1SMID

Dimensiune font:

Primarii din judeţ se tem să nu se trezească cu popriri pe conturi

| 10-07-2019 00:00

 

* potrivit regulamentului ADIS, colectarea banilor pentru strângerea şi transportul deşeurilor de la utilizatorii casnici şi non-casnici se face de către primării * dacă nu vor reuşi să colecteze banii de la oameni, primăriile se vor vedea obligate să suporte costurile din bugetele locale * primarii se tem să nu se trezească cu popriri pe conturile administraţiilor pe care le conduc

Contractul pentru colectarea şi transportul gunoiului din Iaşi a fost atribuit de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate (ADIS) firmei Girexim Universal SA care a câştigat, anul trecut, licitaţia pentru colectarea şi transportul deşeurilor de la utilizatorii casnici şi non-casnici. Operatorul de salubrizare îşi desfăşoară activitatea în zona de est a judeţului, pe raza a 48 de comune, contractul de delegare a gestiunii operării staţiilor de transfer şi a instalaţiilor de tratare a deşeurilor municipale în judeţul Iaşi având o valoare de aproximativ 40 milioane euro. În următorii cinci ani, prestatorul va asigura operarea şi administrarea staţiilor de transfer a deşeurilor de la Ruginoasa, Bălţaţi şi Hârlău, sortarea deşeurilor municipale în staţiile Ruginoasa, Ţuţora şi Hârlău, precum şi compostarea deşeurilor verzi şi tratarea mecano-biologică a celor reziduale în cadrul staţiei de la Ţuţora.
O nouă taxă, o nouă problemă

Marea problemă a implementării lui în mediul rural este obligativitatea impunerii taxei speciale de salubrizare, care se va plăti precum impozitul la casă sau maşină.
Deşeurile vor fi colectate selectiv în toate localităţile din judeţ. Membri ai ADIS sunt CJ Iaşi şi cele 98 de primării din judeţul Iaşi.

Nu toţi primarii se arată entuziasmaţi însă de proiect, unii dintre aceştia sugerând conducerii ADIS încheierea de contracte individuale, deoarece în regulamentul ADIS se stipulează clar: colectarea banilor se face de către primării. Aşadar, indiferent dacă se colectează sau nu banii în timp util, primăria este obligată să facă plata, astfel că, potrivit primarilor, există posibilitatea de a le fi blocate bugetele şi activitatea UAT-urilor, din cauza acestor prevederi contractuale. „Am trimis în luna mai a acestui an o solicitare către ministrul Eugen Teodorovici, în numele tuturor UAT-urilor din judeţul Iaşi, pentru a se adăuga o clauză la contract, mai exact cea prin care se permite fiecărui cetăţean să îşi plătească în mod direct facturile, în funcţie de cât gunoi produce. Cei de la Ministerul Finanţelor au direcţionat solicitarea către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Am fost în audienţă la ministrul Daniel Suciu şi am adus în discuţie, printre altele, şi problema cu SMID-ul. Vom vedea dacă ne poate ajuta... Nu ştiu în ce măsură au reuşit celelalte primării să îşi încaseze facturile de la cetăţeni, dar previziunea mea este că va fi foarte dificilă colectarea banilor de la aceştia”, a spus primarul comunei Ciurea, Cătălin Lupu.

Primăriile trebuie să implementeze noile reguli într-un timp foarte scurt

Şi primarul comunei Plugari, Paul Mursa (PNL), spune că încasările vor fi extrem de dificile, deoarece oamenii din mediul rural „nu au cultul plăţii facturii lunar pentru colectarea deşeurilor”. „Până când vom reuşi să implementăm această practică în mentalul colectiv va dura ceva timp. Este clar că bugetul va avea de suferit, însă nu putem estima deocamdată impactul negativ pe care plăţile către operator îl va produce, întrucât nu putem anticipa acum procentul din valoarea pe care o vor efectua locuitorii comunei. Vom vedea la prima factură care va fi contribuţia efectivă a primăriei”, a precizat Paul Mursa.
Mulţi opinează că atitudinea de nemulţumire din partea primarilor poate veni şi din cauza faptului c
ă Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID), care presupune achitarea unui tarif de către fiecare familie, înseamnă bani ceruţi în plus de la cetăţenii aflaţi „pe minus”, ceea ce poate duce în timp la pierderea de voturi.
Însă Paul Mursa neagă ipoteza şi spune că nemulţumirea majoră vine din perspectiva faptului ca primăriile trebuie să implementeze noile reguli într-un timp foarte scurt, şi nicidecum nu este vorba că vor primi voturi mai puţine.
„Implică forţă umană, dar şi, după cum am menţionat anterior, plăţi destul de mari! Va fi un proces anevoios, însă sperăm să o scoatem la capăt! În ceea ce priveşte voturile... în această zonă tot timpul vor exista surprize, indiferent de proiectele pe care le implementăm şi de impactul pe care acestea le au la nivel general”, susţine primarul.

În comuna Dolheşti, potrivit primarului Gelu Iacob, activitatea de salubrizare a demarat din luna aprilie, acesta menţionând că vor reuşi să se încadreze în sumele încasate din taxa de salubritate. „Din buget vom plăti numai gunoiul colectat de pe domeniul public, fiind evaluat la 10.000 de lei. Problema noastră rămâne bugetul local care, din punct de vedere tehnic, nu este operaţional. La cât gunoi se colectează în prezent nu vom depăşi 100.000 lei pe an”, a spus Gelu Iacob.

Investiţii blocate, dacă oamenii nu plătesc... gunoiul

Bineînţeles, fiecare primărie şi-a stabilit propria abordare pentru a comunica cu cetăţeanul. Faţă de alte metode ecologice, reciclarea este cea care presupune cel mai mic efort din partea societăţii. Deşeurile menajere trebuie însă sortate înainte de a le arunca în containere separate pe tipul de deşeu acceptat (plastic, sticlă, hârtie etc). Aproape 45% din deşeurile casnice sunt ambalaje şi materiale reciclabile. „Aşteptăm facturile şi vom vedea. Deocamdată, sistemul implementat de mine, prin care materialele reciclabile se colectează de primărie, pare a avea succes. Sper să nu fim afectaţi foarte serios de facturi”, a spus primarul comunei Dobrovăţ, Cătălin Martinuş.

Întrebat dacă gestionarea deşeurilor poate duce în timp la falimentarea primăriilor din considerentul că, poate, nu vor avea capacitatea să susţină această activitate, Paul Mursa a declarat: „Momentan, nu mă pot pronunţa asupra unui posibil faliment. Cred că este mult prea grav spus... Însă, dacă oamenii nu vor înţelege şi nu vor veni să efectueze plăţile lunare şi complete, cu siguranţă bugetul va fi slăbit considerabil, fapt care va bloca alte investiţii pe care ni le vom propune pentru anii viitori”, a declarat Paul Mursa, primarul comunei Plugari. Florentina SANDU

***

Proiectul „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Iaşi” a fost finanţat prin Programul Operaţional Sectorial „Mediu” 2007-2013, având o valoare estimată de 306.479.369 lei cu TVA (69.350.207 euro) având drept scop dezvoltarea unui sistem integrat de management al deşeurilor în judeţul Iaşi, în vederea îmbunătăţirii calităţii mediului. Investiţiile realizate contribuie la implementarea angajamentelor asumate prin Tratatul de Aderare, cu privire la Directivele UE în domeniul deşeurilor

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Subscrisul Cabinet Individual de Insolvenţă Opriş Irina, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. SALIX FARM IMPEX S.R.L, conform Încheiere nr. 137 din data de 16.10.2018, emisă de Secţia a II a Civilă a Tribunalului Iaşi-Faliment, anunţă, scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică cu strigare, în data de 09.03.2020, orele 14.00, a imobilului situat în localitatea Popeşti, parter, ap.1, judeţul Iaşi, la 9.037,50 euro fără TVA, reprezentand 75% din valoarea de piaţă stabilită prin Raportul de evaluare. Licitaţia se va desfăşura la sediul lichidatorului judiciar din Iaşi, str. Pictor Octav Băncilă, nr.1, jud. Iaşi în conformitate cu regulamentul de vânzare, ce va fi afişat la loc vizibil, cu cel puţin 5 zile înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie. Preţul de la care începe licitaţia este echivalentul în Ron la cursul BNR din ziua licitaţiei a 75% din valoarea stabilită prin Raportul de evaluare a imobilului, la care se adaugă TVA. În cazul în care la licitaţia din data de 09.03.2020 nu se va reuşi valorificarea imobilului, se vor organiza noi licitaţii, în aceleaşi condiţii, pe 16.03.2020, respectiv 23.03.2020 orele 14,00. Toţi cei care posedă un drept real asupra imobilului scos la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, de a face lichitatorului dovada acestuia, până în preziua licitaţiei. Imobilul se va vinde liber de orice sarcini conform art. 91 alin. 1 din Legea 85/2014. Poate participa la licitatie orice persoană fizică sau juridică care depune cu cel puţin o zi înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie, până la ora 12.00, la sediul lichidatorului documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, între orele 08.00-16.00. Garanţiei de participare este în procent de 20% din preţul de pornire la licitaţiei. Informaţii suplimentare se pot obţine la telefon 0751103771.
Tribunalul Iaşi, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 4383/99/2017 (210/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum și a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Ago – Parus” S.R.L. Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Sf. Lazăr nr. 4, bl. Peneş Curcanu, tronson 5, biroul 9, în NH Bussiness Company, la sediul Cabinetului de Avocat Daniela Arhire, etj. 1, județul Iași, după cum urmează: Nr. crt. - DENUMIRE ACTIV – Componenţa – Valoare -lei- 1. Bunuri mobile - Aparate de joc electronice slot machine - 22.605,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2019. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 16.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 23.04.2020, 30.04.2020, 07.05.2020, 14.05.2020 și 21.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanţiei de participare la licitație, cât și a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035 şi 0727/850575..
Tribunalul Iași, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 8669/99/2017 (526/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum şi a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Tutun și Ziare” S.R.L. Iași, cu sediul în municipiul Iași, str. Bălţii nr. 6, judeţul Iaşi, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV – Valoare -lei- 1. Chioşcuri ziare dezafectate - 10.906,00; 2. Utilitare dacia Logan - 10.230,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2020. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 13.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 27.04.2020, 04.05.2020, 11.05.2020, 18.05.2020 și 25.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanției de participare la licitație de 30% din prețul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât și documentele de înființare și împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanției de participare la licitație, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toți cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informații suplimentare se pot obține la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, județul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035, 0727/850575 și 0744/291653..
Noile masuri de relaxare, publicate in Monitorul Oficial
30/05/2020 06:03

 Noile masuri de relaxare se vor aplica de la 1 iunie si sunt incluse intr-un act normativ publicat vineri seara in Monitorul Oficial. Se redeschid terasele in aer liber, plajele, se reiau transporturile s ...

PNL si PSD scad, dar partidul lui Ponta a ajuns la 11% - barometru Europa FM
29/05/2020 13:54

 Un nou sondaj realizat de IMAS arata ca PNL si PSD au scazut la optiunile de vot pentru alegerile parlamentare. PNL este cotat cu 32,6% din optiunile de vot pentru alegerile parlamentare, fata de 33% l ...

Toate măsurile adoptate de Guvern, în cadrul unei ședințe care s-a întins până târziu în noapte
29/05/2020 09:07

 Iată lista completă: ORDONANŢE DE URGENŢĂ ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaţilor şi angajatorilor in contextul situaţiei epidemiologic ...

VIDEO Imagini în premieră din LOCAȚIA DE LUX pe care Liviu Dragnea și-a amenajat-o pe insula Belina
24/05/2020 18:32

 Apar imagini in premieră cu locatia unde liderul PSD Liviu Dragnea se relaxa. Vorbim de o zonă din Insula Belina, care a fost luată de la stat si trecută in proprietarea CJ Teleorman si mai ...

Explicatii de la autoritati: Cat e zona metropolitana, ce amenda riscam daca nu purtam masca si cate persoane pot participa la reuniunile in familie
18/05/2020 05:28

 Grupul de Comunicare Strategica a transmis, sambata, raspunsul pentru mai multe intrebari aparute dupa anuntul privind instituirea starii de alerta. Astfel, autoritatile au explicat ce inseamna "zona ...

Stare de alertă în România: Deplasarea în interiorul localității, permisă fără declarație. Părăsirea localității, cu declarație și numai cu anumite motive/ Terasele rămân închise/
14/05/2020 23:45

 Romania iese la miezul noptii din starea de urgentă, după 60 de zile, timp in care au fost suspendate drepturi constitutionale si libertăti fundamentale, cum ar fi dreptul la libera circulatie. Se inst ...

STAREA DE ALERTĂ a trecut de Parlament: 20 de REGULI care îți vor afecta viața de zi cu zi, după 15 mai
13/05/2020 20:56

 Legea cu măsurile care se pot lua in timpul Stării de Alertă după 15 mai a trecut miercuri seară de votul final din Parlament. Au fost 267 de voturi pentru, 26 de voturi contra si 5 abtiner ...

Care sunt MĂSURILE din STAREA DE ALERTĂ: documentul integral adoptat de Guvern / Parlamentul are ultimul cuvânt / Ce se poate întâmpla după 15 mai
12/05/2020 06:24

 Începand de vineri, 15 mai, Romania iese din starea de urgentă si va trece la STARE DE ALERTĂ, o variantă de relaxare a interdictiilor din ultima perioadă dar cu păstrarea anumitor restrictii i ...

PSD Iaşi stă pe un butoi cu pulbere!
11/05/2020 06:27

  * ultimele declaraţii ale consilierului judeţean Mihaela Ivancia impotriva preşedintelui Maricel Popa au inflamat spiritele in interiorul partidului * tonul fusese dat anterior de preşedintele or ...

Ce înseamnă starea de alertă: cine sunt oficialii care vor lua deciziile în România/ VIDEO
10/05/2020 16:29

 În perioada stării de alertă, deciziile de restricţie le ia Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă(CNSSU), din care fac parte Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii, ...