Primarii din judeţ se tem să nu se trezească cu popriri pe conturi
Dimensiune font:
* potrivit regulamentului ADIS, colectarea banilor pentru strângerea şi transportul deşeurilor de la utilizatorii casnici şi non-casnici se face de către primării * dacă nu vor reuşi să colecteze banii de la oameni, primăriile se vor vedea obligate să suporte costurile din bugetele locale * primarii se tem să nu se trezească cu popriri pe conturile administraţiilor pe care le conduc
Contractul pentru colectarea şi transportul gunoiului din Iaşi a fost atribuit de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate (ADIS) firmei Girexim Universal SA care a câştigat, anul trecut, licitaţia pentru colectarea şi transportul deşeurilor de la utilizatorii casnici şi non-casnici. Operatorul de salubrizare îşi desfăşoară activitatea în zona de est a judeţului, pe raza a 48 de comune, contractul de delegare a gestiunii operării staţiilor de transfer şi a instalaţiilor de tratare a deşeurilor municipale în judeţul Iaşi având o valoare de aproximativ 40 milioane euro. În următorii cinci ani, prestatorul va asigura operarea şi administrarea staţiilor de transfer a deşeurilor de la Ruginoasa, Bălţaţi şi Hârlău, sortarea deşeurilor municipale în staţiile Ruginoasa, Ţuţora şi Hârlău, precum şi compostarea deşeurilor verzi şi tratarea mecano-biologică a celor reziduale în cadrul staţiei de la Ţuţora.
O nouă taxă, o nouă problemă
Marea problemă a implementării lui în mediul rural este obligativitatea impunerii taxei speciale de salubrizare, care se va plăti precum impozitul la casă sau maşină.
Deşeurile vor fi colectate selectiv în toate localităţile din judeţ. Membri ai ADIS sunt CJ Iaşi şi cele 98 de primării din judeţul Iaşi.
Nu toţi primarii se arată entuziasmaţi însă de proiect, unii dintre aceştia sugerând conducerii ADIS încheierea de contracte individuale, deoarece în regulamentul ADIS se stipulează clar: colectarea banilor se face de către primării. Aşadar, indiferent dacă se colectează sau nu banii în timp util, primăria este obligată să facă plata, astfel că, potrivit primarilor, există posibilitatea de a le fi blocate bugetele şi activitatea UAT-urilor, din cauza acestor prevederi contractuale. „Am trimis în luna mai a acestui an o solicitare către ministrul Eugen Teodorovici, în numele tuturor UAT-urilor din judeţul Iaşi, pentru a se adăuga o clauză la contract, mai exact cea prin care se permite fiecărui cetăţean să îşi plătească în mod direct facturile, în funcţie de cât gunoi produce. Cei de la Ministerul Finanţelor au direcţionat solicitarea către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Am fost în audienţă la ministrul Daniel Suciu şi am adus în discuţie, printre altele, şi problema cu SMID-ul. Vom vedea dacă ne poate ajuta... Nu ştiu în ce măsură au reuşit celelalte primării să îşi încaseze facturile de la cetăţeni, dar previziunea mea este că va fi foarte dificilă colectarea banilor de la aceştia”, a spus primarul comunei Ciurea, Cătălin Lupu.
Primăriile trebuie să implementeze noile reguli într-un timp foarte scurt
Şi primarul comunei Plugari, Paul Mursa (PNL), spune că încasările vor fi extrem de dificile, deoarece oamenii din mediul rural „nu au cultul plăţii facturii lunar pentru colectarea deşeurilor”. „Până când vom reuşi să implementăm această practică în mentalul colectiv va dura ceva timp. Este clar că bugetul va avea de suferit, însă nu putem estima deocamdată impactul negativ pe care plăţile către operator îl va produce, întrucât nu putem anticipa acum procentul din valoarea pe care o vor efectua locuitorii comunei. Vom vedea la prima factură care va fi contribuţia efectivă a primăriei”, a precizat Paul Mursa.
Mulţi opinează că atitudinea de nemulţumire din partea primarilor poate veni şi din cauza faptului că Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor (SMID), care presupune achitarea unui tarif de către fiecare familie, înseamnă bani ceruţi în plus de la cetăţenii aflaţi „pe minus”, ceea ce poate duce în timp la pierderea de voturi.
Însă Paul Mursa neagă ipoteza şi spune că nemulţumirea majoră vine din perspectiva faptului ca primăriile trebuie să implementeze noile reguli într-un timp foarte scurt, şi nicidecum nu este vorba că vor primi voturi mai puţine. „Implică forţă umană, dar şi, după cum am menţionat anterior, plăţi destul de mari! Va fi un proces anevoios, însă sperăm să o scoatem la capăt! În ceea ce priveşte voturile... în această zonă tot timpul vor exista surprize, indiferent de proiectele pe care le implementăm şi de impactul pe care acestea le au la nivel general”, susţine primarul.
În comuna Dolheşti, potrivit primarului Gelu Iacob, activitatea de salubrizare a demarat din luna aprilie, acesta menţionând că vor reuşi să se încadreze în sumele încasate din taxa de salubritate. „Din buget vom plăti numai gunoiul colectat de pe domeniul public, fiind evaluat la 10.000 de lei. Problema noastră rămâne bugetul local care, din punct de vedere tehnic, nu este operaţional. La cât gunoi se colectează în prezent nu vom depăşi 100.000 lei pe an”, a spus Gelu Iacob.
Investiţii blocate, dacă oamenii nu plătesc... gunoiul
Bineînţeles, fiecare primărie şi-a stabilit propria abordare pentru a comunica cu cetăţeanul. Faţă de alte metode ecologice, reciclarea este cea care presupune cel mai mic efort din partea societăţii. Deşeurile menajere trebuie însă sortate înainte de a le arunca în containere separate pe tipul de deşeu acceptat (plastic, sticlă, hârtie etc). Aproape 45% din deşeurile casnice sunt ambalaje şi materiale reciclabile. „Aşteptăm facturile şi vom vedea. Deocamdată, sistemul implementat de mine, prin care materialele reciclabile se colectează de primărie, pare a avea succes. Sper să nu fim afectaţi foarte serios de facturi”, a spus primarul comunei Dobrovăţ, Cătălin Martinuş.
Întrebat dacă gestionarea deşeurilor poate duce în timp la falimentarea primăriilor din considerentul că, poate, nu vor avea capacitatea să susţină această activitate, Paul Mursa a declarat: „Momentan, nu mă pot pronunţa asupra unui posibil faliment. Cred că este mult prea grav spus... Însă, dacă oamenii nu vor înţelege şi nu vor veni să efectueze plăţile lunare şi complete, cu siguranţă bugetul va fi slăbit considerabil, fapt care va bloca alte investiţii pe care ni le vom propune pentru anii viitori”, a declarat Paul Mursa, primarul comunei Plugari. Florentina SANDU
***
Proiectul „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în judeţul Iaşi” a fost finanţat prin Programul Operaţional Sectorial „Mediu” 2007-2013, având o valoare estimată de 306.479.369 lei cu TVA (69.350.207 euro) având drept scop dezvoltarea unui sistem integrat de management al deşeurilor în judeţul Iaşi, în vederea îmbunătăţirii calităţii mediului. Investiţiile realizate contribuie la implementarea angajamentelor asumate prin Tratatul de Aderare, cu privire la Directivele UE în domeniul deşeurilor
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau