Turnul cu Ceas de la „Sf. Spiridon”, în mare pericol

1turn

Dimensiune font:

| 13-05-2025 13:11

* un deputat ieșean solicită sprijinul autorităților pentru salvarea Turnului cu Ceas al Spitalului Clinic Județean de Urgență „Sf. Spiridon” din Iași și a mecanismului extrem de valoros, comparabil ca valoare tehnică și simbolică cu vechile ceasuri de la Notre-Dame din Paris * „Turnul riscă pierderea ireversibilă a mecanismului original, cu valoare de patrimoniu tehnic național. Se află într-o zonă de patrimoniu protejat, însă lipsa întreținerii îl expune prăbușirii treptate”, susține deputatul ieșean

Fondat în anul 1757 de către Mitropolia Moldovei, Spitalul „Sf. Spiridon” și-a ridicat, nouă decenii mai tîrziu, un turn cu ceas, fiind, la acea vreme, unul dintre cele mai moderne mecanisme de acest fel din sud-estul Europei. Ceasul, comandat  la vestitul Collin de Wagner, în capitala Franței, este comparabil ca valoare tehnică și simbolică cu vechile ceasuri de la Notre-Dame din Paris.

În anul 1863, odată cu secularizarea averilor bisericești, turnul și ceasul au trecut, alături de întreg spitalul, în patrimoniul statului în proprietatea statului român. Și așa a rămas până astăzi, bunurile fiind administrate de Ministerul Sănătății prin Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Spiridon”.

Cum starea actuală a Turnului cu Ceas este una „dezastruoasă”, deputatul ieșean Silviu Gurlui a solicitat sprijinul Ministerului Sănătății, pentru salvarea construcției și a mecanismului extrem de valoros. „Infiltrarea apei de ploaie, pătrunderea păsărilor, praf gros acumulat pe componente au dus la coroziune avansată a mecanismului. Niciun plan public de restaurare nu a fost demarat până în prezent, în ciuda semnalelor repetate din societatea civilă. Turnul riscă pierderea ireversibilă a mecanismului original, cu valoare de patrimoniu tehnic național. Se află într-o zonă de patrimoniu protejat, însă lipsa întreținerii îl expune prăbușirii treptate”, susține deputatul ieșean.

 

„În cazul Turnului cu Ceas de la Spitalul Sf. Spiridon, consider imperativă aplicarea aceluiași model: demontarea și scoaterea de urgență a mecanismului de ceas și a clopotelor, înaintea oricărei alte intervenții structurale asupra turnului” - Silviu Gurlui

 

A existat, în urmă cu 4 ani, o inițiativă a Primăriei Iași de de salvare a monumentului istoric, printr-o asociere a municipalității cu Parohia „Sf. Spiridon”, însă lucrurile nu au evoluat.

Silviu Gurlui cere autorităților protejarea mecanismului istoric de la „Spiridon”, după modelul Notre-Dame de Paris „După incendiul devastator de la Catedrala Notre-Dame din Paris (2019), prima măsură luată de echipele de salvare a fost demontarea și extragerea tuturor elementelor fragile și istorice: clopotele și mecanismul de ceas, pentru protejarea lor împotriva degradării sau pierderii totale. Mecanismele au fost restaurate separat, în ateliere specializate, în condiții de conservare controlată, abia ulterior reamplasate după restaurarea structurii. Această procedură a salvat piesele originale de o valoare istorică inestimabilă. În paralel, restaurarea propriu-zisă a clădirii a fost astfel posibilă fără riscul distrugerii acestor componente. În cazul Turnului cu Ceas de la Spitalul Sf. Spiridon, consider imperativă aplicarea aceluiași model: demontarea și scoaterea de urgență a mecanismului de ceas și a clopotelor, înaintea oricărei alte intervenții structurale asupra turnului”, precizează deputatul Silviu Gurlui într-o interelare adresată ministrului Sănătății.

Acesta consideră că, odată cu finalizarea lucrărilor la Spitalul Regional dse Urgență, activitatea medicală de la „Sf.Spiridon” va fi mutată acolo, iar „în lipsa unei destinații și a unui plan de conservare, Turnul cu Ceas va rămâne abandonat, accelerându-se degradarea sa totală”. „Turnul cu Ceas al Spitalului „Sf. Spiridon” nu este doar o relicvă arhitecturală; este un simbol viu al Iașului și al medicinei românești”, consideră Silviu Guelui.

 

Ansamblul Biserica „Sfântul Spiridon” este inclus pe Lista monumentelor istorice și este alcătuit din Biserica „Sfântul Spiridon” și Turnul clopotniță cu cele două cișmele.

 

Biserica, construită în perioada 1747 - 1752 (reconstruită în perioada 1802 - 1805), cu influențe din stilul neogotic, dar și influențe rusești, a servit ca paraclis pentru bolnavii de la Spitalul „Sfântul Spiridon”, primul spital din Moldova. Din cauza cutremurului din 1802, au apărut fisuri pronunțate, starea fizică a bisericii ctitorită de Ștefan Bosie agravându-se. În aceste condiții, epitropii Gheorghe Cantacuzino, Mihai Sturza și Grigore Sturza au dispus demolarea bisericii din temelii, ridicând o nouă biserică (sfințită în 1805). În 1862 - 1863 au fost realizate o serie de intervenții la biserică, iar în 1912 a devenit prima biserică electrificată din oraș. Secolul trecut au avut loc mai multe lucrări de reparație.
În biserică este îngropat trupul lui Grigore al III-lea Ghica (ucis de turci în 1777, din cauza opoziţiei sale faţă de cedarea Bucovenei către austrieci, în 1775), capul fiindu-i dus la Istanbul.
Turnul clopotniță cu cele două cișmele a fost finalizat în 1786. În același an a fost finalizat și zidul de incintă din zidărie de piatră (început în 1761). O serie de modificări au fost aduse în 1797, când a fost realizată o nouă construcție pentru spital. În anul 1843 a fost montat (de la Paris) primul ceas de turn din Iași. În 1862 a avut loc ultima intervenție de consolidare și renovare a turnului, atunci fiind momentul în care i s-a dat forma pe care o are astăzi, adică cea asemănătoare cu mitra de papură pe care o purta Sfântul Spiridon.

În 1892 au fost aduse patru clopote, turnate în atelierele fraților Frantz și George Goessner de la Viena. În 1948 turnul a fost trecut în patrimoniul Primăriei, iar din 2004 în administrarea Spitalului Clinic Universitar „Sfântul Spiridon”.
Lângă turnul clopotniței se află cele două cișmele cu inscripții în limbile turcă, greacă și română, care atestă faptul că în anul 1765, în timpul domniei lui Grigore Ghica al III-lea (ucis de turci în anul 1777), a fost adusă apa în oraș prin olane de lut ars.

Daniel BACIU

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Comentarii

ticulescu

May 13, 2025

in contextul în care atît de puține clădiri istorice, cu valoare de patrimoniu, au supraviețuit vitregiilor vremurilor, celui de-al doilea război mondial, sistematizării din vremea comunistă, acest turn trebuie măcar în al 11-lea ceas restaurat, salvat! doamne ajută și spor la... restaurare.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Peste o mie de profesioniști ai medicinei copilului, la „Zilele Pediatriei Ieșene”
20/06/2025 07:37

Într-un moment in care sistemul sanitar romanesc se confruntă cu presiuni tot mai mari, peste 1100 de medici si specialisti in sănătatea copilului s-au reunit la Iasi, in cadrul uneia dintre cele mai a ...

Proiecte esențiale pentru dezvoltarea județului, votate de CJ
20/06/2025 07:36

Consilierii jnudeteni au aprobat, joi, 55 de proiecte de hotărare care vizează domenii strategice precum educatia, sănătatea, energia verde, parteneriatele internationale si sprijinul acordat societătii ci ...

FOTO -- Jurnale cu aripi
19/06/2025 15:21

La Scoala Primară „Carol I”, in clasa cu nume de poveste — Croitorii de Aripi —, scrisul a devenit mai mult decat o temă: a fost o călătorie in sine. Copiii au fost invitati de Clubu ...

Cel mai ingenios hoț de mașini din Iași, prins de polițiști
19/06/2025 15:18

Un tanăr de 23 de ani a găsit o metodă cel putin inedită de a fura masini. Individul urmărea masinile ce ii păreau a fi părăsite in parcări si, profitand de lacunele legislative, reusea să le ducă pe ...

Ieșeancă înjunghiată de 7 ori de soțul gelos
19/06/2025 15:03

O femeie de 50 de ani din comuna Strunga, intoarsă recent din Italia, a fost injunghiată de 7 ori de sotul ei, de care era despărtită de mai multi ani. Aceasta a mers acasă la bărbat să isi viziteze fiul ...

 Spectacol Multisenzorial în grădina Palas: tribut Coldplay + Imagine Dragons și expoziție cu planete gigantice
19/06/2025 15:03

Spectacol Multisenzorial in grădina Palas: tribut Coldplay + Imagine Dragons si expozitie cu planete gigantice În acest weekend, grădina Palas te asteaptă cu o seară de muzică live, „A Sk ...

Muzeul Olteniei, chemat să lucreze la trenul metropolitan al Iașului!
19/06/2025 14:42

* licitatia a atras o singură ofertă, depusă de compania TPF Inginerie, care a declarat doi subcontractanti: Atelier 3 AU Design, cu experientă in planificare urbană, si Muzeul Olteniei Craiova, o prezent ...

Climatizare modernizată la Palatul Culturii din Iași
19/06/2025 14:39

  Palatul Culturii din Iasi intră intr-o nouă etapă de modernizare a facilitătilor interioare, odată cu inlocuirea completă a ventiloconvectoarelor din holurile de acces pentru public, aflate la ...

Caseta de călătorie a Elenei Cuza, piesă rară de patrimoniu, expusă la Palatul Culturii din Iași
19/06/2025 14:09

O nouă microexpozitie dedicată unei piese de patrimoniu cu incărcătură simbolică si elegantă aparte este vernisată la Palatul Culturii din Iasi, in cadrul programului „Piese de exceptie din colect ...

Primăria Miroslava investește aproape 2 milioane de lei în modernizarea iluminatului public
19/06/2025 13:53

 Primăria comunei Miroslava a făcut un pas important spre modernizarea infrastructurii publice prin lansarea unui proiect de modernizare si extindere a sistemului de iluminat public, sustinut prin fon ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei