tel: 0745366885, ori prin e-mail: office@insolventaiasi.ro.
Cât costă să aduci și să înmatriculezi o mașină second-hand din Germania, după intrarea în spațiul Schengen
13/02/2025 12:15

 Romania continuă să fie una dintre principalele piete pentru importul de masini second-hand, iar Germania rămane furnizorul de top al acestor vehicule. După aderarea Romaniei la spatiul Schengen, proc ...

Amendă și puncte de penalizare pentru șoferii nervoși la semafor. Cât îi costă acest gest aparent banal
11/02/2025 15:05

Un gest aparent banal se traduce prin amendă si puncte de penalizare, insă nu pentru oricine, ci doar pentru soferii nervosi la semafor. Mai precis, participantii la trafic care nu mai au răbdare atunci cand ...

Opt din zece șoferi ar putea plăti taxa pe poluare. „Cu cât un mijloc de transport este mai poluant, cu atât va fi mai mare”
08/02/2025 18:26

 Romania riscă să piardă bani din PNRR dacă nu introduce taxa pentru masinile care poluează. Guvernul Romaniei trebuie să ia o decizie pană in iulie cu privire la noua taxă pe poluare, care ar put ...

Autostrada „Unirii” A8: Un miliard de euro pentru al doilea tronson care ajunge aproape de Iași / Când va fi gata și ce bucată va fi tratată cu prioritate
06/02/2025 13:03

  Autostrada „Unirii” A8, simulare / Sursă: CNIR Al doilea tronson al Autostrăzii „Unirii” Targu Neamt-Iasi-Ungheni a fost scos la licitatie, cu o valoare estimată la circa ...

Codul Rutier 2025: Limita permisă pentru depășirea vitezei fără a primi amendă
05/02/2025 18:50

Depăsirea limitei de viteză este una dintre cele mai frecvente abateri in trafic, insă putini soferi stiu că, in anumite conditii, acest lucru poate trece nesanctionat. Potrivit noilor reglementări ale Cod ...

Când îți pierzi permisul dacă nu dai prioritate unui pieton. În ce situație traversarea străzii este permisă și fără trecerea marcată
05/02/2025 13:29

Codul Rutier 2025 impune reguli clare atat pentru soferi, cat si pentru pietoni, in scopul de a asigura siguranta rutieră. Soferii sunt obligati să oprească pentru a acorda prioritate pietonilor care travers ...

Veste bună pentru șoferii români! Legea nu îi mai obligă să aibă asta în mașină
05/02/2025 12:07

Veste bună pentru soferii romani! Codul Rutier 2025 precizează echipamentele esentiale pe care un sofer este obligat să le detină in autoturism. Recent, a fost anuntat faptul că din acest an roata de rezer ...

 Singura situație în care centura de singuranță nu te salvează. Titi Aur dezvăluie „un secret“ pentru șoferii grăbiți
04/02/2025 12:03

 Foto: Unsplash   Cu o singură exceptia, centura de sigurantă te poate salva in orice circumstantă nefericită pe sosele. Titi Aur, specialist in conducere defensivă, a explicat cat de impor ...

Care sunt dotările auto obligatorii în 2025. Șoferii care nu le dețin riscă amenzi drastice  /
31/01/2025 13:02

 În Romania, toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu dotări auto obligatorii, conform legislatiei in vigoare. Aceste echipamente sunt esentiale pentru pre ...

Înalta Curte: Pentru a sancţiona conducerea sub influenţa drogurilor, trebuie stabilită atât existenţa substanţei în organism, cât şi dacă aceasta influenţează capacitatea de a conduce
27/01/2025 19:37

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a decis că, in cazul infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influeţa substanţelor psihoactive, este necesar să se constatate atat prezenţa i ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei