Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași împlinește 185 de ani

national-IS

Dimensiune font:

| 17-03-2025 12:09

 * momentul va fi celebrat prin deschiderea unei expoziții inedite cu machete ale decorurilor spectacolelor ce au marcat scena instituției de spectacole * lucrările sunt semnate de 48 de studenți, viitori constructori și arhitecți

Pe 18 martie, Teatrul Național Iași aniversează 185 de ani de la oficializarea existenței sale prin decret domnesc. La mijlocul secolului al XIX-lea, Iașul devenise un punct central al culturii românești, iar domnitorul Mihail Sturdza, conștient de necesitatea unui teatru național, a inițiat alături de importanți intelectuali ai vremii demersurile pentru fondarea acestei instituții. Astfel, la 18 martie 1840, a fost semnat actul care atesta apariția oficială a Teatrului Național din Iași. Avându-i ca directori pe Costache Negruzzi, Mihail Kogălniceanu și Vasile Alecsandri, instituția avea drept scop promovarea dramaturgiei autohtone și oferirea unui repertoriu de calitate publicului român.

 

Pentru a marca această aniversare, Teatrul Național Iași organizează expoziția „Arhitectura spațiului de joc. Studiu”, un proiect interdisciplinar desfășurat în colaborare cu Facultatea de Construcții și Instalații a Universității Tehnice Gheorghe Asachi” din Iași, Asociația Studenților și Absolvenților Facultății de Construcții și Instalații Iași (ASAFCI), Asociația Studenților Arhitecți Iași (ASAI) și Asociația Culturală Iași Primul Teatru”.

Incursiune în istoria decorurilor scenografice ale Naționalului

Expoziția va fi inaugurată pe 20 martie, la ora 18:30, în foaierul teatrului, și va oferi vizitatorilor o incursiune în istoria decorurilor scenografice ale Naționalului ieșean. Vor fi expuse 15 machete ale decorurilor folosite în spectacole din 1931 până în prezent, selectate din fondurile documentare ale teatrului și ale Arhivelor Naționale, filiala Iași. Alegerea acestora a fost realizată de studenții implicați în proiect, fiind o oportunitate de a le pune în valoare creativitatea și aptitudinile tehnice.

Vizitatorii vor putea explora o colecție de 15 viziuni scenografice, semnate de artiști remarcabili precum Dragoș Buhagiar, Hristofenia Cazacu, Valentin Codoiu, Adrian Damian, Alina Dincă Pușcașu, George Doroșenco, Marga Ene, Cosmin Florea, Toni Gheorghiu, Dan Jitianu, Theodor Kiriacoff, Mircea Matcaboji, Mihai Mădescu și Irina Moscu. Fiecare machetă reprezintă un moment distinct din istoria teatrului, capturând esența unei estetici scenografice variate, dar mereu inovatoare.

Acest proiect expozițional a fost realizat cu implicarea a 48 de studenți din anii I și IV, proveniți din două asociații academice importante. Este vorba despre Asociația Studenților și Absolvenților Facultății de Construcții și Instalații Iași (ASAFCI) -- Alexia Miruna Oatu, Ana Maria Buzatu, Tudor Vladimir Litvinchevici, Maria Arabu, Tudor Tudosă, Basalic Bogdan Petru Mocanu, Diana Nastasă, Radu Matei Aiacoboae, Adrian Robert Păstrăv, Paul Cristian Tihan, Denis Leonte, Cristian Bedrule, Ioan Bărăscu, Petru Macsim, Valeria Ivaș, Denisa Pătlăgică, Cristian Honceriu, Simona Podaru, Diana Mehedinț, Alesia Huțu, Andra Ioana Cucuruzac, Tereza Andreea Tancău, Miruna Paraschiv, Olena-Yuliia Handrabuliak, Maria Paraipan, Alexandra Azoiței, Anda Pal, Lavinia Pal, Andra-Ștefania Sauciuc, Daniela-Ioana Bizău, Tudor Mihăilă și Lucian-Paul Bișog. Din partea Asociației Studenților Arhitecți Iași (ASAI) au participat Alin Valentin Apostu, Andreea Silvia Mârț, Delia Munteanu, Elena-Claudia Negru, Roberta-Andreea Achiri, Șerban Andrei Brehuescu, Oliver Bumbu, Marta-Carmen Pelin-Litke, Lucian Ciotir, Clara Mușat, Dumitru Macari, Andrei Alexandru Rîndășu, Cosmin Hrițuc, Cezar Nazarciuc, Adelina Olteanu și Martin Ștefania.

Coordonarea proiectului a fost asigurată de Silvia Ghilaș, secretar literar al teatrului, alături de Alina Dincă Pușcașu, scenograf, în calitate de consilier artistic.

Expoziția rămâne deschisă până la finalul stagiunii, oferind publicului oportunitatea de a descoperi arhitectura invizibilă a scenei și felul între care spațiul, forma și lumina contribuie la magia fiecărui spectacol.

 

Maura ANGHEL

 

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:39

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
În premieră națională, la Iași a fost testat un autobuz electric fără şofer!
25/04/2025 08:47

Primul autobuz autonom electric Karsan a ajuns la Iaşi, fiind prezentat de primar şi de Compania de Transport Public. Ieşenii au avut ocazia să vadă, in premieră, cum autobuzul autonom electric s-a strecu ...

Captură impresionantă de droguri, la Iași!
25/04/2025 08:45

La data de 22 martie 2025, politistii Brigăzii de Combatere a Criminalitătii Organizate Iasi - Serviciul Antidrog,  impreună cu procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Orga ...

Un meci cât un sezon. Poli Iași vrea victoria cu Unirea Slobozia
25/04/2025 08:44

* „Înainte, nu arătam ca o echipă. De o lună de zile, chiar arătăm ca o echipă care munceste, se dăruieste, se sacrifică. Asta e foarte important. Jucătorii s-au schimbat in ultima perioad ...

Concerte de excepție la Palatul Culturii din Iași, în luna mai 2025: muzică clasică, emoție și rafinament într-un cadru regal
25/04/2025 08:15

Două seri muzicale inedite vor avea loc la Palatul Culturii din Iasi, in luna mai, reunind artisti de prestigiu si lucrări celebre intr-o atmosferă de neuitat. Evenimentele fac parte din seria „Concert ...

Un bărbat și soția lui au căzut cu autoturismul într-un râu, după ce podeţul construit de ei s-a prăbuşit
25/04/2025 08:06

Doi soţi au căzut cu autoturismul in albia unui rau, joi seară, după ce un podeţ construit de ei s-a prăbuşit, informează Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Suceava. Incidentul a avut loc in com ...

Ești din Iași dacă... Expresiile care vorbesc în locul oricărui ieșean
25/04/2025 07:55

Sunt orase care se definesc prin clădiri. Altele, prin istorie. Iasul, insă, se defineste si prin limbaj. Nu oricum, ci printr-un dialect afectiv, incărcat de ironie blandă, nostalgie si un umor care-ti sca ...

Izvorul Tămăduirii – darul vindecător al Maicii Domnului și harul dintr-o picătură de apă
25/04/2025 07:45

În prima vineri de după Învierea Domnului, Biserica Ortodoxă prăznuieste Izvorul Tămăduirii, un moment de adancă veneratie pentru Maica Domnului, ocrotitoarea celor bolnavi si izvor de mangaie ...

  O nouă speranță pentru ieșenii care vor să devină părinți. Guvernul oferă 10.000 de vouchere pentru FIV în 2025
25/04/2025 07:32

Guvernul Romaniei a decis să continue si in 2025 Programul national de sustinere a natalitătii prin Fertilizare In Vitro (FIV), o initiativă care oferă sprijin direct pentru cupluri si femei singure afectat ...

Joburi bine plătite în Iași pe care nu le înveți în școală
25/04/2025 07:30

În Iasi, tot mai multi tineri aleg să-si croiască drumul profesional in afara sălilor de curs. Departe de amfiteatre, in cafenele, studiouri improvizate sau colturi linistite de apartament, prind contu ...

Primul oraș din România care ar putea avea autobuze fără șofer - Este necesară schimbarea legislației
25/04/2025 06:52

Primul oraş din Romania in care va circula un autobuz electric autonom, fără şofer, ar putea fi Iasiul, insă pentru transpunerea in realitate a acestui deziderat este nevoie de schimbarea legislaţiei actu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei