Două treimi dintre primăriile ieșene sunt falimentare!

primarii

Dimensiune font:

| 10-06-2025 08:27

* peste 65 la sută dintre unitățile administrativ-teritoriale nu reușesc să își acopere din venituri proprii nici măcar cheltuielile curente, cum ar fi plata salariilor, a iluminatului public sau întreținerea instituțiilor școlare și medicale * în plus, 38 din cele 98 unități administrativ-teritoriale din județul Iași nu-și pot plăti, din veniturile proprii, nici măcar salariile * la nivel județean, UAT-urile au o balanță negativă din punct de vedere al veniturilor și cheltuielilor totale * în urmă cu doi ani, la nivelul UAT-urilor din județ erau raportate venituri totale de 3,3 miliarde lei, iar cheltuielile se ridicau la 3,31 miliarde

În urmă cu doi ani (de când datează ultima statistică oficială făcută public de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației), cele 99 de unități administrativ-teritoriale ale județului Iași (incluzând aici și Consiliul Județean) raportau venituri totale în sumă de 3,307 miliarde lei. O sumă destul de mare, dacă ar fi să ne raportăm la Cluj, de exemplu, unde nivelul veniturilor totale se ridica la 3,451 miliarde lei (3,484 cheltuieli), însă insuficientă pentru a stinge cheltuielile angajate într-un singur an, cifrate la peste 3,311 miliarde lei.

Interesant este însă un alt aspect și anume faptul că totalul cheltuielilor de personal (salarii) din administrația publică ieșeană (664 milioane lei anual) reprezintă peste 37 la sută din veniturile proprii ale UAT-urilor.

În medie, lună de lună, salariații din administrația ieșeană împart o felie uriașă din buget, „cântărind” peste 11 milioane de euro (133 milioane de lei)!

În județul Iași, zeci de primării se confruntă cu probleme financiare majore, pe fondul veniturilor proprii tot mai mici și al dependenței cronice de fonduri alocate de la bugetul de stat.

Lipsa resurselor limitează investițiile în comunități și pune în pericol funcționarea unor servicii publice esențiale.

Potrivit datelor oficiale, peste 65 la sută dintre unitățile administrativ-teritoriale nu reușesc să își acopere din venituri proprii nici măcar cheltuielile curente, cum ar fi plata salariilor, a iluminatului public sau întreținerea instituțiilor școlare și medicale.

În multe localități rurale, primăriile se află în pragul colapsului financiar, iar edilii atrag atenția că nu mai pot susține proiectele de dezvoltare sau cofinanțările necesare pentru accesarea fondurilor europene.

O problemă majoră este faptul că veniturile proprii – provenite din taxe și impozite locale – sunt infime, mai ales în comunele cu populație îmbătrânită și lipsă de activitate economică. În aceste condiții, primăriile depind aproape exclusiv de sumele primite prin Legea bugetului de stat, alocări care, adesea, vin târziu sau sunt insuficiente.

38 din cele 98 unități administrativ-teritoriale din județul Iași nu-și pot plăti, din veniturile proprii, nici măcar salariile. Este vorba de comunele Al.I.Cuza, Belcești, Brăești, Butea, Ceplenița, Ciohorani, Coarnele Caprei, Costești, Cozmești, Cucuteni, Dagîța, Drăgușeni, Erbiceni, Fântânele, Golăești, Gropnița, Grozești, Hărmănești, Horlești, Lespezi, Lungani, Mădârjac, Mircești, Mogoșești-Iași, Mogoșești-Siret, Moșna, Oțeleni, Roșcani, Ruginoasa, Scobinți, Sirețel, Șcheia, Șipote, Tansa, Trifești, Țibana, Valea-Seacă, Vînători.

Cum datele prezentate de Guvern sunt din urmă cu doi ani, este posibil ca, între timp, multe alte UAT-uri să fi intrat în acest nedorit „top”, dat fiind faptul că au beneficiile salariale au fost majorate între timp.

Asociația Comunelor din România avertizează că, fără o reformă fiscală și administrativă reală, „multe localități riscă să devină nefuncționale”.

Consecințele financiare se resimt deja în teren. Unele primării au fost nevoite să renunțe la proiecte de infrastructură sau să sisteze lucrări începute. În alte cazuri, nu s-au mai putut face achiziții pentru școli sau cabinete medicale. Situația afectează inclusiv proiectele cu finanțare europeană, acolo unde este necesară o contribuție din partea autorităților locale.

În fața acestei situații, reprezentanții autorităților locale au solicitat Guvernului creșterea cotei din impozitul pe venit redirecționat către bugetele locale, alocări mai predictibile și echitabile din fondul de rezervă, programe de sprijin pentru localitățile cu venituri proprii sub pragul de funcționare, încurajarea parteneriatelor intercomunitare pentru eficientizarea serviciilor.

În lipsa unor măsuri rapide, discrepanțele dintre orașe și sate, dar și între regiunile mai dezvoltate și cele sărace, se vor adânci și mai mult. Primăriile sunt chemate să răspundă tot mai multor nevoi sociale și economice, dar fără resursele necesare, acestea nu pot decât să supraviețuiască de la o lună la alta.

Daniel BACIU

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. INFORMATII generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si /sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Urecheni, cu sediul in comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon /fax 0233784005, e-mail: primaria _urecheni @yahoo.com, cod fiscal 2614260. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Parcele de teren, apartinand domeniului public al Comunei Urecheni, situate in comuna Urecheni, avand destinatia de pajiste -pasune natural, dupa cum urmeaza: Sat Ingaresti: -Parcela 1, Lot Putul Dediului, CF -52716 -Urecheni -12,35 ha; -Parcela 2 Lot Putul Dediului, CF -52716 -Urecheni -12,35 ha; Sat Urecheni: -Parcela 1, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -30 ha; -Parcela 2, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -30 ha; -Parcela 3, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -15 ha; -Parcela 4, Lot Andrei-Cioate, CF -52714 -Urecheni -35ha; Sat Ingaresti: -Parcela 1, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -3 ha; -Parcela 2, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -5 ha; -Parcela 3, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -7 ha; -Parcela 4, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -6,88 ha; -Parcela 5, Lot Rupturi, CF -52715 -Urecheni -2 ha; Sat Urecheni: -Parcela 1, Lot Zavoiul Moldovei- CF -52717 -Urecheni -18,41 ha; -Parcela 2, Lot Zavoiul Moldovei- CF -52717 -Urecheni -23,59 ha si CF -52720 -Urecheni -1,45 ha. Concesiunea se face conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019, Hotararii Consiliului Local Urecheni nr. 37/04.06.2025 si a caietului de sarcini. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere de la sediul Comunei Urecheni. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 25 Lei/exemplar, la Casieria Comunei Urecheni. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20/06/2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30/06/2025, ora 15.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 (un) exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01/07/2025, ora 09.00, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 05/06/2025.
Rafila: „Nu știu dacă acest Spital Regional de Urgență va genera multe locuri de muncă”
17/06/2025 09:49

 * „La Iasi au intarziat putin lucrurile pentru că la sfarsitul lunii decembrie, in ultima zi in care puteau fi depuse contestatii, s-a depus o contestatie… A trebuit reevaluat intregul dosar ...

Moldovenii conduc cele mai vechi mașini din Europa!
17/06/2025 09:48

* soferii din zona de Nord-Est aleg masini vechi din nevoie, iar consecintele se văd in accidente, poluare si decalaj economic * la Suceava, 44,03% din parcul auto are o vechime de peste 20 de ani, iar la Vasl ...

Iașul face pasul spre orașe verzi. Primăria și Banca Mondială conturează strategia pentru dezvoltare durabilă până în 2035
17/06/2025 09:45

Într-un moment crucial pentru viitorul oraselor europene, Iasul isi asumă un rol activ in tranzitia către neutralitate climatică pană in anul 2035, alăturandu-se celor peste 100 de orase europene car ...

Parcarea pe trotuar, în Iași, vă poate costa peste 1.500 de lei!
17/06/2025 09:44

* in situatia in care trotuarul este blocat complet, soferii pot primi intre 810 si 1.121 de lei, adică 4–6 puncte de amendă, iar autoritătile pot dispune ridicarea autovehiculului * taxa de ridicare s ...

Podul de la Ungheni avansează rapid. Se forează simultan pe ambele maluri ale Prutului
17/06/2025 09:39

Pe santierul strategic de la Ungheni se lucrează intens, atat pe malul romanesc, cat si pe cel moldovenesc al Prutului. Noul pod rutier care va conecta direct viitoarea Autostradă A8 de reteaua de transport d ...

Opera din Iași cucerește scenele țării
17/06/2025 09:25

Opera Natională Romană din Iasi pregăteste o dublă sărbătoare artistică la final de iunie, marcand inchiderea stagiunii 2024–2025 printr-o premieră inedită si o serie de spectacole remarcabile, d ...

Cireșe cu viermi, păstăi cu ațe și nesimțire la tarabă, în piețele ieșene
17/06/2025 09:15

Păstăile galbene, candva un simbol al mesei de vară, costă in pietele din Iasi cat un pui intreg – 15 lei kilogramul. Ai zice că, la acest pret, primesti ceva de calitate. Dar odată ajuns acasă, ca ...

„Oglinda frumuseții”, prezentată la Iași. Expoziție unică despre feminitatea în Antichitate, la Palatul Culturii
17/06/2025 09:10

Palatul Culturii din Iasi devine in această vară scena unui dialog tainic intre trecut si prezent, prin expozitia „Oglinda frumusetii. De la simplitatea femeii la divinitatea zeitei in Antichitate&rdquo ...

Iașul, gata pentru a pune umărul la reconstrucția Ucrainei!
17/06/2025 09:01

* in prezenta reprezentantilor Comisiei Europene, Parlamentului European, Băncii Mondiale, dar si a liderilor politici, administrativi, religiosi si diplomatici din Romania si Ucraina, Iasul a semnat Acordul d ...

  Lecții de robotică pentru copiii de grădiniță oferite de un cadru universitar
17/06/2025 08:52

Într-un context in care educatia timpurie e pusă adesea in umbră de agendele academice sau de reforme succesive, un cadru didactic a ales să iasă din amfiteatrul universitar pentru a lucra cu cei mai ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei