TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic!

batran bunici1

Dimensiune font:

| 21-03-2025 12:48

 

TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 –
Noua lege a pensiilor. Ghid practic! 

Stimate angajator,

La 1 septembrie 2024 a intrat in vigoare Legea nr. 360/2023, noua lege a pensiilor, care inlocuieste complet Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Asistam practic la o schimbare radicala a reglementarilor in acest domeniu sensibil – pensionarea – si, asa cum era de asteptat, neclaritatile nu au intarziat sa apara, mai ales ca, dupa cum vei vedea, modificarile nu sunt deloc putine.


Iata de ce ti-am pregatit ghid practic Noua lege a pensiilor, care trateaza intr-o maniera completa si 100% profesionista absolut toate aspectele pensionarii!

  • ce tipuri de pensie exista
  • care sunt modalitatile si conditiile de pensionare
  • ce acte trebuie sa contina dosarul de pensionare
  • cum se calculeaza cuantumul pensiei
  • cum inceteaza contractul individual de munca
  • posibilitati de continuare a raporturilor de munca
  • modalitati de cumulare a pensiei cu alte venituri etc. 

Foarte important!
Ghidul se adreseaza in egala masura si angajatilor care urmeaza sa se pensioneze si care vor sa stie fara niciun dubiu care este procedura exacta si care le sunt drepturile!

Principalele 9 modificari aduse de Legea 360/2023:

1. Recalcularea pensiilor prin includerea veniturilor nepermanente
Pensiile vor fi recalculate din oficiu luandu-se in considerare si veniturile cu caracter nepermanent asupra carora s-a calculat contributie la sistemul de pensii. In cazul in care nu exista la dosarul de pensii adeverinte pentru aceste venituri, pensionarii au la dispozitie un termen de 6 luni sa solicite fostilor angajatori eliberarea acestor adeverinte si sa le depuna la Casa de pensii.

2. Cumularea pensiei cu salariul
Continuarea activitatii in baza aceluiasi contract individual de munca dupa implinirea varstei de pensionare determina imposibilitatea ca o persoana sa beneficieze in acelasi timp si de pensie. Aceasta modificare se aplica de la 1 ianuarie 2024.

Angajatorii au obligatia sa elibereze un nou tip de adeverinta tuturor salariatilor ale caror contracte individuale de munca inceteaza pentru indeplinirea conditiilor la limita de varsta. Afla din ghidul practic cum se intocmeste aceasta adeverinta!

3. Reducerea varstei standard de pensionare pentru femeile care au crescut copii
Femeile care au realizat stagiul complet de cotizare contributiv si care au nascut si crescut copii pana la varsta de 16 ani beneficiaza de reducerea varstei standard de pensionare in functie de numarul de copii crescuti. 


4. Stagiul minim de cotizare
Stagiul minim de cotizare se constituie doar din perioadele in care s-a platit contributia de asigurari sociale. Perioadele asimilate nu intra in stagiul minim de cotizare.

5. Stagii de cotizare asimilate
Perioada de masterat si doctorat va fi luata in calcul la stabilirea pensiei pentru limita de varsta. Perioada in care o persoana a beneficiat de pensie de invaliditate nu va mai constitui stagiu asimilat la acordarea pensiei pentru limita de varsta.

6. Pensia anticipata fara penalizare va disparea
Pensia anticipata se va acorda doar cu diminuare. Pensiile anticipate, stabilite conform Legii 263/2010 vor deveni pensii anticipate, fara procent de diminuare. Pensiile anticipate partiale, stabilite conform Legii 263/2010, vor deveni pensii anticipate, cu mentinerea procentului de diminuare.

7. Pensia pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare
Persoanele care au depasit stagiul complet de cotizare contributiv cu cel putin 5 ani pot solicita pensie pentru limita de varsta cu cel mult 5 ani inaintea implinirii varstei standard de pensionare.

8. Acordarea unui punctaj suplimentar pentru stabilitate
Pentru stagiul de cotizare contributiv realizat peste 25 de ani contributivi se acorda un numar de puncte de stabilitate astfel:
a) 0,50 puncte pentru fiecare an realizat peste 25 de ani;
b) 0,75 puncte pentru fiecare an realizat peste 30 de ani;
c) 1 punct pentru fiecare an realizat peste 35 ani.

9. Modul de calcul al pensiilor
Cuantumul pensiei se determina prin inmultirea numarului total de puncte realizat de asigurat cu valoarea punctului de referinta. Valoarea punctului de referinta este de 81 de lei. Numarul total de puncte este suma punctelor de contributie, punctelor de stabilitate si punctelor pentru perioade asimilate si necontributive.

Ghidul contine proceduri actualizate legate de pensionare si studii de caz!
El acopera absolut toate situatiile care pot aparea! 


Afla exact ce presupune pensionarea
incepand cu data de 1 septembrie 2024!

 Iata mai jos sumarul complet:

I. Reglementare legala

II. Asigurarea obligatorie in sistemul de pensii

III. Asigurarea facultativa in sistemul de pensii pe baza de contract de asigurare sociala
1. Contractul de asigurare sociala
2. Venitul lunar asigurat
3. Modele de documente editabile:
Model de contract de asigurare sociala pentru perioade retroactive 
Model de  contract de asigurare sociala pentru perioade viitoare
Varstele standard de pensionare, stagiile complete si stagiile minime de cotizare contributive

IV. Categorii de pensii 
1. Pensia pentru limita de varsta
2. Pensia anticipata
3. Pensia de invaliditate
4. Pensia de urmas
Lista cuprinzand personalul navigant din aviatia civila ale carui locuri de munca se incadreaza in conditii speciale
Lista cuprinzand locurile de munca incadrate in conditii speciale, in care se desfasoara urmatoarele activitati

V. Calculul pensiilor

VI. Recalcularea pensiilor

VII. Stabilirea si plata pensiilor

1. Dosarul de pensionare
2. Data de la care se acorda pensiile
3. Decizia de pensie
4. Revizuirea pensiei
5. Plata pensiilor
6. Incetarea platii pensiei
7. Suspendarea platii pensiei
8. Reluarea platii pensiei

VIII.  Alte prestatii de asigurari sociale

IX. Incetarea contractului individual de munca la pensionare

X. Cumulul pensiei cu alte venituri


Parcurgand acest ghid, obtii raspunsuri si la probleme frecvente intalnite in practica si ale caror solutii necesita atat o cunoastere excelenta a legislatiei, cat si o bogata experienta in domeniu. 

Managerii HR intreaba,
ghidul ofera raspunsurile!

  • Intrebare:  „O persoana a contribuit timp de 8 ani la sistemul de pensii si are studii universitare cu licenta de 4 ani. Indeplineste conditia stagiului minim de cotizare? Va putea sa beneficieze de pensie pentru limita de varsta?”
  • Intrebare:  „Care sunt conditiile pentru acordarea pensiei anticipate?”
  • Intrebare:  „Cum se reduce varsta de pensionare in cazul femeilor care au mai mult de 3 copii?”
  • Intrebare:  „O pensionara presteaza activitate in baza unui contract individual, cotizand la sistemul de pensii. Cum trebuie sa procedeze pentru recalcularea pensiei?”
  • Intrebare: „Cum se completeaza adeverintele care atesta munca prestata in grupele I si II de munca? La ce trebuie sa fie atenta persoana care intocmeste adeverinta?”
  • Intrebare: „Cum se reduce varsta de pensionare in cazul activitatii prestate in conditii deosebite sau in conditii speciale?”
  • Intrebare: „Cum va inceta contractul individual de munca in cazul pensionarii cu reducerea varstei de pensionare? Ce trebuie sa faca angajatorul daca salariatul nu-i prezinta decizia de pensie?”
  • Intrebare: „Ce perioade asimilate se iau in considerare la stabilirea stagiului complet de cotizare?”
  • Intrebare: „Ce se intampla cu pensiile anticipate fara diminuare stabilite anterior datei de 1 septembrie?”
  • Intrebare: „Cum trebuie procedat in cazul salariatilor care indeplinesc conditiile de pensionare pentru ca ei sa mai poate desfasura activitate la acelasi angajator, dar sa beneficieze si de pensie?”
Toate aceste intrebari si multe-multe altele isi gasesc raspunsurile 100% profesioniste in lucrarea pe stick „Noua lege a pensiilor. Ghid practic”.

 

Raspunsuri imbatabile pentru
orice problema legata de pensionare!

Nu uita, pensionarea este cea de-a treia etapa-cheie a relatiilor de munca, alaturi de angajare si concediere. Daca nu este gestionata corect, ea iti poate crea mari probleme, atat cu angajatii proprii, cat si cu inspectorii ITM sau cu functionarii de la Casa de Pensii.

Pensionarea ascunde multe neclaritati si subtilitati, dar cu ajutorul ghidului pe care ti-l oferim le vei gestiona impecabil.

Acest ghid nu are concurenta! Nu mai exista pe piata un alt produs care sa trateze sub o forma unitara si completa problematica pensionarii. Lucrarea pe stick Noua lege a pensiilor iti ofera intr-un singur loc, sintetizat, tot ce trebuie sa stii despre modalitatile si conditiile de pensionare. Profita chiar acum de aceasta oferta!

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:36

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Reguli noi pentru proprietarii de apartamente care vor să închidă balconul: Demersurile pentru a face modificări în locuință
22/04/2025 22:06

Romanii care locuiesc la bloc si vor să isi inchidă balconul incepand cu 2025 trebuie să respecte noile prevederi legale incluse in noul Cod al amenajării teritoriului, urbanismului si constructiilor. Dacă ...

Ca să ajungi Papă nu trebuie să fii preot. Paradoxul numirii unui Suveran Pontif. Care sunt cele 4 condiții obligatorii ale Bisericii Catolice
22/04/2025 21:28

 Contrar credinţei populare, cardinalii nu sunt singurele persoane care pot fi alese Papă de către conclav. În teorie, nici măcar nu trebuie să fii preot, scrie Le Figaro. Papa Francisc a murit ...

Primele fotografii cu de la ceremoniile funerare de la Vatican
22/04/2025 11:38

Vaticanul a publicat marţi dimineaţă fotografii cu Papa Francisc in sicriu. Sicriul papei urmează să fie dus in Bazilica Sfantul Petru pentru a fi expus public.         Camerlengo ...

Unde și când îi pot fi aduse omagii Papei Francisc în România
21/04/2025 22:44

În Romania, comunitatea romano-catolică se pregăteste să ii aducă Papei Francisc un ultim omagiu prin celebrări speciale de rugăciune. Prima slujbă anuntată oficial va avea loc luni seară, la Buc ...

GALERIE FOTO- Cine ar putea fi succesorul Papei Francisc. Care sunt cardinalii favoriți să-i ia locul în fruntea Bisericii Catolice
21/04/2025 19:30

 De cand a fost ales in 2013, Papa Francisc a numit aproximativ două treimi dintre cardinalii care sunt eligibili acum pentru a fi alesi la sefia Bisericii Catolice. Important, el a numit mai multi cardin ...

Ultimul mesaj al Papei Francisc, scris din spital: „Dezarmați cuvintele, mințile și Pământul”
21/04/2025 17:53

Papa Francisc, liderul spiritual al peste un miliard de catolici din intreaga lume, s-a stins din viată luni dimineată, 21 aprilie, in a doua zi de Paste, la varsta de 88 de ani. Vaticanul a confirmat decesul ...

De ce a murit Papa Francisc. Care este cauza care i-a adus, de fapt, sfârșitul Suveranului Pontif în a doua zi de Paște
21/04/2025 13:41

S-a aflat de ce a murit Papa Francisc. Papa Francisc s-a stins din viată la 88 de ani. Lumea intreagă isi ia rămas-bun cu emotie de la un lider al păcii si al credintei. În dimineata zilei de luni, 2 ...

Protocoalele Vaticanului - Când va fi înmormântarea Papei?
21/04/2025 13:14

  Perioada de doliu durează nouă zile, data inmormantării si inmormantării urmand a fi hotărată de cardinali, relatează Reuters, potrivit Mediafax.      &n ...

Câte goluri are Messi? Află ce poveste de viață uimitoare a avut sportivul!
20/04/2025 22:48

Cand vine vorba despre performantele individuale in fotbal, una dintre cele mai frecvente intrebări este cate goluri are Messi, de fapt. Răspunsul nu este doar o cifră, ci o reflectie a unei cariere legendar ...

Descoperirea revoluționară a oamenilor de știință. Cum poate muzica să reducă grăsimea corporală
20/04/2025 17:05

 Descoperirea sugerează potenţialul utilizării stimulării acustice ca instrument non-invaziv in controlul proceselor metabolice şi regenerative.  Corpul uman poartă conversaţii pe care nu le p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei